Bark Innovations Chablis geen hengst meer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Bark Innovations Chablis geen hengst meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 08:37

http://www.bokt.nl / www.facebook.com
Ingezonden door bokkers Ketaki en paardjes123

Onlangs heeft eigenaresse Nicole Plas besloten de hengst te castreren. Chablis, die ruim anderhalf jaar onder het zadel is bij Mark van de Donk, gaat verder onder zijn eigenaresse “het is mooi geweest” aldus Plas.

Bark Innovations Chablis (Upperville X Zep) , de KWPN-goedgekeurde 7-jarige dekhengst is na een zeer succesvol dekseizoen geruind. “Chablis heb ik gekocht als goedgekeurde hengst maar heb nooit de ambitie gehad om een echte hengstenhouder te worden. Toch heb ik toen de beslissing genomen om hem hengst te houden ten behoeve van de bloedspreiding in de fokkerij. Nu, drie jaar later, vind ik het mooi geweest. Ik heb twee hengstencompetities mee mogen maken, verschillende shows en daarnaast heeft Chablis mooie nakomelingen en is hij het afgelopen jaar veelvuldig gebruikt voor de fokkerij. Chablis is een sociaal paard en de sport, dekdienst en lekker paard zijn gingen niet samen en ik ben ervan overtuigd dat dit voor veel hengsten geldt. Daarom heb ik de keuze gemaakt om hem te castreren en zelf met hem verder de sport in te gaan. Binnenkort komt hij weer terug bij ons op stal. Afgelopen anderhalf jaar heeft zijn ruiter Mark van de Donk op een zeer professionele wijze het paard verder opgeleid en staat hij er nu op en top verzorgd en getraind voor, ik neem een bodybuilder mee naar huis.”

Chablis is in 2015 wel per diepvries beschikbaar.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 11-11-14 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Re: Bark Innovations Chablis geen hengst meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 08:54

Heel, heel, heel erg jammer voor de Gelderse fokkerij. Als ik er een veulen van had, dan had ik er echt heel erg van gebaald, dat sowieso. Ik begrijp niet dat je een goedgekeurde hengst koopt om hem te castreren. Er zijn paarden genoeg, koop dan gewoon één die al ruin is of een niet goedgekeurde hengst. Maar goed; het zal wel aan mij liggen...

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:10

Inderdaad, een verlies voor de Gelderse fokkerij en ondanks dat ik de redenen wel kan begrijpen ben ik het toch helemaal eens met je Lante..... -O- -O-

Toch wens ik Nicole en Chablis een fijne toekomst samen en dat ze maar ver in de sport mogen komen.

Nimber

Re: Bark Innovations Chablis geen hengst meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:10

heel erg zonde!

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:13

Dit vind ik nou super wat een mooie keuze . Ze geeft aan dat het paard het niet fijn vond als hengst en dat ze daarom de keuze heeft gemaakt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:15

Dood en dood zonde. Baal er echt enorm van.
Kon zelf niets met die hengst omdat mijn merrie heel dichtbij familie is. (moeder van de hengst is de zus van de moeder van die van mij. Volle neef dus)

Maar vele andere hadden een vrij lijntje kunnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:15

Hoewel het inderdaad zonde is, vind ik het ook wel heel eerlijk en realistisch als ik dit zo lees... 'Chablis is een sociaal paard en de sport, dekdienst en lekker paard zijn gingen niet samen en ik ben ervan overtuigd dat dit voor veel hengsten geldt.'

Voor de nakomelingen zal er nog meer dan genoeg zijn, als hij per 2015 wel diepvries beschikbaar is. :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:16

geshahquille schreef:
Dit vind ik nou super wat een mooie keuze . Ze geeft aan dat het paard het niet fijn vond als hengst en dat ze daarom de keuze heeft gemaakt.

Dat heet marketing.

Ze gaat hem zelf rijden. dat is de rede.

direct toen ze hem gekocht had was het plan er al om hem te castreren. De beslissing is niet gevallen nadat ze ontdekte dat het paard het niet fin vond als hengst.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:20

chelle_dora schreef:
Hoewel het inderdaad zonde is, vind ik het ook wel heel eerlijk en realistisch als ik dit zo lees... 'Chablis is een sociaal paard en de sport, dekdienst en lekker paard zijn gingen niet samen en ik ben ervan overtuigd dat dit voor veel hengsten geldt.'

Voor de nakomelingen zal er nog meer dan genoeg zijn, als hij per 2015 wel diepvries beschikbaar is. :j

Wie zegt dat er meer dan genoeg is ? Beschikbaar in 2015 betekent niet speciaal : Meer dan genoeg sperma op voorraad voor de normaal gesproken 15 jaar dekdienst. Daarbij zijn er merries die niet met diepvriessperma te insemineren zijn, maar goed. Ik hou er over op.

Het blijft een verschrikkelijke *piep* beslissing voor de al 'nauwe' richting van het Gelderse paard.... Had liever gezien dat er nog een jaar of 2 was gewacht tot er tenminste een zoon goedgekeurd zou zijn , om het lijntje definitief te behouden. Nu is het maar gissen of er ooit wat goedgekeurd gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:22

Cheytjuh; sorry hoor, wist niet dat je boos werd :Y)

Fokken is toch sowieso altijd gokken? Een goedgekeurde (dek)hengst nu is toch geen garantie voor later?
En er zijn ook hengsten die natuurlijk dekken of hengst blijven en daar ook absoluut niet oud mee worden :+

Ik vind het Gelderse paard hartstikke mooi, maar ik zal me er voortaan maar weer buiten laten als ik dit zo lees. Maar ik moet zeggen dat deze toon aanslaan ook weinig uitnodigend is, maar dat zal aan mij liggen :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:24

Ik hoop dat er van het dekken van Upperville van afgelopen jaar nog wat overblijft.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:25

Ik ben niet boos hoor ;) Maar de redenen die aangehaald worden zijn een beetje oppervlakkig ;) En ik als emotioneel betrokken muts aangaande het Gelderse paard, daar schieten die redenen dan een beetje bij in het verkeerde keelgat :P

Want een castratie van deze hengst met deze bloedvoering heeft wel degelijk impact op de huidige fokkerij.

Is er veel met Upperville gedekt trouwens Natas ? Of weet jij dat zo niet ?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:27

chelle_dora schreef:
Cheytjuh; sorry hoor, wist niet dat je boos werd :Y)

Fokken is toch sowieso altijd gokken? Een goedgekeurde (dek)hengst nu is toch geen garantie voor later?
En er zijn ook hengsten die natuurlijk dekken of hengst blijven en daar ook absoluut niet oud mee worden :+

Ik vind het Gelderse paard hartstikke mooi, maar ik zal me er voortaan maar weer buiten laten als ik dit zo lees. Maar ik moet zeggen dat deze toon aanslaan ook weinig uitnodigend is, maar dat zal aan mij liggen :+

Chey is niet boos en bedoeld het zeker niet zo.

Wij liefhebbers van het Gelderse Paard staan nu op standje balen.

Het is al balen genoeg als een hengst niet meer beschikbaar is omdat ie dood gaat. Of slecht fokt.

Maar dat was bij deze niet het geval. Dat maakt het een beetje frustrerend. Chey was iemand die deze hengst goed kon gebruiken en er nu twee merries drachtig van heeft. Had hem volgend jaar wellicht weer willen gebruiken om een Koss en Oregon vrij lijntje te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:27

Cheytjuh schreef:
Ik ben niet boos hoor ;) Maar de redenen die aangehaald worden zijn een beetje oppervlakkig ;) En ik als emotioneel betrokken muts aangaande het Gelderse paard, daar schieten die redenen dan een beetje bij in het verkeerde keelgat :P

Want een castratie van deze hengst met deze bloedvoering heeft wel degelijk impact op de huidige fokkerij.

T kwam nogal lúllig over, vandaar ;) Ik ken het betrokken-muts wel hoor, heb zelf zitten grienen toen Ahoy hartstikke dood bleek te zijn :')

Ik dacht alleen dat DV betekende dat er dus nog wel nakomelingen zouden/kunnen komen, maar inmiddels ook uit deze bubbel gestapt dat dit inderdaad niet het geval is, maar ik ben dan ook niet thuis in de diepvries om het lullig te zeggen :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:28

Cheytjuh schreef:

Ik weet het echt niet.

Ik weet alleen van een drachtige merrie. Ik weet niet welke.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:29

chelle_dora schreef:
Ik dacht alleen dat DV betekende dat er dus nog wel nakomelingen zouden/kunnen komen, maar inmiddels ook uit deze bubbel gestapt dat dit inderdaad niet het geval is, maar ik ben dan ook niet thuis in de diepvries om het lullig te zeggen :')

DV kan wel nakomelingen opleveren. Maar niet bij alle merries.

En sommige hengsten bevruchten niet via DV.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:31

Dat is echt jammer voor de gelderse fokkerij. Zonde hoor!
Snap ook niet zo goed waarom je een goedgekeurde dekhengst koopt om er uiteindelijk alleen een beetje sport mee te gaan bedrijven.
Maar goed, het is haar paard dus wel haar goed recht.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 11-11-14 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:32

chelle_dora schreef:
Cheytjuh schreef:

T kwam nogal lúllig over, vandaar ;) Ik ken het betrokken-muts wel hoor, heb zelf zitten grienen toen Ahoy hartstikke dood bleek te zijn :')

Ik dacht alleen dat DV betekende dat er dus nog wel nakomelingen zouden/kunnen komen, maar inmiddels ook uit deze bubbel gestapt dat dit inderdaad niet het geval is, maar ik ben dan ook niet thuis in de diepvries om het banketstaaf te zeggen :')

Mijn excuses dan ;) Was zeker niet zo bedoelt :D Ja, Ahoy, prachtige leeftijd maar zo zonde -O-

Met diepvries kunnen er ook nog nakomelingen komen hoor maar er zijn gewoon merries die er niet tegen kunnen en er dus niet mee geïnsemineerd zouden kunnen worden ;) Terwijl dat dan wel weer hele beste merries kunnen zijn, etc :+

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:32

Wat verschikkelijk zonde!!..

Voor jullie Gelderse liefhebbers en fokkers moet dit heeel flink balen zijn!

Wat Upperville gedekt heeft weet ik niet dat vind ik ook een fijne hengst die ze hier best nog een seizoen vers beschikbaar mogeb zetten! Etoile is ook bij die russen nu begreep ik wie weet komt die ook nog eens weer over enkele jaren!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:33

Coloured schreef:
Maar goed, het is haar paard dus wel haar goed recht.

Dat is een ding wat zeker is.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:33

NatasjavE schreef:
geshahquille schreef:

Dat heet marketing.

Ze gaat hem zelf rijden. dat is de rede.

direct toen ze hem gekocht had was het plan er al om hem te castreren. De beslissing is niet gevallen nadat ze ontdekte dat het paard het niet fin vond als hengst.

Ik reageer op wat er in het nieuws is geschreven en dan vind ik het een hele mooie keuze. Of het dan wel of niet waar is ja daar zal iedereen zijn mening over hebben ik kan het persoon of de hengst persoonlijk niet.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:35

Een extra stimulans om zelf een vrije te fokken. :D
NatasjavE: Je hebt zelf een super merrie, gewoon zelf één fokken!
Laatst bijgewerkt door Coloured op 11-11-14 09:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:35

Ik zou Upperville vers zo op 4 merries gebruiken, het diepvries ben ik wat terughoudend mee.

Zonde van Chablis. Zal er verder niet teveel woorden aan vuil maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:36

Ik heb respect voor de beslissing maar ik baal nu extra dat mijn merrie gust is gebleven, vooral omdat ze niet goed op diepvries reageert en een veulentje van deze prachtige hengst dus altijd een droom zal blijven. Of ik moet er een kunnen kopen natuurlijk, maar dat is dan toch weer anders dan er een te hebben bij je eigen merrie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:38

Coloured schreef:
Een extra stimulans om zelf een vrije te fokken. :D
NatasjavE: Je hebt zelf een super merrie, gewoon zelf één fokken!

Ja,...maar om Koss vrij te blijven,...heb ik weinig opties. :)

Al was Chablis voor mij iig geen optie.