Franse stoeterij stopt met embryotransplantaties

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Franse stoeterij stopt met embryotransplantaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 20:21

*Bokt / Facebook
Fokkerij
Ingezonden door Lusitana
Afbeelding
Foto door Heavy Horses Design.

Gerald Martinez, algemeen directeur van de Franse stoeterij Haras de Malleret, heeft om ethische redenen besloten te stoppen met embryotransplantaties. Op de facebookpagina van de stoeterij kondigt hij aan: "Na het seizoen van 2018 heb ik besloten te stoppen, omdat ik zag wat voor consequenties dit had voor mijn donormerries. We zagen dat ze depressief werden. Ik heb alles in het werk gesteld om hen weer op de been te krijgen: we hebben osteopaten en fysiotherapeuten ingezet en alle tijd en aandacht aan ze geschonken, maar bij sommige merries zijn de na-effecten nog steeds zichtbaar. Mijn beste merrie is er bijna aan onderdoor gegaan. We hebben haar kunnen redden en ze loopt nu in een natuurgebied en draagt haar veulens zelf."

"Het is erg moeilijk om te stoppen met embryotransplantaties gezien de resultaten die we ermee boeken. Commercieel gezien is het een lastig besluit, maar ik heb respect voor mijn paarden en kan niet doen alsof er niets aan de hand is. Ik had graag van tevoren geweten wat voor consequenties dit proces op hen had, maar helaas ben ik door schade en schande wijs geworden, soms ten koste van mijn merries. Ik heb nu een aantal fokmerries die ik hun eigen veulen laat dragen."

In hetzelfde bericht meldt Martinex verder nog dat hij een samenwerking aangaat met de Duitse fokkerij Ekke Thaden. Hij noemt het een "geweldige kans" en roemt de Duitse fokker om zijn respect en liefde voor paarden.

BarbaLala

Re: Franse stoeterij stopt met embryotransplantaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:42

Deze man verdient alle lof. Hopelijk opent het de ogen van anderen, al vrees ik dat commercie het toch zal winnen van ethiek.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:45

Wauw wat een eerlijke beslissing!
Ik vraag me af hoe het werkt: hoe kan het dat een merrie er depressief van wordt?
Is de dekking en bevruchting binnen het lichaam van belang voor het hele proces?

Ik vond het altijd al een naar idee, maar kon nooit bedenken wat de voor- en nadelen waren op gebied van welzijn.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:57

Macs schreef:
Ik vraag me af hoe het werkt: hoe kan het dat een merrie er depressief van wordt?
Is de dekking en bevruchting binnen het lichaam van belang voor het hele proces?

Ik vond het altijd al een naar idee, maar kon nooit bedenken wat de voor- en nadelen waren op gebied van welzijn.

Het zijn de donormerries waar problemen mee waren, niet de draagmoeders. Dus juist de merries die gedekt/bevrucht worden en daarna gespoeld worden voor de embryo's.

Verder kan ik er te weinig over zeggen, ik weet te weinig over het algemene proces en het zal ook nog verschillen per werkwijze.
Laatst bijgewerkt door mooney op 27-03-19 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:57

Ik vind het maar een vreemde 'bevinding'.
Dit is net een techniek die vaak wordt toegepast bij merries die ook in de sport lopen etc, dan lijkt het mij eerder dat ze daarvan 'depressief' worden :=

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:08

Misschien is het wel dat ze hormonaal denken dat ze drachtig zijn en dit veulen steeds verliezen. Weet niet of een merrie zo kan denken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:10

Oliiviia schreef:
Dit is net een techniek die vaak wordt toegepast bij merries die ook in de sport lopen etc, dan lijkt het mij eerder dat ze daarvan 'depressief' worden :=

Ze worden drachtig gemaakt en daarna worden ze gespoeld en de dracht afgebroken. Hormonaal zal dat dus wat doen met de merrie. En dat dat vervolgens invloed geeft op het humeur/gevoel van de merrie klinkt mij logisch

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:23

Wat denk je van al dat opvoelen en drachtig maken en het spoelen. Steeds zit die dierenarts met zijn arm naar binnen. Heb een stukje van Ad Valk gelezen die hier ook op tegen is. Hij had het over merries die in de box tegen de wand op gingen als de dierenarts kwam. Kan me daar toch echt wel iets bij voorstellen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:44

mooney schreef:
Macs schreef:

Het zijn de donormerries waar problemen mee waren, niet de draagmoeders. Dus juist de merries die gedekt/bevrucht worden en daarna gespoeld worden voor de embryo's.

Verder kan ik er te weinig over zeggen, ik weet te weinig over het algemene proces en het zal ook nog verschillen per werkwijze.

Ooooooh verkeerd gelezen :+ nu heb ik nog geen antwoord op mijn vragen haha!
Maar de uitleg van anderen hier geeft wel een beeld over het welzijn van de donormerries.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:55

Het is natuurlijk voor de mens ideaal
Meer veulens uit een zelfde jaargang van dezelde goede merrie
Maar kan me zomaar voorstellen dat die merries niet blij zijn .
Zie een merrie eens rouwen om haa4 bijvoorbeeld doos geboren veulen of haar overleden veulen
Of in t afspeen proces wat vaak abrupt gaat
Respect voor de fokkers die geen embryo willen spoelen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:59

zijn ook voorbeelden genoeg van merries die daarna geen of geen goede cyclus maar kregen. van karakter veranderden etc. dus hormonaal doet het wel wat met de dieren. is ook logisch want je sluit er nogal wat hormonen in.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:44

Ik ben benieuwd naar mensen die hier uit eigen hand ervaring mee hebben, want ik vind het wel enorm intéressant.

Toevallig heb ik vorig dekseizoen 2 bevruchtingen/embryospoelingen kunnen van dichtbij meemaken van 2 sportmerries.(niet mijn paarden) Hierbij ging het om een natuurlijke cyclus bij de merries (dus niet drachtig gespoten). Het spoelen en opvoelen zelf gaat allemaal heel vlot en paardvriendelijk. Merries krijgen standaard voer tijdens opvoelen en maken er dan ook geen probleem van.
Ik heb bij hun nooit stress of "depressie" ervaren.

Ik ben benieuwd naar mensen die dit wel al ervaren hebben? Vanwaar ze dan denken dat dit kwam en aan wat ze de stress/problemen merkte aan hun donorpaard?

Ik vind het vooral een erg verhaal voor de draagmerries. Arme dieren worden opgekocht voor de slachtprijs, om dan als fokmerrie te worden ingezet. Die paarden zijn echt gewoon producten. En als ze niet meer kunnen doen waar ze voor gekocht zijn, of hun karakter wilt niet mee, dan worden ze voor dezelfde slachtprijs terug naar het slachthuis gestuurd.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:52

Geweldig besluit _/-\o_

Thea_Ste schreef:
Ik vind het vooral een erg verhaal voor de draagmerries. Arme dieren worden opgekocht voor de slachtprijs, om dan als fokmerrie te worden ingezet. Die paarden zijn echt gewoon producten. En als ze niet meer kunnen doen waar ze voor gekocht zijn, of hun karakter wilt niet mee, dan worden ze voor dezelfde slachtprijs terug naar het slachthuis gestuurd.

Draagmerries dragen hele dure en belangrijke veulens, die worden tijden hun carriere als draagmerrie merendeels behandeld als prinsessen denk ik zomaar.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:53

Genoeg ervaring mee en geen enkel probleem gezien.

Die commerciële bedrijven gebruiken die merrie’s alleen wel als legbatterijkippen en spoelen makkelijk 5-6 veulens in een seizoen. Ik kan me wel voorstellen dat die merrie’s daar een knauw van krijgen.

Toch zonde dat een mooi iets hier weer zo door verpest wordt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:55

peach2001 schreef:
Geweldig besluit _/-\o_

Thea_Ste schreef:

Draagmerries dragen hele dure en belangrijke veulens, die worden tijden hun carriere als draagmerrie merendeels behandeld als prinsessen denk ik zomaar.

En het is ook flauwekul. Voor die dure veulens gebruiken we goede merrie’s en zeker geen slachtpaarden. Goede draagmerrie’s is bijna niet aan te komen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:00

@Thea_ste Bij het enige bedrijf waar ik ben geweest waar ze draagmoeders gebruikte waren dat echt geen paarden die geen enkel ander doel als fokmerrie hadden zouden kunnen dienen. Ook een draagmoeder heeft echt heel veel invloed op het veulen dus daar kozen ze echt niet voor ongezonde of onmogelijke merries en je wilt ook niet dat deze merries veel stress ervaren wanneer ze hun veulen dragen en opvoeden.

Ik kan me trouwens opzich goed voorstellen dat het veel invloed kan hebben op je merrie als je die steeds behandeld met hormonen en ze steeds medische handelingen moet ondergaan om eitjes te verkrijgen, maar als je tomeloos door gaat om je merrie drachtig te krijgen kan dat toch ook gebeuren? Ik denk dat het ook een beetje een kwestie is van hoe ver je daarin gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:03

Zo’n draagmerrie heeft dan toch mooi in de wei gelopen met veulen, er is goed opgepast. Ik heb wel eens een jonge merrie verhuurd waar ik zelf geen veulen van wilde. Heeft het prima gehad.

Ik heb een interessante merrie waar veel vraag naar was en is om haar te spoelen of icsi toe te passen. Bij haar laatste veulen is ook nog eens haar baarmoeder beschadigd waardoor ze waarschijnlijk niet meer via de natuurlijke weg veulens kan krijgen.
Ik doe het niet
Heb prijzen opgevraagd maar heb er gevoelsmatig bezwaren tegen. Het drachtig maken en dan de dracht weer afbreken, het pijnlijke proces van icsi. Ik heb 2 dochters van haar dat maakt het makkelijker om dit zo te beslissen. Maar voor mij is een paard meer dan een broedmachine of verdienmodel.
Ook mijn jonge merries mogen eerst zelf een veulen krijgen. Fijn als ze dat meegemaakt hebben en paard hebben kunnen zijn voor hun sportcarrière. En makkelijker om na de sport weer veulens te krijgen. Er zit meer risico aan om de merries zelf hun veulens te laten dragen maar voorlopig voelt het voor mij niet goed om die moderne technieken in te zetten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 07:16

Goed te lezen dat deze meneer zijn paarden voorop zet, zoals het hoort.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:07

BarbaLala schreef:
Deze man verdient alle lof. Hopelijk opent het de ogen van anderen, al vrees ik dat commercie het toch zal winnen van ethiek.

Vind ik ook.

Goed dat deze man echt wel verder kijkt dan zijn neus lang is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:16

Oliiviia schreef:

Je zal eens moeten ondergaan wat dit doet als dit herhaaldelijk bij jezelf gebeurd ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:53

Ik denk dat je de invloed van hormonen op levende wezens niet moet onderschatten, die zijn om evolutionaire redenen ontzettend invloedrijk. Waren ze dat niet, dan was de aarde leeg, zeg maar.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:13

Ragdollcat schreef:
BarbaLala schreef:

Vind ik ook.

Goed dat deze man echt wel verder kijkt dan zijn neus lang is.

Hier sluit ik me volledig bij aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 16:22

belle_boef schreef:
Oliiviia schreef:

Ze worden drachtig gemaakt en daarna worden ze gespoeld en de dracht afgebroken. Hormonaal zal dat dus wat doen met de merrie. En dat dat vervolgens invloed geeft op het humeur/gevoel van de merrie klinkt mij logisch

Hier maak je een denkfout. De merrie wordt niet drachtig, de eicellen worden in haar bevrucht en voordat dit klompje cellen zich in de baarmoeder kunnen hechten, worden ze uit de merrie gehaald. Dit wordt door het lijf gezien als een gemiste hengstigheid.

Als het dmv hormonen spuiten op gang wordt gebracht, dan kan er wel wat met de merrie gebeuren doordat enkele hormonen in een hogere dosis gegeven worden dan het lichaam normaal zelf aanmaakt. Maar ze is dus geen enkel moment drachtig.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 16:59

Spruit schreef:
Hier maak je een denkfout. De merrie wordt niet drachtig, de eicellen worden in haar bevrucht en voordat dit klompje cellen zich in de baarmoeder kunnen hechten, worden ze uit de merrie gehaald. Dit wordt door het lijf gezien als een gemiste hengstigheid.

Als het dmv hormonen spuiten op gang wordt gebracht, dan kan er wel wat met de merrie gebeuren doordat enkele hormonen in een hogere dosis gegeven worden dan het lichaam normaal zelf aanmaakt. Maar ze is dus geen enkel moment drachtig.

Klopt, maar omdat ze zoveel willen spoelen in een seizoen spuiten ze steeds hengstig en spuiten ze het ei eraf als ze insemineren en daar worden die merrie's raar van. Overproductie gaat nooit goed.

Spoelen is eigenlijk ook bedoeld om hele goede sportmerrie's in de sport te kunnen houden. Niet om er legbatterijkippen van te maken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 17:18

Ik denk dat het niets uit maakt hoe de ervaring is van anderen en wat zij erover denken.
Deze man heeft naar zijn paarden gekeken en gezien dat de merries het niet fijn vonden.
Ik kan er alleen maar respect voor hebben dat hij dan een besluit neemt dat commercieel niet handig is, maar het welzijn van zijn paarden voorop stelt!