De KNHS kan de verkoop van sportpaarden enkel ontmoedigen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

De KNHS kan de verkoop van sportpaarden enkel ontmoedigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:22

http://www.knhs.nl

Veel liefhebbers van de hippische sport hebben zich de afgelopen dagen tot de KNHS gewend met vragen die betrekking hadden op het feit of de KNHS geen rol had moeten spelen in het tegenhouden van de verkoop van Moorlands Totilas (v. Gribaldi). Met onderstaande korte en formele uiteenzetting trachten wij duidelijkheid te creëren over de positie van de KNHS. De KNHS kan de verkoop topsportpaarden ontmoedigen, niet tegenhouden.

De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie is een organisatie die de paardensport in de breedste zin des woords faciliteert. Zij behartigt de belangen van allen die de hippische sport op welke wijze en op welk niveau dan ook beoefenen in de ruimste zin van het woord. Als het gaat om topsport was, is en blijft de KNHS van eigenaren afhankelijk die hun toppaarden ter beschikking stellen van topruiters en topmenners. De KNHS kan de eigenaren alleen maar zeer dankbaar zijn dat zij hun toppaarden voor Nederlandse topsporters behouden. De KNHS wenst dan een sfeer na te streven waarin eigenaren deze grote erkentelijkheid ervaren. De KNHS kan, wil en mag niet verhinderen dat eigenaren overgaan tot verkoop van toppaarden. In het specifieke geval van Moorlands Totilas zou de KNHS geen actieve rol als koper hebben kunnen spelen omdat de prijs die in het geruchten circuit rond zingt zich laat vergelijken met het bedrag dat de jaarlijkse begroting van de KNHS in totaal omvat. Daarnaast kan het niet zo zijn dat de KNHS rechtstreekse belangen heeft in paarden mede omdat dit in gevallen van twijfel over wel of niet selecteren voor een internationaal kampioenschap tot ongewenste discussies zou kunnen leiden. Dat is de reden waarom de KNHS initiatieven die kunnen leiden tot het behoud van toppaarden niet alleen van harte maar ook actief ondersteunt. Deze acties zullen altijd uitingen dienen te zijn van particulier initiatief. Inzake de verkoop van Moorlands Totilas naar het buitenland betreurt de KNHS enerzijds sportief deze gang van zaken ten zeerste. Anderzijds zijn de eigenaren van dit paard de laatste twee jaar geconfronteerd met enorme biedingen. De KNHS is de familie Visser dankbaar dat zij Moorlands Totilas tot en met de WEG in Kentucky voor Edward Gal en de Nederlandse sport hebben behouden en heeft begrip voor hun overwegingen die tot de verkoop hebben geleid.

Yakkie

Re: De KNHS kan de verkoop sportpaarden enkel ontmoedigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:24

Dit is niet de volledige tekst van het bericht. Dit staat er ook:

Inzake de verkoop van Moorlands Totilas naar het buitenland betreurt de KNHS enerzijds sportief deze gang van zaken ten zeerste. Anderzijds zijn de eigenaren van dit paard de laatste twee jaar geconfronteerd met enorme biedingen. De KNHS is de familie Visser dankbaar dat zij Moorlands Totilas tot en met de WEG in Kentucky voor Edward Gal en de Nederlandse sport hebben behouden en heeft begrip voor hun overwegingen die tot de verkoop hebben geleid.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:32

Goed gedaan Yakkie..waarom niet het hele bericht geplaatst sammie??
Vooral dit stuk mag heel dik gedrukt wat mij betreft!
De KNHS is de familie Visser dankbaar dat zij Moorlands Totilas tot en met de WEG in Kentucky voor Edward Gal en de Nederlandse sport hebben behouden en heeft begrip voor hun overwegingen die tot de verkoop hebben geleid.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:36

Agh.. Ik dacht dat ze verblind waren door al die nullen die ze er voor konden krijgen.. Ze hebben nu veel meer geld. Ik kan het ze echt net kwalijk nemen dat Totilas verkocht is..
Ze hebben hem tenminste nog aardig wat langer gehouden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:40

Gewoon gegokt op drie gouden WEG medailles, ondertussen ook goedgekeurd als dekhengst en zodoende is Totilas de laatste twee jaar gigantisch in waarde gestegen, hoezo dankbaar zijn, is puur een zakelijke gok geweest om hem nog twee jaar te houden en nu ipv twee jaar geleden te verkopen, kopers zijn er voor zo'n paard altijd wel.

Maanoogje

Re: De KNHS kan de verkoop sportpaarden enkel ontmoedigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:41

Ja daar ben ik het ook weer mee eens, ik heb gehoord dat Totilas' dekseizoen hen ook een miljoentje rijker heeft gemaakt.
Het is jammer, maar veel doen kon niemand, en nu zeker niet meer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:15

bigone schreef:
Gewoon gegokt op drie gouden WEG medailles, ondertussen ook goedgekeurd als dekhengst en zodoende is Totilas de laatste twee jaar gigantisch in waarde gestegen, hoezo dankbaar zijn, is puur een zakelijke gok geweest om hem nog twee jaar te houden en nu ipv twee jaar geleden te verkopen, kopers zijn er voor zo'n paard altijd wel.

Ja, maar hij had ook geblesseerd kunnen raken en dan hadden ze niets gehad.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:21

Jessix schreef:
bigone schreef:

Ja, maar hij had ook geblesseerd kunnen raken en dan hadden ze niets gehad.

Nou ja niets, hij is altijd nog dekhengst en de fam. Visser heeft een zeer grote bankrekening (vermogen van ca 142 miljoen las ik laatst). Dus voor het geld zouden ze het eigenlijk niet hoeven doen.
Eigenlijk jammer dat de heer Smarius niet eens een keer een compliment krijgt omdat hij zijn merrie Sunrise gewoon niet verkoopt (en ik neem aan toch wel eens een bod heeft gehad.)
Voor de meeste paardenliefhebbers geeft de verkoop van Totilas toch een beetje het gevoel van dat de Nachtwacht onder de paarden is verkocht aan Duitsland.

BigOne

Re: De KNHS kan de verkoop van sportpaarden enkel ontmoedigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:43

Daarom staat er ook: Gegokt, ook de nieuwe eigenaar neemt een gigantische gok om voor een levend wezen zoveel geld te betalen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:47

Schangah schreef:
Nou ja niets, hij is altijd nog dekhengst en de fam. Visser heeft een zeer grote bankrekening (vermogen van ca 142 miljoen las ik laatst). Dus voor het geld zouden ze het eigenlijk niet hoeven doen.
Eigenlijk jammer dat de heer Smarius niet eens een keer een compliment krijgt omdat hij zijn merrie Sunrise gewoon niet verkoopt (en ik neem aan toch wel eens een bod heeft gehad.)
Voor de meeste paardenliefhebbers geeft de verkoop van Totilas toch een beetje het gevoel van dat de Nachtwacht onder de paarden is verkocht aan Duitsland.

Daar hoor je inderdaad niemand over..vind ik een hele goede opmerking

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:47

Schangah schreef:
liefhebbers geeft de verkoop van Totilas toch een beetje het gevoel van dat de Nachtwacht onder de paarden is verkocht aan Duitsland.

Hier sluit ik me helemaal bij aan !!!!!!!!!!!!!

Sammie

Re: De KNHS kan de verkoop van sportpaarden enkel ontmoedigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 21:48

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:50

Dus omdat hij geld heeft moet hij het paard maar aanhouden? Hij heeft Edward al een gigantische kans gegeven, nu is de leerbeurt aan een ander

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:50

`
Citaat:
Verkoop Totilas

Door ons verblijf in Oslo en het feit dat onze website klaarblijkelijk het bezoekersaantal niet aankon, waren wij niet in staat eerder een persbericht te plaatsen op onze website.

Ja, het gaat voor ons ook ineens heel snel. We hebben ons terdege gerealiseerd dat we de OS 2012 misschien niet zouden halen, door de constante belangstelling die er was voor Totilas, maar dat het zo snel zou gaan hebben wij ook nooit verwacht. Totilas heeft ons heel veel gebracht en wij hopen dat zijn volgende eigenaar net zo goed voor hem zorgt als wij dat hebben gedaan.

Wij zijn diep geraakt door de honderden berichten die ons gestuurd zijn en ook ontroerd dat mensen zich inzetten om Edward ‘op Totilas ‘ te houden. Dit waarderen wij enorm.

Wij hopen ook dat de mensen Totilas niet laten vallen, hij is zich niet bewust van wat er zich nu allemaal afspeelt rondom ‘zijn persoon’. Totilas is en blijft een bijzonder paard en wij blijven hem eeuwig dankbaar voor wat hij ons heeft gegeven.

Tenslotte willen wij duidelijk naar voren brengen dat wij Moorland dankbaar zijn voor het ter beschikking stellen van Totilas. Wij respecteren hun besluit om Totilas te verkopen en nemen uitdrukkelijk afstand van de, soms negatieve berichtgeving naar Moorland toe.

Bron: Edward & Nicole (edwardgal.nl)

Hadden jullie dit al gelezen?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:54

M_aaike schreef:
`
Citaat:
Verkoop Totilas

Door ons verblijf in Oslo en het feit dat onze website klaarblijkelijk het bezoekersaantal niet aankon, waren wij niet in staat eerder een persbericht te plaatsen op onze website.

Ja, het gaat voor ons ook ineens heel snel. We hebben ons terdege gerealiseerd dat we de OS 2012 misschien niet zouden halen, door de constante belangstelling die er was voor Totilas, maar dat het zo snel zou gaan hebben wij ook nooit verwacht. Totilas heeft ons heel veel gebracht en wij hopen dat zijn volgende eigenaar net zo goed voor hem zorgt als wij dat hebben gedaan.

Wij zijn diep geraakt door de honderden berichten die ons gestuurd zijn en ook ontroerd dat mensen zich inzetten om Edward ‘op Totilas ‘ te houden. Dit waarderen wij enorm.

Wij hopen ook dat de mensen Totilas niet laten vallen, hij is zich niet bewust van wat er zich nu allemaal afspeelt rondom ‘zijn persoon’. Totilas is en blijft een bijzonder paard en wij blijven hem eeuwig dankbaar voor wat hij ons heeft gegeven.

Tenslotte willen wij duidelijk naar voren brengen dat wij Moorland dankbaar zijn voor het ter beschikking stellen van Totilas. Wij respecteren hun besluit om Totilas te verkopen en nemen uitdrukkelijk afstand van de, soms negatieve berichtgeving naar Moorland toe.

Bron: Edward & Nicole (edwardgal.nl)

Hadden jullie dit al gelezen?

never bite the hand that feeds you

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:08

knabbelgirl schreef:
Dus omdat hij geld heeft moet hij het paard maar aanhouden? Hij heeft Edward al een gigantische kans gegeven, nu is de leerbeurt aan een ander

Als het niet om het geld gaat.. wat is dan de reden van verkoop..?? Heeft Nederland genoeg medailles?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:10

Tafje schreef:
knabbelgirl schreef:

Als het niet om het geld gaat.. wat is dan se reden van verkoop..?? Heeft Nederland genoeg medailles? Off

Wie weet werd hij wakker op een dag en nu gaat die stinkknol de deur uit. Who knows. Hoe vervelend wij (en ook ik) het vinden, het is nog altijd zijn eigendom. Teminste, was.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:12

Wie weet werd hij wakker op een dag en nu gaat die stinkknol de deur uit.Who knows. Hoe vervelend wij (en ook ik) het vinden, het is nog altijd zijn eigendom. Teminste, was.[/quote]

:') haha!
Sorry ik zag het even voor me ! :P

Tja we kunnen in verschillende topics blijven door discussieren hoe jammer het wel niet is, maar we krijgen Toot er echt niet mee terug hoor ;)

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:14

knabbelgirl schreef:

Dus met andere woorden heeft Edward alles aan Toot te danken? Want hij heeft zijn leerkans van Totilas gehad. Beetje kort door de bocht als je dit echt zo bedoeld.

Edward heeft Totilas opgeleid tot het paard wat hij nu is en andersom heeft Edward ook genoeg van Totilas geleerd, een echte wisselwerking tussen 2 individuen die bijna voor elkaar gemaakt zijn.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:16

Tafje schreef:
knabbelgirl schreef:

Als het niet om het geld gaat.. wat is dan de reden van verkoop..?? Heeft Nederland genoeg medailles?

Dat bedoel ik ja Cyrano(elkaar dingen leren), en nu mag een ander leren van alles wat zij elkaar hebben geleerd...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:17

DoryXxX schreef:
Ja daar ben ik het ook weer mee eens, ik heb gehoord dat Totilas' dekseizoen hen ook een miljoentje rijker heeft gemaakt.
Het is jammer, maar veel doen kon niemand, en nu zeker niet meer.

1.4 miljoen zelfs.
Ik snap dat de KNHS nogal machteloos staat tegenover eigenaren. Blijf het echter zonde vinden.
En het was voor de Vissers puur een zakelijke gok hem nog 2jaar aan te houden.. Echt zó jammer!

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:17

Sorry maar dat vind ik echt kort door de bocht.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:20

cyrano schreef:
knabbelgirl schreef:

Dus met andere woorden heeft Edward alles aan Toot te danken? Want hij heeft zijn leerkans van Totilas gehad. Beetje kort door de bocht als je dit echt zo bedoeld.

Edward heeft Totilas opgeleid tot het paard wat hij nu is en andersom heeft Edward ook genoeg van Totilas geleerd, een echte wisselwerking tussen 2 individuen die bijna voor elkaar gemaakt zijn.

eens met cyrano. Edward en Toot waren samen nog lang niet uitgeleerd, en of totilas een andere ruiter wat kan 'leren' blijft een groot vraagteken ;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:21

Soms is geld niet zaligmakend. Was het een Duits paard geweest dan was dit niet gebeurd. n (Goede duitse hengsten verdwijnen niet naar het buitenland) Er was dan in eigen land een oplossing gezocht om het paard te behouden.
En een reden dat een andere ruiter nu maar wat kan leren vind ik geen reden.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:26

cyrano schreef:
Sorry maar dat vind ik echt kort door de bocht.

Jongens lees even goed, ik zeg juist dat ED TOOT heeft geleerd, en TOOT ED! Niet alleen T aan E :x
Ik vind het juist heel schappelijk als de kans gegeven wordt aan een ander :j En ik vind ook Ed zijn reactie heel fijn. Tuurlijk had het fijner gewest als hij in NL bleef, maar ik vind het wel zo onbeschoft om over iemand zijn portomonee te oordelen