Wellington: Anky van Grunsven wint de Kür op Muziek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Wellington: Anky van Grunsven wint de Kür op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 16:25

Nieuwsredactie


Afbeelding
Isabell, Anky en Steffen tijdens de ereronde
Foto: Ilse Schwarz/ http://www.dressage-news.com
Ruiters zeer tevreden met hun proeven

Gisteren vond in het Amerikaanse Wellington (Florida) de Grand Prix Special en de Grand Prix Kür op Muziek plaats. Via de Grand Prix die op donderdag werd verreden mochten de acht beste daarvan starten in de Kür op Muziek. De andere acht streden in de Special. De Special vond gistermiddag plaats (lokale tijd) en de Kür gisteravond. De Word Dressage Masters is een exclusieve wedstrijd, waarbij je alleen op uitnodiging mee mag doen. Het prijzengeld was vrij hoog, het totale prijzengeld bedroeg 100.000 euro. In de Kür op Muziek bedroeg het prijzengeld 60.000 euro. In de Special was precies de helft te winnen.

Aat van Essen werd in de Grand Prix veertiende. In de Special kwam hij gistermiddag met Premier (v. Jazz) met 62,708 procent niet verder dan de zesde plaats. De winnaar werd de Amerikaanse Leslie Morse met de Zweedse Warmbloedhengst Tip Top 962 (v. Master). De combinatie kreeg een gemiddelde van 65.708 procent van de jury toebedeeld.

Zowel Anky van Grunsven en Christa Laarakkers zaten bij de beste acht en startte dus in de Kür. Zij moesten het opnemen tegen onder andere Isabell Werth en Steffen Peters. Peters won met Ravel (v. Contango) de Grand Prix met overmacht en verwees daarbij Van Grunsven met Salinero (v.Salieri) naar plek twee. Deze maal was het van Grunsven die Peters naar de tweede plaats dirigeerde. Met 84,450 procent won ze, voor het tweede jaar, de Kür op Muziek van de World Dressage Masters. Van Grunsven was zeer tevreden over haar proef. Salinero is inmiddels zestien en presteert alweer zes jaar op dit niveau.
“Vanavond ging alles zoals het hoorde. Ik ben echt heel erg blij en tevreden. We hebben wel eens slechter en ook beter gereden. Maar je bent ook afhankelijk van het paard, zo gaat dat nu eenmaal. Ik ben zo blij dat hij nog steeds fit is en dat hij nog steeds wil werken. Het is een blij paard dat nog graag mee doet in de wedstrijden. Het is fijn om dat gevoel nog te hebben. Hij wordt wel wat ouder en wat kalmer, dat is op zich ook wel fijn. Het is een fantastisch paard om te hebben”, zei Anky gisteravond tegen dressage-news.com.

Peters en Ravel kregen 81,70 procent. Peters reed de galopwissels om de twee met slechts één hand. Peters: “Ravel voelde goed aan, daarom reed ik ze met één hand. Ik durfde het in de wissels om de pas niet aan. Achteraf had ik het misschien best kunnen doen, maar ik had aardig wat paard onder me. Hij was wat frisser dan in de Grand Prix. Ik was ook wat voorzichtig in de piaffe, omdat ik bang was dat hij wat te heet zou worden. Dat gebeurde niet. Daarom denk ik dat de eerste piaffe ook niet helemaal uit de verf kwam. De rest van de proef ging goed. Ik ben er zeer tevreden mee. Mijn felicitaties gaan naar beide dames. Anky is één van de beste Kürrijders die ik ben tegen gekomen. Om daar direct tweede achter te worden is fantastisch. Je moet ook niet tegen het scoreboard willen rijden, soms moet je gewoon accepteren dat er betere paarden zijn. Ravel heeft in deze proef alles gegeven.”

Isabell Werth sloot zich achter Peters met Satchmo 78 (v. Sao Paolo). Zij kregen 78,950 procent. Ook Isabell is zeer blij met Satchmo, die ook inmiddels zestien jaar is. “Hij was goed geconcentreerd, reageerde niet op de lichten of tribunes en hij had voldoende energie. Hij was gewoon briljant, er was een klein foutje aan het einde van de proef, maar dat geeft niet. Dat komt de volgende keer wel. Op dat kleine foutje na zou ik nu even niet weten wat ik beter had kunnen doen. Hij gaf me een geweldig gevoel.”

Christa Laarakkers en Ovation (v. Cabochon) kregen 71.150 procent. Goed voor de zesde plaats.

Kijk hier voor de uitslag van de Special.
Kijk hier voor de uitslag van de Kür op Muziek.

Verwant artikel

[ON] Voorbereidingen voor vertrek naar World Dressage Masters
[ON] Nederlandse paarden op weg naar Dressage Masters tournooi
[VN] Wellington: Alle paarden door veterinaire keuring
[VN] Wellington: Steffen Peters en Ravel winnen de Grand Prix

Anoniem

Re: Wellington: Anky van Grunsven wint de Kür op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:28

Als ik dit zo lees, waarom rijdt Steffen Peters onderdelen met een hand? Lijkt mij in de dressuur toch niet van toepassing om meer punten te krijgen?

Mooie prestatie van Anky :)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:29

Suuuperprestaties!
Erg leuke reactie ook van Steffen Peters, en Anky's waardering voor Salinero. Dat soort dingen zijn altijd leuk om te lezen!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:30

Unwritten schreef:
Als ik dit zo lees, waarom rijdt Steffen Peters onderdelen met een hand? Lijkt mij in de dressuur toch niet van toepassing om meer punten te krijgen?

Mooie prestatie van Anky :)


Als ik me niet vergis heeft dat te maken met de moeilijkheidsgraad, daar kun je punten mee scoren. Maar ik zie de essentie van dat soort grappen in de proef niet echt. Zoals veel hun laatste lijn met 1 hand rijden vind ik wel erg leuk.

Anoniem

Re: Wellington: Anky van Grunsven wint de Kür op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:33

Nee daarom, wat is de toegevoegde waarde? Proeven met 1 hand afleggen, zie ik meer in de westernsport. Tuurlijk geeft het in de dressuur ook aan dat je je paard prima onder controle hebt, maar de voor de 'show/mooi' mogen ze het wat mij betreft ook laten.

xMarianne
Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Wellington: Anky van Grunsven wint de Kür op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:36

super gedaan Anky, Steffen en Isabell :D
ik vraag het me ook wel eens af waarom je met een hand zou rijden, je krijgt er misschien wel meer punten voor ofzo maar het is meer voor de show..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wellington: Anky van Grunsven wint de Kür op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:46

Het rijden met een hand is in de dressuur een hogere moeilijkheidsgraad en mits correct uitgevoerd krijg je daar dus hogere punten voor.

Lynske78

Berichten: 1095
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:52

Zijn de proeven ook ergens terug te kijken op een site ofzo?

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Wellington: Anky van Grunsven wint de Kür op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:56

geweldig gewoon!..anky op 1!..en dat tegen Ravel, is niet mis!

Bentofan

Berichten: 368
Geregistreerd: 13-09-07
Woonplaats: Silvolde

Re: Wellington: Anky van Grunsven wint de Kür op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:41

Super van Anky. Leuk de foto de paarden allemaal hetzelfde voorbeen in de lucht. :P

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Wellington: Anky van Grunsven wint de Kür op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:59

Dat met een hand rijden is toch vooral een duits kunstje?

Super gedaan van Anky

xShanty

Berichten: 1932
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wellington: Anky van Grunsven wint de Kür op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:10

Super van Anky! Wat een leuke foto trouwens :D Die 3 beentjes tegelijk omhoog :D

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Wellington: Anky van Grunsven wint de Kür op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:14

Super van Anky, maar ik vind het ook top dat Christa Laarakkers zo goed meekomt tegenwoordig. :)

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:57

Unwritten schreef:
Als ik dit zo lees, waarom rijdt Steffen Peters onderdelen met een hand? Lijkt mij in de dressuur toch niet van toepassing om meer punten te krijgen?

Mooie prestatie van Anky :)

Anky rijdt soms ook het laatste stuk met één hand ;)

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Wellington: Anky van Grunsven wint de Kür op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:03

ja???....heb dat echt nog nooit gezien...maar als jij het zegt zal het wel!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:03

Nee, Anky heeft dat nog nooit gedaan hoor, en zeker niet in een proef.
Ik denk dat je in de war bent met Kyra Kyrklund.
Isabell heeft het in het verleden met Gigolo ook gedaan :)

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: Wellington: Anky van Grunsven wint de Kür op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:06

Van Kyra heb ik nooit een proef gezien maar ik dacht toch echt dat ik het Anky ooit had zien doen,... maar denk idd dat ik het nu even met Isabell verwissel :j
Maar in ieder geval... heb het vaker gezien :j

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:57

Is dit bij alle wedstrijden? Of alleen bij die specifieke concours? En is er beeldmateriaal van? Ben namelijk wel erg benieuwd. :)

clarence
Berichten: 685
Geregistreerd: 26-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:25

Niezzz schreef:
Dat met een hand rijden is toch vooral een duits kunstje?

Super gedaan van Anky


Steffen is oorspronkelijk Duits. Volgens mij is het ook geen kunstje, maar om te laten zien dat je je paard met je zit rijdt en niet met je handen. Ten minste, dat was vroeger zo, misschien dat het nu als kunstje wordt gezien.

Thomas

Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:27

Wat is bij alle wedstrijden Amanda?
Je vraag Is dit bij alle wedstrijden? Snap het niet :P

[edit] Leuke foto trouwens in de beginpost. *D
Laatst bijgewerkt door Thomas op 07-02-10 20:35, in het totaal 2 keer bewerkt

x_Mliss

Berichten: 2288
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Delft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:29

Lynske78 schreef:
Zijn de proeven ook ergens terug te kijken op een site ofzo?

Ja dat vraag ik me ook af zou het wel eens willen zien.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:32

ik vind dat echt zoooo mooi om te zien! :D
er staat alleen wel een taalfout in de beginpost, haha.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:48

De kür van Steffen Peters is via youtube te vinden, die van Anky niet. De Grand Prix van alle deelnemers wel.
Ik vind het trouwens top voor Anky dat ze zo goed heeft gereden, dat zal een boost zijn voor het zelfvertrouwen. Volgens mij heb ik haar ook wel eens met één hand zien rijden, op Bonfire.

x_Mliss

Berichten: 2288
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Delft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:54

chevax schreef:
De kür van Steffen Peters is via youtube te vinden, die van Anky niet. De Grand Prix van alle deelnemers wel.
Ik vind het trouwens top voor Anky dat ze zo goed heeft gereden, dat zal een boost zijn voor het zelfvertrouwen. Volgens mij heb ik haar ook wel eens met één hand zien rijden, op Bonfire.

Ik had al gezocht maar kon hem niet vinden?

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Wellington: Anky van Grunsven wint de Kür op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:58