Paard dodelijk getroffen door kogel in weiland *update*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HorseMoments

Paard dodelijk getroffen door kogel in weiland *update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 11:00

http://www.achterhoek-nieuws.nl

Een paard uit Rekken (provincie Gelderland) is zaterdagavond 20 december in zijn weiland door een kogel getroffen. Het dier wist nog een dag te overleven.
Het paard stierf de volgende dag echter alsnog aan zijn verwondingen.

Onduidelijk is nog hoe het paard kon worden getroffen door een kogel. Op dit moment is het jachtseizoen in volle gang en rond de paardenwei zijn wel bossen aanwezig.

De politie stelt een onderzoek in.

Update: Inmiddels is er meer informatie beschikbaar en blijkt dit bericht te berusten op een misverstand:
Janine84 schreef:
1 van de journalisten van berkelstream.nl heeft onderzoek gedaan en er blijkt helemaal geen paard neergeschoten te zijn! Het gaat hier om een burenruzie en dit is verzonnen om elkaar zwart te maken..

Ik citeer:

ze hebben samen met 112achterhoek en rtv gelderland research gedaan en er was geen enkele dierenarts uit de regio gebeld hierover en ook de politie wist nergens van!

Zam_Cas

Re: Paard dodelijk getroffen door kogel in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:01

Tjonge jonge, wat gebeuren er toch gekke dingen..

Ongeluk of bewust, ik wens de eigenaresse alle sterkte toe!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:02

Jeetje wat erg, toen ik nog op een pensionstal stond is er ook eens een pony geraakt door rondzwervende kogel (of hagel? het was idd niet heel groot), in zijn hals, deze pony is er gelukkig helemaal boven op gekomen, maar je moet er toch niet aan denken zeg.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:02

Tjee, wat erg! En dat zo vlak voor de feestdagen zeg,....
Heel veel sterkte toegewenst vanaf hier

Bonny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:06

Onvoorstelbaar dat zoiets kan gebeuren (express of niet).

Dit is verschikkelijk voor de eigenaar. Heel veel sterkte met dit verlies.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:07

Jeetje wat een horror verhaal!
Ook vanaf hier heel veel sterkte voor de betrokkenen.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:22

Wat!?
Dit is wel heeeeel dichtbij...............

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:24

Jagers schieten met hagel,tenzij ze op grofwild jagen (ree of wild zwijn) en daar is een vergunning voor nodig....

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:00

Wat bizar zeg, het zou je paard maar zijn. Echt ontzettend rot.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:09

Het dier wist nog een dag te overleven? Is het behandelt in die tijd? Anders moet het een hoop pijn gehad hebben :-(

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:11

Vreselijk voor de eigenaren, ik wens ze veel sterkte. Benieuwd of er iemand te vinden is bij wie de rekening kan worden ingediend...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:11

Ik ben ook elke dag weer bang dat mijn paard wordt geraakt door een kogel van die jagers, die idioten hier in het veld schieten op alles wat beweegt, al meerdere katten geraakt, en schieten ook zonder na te denken op vogels die richting de woonwijk of richting de paardenwei vliegen Hamer
Arm paard. Ik hoop dat ze de dader nog vinden, maar dat zal vast niet..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:13

wow, heftig!

hoe zit dat eigenlijk met dat jachtseizoen,
ik kwam bij de boerderij waar de pony staat ook al een jager tegen vorige week..
zouden de jagers overdag ook in de gewone bossen jagen op groot wild?
mijn pony is voskleurig en ongeveer zo groot als een hert, misschien stom maar zou het kunnen dat een jager in de bosjes haar perongeluk aanziet voor ree, als we in het bos wandelen? Nagelbijten / Gniffelen

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:14

Woooow wat heftig verschrikkelijk zeg Scheve mond

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:15

Gedver wat een naar bericht. Wat ben ik blij dat ze niet jagen bij ons in de buurt.. Wat sneu voor de eigenaar, je zou diegene die dit gedaan heeft wel wat aan willen doen Stoom uit je oren

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:16

Ik houd altijd mijn hart vast als ik langs weilanden rijd en zie ze daar met jachtgeweren lopen, ze zullen maar net de verkeerde kant op schieten.. Dood en doodeng vind ik het.

Vreselijk wat hier gebeurd is, ik hoop dat ze snel meer laten horen en weten van het onderzoek

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:30

WOW! Blij dat mn paard nu niet op de wei staat! Da's wel dichtbij huis

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:31

MysticTinker schreef:
Ik ben ook elke dag weer bang dat mijn paard wordt geraakt door een kogel van die jagers, die idioten hier in het veld schieten op alles wat beweegt, al meerdere katten geraakt, en schieten ook zonder na te denken op vogels die richting de woonwijk of richting de paardenwei vliegen Hamer
Arm paard. Ik hoop dat ze de dader nog vinden, maar dat zal vast niet..

Een jachtgeweer is voorzien van patronen gevuld met hagel.( behalve zoals eerder vernoemd bij groot wild)
EEn jager schiet niet op alles wat beweegt hoor geloof me!
Vindt je reactie dan ook wat overdreven als je het over idioten hebt!
En ook al komt het door een jager, is het niet fair om ze allemaal maar over 1 kam te scheren!

Heel erg voor de eigenaren, hopelijk komen ze dr snel achter wat er gebeurd is!
lijkt me vreselijk om zo je paard te vinden!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:38

ooh bah! Dit vind ik echt zo erg he Nagelbijten / Gniffelen
Rondom de wei waar mijn paard staat, wordt ook volop gejaagd Nagelbijten / Gniffelen

Veel sterkte voor de eigenaar!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:41

Marchador schreef:
Ik houd altijd mijn hart vast als ik langs weilanden rijd en zie ze daar met jachtgeweren lopen, ze zullen maar net de verkeerde kant op schieten.. Dood en doodeng vind ik het.

Valt wel mee hoor, in Nederland wordt er eigenlijk hoofdzakelijk met hagel geschoten. Alleen bij de reeën jacht wordt er met een kogel geschoten. Maar bij de reeën jacht kiest de jager van te voren zijn stek uit, een ree moet in alle rust geschoten worden. Vaak zitten ze dan op een hoogzit, als je een jager dus door het bos ziet struinen is dat dus voor het kleine wild (met hagel) en dus geen gevaar voor een paard. De raakkans met een kogel is kleiner dan die met een hagel, een bewegelijke ree kan dus niet in een stress situatie geschoten worden omdat de raakkans nihil is. Daarnaast gaat de kogel vaak meteen de grond in omdat ze van een hogere staanplaats schieten.

Ik denk persoonlijk dat het hier dus niet gaat om een jager, een ongeluk zit natuurlijk in een klein hoekje maar als jagers van plek verplaatsen mogen ze hun geweer niet geladen hebben. De kans dat een geweer dus perongeluk af gaat lijkt me aardig klein.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:41

Jeetje, erg zeg! Naast het weiland waar onze paarden staan wordt ook gejaagd. Meestal weten we wanneer ze gaan jagen en halen we de paarden binnen, maar soms doen ze het ook als onze paarden nog buiten staan of als we aan het rijden zijn. En dat zijn nou niet bepaald de beste jagers... Ik moet er niet aan denken zeg!

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:43

pff, wel heftig zeg als je je paardje zo aan zou treffen.
Ik moet zeggen dat ik er ook altijd wel een beetje schrik in heb als ze weer aan het jagen zijn.
Rondom onze weien is ook alleen maar veld.
Het is meer dat ik altijd bang ben dat ze zich verwonden als ze schrikken van de knal, maar aan zoiets heb ik eigenlijk nooit gedacht Nagelbijten / Gniffelen

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:47

Bah wat is dit wreed om zo je dier aan te moeten treffen. Als het een ongeluk moet zijn geweest, dan nam ik aan dat de veroorzaker hulp had ingeschakeld. Ik ga ervan uit dat het stropers zijn geweest. Die jagen dus als het donker is met bijv een lichtbak. Het kan ook heel goed "kattekwaad" zijn geweest. Helaas zullen we de ware toedracht wel nooit te weten komen......

Echter het verlies is er niet minder om. Heel veel sterkte aan de eigenaren....

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:50

@egnie : ook stropers jagen met hagel. (ieder geval dat denk ik, klein wild schieten met een kogel knal je het hele beestje kapot en heb je er niks meer aan Nagelbijten / Gniffelen )

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:52

Visconti schreef:
Marchador schreef:

Valt wel mee hoor, in Nederland wordt er eigenlijk hoofdzakelijk met hagel geschoten. Alleen bij de reeën jacht wordt er met een kogel geschoten. Maar bij de reeën jacht kiest de jager van te voren zijn stek uit, een ree moet in alle rust geschoten worden. Vaak zitten ze dan op een hoogzit, als je een jager dus door het bos ziet struinen is dat dus voor het kleine wild (met hagel) en dus geen gevaar voor een paard. De raakkans met een kogel is kleiner dan die met een hagel, een bewegelijke ree kan dus niet in een stress situatie geschoten worden omdat de raakkans nihil is. Daarnaast gaat de kogel vaak meteen de grond in omdat ze van een hogere staanplaats schieten.

Ik denk persoonlijk dat het hier dus niet gaat om een jager, een ongeluk zit natuurlijk in een klein hoekje maar als jagers van plek verplaatsen mogen ze hun geweer niet geladen hebben. De kans dat een geweer dus perongeluk af gaat lijkt me aardig klein.

Oeh dat moet je ook maar net weten, ik wist dat echt niet.
Ik heb het ook dat als ik met de auto langsrijd dat ik het doodeng vind, niet alleen te paard. Maar aangezien ze aan de rand van het bos sta, is dat ook wel schrikken als je weer zo'n knal hoort.

Dit stukjes tekst van je, doet me toch wel goed !