EK Herning: Goud voor Dujardin, brons voor Cornelissen video

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

EK Herning: Goud voor Dujardin, brons voor Cornelissen video

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 14:27

*http://www.knhs.nl

Afbeelding
Van links naar rechts: Helen Langehanenberg, Charlotte Dujardin en Adelinde Cornelissen
Foto: Fei.org

De ontknoping van de Grand Prix Special tijdens het Europees Kampioenschap had iets curieus. Alle drie de dames die uiteindelijk het podium bezetten, de Britse Charlotte Dujardin, de Duitse Helen Langehanenberg en Adelinde Cornelissen , reden een fout in het programma. Dujardin en Cornelissen begonnen aan galopwissels terwijl appuyementen gevraagd werden en Langehanenberg ging van hand veranderen waar dat niet werd gevraagd.

In de Grand Prix Special kunnen juryleden 480 punten kwijt, verdeeld over veertig verschillende onderdelen. Als er een fout in het programma wordt gereden trekken de zeven juryleden ieder twee punten af van het totaal, waardoor de invloed van een fout in de rit relatief licht bestraft wordt. "In de dressuur kun je dus een fout in het programma compenseren", verklaarde bondscoach Wim Ernes het feit dat de drie amazone op de podiumplaatsen eindigden. Helen Langehanenberg vond het op de persconferentie na afloop van de wedstrijd in zekere zin wel grappig dat zij en haar collega's op het podium alle drie een fout in hun proeft hadden gereden. Adelinde Cornelissen was realistisch. "Ik realiseerde me de fout toen ik het eerste changement om de twee had gemaakt en dacht oh, wat stom. Daarbij komt nog eens dat ik twee jaar geleden op het EK in Rotterdam diezelfde fout maakte en toen goud won. Op dit moment had ik maar één gedachte: omdraaien en aan de appuyementen beginnen, die volgens het programma worden gevraagd", aldus Adelinde, die wel een idee heeft waar de oorzaak van de fout zit. "In de Grand Prix moeten we exact op die plek aan de changementen om de twee beginnen en die proef rijden we veel vaker dan de Special. Je bent te geprogrammeerd en dus ontstaat deze fout als vanzelf, maar een beetje dom is het zeker".

Edward Gal, die net naast het podium eindigde met Glock's Undercover, had gedurende zijn rit veel last van spanning. "Het begon al tijdens het binnenkomen. Ik had gewacht tot het applaus voor mijn voorganger over was. Toen ik binnenreed kreeg in een voor mij onwelkom welkomstapplaus. Dat leverde spanning bij mijn paard op. Daarbij gaf de jury ons weinig kans aan de ring te wennen en kon ik de spanning niet echt laten afvloeien. Gisteren kon ik die spanning omzetten in expressie, maar nu leken bijna alle oefeningen iets te geforceerd. In de piaffe, die mijn paard altijd met veel gemak uitvoert, was plotsklaps van die spanning niets meer te merken, net als in de pirouettes en voor die onderdelen kregen we dan ook een hele hoge waardering. Toch mag ik dik tevreden zijn met deze vierde plaats, want kijk eens naar de ontwikkeling die we hebben door gemaakt in het afgelopen jaar!", aldus Gal, die uitziet naar de individuele finale zondag.

Voor Hans Peter Minderhoud waren de druiven erg zuur. Even leek hij na een voortreffelijke rit de derde Nederlander te zijn die in de Freestyle mag starten, maar na een correctie van de punten eindigde hij fractioneel achter Daniëlle Heijkoop met Kingsley Siro, die nu als derde Nederlander in de Freestyle, de individuele finale op zondag, van start mag gaan. "Als je de ring uitkomt en ziet dat je het niet hebt gered, dan is het even zuur. Als je na een goede rit de ring uitkomt en denkt het te hebben gered en er dan achter komt dat dit mislukt is, dan is dat extra zuur! Ik heb een uurtje in de vrachtwagen zitten mopperen", aldus Minderhoud.

Ook Daniëlle Heijkoop was niet blij met de situatie. "Dit is voor Hans Peter heel erg vervelend en ik word er ook niet blij van", vertelde ze kort na het horen van de uitslag. Even later was ze uiteraard wel blij dat haar missie om de Kür te mogen rijden geslaagd was.

Bondscoach Wim Ernes was na afloop verheugd met het gegeven dat maar liefst vier Nederlandse ruiters bij de eerste dertien in het individuele klassement van de Grand Prix Special te vinden waren. "Ik vind dat zowel Hans Peter als Daniëlle een hele goede proef hebben gereden. Daniëlle begon sterk, maar wist dat hoge niveau gedurende de proef niet vast te houden, terwijl dat bij Hans Peter net andersom het geval was. Over de ritten van zowel Adelinde als Edward kan ik alleen maar lovend zijn. Adelinde reed beter dan gisteren. Zij had meer power en meer expressie in haar proef zitten. Haar series waren mooi, net als de verruimingen en ook de piaffe reprises werden zeer goed uitgevoerd. Bij Edward was sprake van net iets te veel spanning, wat bijvoorbeeld tot uiting kwam in de passage. Undercover is een paard met een ongebreidelde energie en had zich daardoor in het lichaam misschien net iets ontspannenner kunnen tonen", aldus Ernes.

Alle aandacht van het Nederlandse kamp ging in de Grand Prix Special ging in eerste instantie uit naar de strijd om de derde staplaats. De regels van internationale kampioenschappen in de dressuur schrijven voor dat per land maximaal drie ruiters in de Freestyle van start mogen gaan. Toen Hans Peter Minderhoud de wedstrijdring met Glock's Romanov verliet had hij een kleine voorsprong op Daniëlle Heijkoop. Dit was gebaseerd op de cijfers die door de secretaresses van de 7 juryleden in het computersysteem worden ingevoerd. Daarna besloot het Judging Supervising Panel (JSP) een wijziging aan te brengen in de waardering van Minderhoud. Op een enkel onderdeel, de negen wissels tussen de twee pirouettes in, werd door twee van de zeven juryleden gewaardeerd met een zeven en de drie JSP leden besloten dat cijfer naar beneden bij te stellen tot een 6.5. Daardoor zakte Minderhoud naar een score die exact gelijk was aan de score van Heijkoop. Plotsklaps, na het handmatig tellen van de zeven protocollen, zakte de waardering van Minderhoud nog weer met 0.03% onder het resultaat van Heijkoop. Eén jurylid had op een onderdeel zijn waardering op het officiële protocol van een 7.5 terug gebracht naar een zeven. Deze schriftelijke protocollen zijn leidend en daardoor zakte het resultaat van Minderhoud net onder het resultaat van Heijkoop. Navraag door bondscoach Ernes leerde dat bij de wijziging op het officiële protocol de vereiste paraaf van dat jurylid ontbrak. Tijdens een reguliere pauze werd bij dit jurylid navraag gedaan en bevestigde hij aan de technical delegate dat hij deze aanpassing inderdaad had doorgevoerd. Daarmee kwam aan de verwarring eindelijk een einde en eindigde Heijkoop op een totaal van 73.274% en Minderhoud op een waardering van 73.244%. Daarmee is Daniëlle startgerechtigd in de individuele finale op zondag en Hans Peter niet. In de Grand Prix Special eindigde Heijkoop als 12de en Minderhoud als 13de.

Uitslag Grand Prix Special:
•goud - Charlotte Dujardin (Eng) - Valegro (Negro x Gershwin) - 85.699%
•zilver - Helen Langehanenberg (Dui) - Damon Hill NRW (Donnerhall x Rubinstein I) - 84.330%
•brons - Adelinde Cornelissen (Nijkerk) - Jerick Parzival (Jazz x Ulft) - 81.548%
•4) Edward Gal (Harskamp) - Glock's Undercover (Ferro x Donnerhalll) - 79.479%
•12) Daniëlle Heijkoop (Rotterdam) - Kingsley Siro (Gribaldi x Hemmingway) - 73.274%
•13) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - Glock's Romanov (Rohdiamant x Grundstein II) - 73.244%

Frenka

Re: EK Herning: Goud voor Dujardin, brons voor Cornelissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:29

tjonge dat is super voor Danielle maar wel zuur voor HP.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:39

Heb helaas de proef van Langehanenberg niet gezien, maar Valegro was heel sterk.
Vond Undercover ook erg goed, jammer dat er idd wat spanning zat hier en daar, als dat eruit gaat, kan die nog wel hoog gaan scoren.

Hoe zit dat eigenlijk met die supervizing jury die achteraf nog kan corrigeren?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:44

Hoe dan ook ben ik super trots ip deze toppers! Had wel graag de nieuwe kur gezien van HP!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:18

Heel jammer want ik had veel liever HP in de kür gezien... :(

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:43

Sneu voor Hans Peter Minderhoud, hij heeft een op maat gemaakte top-Kür, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
Danielle gaat hopelijk snel passende muziek vinden want de huidige is imo niet veel soeps.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:48

Wel heel rottig als je eerst denkt dat je wel kur mag rijden en vervolgens door zo'n panel gewoon buitenspel gezet wordt!

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:04

Het was ontzettende goede sport. Genieten ! Ik vind wel dat iedereen even een bedank mailtje moet sturen naar de nos. Wat een goede stream en gewoon alles laten zien _/-\o_ _/-\o_ y
Zal de fei vast niet zo blij mee zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:06

horseyfries schreef:
Wel heel rottig als je eerst denkt dat je wel kur mag rijden en vervolgens door zo'n panel gewoon buitenspel gezet wordt!

Idd, sneu voor HP. :(:) Hij keek zo blij.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:07

Dit verhaal over het jureren lijkt mij onzin. Het panel mag alleen overduidelijke vergissingen veranderen, dus als een jurylid iets (een overduidelijke fout) over het hoofd ziet. Hoe kun je nu weten dat bij een 7 een grote fout niet gezien is en het cijfer eigenlijk een 6,5 had moeten zijn, dus een half puntje lager.
Ik geloof er niks van dat het zo gegaan is. Als het om een telfout gaat dan mag het panel wijzigingen aanbrengen, dus misschien ging het om een telfout in dit geval. Maar een 7 in een 6,5 veranderen omdat een jurylid een grote vergissing over het hoofd zou hebben gezien dat mag het panel echt niet.

En inderdaad sassie super dat het via de stream te zien was.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:10

Vind het ook een apart verhaal....

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:55

Ze hadden voor de correctie toch een gelijk aantal punten, dus hadden ze misschien allebei de kür mogen rijden. Twee 7's veranderen in 6,5 vind ik ook vreemd. Ik zal eens bij gelegenheid iemand vragen die in zo'n panel zit, hoe het eigenlijk werkt. Ik dacht ook dat het zo was als Hermelientje zei. Gaat de première van Happie niet door. Zuur voor hem. Vooral omdat werd gezegd dat hij hem op het EK voor het eerst zou laten zien. Je ziet maar, je bent nooit zeker.

Hmm, ik lees op horses dat er eerst een correctie was na vergelijk van de computergegevens en de handgeschreven cijfers en daarna door het JSP een 7 voor de eners werd veranderd in een 6,5. Misschien zat daar een fout of niet doorgesprongen wissel in of zo?

GerenGer

Re: EK Herning: Goud voor Dujardin, brons voor Cornelissen video

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:40

Zo jammer dan Hans Peter de kür niet mag rijden ! :(

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:13

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 02-03-24 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:46

Sneu voor Edward! Toch nog fantastisch gereden maar in het begin kon je de spanning wel zien. Vond het super raar dat hij geen rondje om de ring mocht rijden! De rest mocht dat wel!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:09

Zijn er ergens filmpjes te vinden over de proef van die toppers ?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:53

Gaat zij nu die kur rijden met die Princemuziek, of heeft ze een nieuwe? Ik hoop het laatste.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:59

anneliesdj schreef:
Heb helaas de proef van Langehanenberg niet gezien, maar Valegro was heel sterk.
Vond Undercover ook erg goed, jammer dat er idd wat spanning zat hier en daar, als dat eruit gaat, kan die nog wel hoog gaan scoren.

Hoe zit dat eigenlijk met die supervizing jury die achteraf nog kan corrigeren?

Valegro was niet sterk. Er zaten verschillende haperingen in haar proef. En ze had nooit zulke hoge punten mogen krijgen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:00

Ah ik heb helemaal medeleven met HP! Heb even 10 minuten zitten vloeken in de vrachtwagen... :(:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:54

FriesWytske schreef:
Valegro was niet sterk. Er zaten verschillende haperingen in haar proef. En ze had nooit zulke hoge punten mogen krijgen.

Er waren wat foutjes idd, maar het geheel was goed, met expressie en ontspannen.
De punten die ze gekregen heeft waren zeker wel verdiend.

Wie had er volgens jou dan moeten winnen?

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:04

Weet er iemand of er ergens een filmpje online is van de persconferentie?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:37

Er staan hierboven filmpjes van intervieuws.
Ik ben benieuwd waar de proeven van de andere ruiters online zijn.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:54

Charlotte Charlotte Charlotte !! :D weer super dat ze heeft gewonnen. Wauw.

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:14

Jammer dat er bij Undercover nog wat spanning was, vond het verder een erg mooi beeld om te zien. De andere ook erg netjes gereden, en zo zie je maar, ondanks een fout kan je het met de rest nog best goed maken. Knap hoor.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:59

Leuke berichten!
Vandaag zijn we speciaal naar Denemarken gereisd om morgen de Kür te kunnen zien.
Spannend! <3