Status Gelders paard staat ter discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:01

MissSisa schreef:
Dit is mijn commentaar, jij geeft niet eens commentaar!!!

Hoeft ook niet, ik fok ze gewoon Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:39

Ilindra schreef:
Hoeft ook niet, ik fok ze gewoon Knipoog

Dat kan ook, maar commentaar geven op mij en dan zelf niks zeggen......

Palmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 23:15

Dank je wel Tolstoj voor je duidelijke uitleg. Het klopt idd wat je verteld. De groninger is nauw verband met het gelderse. Ik bezit zelf ook een kwpn met een gelderse inslag. Een fijn werkwillig paard, robust en koel in het koppie. Voor degene die nog wat meer willen weten over de Gelderse: www.gelderlanderhorse.nl
groetjes Gerard

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:12

Palmpje schreef:

Dank je wel Tolstoj voor je duidelijke uitleg. Het klopt idd wat je verteld. De groninger is nauw verband met het gelderse. Ik bezit zelf ook een kwpn met een gelderse inslag. Een fijn werkwillig paard, robust en koel in het koppie. Voor degene die nog wat meer willen weten over de Gelderse: www.gelderlanderhorse.nl
groetjes Gerard

Ik kom regelmatig op een stal waar alleen gelders gefokt word. Ik heb vanuit die stal ook 2 jaar lang een paard op stal gehad. (die merrie is nog reserve kampioen geweest op de KWPN paardendagen oudere Gelderse merries Zep x Commandant x Eclatant ). Geweldig sportpaard. Op 6 jarige leeftijd zadlemak gemaakt en binnen een jaar van niks naar MI met punten in betrekkelijk weinig starts.
Als ze die merrie ooit verkoop dan zal ik er ook als de kippen bij zijn.

Mijn huidige paard heeft ook erg veel geldersbloed. Ik vind die paarden niet alleen fijn van karakter, (Erg veel werklust, toch koel in de kop) ik vind ze gewoon mooier. (met lekker veel wit...hmmmm)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 20:23

Gek he dat het w.p.n. niks van de GELDERSE FOKKERIJ wil weten !!!
Kijk maar naar hun fokbeleid, de geldere paarden of basis paarden altijd achteraan zetten op keuringen dat werkt niet echt motiverend .
Ik denk met heimwee aan 20 jaar geleden toen je op k.w.p.n. keuringen nog een groot aantal basis paarden tegenkwam, Maar ja die waren en zijn volgens de k.w.p.n. geleerden niet lux genoeg !!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:22

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:53

waar fokt men eigenlijk voor: een braaf maar getalenteerd paard, waar je een kind mee weg kan sturen of dat ene toppertje, dat soms geboren wordt, waar alleen Anky en soortgelijke personenen mee overweg kunnen. (die zijn er heus niet zoveel hoor)

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:11

shan schreef:
waar fokt men eigenlijk voor: een braaf maar getalenteerd paard, waar je een kind mee weg kan sturen of dat ene toppertje, dat soms geboren wordt, waar alleen Anky en soortgelijke personenen mee overweg kunnen. (die zijn er heus niet zoveel hoor)

idd vaak zijn ze zo bezig om maar het super de luxe sportpaard te fokken dat ze de bruikbaarheid vergeten. Niet iedereen is zo getalenteerd. En het merendeel wil toch echt een paard wat gewoon braaf is en waar ze ook wat dressuur mee kunnen. Niet iedereen die paard rijdt heeft als doel zo vlug mogenlijk naar het Z te gaan.

Maar ik ik geloof dat ik erg off topic ga. Bloos

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:24

Heike schreef:
idd vaak zijn ze zo bezig om maar het super de luxe sportpaard te fokken dat ze de bruikbaarheid vergeten. Niet iedereen is zo getalenteerd. En het merendeel wil toch echt een paard wat gewoon braaf is en waar ze ook wat dressuur mee kunnen. Niet iedereen die paard rijdt heeft als doel zo vlug mogenlijk naar het Z te gaan.

Maar ik ik geloof dat ik erg off topic ga. Bloos

Ik denk dat jullie weinig op keuringen komen. Daar kan je zien dat er heel veel soorten paarden gefokt worden met name bij het KWPN en dat wel degelijk een goed karakter als belangrijk fokdoel gezien wordt. Wie vervolgens wat met dat paard gaat doen ligt niet bij de fokker.

(net weer een heel schrijnend verhaal gehoord van een super goede en brave merrie die in een klein half jaar naar de filisteinen gereden is, en natuurlijk het paard heeft het gedaan Verdrietig )

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:27

De vraag is erg groot naar een paard die mooi, groot, sierlijk, hoogbening is met super goede gangen. Als je een veulen fokt met als bedoeling om een basispaard te fokken krijg je heel veel problemen om het dier te verkopen. Het oog wil immers ook wat. De vraag naar sportpaarden ongeacht het karakter is waanzinnig. Of we (de ruiters) zo ook op de goede weg zijn is een heel ander verhaal. Dat het vaak fout gaat kun je wel op marktplaats wel lezen. Als straks de hype voorbij is en er weer vraag is naar een degelijk, gezond, betrouwbaar paard weer groot word, komt het gelders paard wel weer naar voren. Tot die tijd zullen veel met zorg gefokte basispaarden in het verkeerde circuit terecht komen. Wat jammer is op deze manier raak je veel mooi en goed bloed kwijt.

boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:39

T geldersche ras mag gewoon niet uitsterven

wij hebben de hele stal volstaan met geldersche paarden
geweldig type.. voor alles te gebruiken....

k hoorde al dat het slecht gaat met dit ras... sonde...

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:44

Toch hoor ik om me heen (recreatieruiters, buitenrijders die hier en daar een wedstrijdje meepikken) steeds meer vraag naar gewone, brave paarden, werklustig en koel in het hoofd. Geen heethoofden.
De geldersen doen het ook erg goed in de aangespannen sport (K. de Ronde bv.)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:53

Veel gelderse of paarden met veel gelders bloed er in doen het zelf uitstekend in de internationale sport

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 18:02

Daar heb je gelijk in, eigelijk is het een super veelzijdig paard!

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 18:56

http://www.gelderlanderhorse.com/nederl ... 00339.html

Bazuin, die is nog echt gelders.

Als je hengsten neemt als parcival die zijn al een heel stuk minder gelders, door invloed van Amor, Goudsmid en Doruto. Maar toch is het een gelderse dekhengst.

Neem hier Zep
http://www.gelderlanderhorse.com/nederl ... 00894.html
In de derde lijn komen maar 2 gelderse paarden voor. (merries)
Wat is daar dan nog Gelders aan?
Zep is dus maar 25% Gelders infeite en 75%: xx, SF, Trak en Holst.

Voor het meeste zuivere gelders moet je altijd nog bij de tuigpaarden wezen. Zie stamboom van de mijne in mijn profiel. met persentages

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:20

pandabeertje schreef:
Voor het meeste zuivere gelders moet je altijd nog bij de tuigpaarden wezen. Zie stamboom van de mijne in mijn profiel. met persentages

Noem mij dan eens 1 dekhengst bij de tuigers die nog 100% Gelders is.
Momenteel is er geen een hengst die vrij van Hackney of Saddlebredbloed is
Alleen Ahoy maar die is al overgeschreven van tuigpaard naar gelders paard.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:00

Citaat:

Ik zie toch behoorlijke percentages hackneybloed.

(In die van mijn eigen paard trouwens ook hoor, dat is een Indurain x Renovo)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:04

Maar hoe je het went of keert, als er maar zo weinig gelderse paarden zijn, dan zal je moeten gaan fokken met niet gelderse paarden, of je wilt of niet.
Er is alleen wel een verschil tussen het binnenhalen van hackney of saddlebread, of het binnenhalen van paarden die voldoen aan de eisen van het Gelderse type.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:12

Een van de eisen waaraan een Gelders paard moet voldoen is het hebben en het maken van front.
Front fok je er snel uit maar heel moeilijk in. Is het weg dan blijft het ook weg hoorde ik bij de Zwolse keuringdag.
Daar zit wat in; bekijk de huidige tuigpaarden en de KWPN-rijpaarden maar, veel paarden hebben een Engels front (geen borstomvang).
Van de zijkant lijkt het nog wat, maar vanaf de voorkant lijkt het nergens meer op.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:06

Om het front weer terug te fokken is het dan niet mogelijk om weer terug te fokken met het groningerbloed? Er zijn genoeg groninger hengsten die ook een flinke dosis gelders bij zich hebben. Misschien kan de holsteiner jullie ook nog wel helpen. Volgens mij in het helemaal niet weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 11:32

Sorry, maar Gronningers en Holsteiners hebben nog minder bij de tuigpaarden te zoeken dan Hackney's.
Het zijn gewoon geen tuigtypische rassen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 11:41

Hmmm,.. ik weet niet beter dat de holsteiner altijd als koetspaard is gebruikt. In holstienerstamboek heb je ook de zwaarder meer het ouderwetse type (heel mooi). Ik denk niet dat de Gelder betiteld mag worden als tuigpaard, want dat is hij niet. Jullie hebben ook gelderse paarden of zijn het nu tuigpaarden?

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:06

Er zit volgens mij ook nog een "deling" binnen het gelderse paard of niet? Het ene paard is meer tuig-typisch als het andere.
Ik heb me op het dag van het gelderse paard toch al verbaasd over de verschillende types.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:26

@ Yarrah, jij reageerde op dit stukje wbt front:
Albert schreef:
Daar zit wat in; bekijk de huidige tuigpaarden en de KWPN-rijpaarden maar, veel paarden hebben een Engels front (geen borstomvang).
Van de zijkant lijkt het nog wat, maar vanaf de voorkant lijkt het nergens meer op.

Daar heeft Albert het duidelijk over het tuigpaard en niet over Gelders rijpaard.
Na mijn idee hebben Gronningers en Holsteiners daar niks te zoeken, een koetspaard is zeker geen tuigpaard.

Er zit idd een 2deling binnen het Gelders type, het rijpaard en het tuigpaard.
Zowel Fortissimo als Zichem waren beide 100% Gelders maar toch 2 heel verschillende paarden.
Hetzelfde geldt voor onze eigen merrie's, Ilindra en Lisa zijn totaal niet te vergelijken en vertegenwoordigen allebei een ander richting van het Gelderse boek.
Ilindra staat als GP geregistreerd maar is puur tuigpaard gefokt (Donau x Maurits), Lisavivera (Loek x Goudsmid, met aan beide kanten wat engels volbloed) is ook GP geregistreerd maar een totaal ander type en gaat veel meer de kant van het rijpaard type op.
Op de foto's in mijn profiel is ook heel goed te zien dat ze totaal verschillend zijn.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:27

Ik krijg nu het idee dat niemand meer weet hoe het ideale gelderse paard eruit moet zien.