Anky van Grunsven niet naar Londen voor een tiende plaats

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Anky van Grunsven niet naar Londen voor een tiende plaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 11:53

http://www.dehoefslag.nl / http://www.volkskrant.nl

Anky van Grunsven laat zich vandaag in De Volkskrant uit over haar mogelijke kansen op de Olympische Spelen: ‘Ik kijk hoever ik kom en hoe fit mijn paard blijft. Nu ziet het er goed uit. Maar ik ga echt niet naar Londen voor plek tien.’

Het leek er een tijdje op dat de Erpse amazone zich op Upido zou richten voor dit grote evenement, maar een blessure gooide roet in het eten en langzaam maar zeker lijkt het erop dat Anky misschien toch met Salinero naar Londen zou kunnen gaan.

‘We hebben er allebei nog veel plezier in. Toch is alles anders dan vier jaar geleden. Destijds was ik de grote favoriet. Als er nu drie andere Nederlanders beter zijn ga ik niet. Zo simpel ligt het. Als ze me niet nodig hebben ben ik weg. Als in de aanloop naar Londen blijkt dat het misschien toch te veel wordt voor Salinero, dan houdt het ook op. Vier jaar geleden was hij 14. Het moest gebeuren. Ik besef heel goed dat ik nu met een paard van 18 op stap ga. Mijn motivatie is anders.

‘Vier jaar geleden, na het individuele goud met Salinero, riep ik heel hard ‘Dit nooit meer!’ Dat zeg ik nu eigenlijk nog steeds. De druk was destijds gigantisch. Ik was op jacht naar mijn derde individuele goud. Het was mijn allerzwaarste kampioenschap ooit. Ik was er heel trots op dat het me was gelukt. De prijs was hoog geweest. Ik heb alles gewonnen wat er te winnen viel. Aan de andere kant weet ik ook dat als het er van komt ik opnieuw het uiterste van mezelf ga vragen. Ik ben heel gedreven. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Het echte ‘moeten’ is er niet meer, maar Olympisch teamgoud ontbreekt nog op mijn erelijstje.’

Zal Londen 2012 dan haar allerlaatste grote kampioenschap worden? ‘Over dat onderwerp durf ik inmiddels niets meer te zeggen,’ aldus een lachende Van Grunsven.

Lees hier het hele artikel.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:56

Ben heel benieuwd hoe ze het gaat doen! En nog benieuwder (is dat een woord?) hoe de team samenstelling er uiteindelijk uit zal zien. Ik hoop sowieso op Adelinde en Edward. Die eerste lijkt me wel zeker, maar Edward..

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:58

Een klasse apart; Anky!

Keet

Re: Anky van Grunsven niet Londen voor een tiende plaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:59

Vind de titel van dit topic een beetje vreemd, mist daar een woord?

eenitraM

Re: Anky van Grunsven niet naar Londen voor een tiende plaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:09

Klinkt een beetje arrogant :=

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:12

Arrogant? Ik vind haar heel eerlijk en reeël!

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:15

x_Irisje_x schreef:
Arrogant? Ik vind haar heel eerlijk en reeël!

Idem

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:16

eenitraM schreef:

hoe bedoel je dat?

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:17

Idd, vind het ook niet arrogant! Ze heeft groot gelijk, ze wil alleen maar meedoen als ze het gevoel heeft TOP te kunnen presteren! Lijkt me logisch na alles wat ze al behaald heeft.
Ze hoeft niet meer mee doen om een ervaring op te doen en dus blij te zijn met bijv een 10e plaats!

Chancley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:18

Ik ben haar wel een beetje kwijt...volg haar niet helemaal meer...Waarom is Upido ooit aangekocht dan...llijkt mij als hij echt goed is toch weer een enorme drive heeft om er weer tegen aan te gaan.

Nog steeds alle respect voor Anky hoor! Blijf fan van haar! Maar zou haar graag weer zien vlammen! En denk dat Upido idd een goed paard is en we hebben natuurlijk al zo lang in spanning gewacht! Of komt ze misschien toch ineens tevoorschijn met hem! ;-)

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:19

Hij heeft een blessure, dat staat er toch?!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:20

eenitraM schreef:

Dat is denk ik niet helemaal het juist woord. Ik denk dat in het geval van Anky "the sky is the limit" wel geldt. Ze heeft alles al gewonnen wat er te winnen viel, afgezien van teamgoud. Wat wil je dan nog meer? Voor de ervaring hoeft ze het niet meer te doen, de OS heeft ze inmiddels vaak genoeg van dichtbij meegemaakt.
En daarnaast merkt ze in alle eerlijkheid op dat uiteindelijk het welzijn van haar paard het belangrijkste is, dat siert haar.
Wel jammer dat Upido naar alle waarschijnlijk alsnog thuisblijft -O-
Voor de rest blijft het een kwestie van afwachten, time will tell...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:20

celano schreef:
eenitraM schreef:

hoe bedoel je dat?

Citaat:
Maar ik ga echt niet naar Londen voor plek tien.

Er zijn mensen die een moord doen voor een kans om naar de Olympic games te gaan. Vind dit niet reëel. Vind dit echt arrogant. Of ze ziet gewoon in dat ze nu gewoon een verloren zaak is? Ja, dan is het realistisch en daar kan ik bij inkomen. Maar om te roepen dat een 10e plaats niet voldoende is. Des de meer het een uitdaging is!!! Beetje positief mag wel Anky!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:22

eenitraM schreef:
Er zijn mensen die een moord doen voor een kans om naar de Olympic games te gaan. Vind dit niet reëel. Vind dit echt arrogant. Of ze ziet gewoon in dat ze nu gewoon een verloren zaak is? Ja, dan is het realistisch en daar kan ik bij inkomen. Maar om te roepen dat een 10e plaats niet voldoende is.

Als je driemaal achtereenvolgens individueel goud hebt gewonnen, dan denk ik dat je inderdaad wel mag zeggen dat een 10e plek je niets zal doen.
Ik moet toegeven: ik rij nu al een aantal jaren wedstrijden mee op de manege, ben 7 jaar achtereenvolgens clubkampioen geworden en iedere keer is dat weer hartstikke tof, maar dan is het spelletje er op een gegeven moment ook echt wel af.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:24

Jolien87 schreef:
eenitraM schreef:
Er zijn mensen die een moord doen voor een kans om naar de Olympic games te gaan. Vind dit niet reëel. Vind dit echt arrogant. Of ze ziet gewoon in dat ze nu gewoon een verloren zaak is? Ja, dan is het realistisch en daar kan ik bij inkomen. Maar om te roepen dat een 10e plaats niet voldoende is.

Als je driemaal achtereenvolgens individueel goud hebt gewonnen, dan denk ik dat je inderdaad wel mag zeggen dat een 10e plek je niets zal doen.
Ik moet toegeven: ik rij nu al een aantal jaren wedstrijden mee op de manege, ben 7 jaar achtereenvolgens clubkampioen geworden en iedere keer is dat weer hartstikke tof, maar dan is het spelletje er op een gegeven moment ook echt wel af.

Des de groter de uitdaging? Bij voorbaat er al vanuit gaan dat je prijs hebt… :n

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:24

Het komt misschien arrogant over, maar snap haar heel goed. Als je al zoveel gewonnen hebt, dan wil je niet afgaan met een 10e plek.. Er wordt wat van haar verwacht en aan die verwachting wil ze voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:29

royposter80 schreef:
Ik ben haar wel een beetje kwijt...volg haar niet helemaal meer...Waarom is Upido ooit aangekocht dan...llijkt mij als hij echt goed is toch weer een enorme drive heeft om er weer tegen aan te gaan.

Is het dan zo gek dat ze een paard koopt om in de toekomst mee te presteren? Nu is de tijd nog niet rijp voor hem maar hij is toch ook niet per definitie aangekocht voor de Spelen? Er zijn nog meer wedstrijden dan deze hoor en over 4 jaar zijn er wéér OS ;)

Ik vind het een mooi interview, kan me goed voorstellen dat ze een naam hoog te houden heeft en dus niet voor die tiende plek gaat. Als zij het gevoel heeft dat haar paard niet perfect in vorm is, zal ze niet starten (of gaan) en daar geef ik haar gelijk in. Ze vertegenwoordigt dan wel ons land en dan wil je laten zien wat je in huis hebt.

Wat betreft het landenteam ben ik ook zeer benieuwd naar de samenstelling! Ik durf te wedden dat Adelinde gaat, maar wie nog meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:35

Wat ze eigenlijk zegt is dat ze geen zin heeft om mee te gaan als ze niet meer zo makkelijk kan winnen als vroeger :).

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:40

eenitraM schreef:
Er zijn mensen die een moord doen voor een kans om naar de Olympic games te gaan. Vind dit niet reëel. Vind dit echt arrogant. Of ze ziet gewoon in dat ze nu gewoon een verloren zaak is? Ja, dan is het realistisch en daar kan ik bij inkomen. Maar om te roepen dat een 10e plaats niet voldoende is. Des de meer het een uitdaging is!!! Beetje positief mag wel Anky!

Ik denk dat haar bedoeling niet goed overkomt. Ze zegt dat ze niet gaat als ze niet bij de beste drie van Nederland zit, m.a.w. als ze niks kan betekenen voor het team. Dan zou ze (eventueel) als vierde individuele ruiter kunnen gaan maar ze zegt dus hier dat ze dat niet doet. Lijkt mij alleen maar fijn voor iemand anders die dan wel die kans krijgt en waarschijnlijk dolgraag wil gaan.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:41

Wat een gezeur over arrogantie! Zulke opmerkingen worden alleen maar geplaatst door mensen met afgunst. Ze geeft duidelijk aan dat ze iets wil betekenen voor het team en anders liever de eer aan een ander geeft om mee te doen. Dat is juist sportief en geeft aan dat ze er heel nuchter onder is. Voor mij blijft Anky een absolute topper en een mooi mens. We mogen niet vergeten wat ze heeft gepresteerd en wat zou het mooi zijn als er nu nog een super prestatie achteraan komt!

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:42

eenitraM schreef:

Als ik 3 keer olympisch goud had gewonnen, zou ik ook niet naar Londen gaan voor plek 10 hoor :')
Anky bedoelt, als het er nog in zit, dan gaat ze voor de medailles, maar voor minder niet. En groot gelijk met een paard die 2 keer olympisch goud heeft gewonnen, dan ga je niet voor minder dan een reeele kans op een medaille, of omdat het team haar nodig heeft.

Jolien87

eenitraM schreef:
Jolien87 schreef:

Des de groter de uitdaging? Bij voorbaat er al vanuit gaan dat je prijs hebt… :n

Ik denk dat zij heel reeël kijkt nu en zich afvraagt of ze die uitdaging wel aankan. Salinero is niet meer zoals 4 jaar geleden en Upido is nu ook geen optie i.v.m. zijn blessure.
Zij gaat er niet bij voorbaat vanuit dat ze prijs heeft, integendeel. Zij geeft heel eerlijk toe mogelijk niet aan de verwachtingen te kunnen voldoen die zijn geschept. Op de olympische spelen vertegenwoordig je als sporter, het land waarvoor je uitkomt. Als je weet dat je mogelijk niet meer op het erepodium komt te staan en er is iemand anders die dat wel in jouw plaats kan doen, waarom dan niet dat plekje opgeven? Anky heeft jaren achter elkaar bewezen dat ze het echt wel kan, dus dat hoeft ze niet meer te bewijzen.
Er rust zoveel druk op haar schouders door alle verwachtingen die worden geschept en daarbij genomen heeft ze uiteindelijk altijd aan de top gereden, dan ga je op een gegeven moment ook steeds meer van jezelf eisen. Ze zegt zelf ook letterlijk 'Aan de andere kant weet ik ook dat als het er van komt ik opnieuw het uiterste van mezelf ga vragen. Ik ben heel gedreven. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Het echte ‘moeten’ is er niet meer, maar Olympisch teamgoud ontbreekt nog op mijn erelijstje.’
Dat wil ik geen arrogantie noemen, maar ambitie...

Anoniem

Behalve Anky en Adelinde zijn er momenteel geen ruiters die een zekere bijdrage kunnen leveren aan het team. Er zijn geen ruiters die regelmatig ronde 75% scoren in de GP op internationale wedstrijden (van enige importantie).

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:59

Ik gun Anky heel erg voor een gouden team medaille, ze is al 20 jaar een zekere bijdrage kunnen leveren voor een team.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:06

Ik vind het juist niet arogant, maar heel realistisch. Nederland stuurt ook echt geen mensen naar Londen, als ze met andere mensen hoger kunnen eindigen. Als je altijd 11e, 12e, 13e wordt, ja dan ga je om 10e te worden, want je legt je doel hoger dan dat wat je hebt. Als je gewend bent om 1e, 1e, 1e te worden, dan snap ik dat je je plaats aan een ander zou geven als je alleen nog op zijn best 10e zou kunnen worden. Ze verwacht niet 1e te worden, ze hoopt op teamgoud. Dat mag toch, dat is wat ze nog niet heeft en waar ze in kan verbeteren.

Denk dat Sven Kramer over 2 jaar ook alleen gaat als hij echt kans op winnen heeft. Zijn zou tenslotte 2 jaar geleden al gewoon hebben zonder die fout. Daar ga je dan voor, het verbeteren van jezelf, niet om jezelf te zien aftakelen, als het ware...