Nieuwe FEI regels: Wanneer een hoedje, wanneer een cap?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:43

Er is een tijd geweest dat je bij de KNF wel een hoedje op mocht vanaf de L. Ik heb er namelijk nog mee gereden, dat zal 1999 geweest zijn vermoed ik.

Lielle

Re: Nieuwe FEI regels: Wanneer een hoedje, wanneer een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:25

hier ook het grijze boekje en NKB, hoedje onder het Z was absolutely not done, zelfs niet toen het werd toegestaan. Ik denk dat dat idd rond 2000 is geweest, net voor de fusie die op 1/1/2002 was.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:03

Ik hoop toch dat als ik volgend jaar eindelijk Z ben wel met een hoedje mag rijden :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:21

Dan zul je voor 1 april Z moeten starten.
Onderwerp: KNHS: Uitbreiding draagplicht veiligheidshoofddeksel

Janine1990 schreef:
http://www.knhs.nl

Net zoals bij de FEI is het ook bij de KNHS verplicht gesteld dat er in de juniorenrubrieken dressuur voortaan met een veiligheidshoofddeksel gereden moet worden. De Ledenraad van de KNHS ging donderdagavond akkoord met deze en een aantal andere reglementswijzigingen. Naast de draagplicht voor een veiligheidshoofddeksel in de juniorenrubrieken per 1 januari 2012, wordt voor de klassen Z1, Z2 en ZZ-Licht een veiligheidshoofddeksel per 1 april 2013 verplicht. Dit geldt zowel tijdens de proef als tijdens het losrijden. Dit mag een veiligheidshelm zijn, maar ook een veiligheidshoed, die aan de norm EN 1384 voldoet. Veiligheid binnen de paardensport is al jaren een belangrijk speerpunt binnen de KNHS. Het afgelopen jaar zijn er enkele ernstige ongevallen gebeurd binnen de paardensport. Uit onderzoek van Consument en Veiligheid is gebleken dat hersenletsel de belangrijkste doodsoorzaak is bij paardrijden. Met deze besluiten scherpt de KNHS het veiligheidsbeleid verder aan, dat ook onder de dressuurruiters steeds meer steun ondervindt.

Ook was er tijdens deze ledenraadsvergadering veel ander sportief nieuws te melden vanuit de KNHS. Dat lees je hier

Xbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:47

FEI staat tussen haakjes dus volgens mij is het op alle wedstrijden!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:24

Urielle schreef:
Jord schreef:
Bij de NBVR mocht je gewoon altijd een hoedje op ook in de B.

:j
En in de praktijk deed men dat vanaf het M, daarvoor reed je wel een beetje voor l*l ermee :D

Vindt je dat? Ik vind mezelf met die cap veel meer voor l*l rijden, daarbij vind ik ook dat een volwassene zelf zijn verantwoordelijkheid moet kennen. Ik vind het heel jammer dat het hoedje in de basis wordt afgeschaft.

Bravura ik ben vanaf 1996 bij de NBVR gestart met hoedje!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:44

Ik vind die hoedjes sowieso onzin...gewoon de cap verplichten bij elke wedstrijd!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:17

gewoon de cap verplichten op wedstrijd.

Snap ook niet waarom dat hoedje zo belangrijk is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:26

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:27

Wedden dat nu iedereen aan de cap gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:25

Dat zou alleen maar mooi zijn maar ik vrees er voor. Charlotte Dujardin draagt al een tijd altijd een cap.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:54

Maar Adelinde is bekender...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:58

Charlotte is olympisch kampioen. Hoeveel meer bekendheid wil je?
Nee, ik denk dat de invloed van topruiters op het klootjesvolk overschat wordt. :)
Desalniettemin enkel positief dat er meer en meer caps gedragen worden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:37

Zertab schreef:
Wedden dat nu iedereen aan de cap gaat.

Ja, goed toch? ;)

Adelinde is hier (in Nederland) bekender van naam, kende Charlotte geeneens voor de OS dit jaar.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 13:40

Is ook goed, maar is zo frustrerend dat eerst een bekend iemand het moet doen, voordat iedereen het gaat doen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 13:52

Zertab schreef:
Is ook goed, maar is zo frustrerend dat eerst een bekend iemand het moet doen, voordat iedereen het gaat doen.

Logisch toch, mensen zijn toch kuddedieren :j

Als ze nu wat nieuws invoeren, doet toch iedereen het na zodra één van de bekende ruiters 't doet.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:12

Ik vind em briljant gemaakt :D

Sammie schreef:
Ruiters van 18 jaar en ouder die op een paard van zeven jaar en ouder een (FEI) wedstrijd gaan rijden mogen van en naar de losrijbak zowel een veiligheidshelm als een hoedje dragen. Die keuze hebben zij ook tijdens het losrijden, in de wedstrijdring almede het terugrijden naar de stal.

Dit is een ala westernregel. Paard 7 jaar of ouder. Ruiter 18 of ouder. Allemaal western :') Die gingen natuurlijk in opstand omdat ze met de nieuwe regel ook aan een cap moesten. Is dus ook weer omzeilt zo _O- Die rijden nl ook FEI wedstrijden ;)

De Nederlandse WRAN (basisclub) had nl al een regel ingevoerd over het dragen van een cap cq hoed. En daarin is het alleen in de hoogste klasses toegestaan een hoed te dragen. De NRHA zag het al aankomen dat hun ruiters verplicht met cap moesten :O

De Amerikaanse clubs kunnen het niet verbieden, maar ook daar staat in de regelboeken het advies een cap te dragen. Ik rijd als cowboy alleen maar met cap. Heb maar 1 hoofd en ben er zuinig op.
En ja ook ik ben nog van het grijze boekje, toen nog de KNF :D Ik vond het zelfs belachelijk dat je verplicht in de Z een hoedje moest.

roelhendrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:08

ik vindt dat je ten alle tijden een cap moet dragen.
ook in de hoge dressuur sport, je hebt toch een voorbeeld functie.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:00

Vorger reed ik zonder cap, op wat voor paard ook. Stond er niet bij stil en het was "normaal" om thuis en in het bos zonder cap te rijden. Nu ik ouder, voorzichtiger (en misschien wijzer :+ ) ben, gaat standaard de cap op. Kan me nog wel de verhalen heugen dat het gruwelijk verkeerd ging zonder cap, en toch zelf stug volhouden om zonder dat ding te rijden. :D Als ik er nu aan terug denk verklaar ik mezelf voor gek. Dat ik nu in de internationale dressuursport caps voorbij zie komen, vind ik dat helemaal geweldig! Zekerheid voor alles, en het staat prima! :j

Why not.... op een brommer dragen ze een helm, bij het skieën tegenwoordig ook steeds meer. Waarom zouden ruiters, die een levend wezen als een paard berijden geen helm op zetten? 'T is maar waar je belang aan hecht. Voor het niet dragen van een autogordel zijn ook duizenden excuses. De statistieken wijzen echter uit dat een gordel toch echt veiliger is. Voor een ruiter hoeft het niet perce aan het paard te liggen, je kunt zelf ook ineens iets mankeren waardoor je je niet lekker voelt en er af kiept zonder er zelf misschien erg in te hebben. Waar kiest men voor, dat kleine beetje extra veiligheid (echter zonder garantie) of toch maar een volledig risico lopen? Ieder voor zich.... :j

http://www.biak.us/brain-injury-and-horses Je kunt er pas iets over zeggen als je het kan navertellen. ;)

By the way....een cap uitzoeken die je ook mooi vind (is die er?), is ook een leuke bezigheid. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:05

Ik snap die tegenstand tegen caps niet. Echt niet. :)
Ik kan het niet helpen dat ik het ook gewoon ronduit dom vind om "trots" nee te zeggen tegen een cap.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:23

Een cap was vroeger gewoon 'voor schut'. Je ging echt voor schut met een cap. Op stal hadden we weleens weddenschappen en als je die verloor moest je een week lang met cap rijden. :')

Die tijd is inmiddels wel voorbij maar dressuur en een cap vind ik nog steeds niet helemaal passend.