FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

silfie35

Re: FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:20

Anoeska schreef:
Ik lees al een tijdje mee, omdat ik de discussie over LDR erg interessant vind. Maar het begint me nu een beetje te storen dat CaroleKlomp de discussie zo naar zich toe trekt, en persoonlijk maakt. Het gaat hier niet om jou, of jouw briljante methode. Zeker als je niets inhoudelijks over deze methode wil toelichten. Kan je ophouden de discussie naar je eigen situatie te halen (of situaties die in het verleden liggen en niet relevant zijn!).

Inderdaad... Snap ook niet dat je geen foto's of filmpjes wil laten zien

eigen keus Vork

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:21

@nimmy: ik kan me niet voorstellen dat je paard en losser van wordt. Op deze manier gebruikt hij zijn halsspieren toch niet op een goede manier? Ik heb eerder een link geplaatst die verwijst naar een duitse site. Aan de hand van die tekening en de tekst zijn duidelijk vermeld wat de nadelen zijn en naar mijn mening ook begrijpelijk...Ook heb ik in een video van een oostenrijker een heel duidelijk beeld gekregen hoe paarden hun spieren gebruiken tijdens rijden en ook daaruit kan ik afleiden dat bij hyperflexie de spieren fout gebruikt worden.
Ik hoop echt dat iemand eens een video kan plaatsen, zodat ik niet alleen de huidige filmpjes van youtube als voorbeeld hoef te nemen, en misschien ook eens zien dat een paard wel goed loopt in hyperflexie....

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:22

Dat is mijn ervaring. Al jaren bestudeeer ik het LDR systeem nauwkeurig. IK zie aan de bewegingen, de houding en de uitsraling van het paard dat het systeem niet goed is voor een paard. Ik heb het gevoeld, dus zelf ervaren. Met name het verschil in souplesse met een niet LDR gereden paard en een RDL gereden paard (in het nadeel van het LDR getrainde paard). Ik heb veel problemen gezien die ontstaan zijn door het trainen in het LDR systeem. Ik ehb foto's gezien van een wetenschappelijk onderzoek, die er niet om liegen (een geraffelde pees/ band in de nek bij een LDR getraind paard en een gladde pees/band bij een normaal gereden paard) Ik heb persoonlijk contact gehad met de professor die dat wetenschappelijk onderzoek heeft uitgevoerd en die heeft mij het een en ander toegelicht. En dan is er de bewegingsleer van het paard, een logica waarbij je de bewegingen van een paard logisch inzichtelijk maakt. Hieruit blijkt dat een paard onmogelijk in balans kan bewegen. En wanneer een paard niet in balans beweegt, belast het ergens in het lichaam over.

Ik heb me er dus enorm in verdipet en kom op basis van wat ik hierboven heb geschreven tot mijn mening. Ik vind het gezien dat wat ik geschreven heb hierboven het LDR systeem dus een onnodige vorm van dierenkwelling. Zeker omdat ik ook gezien en gevoeld heb hoe het anders kan. Voor mij dus reden genoeg om overtuigd te zijn van alles wat ik beweer.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:24

@Lielle: hoe objectief kan jouw verslag zijn?

Even goede vrienden hoor maar ik heb de film bij een kennis terug gekeken samen met twee mensen die daarbij ook aanwezig waren. Daar blijkt heel duidelijk dat ik gezegd heb wat ik hier beschreven heb.

We zouden het dacht ik over LDR hebben en de FEI?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:26

silfie35 schreef:
Anoeska schreef:
Ik lees al een tijdje mee, omdat ik de discussie over LDR erg interessant vind. Maar het begint me nu een beetje te storen dat CaroleKlomp de discussie zo naar zich toe trekt, en persoonlijk maakt. Het gaat hier niet om jou, of jouw briljante methode. Zeker als je niets inhoudelijks over deze methode wil toelichten. Kan je ophouden de discussie naar je eigen situatie te halen (of situaties die in het verleden liggen en niet relevant zijn!).

Inderdaad... Snap ook niet dat je geen foto's of filmpjes wil laten zien

eigen keus Vork

Precies eigen keus met reden!

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:26

Lielle schreef:

Na het lezen van dit verhaal zijn mijn vermoedens over het serieus nemen van deze persoon weer heel wat duidelijker geworden Nagelbijten / Gniffelen Ook de manier van posten in dit topic en alles op haarzelf betrekken staat me niet zo aan, iedereen mag hier zijn mening geven maar doe dat dan wel onn topic!!

Ik blijf er van overtuigd dat rond en diep instellen niet verkeerd is voor een paard, en al zeker geen mentale mishandeling. Mijn redenen daarvoor heb ik eerder al gepost.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:27

CaroleKlomp schreef:
Dat is mijn ervaring. Al jaren bestudeeer ik het LDR systeem nauwkeurig. IK zie aan de bewegingen, de houding en de uitsraling van het paard dat het systeem niet goed is voor een paard. Ik heb het gevoeld, dus zelf ervaren. Met name het verschil in souplesse met een niet LDR gereden paard en een RDL gereden paard (in het nadeel van het LDR getrainde paard). Ik heb veel problemen gezien die ontstaan zijn door het trainen in het LDR systeem. Ik ehb foto's gezien van een wetenschappelijk onderzoek, die er niet om liegen (een geraffelde pees/ band in de nek bij een LDR getraind paard en een gladde pees/band bij een normaal gereden paard) Ik heb persoonlijk contact gehad met de professor die dat wetenschappelijk onderzoek heeft uitgevoerd en die heeft mij het een en ander toegelicht. En dan is er de bewegingsleer van het paard, een logica waarbij je de bewegingen van een paard logisch inzichtelijk maakt. Hieruit blijkt dat een paard onmogelijk in balans kan bewegen. En wanneer een paard niet in balans beweegt, belast het ergens in het lichaam over.

Ik heb me er dus enorm in verdipet en kom op basis van wat ik hierboven heb geschreven tot mijn mening. Ik vind het gezien dat wat ik geschreven heb hierboven het LDR systeem dus een onnodige vorm van dierenkwelling. Zeker omdat ik ook gezien en gevoeld heb hoe het anders kan. Voor mij dus reden genoeg om overtuigd te zijn van alles wat ik beweer.

heb je dit onderzoek ook? Of de foto's, nu lees ik eigenlijk alleen persoonlijke meningen Knipoog

CaroleKlomp

@Kaj Ik beweer niets, ik zeg alleen dat ik LDR slecht vind en dat ik het een manier van onnodige dierkwelling vind. Dat mag gewoon, we leven namelijk in een vrij land.

Lielle

CaroleKlomp schreef:

Even goede vrienden hoor maar ik heb de film terug gekeken samen met twee mensen die daarbij ook aanwezig waren. Daar blijkt heel duidelijk dat ik gezegd heb wat ik hier beschreven heb.

net zo objectief als het jouwe. Ik wil overigens nog wel wat quotes uit dat topic halen, maar ik denk dat dat voor jou weinig gaat opleveren.

Maar ik ben wel reuze benieuwd naar het filmpjevan die clinic destijds , en aangezien ik erbij was is het dus niet uitsluitend beeldmateriaal Knipoog Open er maar een ander topic voor, ik kom zeker Ja

Dan gaan we hier verder over de FEI en LDR. Mijn mening heb ik hiervoor al gegeven.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:28

Ja ik heb dat onderzoek gekregen. Maar het heeft een ISBN nummer dus je kan het gewoon bestellen.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 25-04-08 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:29

Lielle schreef:
CaroleKlomp schreef:

Even goede vrienden hoor maar ik heb de film terug gekeken samen met twee mensen die daarbij ook aanwezig waren. Daar blijkt heel duidelijk dat ik gezegd heb wat ik hier beschreven heb.

net zo objectief als het jouwe. Ik wil overigens nog wel wat quotes uit dat topic halen, maar ik denk dat dat voor jou weinig gaat opleveren.

Maar ik ben wel reuze benieuwd naar het filmpjevan die clinic destijds , en aangezien ik erbij was is het dus niet uitsluitend beeldmateriaal Knipoog Open er maar een ander topic voor, ik kom zeker Ja

Dan gaan we hier verder over de FEI en LDR. Mijn mening heb ik hiervoor al gegeven.

Nee, Lielle het heeft niets met mij te maken. Het staat op film.
Maar ik heb geen behoefte om hier verder op in te gaan.

Ben 4 dagen niet on-line. Maandag ben ik er weer
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 25-04-08 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:30

CaroleKlomp schreef:
Nee, Lielle het heeft niets met mij te maken. Het staat op film.

off topic Haha! maar ik denk dat veel mensen dit best willen zien.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:31

*LOL*

kan je het isbn nr hierzetten? En door wie is het onderzoek uitgevoerd?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:36

Ik ben ook wel benieuwd naar dat onderzoek...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:43

frisiangirl schreef:
@nimmy: ik kan me niet voorstellen dat je paard en losser van wordt. Op deze manier gebruikt hij zijn halsspieren toch niet op een goede manier? Ik heb eerder een link geplaatst die verwijst naar een duitse site. Aan de hand van die tekening en de tekst zijn duidelijk vermeld wat de nadelen zijn en naar mijn mening ook begrijpelijk...Ook heb ik in een video van een oostenrijker een heel duidelijk beeld gekregen hoe paarden hun spieren gebruiken tijdens rijden en ook daaruit kan ik afleiden dat bij hyperflexie de spieren fout gebruikt worden.
Ik hoop echt dat iemand eens een video kan plaatsen, zodat ik niet alleen de huidige filmpjes van youtube als voorbeeld hoef te nemen, en misschien ook eens zien dat een paard wel goed loopt in hyperflexie....

dan vraag ik me af hoe t komt dat ie nu juist zn halsspieren veel beter gebruikt, ik rij m dan ook niet met zn kin op de borst, maar wel wat ronder... door het rondmaken rek je de spieren geleidelijk op wat lossigheid tot gevolg heeft.

Hij gebruikt nu echt zn hele bovenlijn en loopt lekker actief van achter met een goed ondertredende achterhand.

@ lielle, heb de topic uit je link net bekeken en ga steeds minder geloven in de kundigheid van een bepaald persoon, vooral omdat nooit wetenschappelijk aangetoond is dat LDR lichamelijke problemen veroorzaakt. Ben nu ook erg benieuwt naar de film van die clinic want volgens carola zou daar duidelijk verbetering in te zien zijn.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:45

He, wat jammer zeg, ik vond dit in het begin een hele leuke en inhoudelijke discussie, en nu eindigt het toch een beetje als de one-person-show van CaroleKlomp. Zijn er meer mensen die ervoor voelen de discussie verder weer te voeren zonder in het welles-nietes-spelletje van CaroleKlomp mee te gaan?

Mijn idee over LDR: als je weet wat je doet, is het een van de manieren om je paard in de bovenlijn te gymnastiseren. Als je niet weet wat je doet, lijkt het me niet prettig voor het paard. Als je niet kan lichtrijden, lijkt me dat ook niet prettig voor het paard. Volgens mij wordt niet goed lichtrijden (ook wel: zwaarrijden) ook veroordeeld door de FEI.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:52

Ik moet wel zeggen dat ik die beelden van een paard met zijn kin op zijn borst geen prettig beeld vind. Daar wil ik mijn vingers niet aan branden, dan moet je wel zo goed weten wat je doet.

Maar slecht paard rijden is altijd slecht, het voorbeeld van FloortjeM is erg leuk Haha!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:54

@Nimmy: Ik rijd mijn paarden ook wel ronder, maar ook niet met de kin op de borst....Sowieso gaan friezen al snel achter de loodlijn. In hoeverre spreek je van hyperflexie, waar begint dat? Als je je paard net achter de loodlijn hebt vind ik dit nog geen kwalijke zaak. Maar met de kin op de borst, dan begin ik me toch echt af te vragen of dit goed is....

@Floortje: ben het helemaal met je eens: dit is een bijzonder interessant topic en de discussies die hier gevoerd worden door een bepaald persoon verziekt een beetje dit topic: mening ok, maar niet uitwijden!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:56

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:57

vossie schreef:

ik heb dit ook even doorgenomen schrik ervan, denk je dat je een discussie aangaat met iemand van de andere kant van het veld, lees je dit....

Carole de enige optie voor mij is zien geloven gewoon een filmpje. Anders zie ik geen optie dan niet meer te reageren op vragen... Beetje jammer niet en indd een beetje one man show ja

Ik heb op meerdere stallen gewerkt waar de methode in de training terug kwam. Zowel goed als slecht
en dat is het hele euvel een lastig gegeven, maar indfien goed toegepast, ( en anky zal soms ook te emotioneel reageren in een reactie van het paard(lees boos of met kracht) daar ben ik het ook niet mee eens, MAAR indien GOED toegepast zie ik alleen verbetering

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:58

@nimmy: rijd jij zoals de eerste tekening onder "tief und rund eingestellt"? Of zoals onder rollkur?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:01

Ik gebruik de tief un rund eingestellt houding wel.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:03

ik ook en nimmy ook....

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:03

frisiangirl schreef:

ikzelf vind de manier van rijden van Isabel Werth wel goed... hoe zij de ring binnenkomt vind ik geweldig... lekker ontspannen enzo.

http://www.youtube.com/watch?v=dAkXcrKajr4

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:13

Ik probeer even een foto te plaatsen van me bijrijpaard om te laten zie wat hoe ik er in de lichtste vorm aan doe rij m er soms wel meer naar toe het is geen goede foto, wist de knoppen nog niet echt te vinden was de 4e x erop maar alleen kijken naar de hoofd halshouding. (als ik ze erop krijg haha)

De kur van isabel is inderdaad prettig om naar te kijken maar deze rijd in haar trainingen ook regelmatig veel dieper en ronder dan menig andere klassieke ruiter