OLWS: de nachtmerrie van iedere paardenfokker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

OLWS: de nachtmerrie van iedere paardenfokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 09:39

Nieuwsredactie

Afbeelding
Het OLWS-veulen van lisa_pluisje.

Als het dekseizoen weer begint is het selecteren van de juiste dekhengst voor velen nog een hele opgave. Veel eigenaren van overo-merries hebben als eerste criterium 'als het maar geen overo is, want dan heb ik 25% kans op een Lethal White veulen'. En hiermee beperken zij zich vaak onnodig in hun keuze want deze redenering klopt namelijk niet.

Voor hen die nog niet weten wat het Lethal White Syndrome inhoudt leggen we het in het kort nog even uit. Het Overo Lethal White Syndrome, zoals de afwijking officieel heet, wordt veroorzaakt door een mutatie in het DNA.
Het Overo Lethal White Syndrome (OLW-syndroom of OLWS) houdt in dat er in het laatste deel van de darmen dat in verbinding staat met de anus, de zenuwbanen niet goed zijn ontwikkeld. Daardoor is sprake van een verlamming van de darmen. Het gevolg is dat de peristaltiek, welke zorgt voor het doorvoeren van de inhoud door de darmen, ontbreekt. Het veulen lijkt normaal bij de geboorte, maar begint meestal binnen twaalf uur koliekverschijnselen te vertonen als gevolg van het niet goed ontwikkelde darmstelsel. Omdat OLWS altijd dodelijk is, worden Overo Lethal White veulens meestal meteen geëuthanaseerd.

Een Lethal White veulen is altijd wit of bijna helemaal wit, maar niet elk wit veulen heeft OLWS. Het is daarom van belang om een wit veulen zo snel mogelijk te laten onderzoeken door een dierenarts op de werking van de darmen zodat, wanneer OLWS geconstateerd wordt men het veulen verder lijden kan besparen.

Alle eigenschappen van elk dier worden bepaald door een genenpaar. Eén gen komt van de vader en één gen komt van de moeder. Voor het ontstaan van een Lethal White veulen moeten beide genen van het betreffende genenpaar het OLWS-gen zijn. Dit betekent dat beide ouders drager moeten zijn van het OLWS-gen om een Lethal White veulen te produceren. Een merrie die een Lethal White veulen geeft is dus wel drager, maar dat wil niet zeggen dat haar volgende veulen weer een Lethal White zal zijn. Dit hangt dus mede van de hengst af. Zelfs wanneer een combinatie waaruit een Lethal White is geboren, en waarvan dus beide ouders drager zijn, herhaald wordt, wil dat niet zeggen dat dit weer een Lethal White geeft.

Zoals de naam doet vermoeden is OLWS verbonden aan het overo gen, maar dat wil niet zeggen dat alle overo's drager zijn, want zoals men er nu over denkt is de vererving van het overo patroon waarschijnlijk afhankelijk van meerdere genenparen. Het wil óók niet zeggen dat een niet-overo géén drager kan zijn. Het OLWS-gen is aangetroffen bij tobiano's (óók homozygote), tovero's, solids, crop-outs, Quarters, Thoroughbreds en Pinto's. Omdat het overo-gen op een andere plek in het DNA ligt als het tobiano-gen, kan een homozygote tobiano of zelfs een quarter (die in dit opzicht dus eigenlijk een 'solid' is) ook een overo-gen dragen en daarmee dus ook het OLWS-gen.

Dit overo-gen kan generaties lang in een bloedlijn aanwezig zijn zonder dat dit ooit toont, maar elke OLWS-drager zal ergens in zijn stamboom een (frame-)overo voorouder hebben. Hoewel veel bewezen dragers van het 'frame-overo' type zijn en vaak veel wit hebben, is dit dus geen indicatie. Aan het uiterlijk van een paard kan niet bepaald worden of het een drager is van OLWS.

Gelukkig is er inmiddels wel een methode om er achter te komen of een paard het OLWS-gen draagt. Na langdurig onderzoek heeft men onlangs het gen dat verantwoordelijk is voor OLWS weten te detecteren. Hierdoor is het mogelijk geworden paarden te testen op dit gen. Speciaal eigenaren van een overo hengst kunnen veel profijt hebben door hun paard te testen. Wordt hij n.l. negatief bevonden, dan kunnen merriehouders, die overo hengsten eerder negeerden, alsnog besluiten een dergelijke hengst te gebruiken. Blijkt de hengst echter drager, dan zal, vooral bij een overo x overo kruising, ook de merrie getest moeten worden. Wanneer een test negatief blijkt, kan men dus overwegen slechts één ouder te testen.

Wanneer men met een drager fokt, moet moet men zich er wel van bewust zijn dat het veulen ook drager kan zijn. Wil men met dit veulen gaan fokken, dan zal dat dus ook weer getest moeten worden.

De test kan men laten doen door een haar- of bloedmonster op te sturen naar het Dr. W.v. Haeringen Laboratorium b.v. te Wageningen. Een haarmonster kan genomen worden door min. 15 tot 20 haren inclusief wortel uit de manen of staart te trekken. Dit hoeft niet speciaal verpakt te worden, maar handig is het om de haren met een plakbandje op een stuk papier te plakken. Let wel op dat de haarwortels niet op het plakband komen, en schrijf ook op dit papiertje naam en registratienummer van het paard, zodat zaken niet verwisseld kunnen worden. Dit haar- of bloedmonster moet samen met een aanvraagformulier en een kopie van het registratiepapier opgestuurd worden. De kosten bedragen ongeveer 50 euro.

Let op! De volgende beelden kunnen schokkend schijn.
Klik hier voor een filmpje van een veulen met het OLWS syndroom

Klik hier voor een recent topic over het OLWS-veulen van bokker lisa_pluisje.

Meer info over OLWS

Met dank aan bokkers Francis (http://www.OLWS.nl) en lisa_pluisje.

Cassidy

Re: OLWS: de nachtmerrie van iedere paardenfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:43

Heel helder geformuleerd, en super dat dit op de Nieuwspagina staat. Wat mij betreft mag het ook als vette sticky op Fokkerij, zowel western als niet-western.
Het is tegenwoordig gewoon NIET nodig dat er een OLWS veulen geboren wordt. Laat testen, en vraag bewijzen dat een gekozen vaderdier ook echt Negatief getest is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:44

Citaat:
De test kan men laten doen door een haar- of bloedmonster op te sturen naar het Dr. W.v. Haeringen Laboratorium b.v. te Wageningen

Deze test wordt volgens mij niet in Amerika erkend toch?

[***]

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:45

Wat maakt het uit of hij erkend wordt in Amerika of niet? Bij Paints komt de status van OLWS niet op de papieren te staan. Dit in tegenstelling tot bijv. HYPP bij de Quarters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:46

Top dat dit op de nieuwspagina staat!!!

Nielsd: maakt dat wat uit? Als je t weet is t toch goed? En anders laat je nog eens testen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:12

Inderdaad maar sommige hengstenhouders willen een bewijs dat de merrie OLWS vrij is, als het een buitenlandse hengstenhouder is weet je niet of hij de uitslag accepteert.
Je kan altijd opnieuw testen, maar als je toch bezig bent kan je het net zo goed even naar Amerika sturen Lachen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:17

tjee wat zielig, ik vind wel dat als mensen weten dat hun merrie of hengst drager is van dit gen ze er gewoon niet mee moeten fokken om dit soort dingen te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:23

PRE: Ik ben het met je eens maar bijna iedereen fokt toch door omdat anders het (mooie!) frame-overo verdwijnt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:41

Mooi dat dit ook op de voorpagina eens onder de aandacht wordt gebracht !!

Niels heeft ergens wel een punt waar het een Nederlandse tekst en buitenlandse eigenaren betreft (niet kunnen lezen), maar de uitslag wordt ook als (Frame)OLWS-N/N of -P aangegeven en dat is behoorlijk grensoverschrijdend, net als de volledige woorden negatief en positief wel duidelijk zijn Haha!

Citaat:
Het is daarom van belang om een wit veulen zo snel mogelijk te laten onderzoeken door een dierenarts op de werking van de darmen zodat, wanneer OLWS geconstateerd wordt men het veulen verder lijden kan besparen.
Ik zou 'wit veulen' graag aangepast willen zien in een 'veulen met veel wit' omdat zoals ook al eerder vermeld niet álle veulens met (F)OLWS altijd helemaal wit zijn en ik moet er niet aan dénken dat mensen dus op voorhand een gezond veulen met veel wit 'alvast' maar laten euthaniseren 'omdat het wel Frame zal zijn' Huilen
Verder kan een DA geen onderzoek doen naar de werking van de darmen, behalve in de gaten houden dat de darmpek er af komt. Of men moet meteen bij zo'n kleintje een rectaal onderzoek willen doen (lijkt me niet raadzaam).
Het beste is dus via testen zien te voorkomen dat het zover kan komen.
Het heeft sowieso geen zin om de gok te nemen op Frame x Frame want als je de technische 25% kans op een dood veulen wegdenkt en kijkt naar de levende veulenuitkomst heb je in beide gevallen óf een Frame óf een Solid (geen bonte).
Afbeelding

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:06

@nielsd,
ja ik vind het echt onzin dat mensen zich zo willen vast klemmen aan het bontplaatje, dat het mooi is ok maar het is eigenlijk meer een soort van zwakheid en die moet je in mijn ogen proberen te laten verdwijnen en dan maar minder mooi getekend Bloos
het is ontzettend zielig voor de paarden, ook voor zo''n merrie als ze haar kind verliest, dat is traumatisch en dat hoort niet in mijn mening Knipoog '
begrijp me niet verkeerd als ik zeg dat ook ik de aftekeningen van overo, toniano en sabino mooi vind, maar op het moment dat blijkt dat je paard met deze tekening homozygoot is en dus het olws gen bevat vind ik dat je er niet mee moet fokken om dus bijvoorbeeld de situatie van het veulen hierboven te voorkomen, het risico is te groot dat het mis gaat, al bij de hengstenboer, en ik vind dat onnodig Boos!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:34

Mooi geschreven, en leuk dat die testen zo onder algemene aandacht worden gebracht. Hopelijk kan dit het voorkomen van OLWS zoveel mogelijk drukken Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:08

@pre, de Paint fokkerij is een fokkerij waarbij de aftekeningen van de vacht heel belangrijk zijn. Het weigeren van OLWS dragers van de fok heeft hele grote impact op dit vachtpatroon. Het zou ik mijn ogen het zelfde zijn als bij de fokkerij van Friezen de Friezen te weren die zwart zijn.

Dat de impact van verlies van een veulen heel groot is voor de merrie ontkent niemand. Een veulen verliezen door OLWS is in dat geval niet anders dan een veulen dat ziek wordt en sterft of mismaakt ter wereld komt en afgemaakt moet worden. Als de merrie tijd genoeg krijgt om te rouwen en afscheid te nemen, is de impact vaak een stuk minder groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:15

Pre: elk paard dat Frame-overo is, draagt het OLWS gen, die 2 zijn gekoppeld. Alleen in homozygote vorm (dus van beide ouders het gen hebben) leidt tot een OLWS-veulen. In heterzygote vorm is er niets aan de hand en zie je enkel het bontpatroon (mits niet minimaal aanwezig). Er is heel goed op te testen, dot zou IMO verplicht gesteld moeten worden. Niet fokken met Frame-overo's is helemaal niet nodig. Zolang je maar geen frame's kruist.
Het heeft procentueel gezien ook geen zin qua bontkans, je hebt bij frame x frame evenveel kans op bont als bij frame x niet frame, en bij de laatste loop je geen kans op een OLWS veulen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:17

Cassidy: Je hebt ook altijd nog het tobiano patroon. Dat is bij bijv friezen niet zo, die hebben maar 1 kleur.

IMO zou het al een hele vooruitgang zijn als er verplicht getest moest worden (bij elke paint ook de SPB´s!) en dat de uitslag op het papier zou komen. Op die manier voorkom je al een heleboel narigheid.

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:18

Ik had me hier nog nooit in verdiept maar heb nu her en der info gelezen en, hoewel ik zelf niks met fokken van westernpaarden te maken heb, vind 't erg interesssant om dit allemaal te lezen en er meer over te weten.
Onbegrijpelijk dat er mensen bewust OLWS+ x OLWS+ blijven fokken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:40

@Chann : aan een Frame hangt vaak een ander prijskaartje als aan een Tobiano en zeker als aan een Solid. Dus is het 'logisch' dat er nog steeds Frame-fokkers zijn. Ik praat het niet goed hoor, zeker niet. Maar als er geld in het geding is dan worden principes/gevoelens weleens aan de kant gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:44

Precies Niels! Verplicht testen en een verbod op Frame x Frame zou IMO een mooie oplossing zijn!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:47

Ik denk dat het daarvoor in NL niet genoeg 'leeft', ik zie de PVDD zich er iig nog niet hard voor maken. En van het moederstamboek hoef je al helemaal niets te verwachten.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:50

Ik had hier nog nooit eerder van gehoord. Wat een ontzettend verdrietig verhaal van bovenstaande merrie en haar veulen. Zo'n prachtig wit veulentje en dan zo dodelijk ziek. Wat goed dat dit nader onder het licht wordt gebracht.

Even een vraag van een leek; Overo is een bepaald Bont dat voorkomt bij onder andere het American Paint Horse. Komt het bontpatroon ook voor bij kruisingen of andere rassen? Ik heb ook een bonte merrie. Zou ik bij haar dan ook op moeten passen met fokken met een ander bont paard mocht zij een soortgelijk bontpatroon hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:51

DD: idd, heel jammer. T zou goed zijn wanneer de [naam] hier eens mee aan de slag zou gaan!
Evaluna: ja, t komt veel voor bij de Paints, maar kan ook zeker in kruissingen voor komen. Of je merrie t draagt of kán dragen, geen idee, maar als je twijffelt, gewoon testen...

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:58

Skippy1; Mocht ik ooit gaan fokken dan zal ik haar nav dit onderwerp zeker gaan testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:11

EvaLuna schreef:
Skippy1; Mocht ik ooit gaan fokken dan zal ik haar nav dit onderwerp zeker gaan testen.

Héél verstandig! Knipoog

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:26

heb er wel wat van gehoord, maar nog nooit gezien. Wat vreselijk zielig dat filmpje! Het zou super zijn om, net zoals niels al zei, de paarden te testen en dat op papier te hebben.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:34

Is het stamboek hierin wel consequent genoeg?

Je kan nooit een recessief gendefect uit een populatie wegfokken door alleen lijders te elimineren. Ook met de dragers zou niet gefokt mogen worden.

Het klinkt heel hard maar als het stamboek echt gemotiveerd was om deze vreselijke ziekte helemaal weg te fokken dat werden er geen OWLS-positieve dieren, hengst of merrie, meer toegelaten. Wat ze nu doen zorgt ervoor dat het probleem tot in der eeuwigheid zal blijven bestaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:45

@Klara16 : klopt, het stamboek doet hier niets aan omdat men er van uitgaat dat iedereen hier verstandig mee omgaat c.q. men laat iedereen de vrije keus.
Alleen de lijders elimineren zichzelf. Met de dragers is niets mis mee.
Het hóeft dus helemaal geen probleem te zijn mits je je aan een aantal simpele dingen houdt; géén Frame x Frame kruisen.