Gelderse keuring, Koss Keur geworden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gelderse keuring, Koss Keur geworden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 20:40

Vandaag is de Gelderse hengst Koss (El Corona x Goudsmid) op de keuring in Zwolle keur verklaard.
Tevens is een 3 jarige zoon, (Vasco= Koss x Cabochon) doorverwezen naar de 2e bezichtiging.
Deze jonge hengst vond ik tevens de beste die er tussen liep, zeker zo goed als zijn vader

Wat mag er verder door:
3 jarigen:
Vivaldi= Farrington x Darwin Verward: (geen Gelders paard)
Vincent= Parcival x Zep (leuk maar niet echt bijzonder)
Vincent= Parcival x Zichem (vond ik niet veel aan)

4 jaar en ouder:
Tarzan= Ahoy x Walser (leuk paard, ook onder het zadel)
Upperville= Cabochon x Creool (mooi type, maar zowel aan de hand als onder het zadel niet overtuigend)
Uno Amigo= Parcival x Ureterp (aan de hand niet veel aan maar onder het zadel best aardig)
Rubus= Ahoy x Pygmalion (Z2 +9 dressuur, erg leuk paard)

Bij de Tuigers zijn er 23 hengsten door, vond de hengsten van dit jaar over het algemeen beter dan de collectie die vorig jaar in Zwolle was.
Ik was het meest weg van Vicks Blue= Fortissimo x Waterman x Unicum (imponerende schimmel) en Vaticaan= Manno x Fabricius x Zakero (wel veel inteelt maar schitterend dier).

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:09

Das mooi, ik heb Koss nog steeds in mijn achterhoofd, en Koss x cabochon lijkt mij ook niet verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:16

Wij krijgen dit jaar ook een Koss uit Ilindra, ben erg nieuwsgierig
Ik vond de Koss x Cabochon de enige die er echt bovenuit stak.
Rubus (Ahoy x Ureterp) is natuurlijk ook en erg goed paard maar al een stuk ouder en goed getraind.

Bij de tuigers waren er 4 die ik een ++ heb gegeven.
807 Vicks Blue Fortissimo x waterman
822 Vulcano Manno x Renovo
826 Vaticaan Manno x Fabricius
837 Victor Nando x Fabricius

Ook de groep van Larix viel me positief op, hebben allemaal een + van mij gekregen.
Er zijn er dan ook 3 door van de 5 en de andere 2 zijn ster geworden.
Goed bewegende paarden en ze lijken een allemaal een prettig karakter te hebben, niet van die super opgefokte gifkikkers.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:53

Ilindra schreef:
Goed bewegende paarden en ze lijken een allemaal een prettig karakter te hebben, niet van die super opgefokte gifkikkers.
Geldt dit voor de tuigers??? Kan ik haast niet geloven want dat hangt van Renovo (en hackney) aanelkaar. Daar zie je vaak blauwe tongen van doorgeslagen stangen doordat het loopt als de brandweer (zonder rem en zwaailichten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:56

Ja, het geldt voor de groep van Larix .
Daarom noem ik ze nog even apart Haha!
Larix is een Fabricius x Wouter dus voert aardig wat Gelders bloed.
Ook Larix werd vandaag ook Keur verklaard en liet zich goed zien

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:58

Super! Koss is en blijft gaaf!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:02

kijk,dat is leuke promotie voor de geldersen.
ben zeer benieuwd naar de hengsten,welke er dalijk bij lopen etc...

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:44

Dat zijn er toch een best aantal. Ben benieuwd hoeveel er over blijven!
Ik begrijp alleen niet wat Farrington x Darwin er tussen moet, ik ben nieuwsgierig!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:06

jantina schreef:
Ik begrijp alleen niet wat Farrington x Darwin er tussen moet, ik ben nieuwsgierig!
Dat zal wel het gevolg zijn van het type keuren (zonder vastgesteld minimaal percentage). Qua moederlijn komen ze wel aardig in de buurt trouwens (het is alleen heeeeel ver weg).

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 22:43

ART_UMA schreef:
Das mooi, ik heb Koss nog steeds in mijn achterhoofd, en Koss x cabochon lijkt mij ook niet verkeerd.

Zo denk ik er ook over!
Want nu Koss keur is geworden zal het dekgeld wel omhoog gaan. En ik wil een veulen fokken met mijn merrie, en hij stond bovenaan mijn lijstje. Koss past goed bij mijn merrie, maar ik wil niet te veel dekgeld uitgeven; het is de eerste keer voor mij dat ik een veulen fok, en de eerste keer dat mijn merrie een veulen fokt. Eerst maar eens kijken of het goed gaat. Een koss x Cabochon lijkt mij ook een goede optie.

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:30

Wat denken jullie van Parcival, is ook een Koss, ik heb nu een bijna 3 jarige van hem en hij kan super bewegen, moet alleen afwachten of hij groot genoeg wordt, is nu ongeveer 1.61mtr

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:37

Ik heb de aller eerste parcival en wil op het moment echt niet anders. Echt super karakter en erg goed springen. Wij hebben veel parcivals op stal staan (en parcival zelf ook) stuk voor stuk erg leuke paarden.

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 00:16

ocihc, ik ben het helemaal met je eens, Vivaldi is een geweldig paard, weliswaar hondsbrutaal maar dat zal komen omdat hij in een koppel hengsten is opgegroeid,( hij is vier weken geleden gecastreerd) maar er zit geen greintje kwaad in, hij probeert me alleen grandioos uit dus ik moet heel consequent zijn maar hij is ook heel vriendelijk ook voor kleine kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:13

Ik heb ook een jonge parcival. Maar een jonge merrie dek ik liever met een meer bewezen hengst. Voor mijn andere merrie zie ik een jonge ahoy wel zitten. Ik vind ahoy zelf iets te tuigtypisch op mijn merrie maar ben wel weg van de hengst. Ben benieuwd straks op de hengstenkeuring! Ik ga kijken hoe dit afloopt!

AniqueTP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 00:41

Vrijdag de 21e komen ze weer in de baan. Dan is ook de Verkooppresentatie Gelders Paard. Wie gaat er heen?
Je kunt ook nog steeds paarden opgeven.

Verkooppresentatie Gelders Paard 11-01-2005

Op vrijdag 21 januari aanstaande vinden in het KNHS-centrum te Ermelo diverse activiteiten plaats, waaronder de Verkooppresentatie Gelders Paard.

's Morgens wordt de tweede bezichtiging van de oudere rijpaardhengsten gehouden en dan vindt ook de nakeuring van de tuigpaard- en Gelderse hengsten plaats. ‘s Middags is het KNHS-centrum het decor van de KNHS/KWPN Hengstencompetitie Gelders Paard met de Sirius en de Verkooppresentatie Gelders Paard.
Om 8.00 uur start de tweede bezichtiging van de rijpaarden. Vanaf 11.10 uur is het tijd voor de Gelderse hengsten. De uitslag zal direct na de verschillende groepjes bekend gemaakt worden.
Om 12.30 uur is het tijd voor de nakeuring tuigpaarden. De aanvang van de hengstencompetitie Gelders Paard is om 13.00 uur. Aansluitend start de Verkooppresentatie Gelders Paard.

In totaal zijn er al bijna 20 Gelderse paarden opgegeven, in leeftijd variërend van 1 tot en met 10 jaar. Het betreffen nakomelingen van Ahoy, Amsterdan, Bazuin, Elegant, Koss, Parcival en Zichem. Het gaat om diverse gebruikspaarden (bereden en betuigd) en er wordt zelfs een drachtige merrie aangeboden. Dit betreft een dochter van Parcival die drachtig is van Sirius.

TOT EN MET AANSTAANDE MAANDAG 17 JANUARI KUNNEN NOG GELDERSE PAARDEN WORDEN OPGEGEVEN VOOR DEZE VERKOOPPRESENTATIE. Voor meer info kunt u bellen met René van der Kuil, 06-54362409.

Tijdschema:

08.00 uur: 2e bezichtiging rijpaarden

+/- 11.10 uur: Tweede bezichtiging Gelderse hengsten

+/- 12.30 uur: Nakeuring tuigpaarden

+/- 13.00 uur: Hengstencompetitie Gelders Paard, Sirius

13.30 uur: Verkooppresentatie Gelders Paard

(Tijdschema onder voorbehoud van wijzigingen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:56

Wij gaan er (uiteraard Haha! ) heen.
2 maart is trouwens de herkeuring op Ermelo, o.a Ulmus en Unison worden dan onder het zadel voorgesteld.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:39

als ik iemand kan vinden die met me mee wil, kom ik ook

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:26

Volgens de website van donkelaar is het dekgeld van Koss nog altijd 550 euro. Hij staat dus nog bovenaan mijn lijstje voor Paddy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:49

Ik kan maar beter niet naar de verkooppresentatie, straks kom ik nog met een paard thuis. Zo heb ik ook al 3 katten. Ik ga wel naar Den Bosch, ik hoop dat ze nog een paar leuke gelderse hengsten over houden.