Anky: "Grote verbazing over de levendige handel in paarden"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky: "Grote verbazing over de levendige handel in paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 13:25

http://www.telegraaf.nl

Afbeelding
Anky en Nelson.
foto: http://www.HippoActions.nl

Soms bekruipt me toch het gevoel dat het met die economische crisis allemaal wel meevalt. Het Nederlandse springpaard Tomboy van Eric van der Vleuten is voor een paar miljoen euro verkocht aan de Griekse Athina Onassis. Groot nieuws, zeker, en wat veel geld voor een paard, dat nog niet zo lang aan de top springt. Maar hij is niet de enige. Momenteel zijn er meerdere Nederlandse springtalenten verkocht aan het buitenland. Willem Greve verkocht onlangs Ude aan de dochter van Bruce Springsteen, terwijl meerdere ruiters en eigenaren hun paarden hebben omgezet in euro's.

Ik verbaas me daar toch altijd wel over, hoeveel er dan voor paarden wordt neergelegd. Je ziet het vooral in de springsport. Paarden die een paar maanden presteren op topniveau en die serieus dreigen door te breken als ster, staan dan ineens volop in de belangstelling. Als een miljoenenbedrag wordt geboden, dan is het een keuze voor een eigenaar om te besluiten tot verkoop. Het is tenslotte ook vaak nodig om onze dure sport te blijven uitoefenen. En als een paard kreupel of ziek raakt, heb je ineens weinig tot niets in handen.

Bij ons in de dressuur gebeurt het ook, maar minder. Onlangs was er enige commotie om een eventuele verkoop van Totilas. Maar je hoort in onze sport vooral geluiden van een andere orde. Zoals bijvoorbeeld over de actie van Adelinde Cornelissen. Zij was voor de helft eigenaar van haar toppaard Parzival, de andere helft was van andere eigenaren. Nu heeft ze besloten dat deel af te kopen, zodat Parzival helemaal van haar is. Daarmee stelt ze haar sportieve loopbaan veilig.

Ik heb met mijn absolute toppers Prisco, Bonfire en Salinero ook altijd gezorgd dat ik het heft in eigen handen had. Voor Bonfire zijn ongelofelijke bedragen geboden, maar bij Salinero wist iedereen al dat ze kansloos waren, omdat ik van tevoren heel duidelijk heb aangegeven dat ik hem nooit zou verkopen. Ik had deze paarden kunnen wegdoen, maar zij hebben op een andere manier hun waarde bewezen. Doordat zij goede wedstrijden hebben gelopen en wij samen goed hebben gepresteerd heb ik fijne sponsors gehad en veel clinics en lezingen kunnen geven. Daarvan heb ik altijd goed kunnen leven. Maar de emotionele band was nog sterker om ze te willen houden, dan het vele geld.

Daarnaast heb ik paarden die de absolute top nét niet redden, wel vaker verkocht. Dat was ook een kwestie van bedrijfsvoering. Ik moest er uiteindelijk toch ook van eten en mijn sportstal blijven runnen.

Wat de sport betreft, ik ben deze week helemaal binnenstebuiten gekeerd op Papendal. Tijdens een drie uur durende 'ijking' - een moeilijk woord voor het periodiek vastleggen van gegevens - heb ik een totale check-up ondergaan. Mijn fysiek en conditie zijn getest, mijn bloed is afgenomen en mijn longinhoud gemeten.

Als A-sporter bij de hippische bond moet je zo'n test ongeveer elke zes maanden ondergaan. Nederland loopt wat dat betreft voorop in de internationale paardensport. Het draait niet alleen om de conditie van je paard en om het paardrijden, maar wij als ruiters en amazones moeten ook een goede conditie hebben. En de overige landen zich maar afvragen waarom het bij ons in Nederland momenteel zo goed loopt...

Anky van Grunsven.

Janine1990

Re: Anky: "Grote verbazing over de levendige handel in paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:33

Leuk stuk, vooral de laatste alinea geeft toch aan hoe goed Nederland met sport om kan gaan. :j

Ik dacht altijd dat Salinero van Fransje was??
Verder heeft ze groot gelijk wat betreft het verkopen van paarden die de top niet halen... Je moet er toch van leven op dat niveau...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 13:33

Nee, Salinero is altijd van Anky geweest sinds ze hem onder het zadel heeft.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:37

voor de toppers is er altijd een markt. Crisis oof geen crisis. Degene die dat soort paarden kopen hebben geen hinder van de crisis. Het zijn de gewone handelaren en fokkers die het zwaar hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:39

Cayenne schreef:
Nee, Salinero is altijd van Anky geweest sinds ze hem onder het zadel heeft.

Op de startlijsten staat Fransje altijd als eigenaar... F. Murphy...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:55

Ik heb het gevoel dat de crisis ons ook wordt aangepraat door onder andere de media, dit gaat slecht, dat gaat slecht en dan ga je vanzelf wel denken oh het gaat slecht of minder goed.
En soms als je verder wil, zul je een keuze moeten maken en niet iedereen heeft de middelen (en of sponsoren) om top of toekomstige top paarden te behouden, men moet ook leven..........., niet meer dan logisch.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:58

josie schreef:
Ik heb het gevoel dat de crisis ons ook wordt aangepraat door onder andere de media, dit gaat slecht, dat gaat slecht en dan ga je vanzelf wel denken oh het gaat slecht of minder goed.
En soms als je verder wil, zul je een keuze moeten maken en niet iedereen heeft de middelen (en of sponsoren) om top of toekomstige top paarden te behouden, men moet ook leven..........., niet meer dan logisch.

Sterker nog, de economische crisis wordt inderdaad versterkt door de Media!
Zou de media niets zeggen, zou het lang zo erg niet worden als het nu is. Want in principe zit het probleem bij grote leningen en de grote banken...
Correct me if I'm wrong, het tolt momenteel in m'n hoofd van de cijfers en gegevens... ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:59

Nou ik probeer al 2 jaar een van mijn merries te verkopen. Krijg haar gewoon niet verkocht. Ik heb het niet over de media maar van fokkers en handelaren die ik spreek. De fokkers blijven met hun veulens zitten. Ja als je ze voor niets weggeeft is er plots interesse maar als je een normale prijs vraagt zodat je zelf amper uit de kosten bent dan geraak je ze echt niet kwijt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:05

petraaken schreef:
Nou ik probeer al 2 jaar een van mijn merries te verkopen. Krijg haar gewoon niet verkocht. Ik heb het niet over de media maar van fokkers en handelaren die ik spreek. De fokkers blijven met hun veulens zitten. Ja als je ze voor niets weggeeft is er plots interesse maar als je een normale prijs vraagt zodat je zelf amper uit de kosten bent dan geraak je ze echt niet kwijt.

Klopt zeker ;)

Maar de échte interesse is groter geworden. Paardensport is veel toegankelijker geworden, ook voor elke leek. Maar als het op kosten aankomt, zijn ze verdwenen. Want oooh, dat is veel te duur. Dan kopen we wel wat zonder papier...
En dan heb je nog het papierloos aanfokken van paarden, gebeurd ook veel en veel te veel. Daardoor neemt de interesse af en de prijs des te meer...

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:08

Het artikel slaat overigens nergens op om te zeggen dat de crisis blijkbaar niet voor de paardensport geldt. Die mensen die zoveel geld hebben zoals Onassis en Springsteen kunnen wel wat verdragen. Weet genoeg paarden die mensen aan de straatstenen niet kwijt raken en daar zitten niet de minste tussen. Misschien moet de minister eens even goed kijken naar een gedeeltelijk fokverbod en dat elk jaar opnieuw bekijken om te zorgen dat gezonde sportpaarden niet bij de slager belanden.
Dit laatste is namelijk wel het geval de laatste 3 maanden.
Wij krijgen ze bij bosjes aangeboden en kunnen niet alle paarden adopteren omdat stallen ook weleens vol zijn, zelfs als je ze voor niets krijgen kan!!!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:11

Dat heeft niet zo veel met deze crisis te maken, dat is al jaren zo, maar ook dit wordt meer bekend door de media e.d. in de ruimste zin van het woord.
Hoe lang ik al wel niet hoor dat de paardenverkoop in het slop zit, al echt jaren, maar ondanks dat zie ik geregeld paarden wisselen van eigenaar, het heeft ook te maken met de prijsklasse en het type paard e.d.. Er komt zo veel meer bij kijken........
Ben het verder eens met Janine, als men idd er bijna niets over gezegd had, was het e.e.a. niet zo gaan rollen, en had men minder de hand op de knip gehouden.
Maar goed je kunt het nu eenmaal maar 1 x uitgeven

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:26

Janine1990 schreef:
Leuk stuk, vooral de laatste alinea geeft toch aan hoe goed Nederland met sport om kan gaan. :j

Ik dacht altijd dat Salinero van Fransje was??
Verder heeft ze groot gelijk wat betreft het verkopen van paarden die de top niet halen... Je moet er toch van leven op dat niveau...

Edit: Ik heb niets gezegd :P

vienna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:32

Janine1990 : Ik heb weleens gelezen dat Anky vertelde dat Fransje als eigenaar staat , zodat ze als goede vriendin van Anky ook in de stallen kan komen tijdens concoursen. Vooral bij grote concoursen (O.S.) zouden ze hier heel streng op controleren.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:14

Daarom is ons paard ook van 2 mensen, puur voor de toegankelijkheid. Stelt dus niks voor.
Fijn stuk weer van Anky.
Waarom wordt dit iedere week op VN geplaatst als ik vragen mag?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:17

Yolien schreef:
Daarom is ons paard ook van 2 mensen, puur voor de toegankelijkheid. Stelt dus niks voor.
Fijn stuk weer van Anky.

Maar 1 keer per vier weken hoor ;)
*als ik me niet vergis...

Vind het altijd wel leuk om te lezen, ik zou het zelf niet opzoeken op telegraaf, daar ben ik te vergeetachtig voor. :j

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:21

Janine1990 schreef:
Yolien schreef:
Fijn stuk weer van Anky.

Maar 1 keer per vier weken hoor ;)
*als ik me niet vergis...

Vind het altijd wel leuk om te lezen, ik zou het zelf niet opzoeken op telegraaf, daar ben ik te vergeetachtig voor. :j

Ow sorry, heb het idee dat het iedere week is.... foutje...
Vind het ook leuk om te lezen hoor, ze schrijft erg leuk. Vroeg me alleen hardop af waarom dit op VN geplaatst word, omdat ik persoonlijk het geen VN vind.

carla_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:43

leuk stukje:)
jah als je paard ook gelijk je werk is moet je ze nog wel eens weg doen.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:49

Altijd leuke stukjes om te lezen.

Ik denk dat het probleem is dat er teveel " :o rommel " is in paarden ( als ik recht door de bocht mag zijn). Paarden met iets aan, gedragsproblemen, of paarden die teveel moeten kosten voor dat hene het maar echt waard is. ect... Die geraken niet van de grond. Maar de goede paarden met correcte gangen en redelijk fundament goed in conditie, die verkopen altijd. En een paard met betere kwaliteiten dan doorsnee paarden verkopen zeker.

Ben er ook mee eens dat ze moeten gaan opletten met hun fokkerij , opgebied van fokken om te fokken. Omdat het zo leuk is een veulen te hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:53

Die rommel, tamoreliefje, is naar mijn idee ook het gevolg van de toegankelijkheid van deze sport. Iedere gek kan tegenwoordig een paard kopen, terwijl het vroeger echt iets voor de adel was... Er zijn nog maar weinig mensen die hun geld verdienen met het paard, zoals bijvoorbeeld te zien is in Black Beauty... Dus dan doel ik niet op grote stallen waarbij alle paarden staan te glanzen. Als jullie begrijpen wat ik bedoel.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:00

Janine1990 schreef:
Die rommel, tamoreliefje, is naar mijn idee ook het gevolg van de toegankelijkheid van deze sport. Iedere gek kan tegenwoordig een paard kopen, terwijl het vroeger echt iets voor de adel was... Er zijn nog maar weinig mensen die hun geld verdienen met het paard, zoals bijvoorbeeld te zien is in Black Beauty... Dus dan doel ik niet op grote stallen waarbij alle paarden staan te glanzen. Als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Ik begrijp je niet volledig , maar inderdaad nu kan iedereen een paard kopen , maar of dit iets te maken heeft met de mindere kwaliteit van sommige paarden dat weet ik zo niet? als je dat bedoeld?

bolerotjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:22

leuk stukje!

@tamorliefje: sorry hoor Maar elk paard(levend wezen) is even veel waard, Voor de een is het niks en voor de andere is het goud!.
als ik naar een paard kijk dat hoog in de sport loopt denk ik verwend rot paard, maar als ik dan naar een pony die in de wei staat te grazen in een kudde met een dik wintervachtje denk ik wat een schatje! Dat is bij iedereen verschillend, En als die Rommel er niet geweest was waren er heel veel kinderen die hun dromen/hobby's etc niet uit konden voeren door gebrek aan geld

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:54

tamoreliefje schreef:
Janine1990 schreef:

Ik begrijp je niet volledig , maar inderdaad nu kan iedereen een paard kopen , maar of dit iets te maken heeft met de mindere kwaliteit van sommige paarden dat weet ik zo niet? als je dat bedoeld?

Als in er wordt maar raak gefokt, kruising op kruising op kruising...
Het aanbod overstijgt de vraag, waardoor de prijs van alle paarden (op het topcircuit na) daalt...
En dat is het gevolg van onkunde...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:58

tuurlijk heeft de vraag naar basispaarden invloed :)

je ziet nu ook de grootste miskleunen gewoon in de baan verschijnen.........

het onderste segment in de branche draait overuren met slachtpaarden :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:01

KiWiKo schreef:
tuurlijk heeft de vraag naar basispaarden invloed :)

je ziet nu ook de grootste miskleunen gewoon in de baan verschijnen.........

het onderste segment in de branche draait overuren met slachtpaarden :D

Pfff, nou zeg dat wel.. Blij dat ik geen jury ben!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:54

Volgens mij is er ook helemaal geen crisis in de handel van de bovenlaag van de paarden. Maar de paarden in de middenklasse, m.a.w de gewone diertjes, krijgen ze aan de straatstenen niet kwijt. En daar ligt de markt op z'n gat. Maar de rijken blijven wel geld houden (en uitgeven).

Btw, een onwijs gave foto van Nelson! Echt een topplaat!