KNHS: Uitbreiding draagplicht veiligheidshoofddeksel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

KNHS: Uitbreiding draagplicht veiligheidshoofddeksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 14:41

www.knhs.nl

Net zoals bij de FEI is het ook bij de KNHS verplicht gesteld dat er in de juniorenrubrieken dressuur voortaan met een veiligheidshoofddeksel gereden moet worden. De Ledenraad van de KNHS ging donderdagavond akkoord met deze en een aantal andere reglementswijzigingen. Naast de draagplicht voor een veiligheidshoofddeksel in de juniorenrubrieken per 1 januari 2012, wordt voor de klassen Z1, Z2 en ZZ-Licht een veiligheidshoofddeksel per 1 april 2013 verplicht. Dit geldt zowel tijdens de proef als tijdens het losrijden. Dit mag een veiligheidshelm zijn, maar ook een veiligheidshoed, die aan de norm EN 1384 voldoet. Veiligheid binnen de paardensport is al jaren een belangrijk speerpunt binnen de KNHS. Het afgelopen jaar zijn er enkele ernstige ongevallen gebeurd binnen de paardensport. Uit onderzoek van Consument en Veiligheid is gebleken dat hersenletsel de belangrijkste doodsoorzaak is bij paardrijden. Met deze besluiten scherpt de KNHS het veiligheidsbeleid verder aan, dat ook onder de dressuurruiters steeds meer steun ondervindt.

Ook was er tijdens deze ledenraadsvergadering veel ander sportief nieuws te melden vanuit de KNHS. Dat lees je hier
Laatst bijgewerkt door Sammie op 13-01-12 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast + on>vn

masja

Re: Uitbreiding draagplicht veiligheidshoofddeksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:35

Viel te verwachten. Nu hopen dat de veiligheidshoedjes snel minder duur gaan worden.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:16

masja schreef:
Viel te verwachten. Nu hopen dat de veiligheidshoedjes snel minder duur gaan worden.

Aan de ene kant snap ik deze reactie, aan de andere kant helemaal niet. De meeste ruiters geven duizenden euro's aan paard, zadel en tuig uit maar als het op de eigen veiligheid aankomt zijn we weer de zuinige Hollander

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:52

Als ik kan kiezen tussen een veilige cap van 100 euro of een veilig hoedje van meer dan 10x zo duur, ja dan kies ik voor de cap.
Ik rij zelf met cap in het Z omdat ik geen zin heb om met een hoedje op de grond te liggen.
Er zijn veiligheidshoedjes, maar omdat de vraag ernaar vrij beperkt is zijn ze erg duur. Dan koop ik liever elke maand een nieuwe mooie cap, dan 1x per jaar een hoedje (bij wijze van spreken dan)
Ik vind ze veiligheidshoedjes onrealistisch veel duurder.

Maar nu de veiligheidshoedjes de enige mogelijkheid zal zijn om met hoedje te starten verwacht ik dat er meer vraag naar komt. En zoals bij alles zal de vraag het aanbod en dus ook de prijs bepalen.

Dat heeft niets met zuinige Hollander te maken.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 07:56

ben met je eens masja. :D

nu ook nog voor het springen bodyprotector verplichten. :D

Sammyoo

Re: KNHS: Uitbreiding draagplicht veiligheidshoofddeksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 08:51

Kan iemand mij uitleggen waarom je liever met een hoedje dan met een cap zou willen starten?

naomifalkena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:53

Ik vind het een hele goede zaak dat het nu verplicht is!

Maar Espie, ik ben het niet met je eens dat de bodyprotector verplicht moet worden. Of er moet een bodyprotector komen die de beweeglijkheid van je lichaam niet hindert.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:47

naomifalkena schreef:
Ik vind het een hele goede zaak dat het nu verplicht is!

Maar Espie, ik ben het niet met je eens dat de bodyprotector verplicht moet worden. Of er moet een bodyprotector komen die de beweeglijkheid van je lichaam niet hindert.

Die zijn er hoor ;)
de racesafe (de blokjes-bodyprotector) te krijgen bij canter equipment. Heerlijk mee gereden altijd !

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:38

In mijn ogen een héle goede zaak, zeker als bewezen is dat hersenletsel de grootste doodsoorzaak is bij onze sport.

Daarnaast komen we dan imo weer op hetzelfde punt: de voorbeeldfunctie. Ruiters op internationale wedstrijden, op TV, in (paarden)tijdschriften en noem maar op: zoveel ruiters komen nog 'openbaar' zonder cap. Zij geven imo aan dat het verantwoord is om dat ook te doen...
Denk ik aan mijzelf: toen ik 14 was (toen reed ik ongeveer 6 jaar paard) had ik een verzorgpony en ik kon rijden, viel bijna nooit en tja, er waren zoveel ruiters, die zonder cap reden, dus kon ik dat toch ook? Gelukkig is het altijd goed gegaan, maar na stuiterballen gereden te hebben stap ik NOOIT meer op het paard zonder cap en dat heeft me al een paar keer gered.

Imo: wees blij dat het mogelijk is met alle veiligheidsartikelen om zo veilig als mogelijk een gevaarlijke sport als de onze uit te oefenen!