verslag van de demo van Aqua8horse in Arnhem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:22

Blossomm"]
Dat klopt niet helemaal. Heb jij goed naar zijn bekken gekeken? Eerst was het paardonwijs stijf en bewoog alles maar minimaal.
Toen het paardje alles wat losser liet werd pas duidelijk dat hij onregelmatig was, of dat er iig iets niet klopte aan zijn achterhand.....en dit had Carola dus voor het rijden al in de gaten, daarom maakten ze ook geen galop.
[/quote]

[quote="Blossomm schreef:
Blijkbaar wist ze dat van te voren dus ook niet..

Verward

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:22

Blossomm schreef:
Er zijn zeker foto's, zowiezo komen ze na vrijdag op www.mansour.nl te staan.
Ik heb nog wel wat meer te vertellen..
het paard waar ze op reed had (, zo zag het eruit, ) last van zijn bekken.
Zijn linker heupkop stond ong. 15 cm lager dan de rechterkop.
Ook draaide het paard met zijn linker heup naar buiten en knakte de linkerknie...
Paard liep onwijs op de voorhand en kreeg de achterhand er amper bij.

Weet je toevallig hoe het paard heette...ik heb op mansour gereden ben er gestopt ivm eigen paard maar er stond 1 paard die ik eerst wou kopen zo´n knap en goed paard toen ze kwam en heb sterk gevoel dat je het over dit paard hebt Huilen Ze heette lerona...was het een koffievos (donker) dan weet ik het zeker Huilen

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:25

Richtje schreef:
:?

Nou ja.....oke, uitleg...een half uur voor het rijden wist ze dat niet..en op zo'n moment moet er een manegepaard naar de ring worden gebracht.

Toen ze er mee bezig ging merkte ze het..
schnappie?? Knipoog

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:28

Blossomm schreef:
Nou ja.....oke, uitleg...een half uur voor het rijden wist ze dat niet..en op zo'n moment moet er een manegepaard naar de ring worden gebracht.

Toen ze er mee bezig ging merkte ze het..
schnappie?? Knipoog

Ik snap 'm Lachen

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:29

Lisjuh87 schreef:
Weet je toevallig hoe het paard heette...ik heb op mansour gereden ben er gestopt ivm eigen paard maar er stond 1 paard die ik eerst wou kopen zo´n knap en goed paard toen ze kwam en heb sterk gevoel dat je het over dit paard hebt Huilen Ze heette lerona...was het een koffievos (donker) dan weet ik het zeker Huilen

Volgens mij was het geen koofievos....maar ik kan het mishebben natuurlijk.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:29

Richtje schreef:
Ik snap 'm Lachen

Ik wou net zeggen, niet gaan pesten hoor Haha!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:31

Blossomm schreef:
Volgens mij was het geen koofievos....maar ik kan het mishebben natuurlijk.

Ik hoop dat je het mis hebt Tong uitsteken Maar toch niet leuk de paarden op mansour vind ik zowiezo slecht behandeld kan er nisk aan doen ben blij dat ik daar ben gestopt...

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:32

Lisjuh87 schreef:
Ik hoop dat je het mis hebt Tong uitsteken Maar toch niet leuk de paarden op mansour vind ik zowiezo slecht behandeld kan er nisk aan doen ben blij dat ik daar ben gestopt...

ik heb helemaal niks op de manege aan te merken!

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:35

Ik ben erg benieuwd naar de foto's!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:36

Ik wacht eigenlijk op een reactie van A8.
Ik zal ook stal Mansour om een reactie vragen. Het gaat toch om hun paard.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:41

Ik denk niet dat je er vanuit kan gaan dat dat zal gebeuren.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:42

Jippie schreef:
Ik wacht eigenlijk op een reactie van A8.

Kennelijk komt die niet?? Jammer..!!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:49

vind ik ook,
ben wel benieuwd naar de reactie moet ik zeggen.

een vriendin van mij is er ook geweest, en die vertelde hetzelfde verhaal als jippie, dat het paard tijdens het rijden slecht ging lopen en dat ze vreselijk ruw was tegen over het paard. Ook zei stoorde zich aan de "arrogantie" na afloop over het feit dat er gezegt werd dat het paard "verbeterd"werd.
Misschien meld ze zich zelf ook nog aan op bokt om zelf verslag er van uit te brengen.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:52

zo heb dit hele topic even doorgelezen. Wat ben ik blij dat er nu eindelijk eens eerlijk gezegd wordt wat men heeft gezien en wat men er van vind. Geen "leerlingen" die alles alleen maar op lopen te hemelen, en vertekenen. Ik had altijd al mijn twijffels aan deze methode. Ik wil alles leren, en ben altijd geinterreseerd, maar mensen die zeggen dat wat jij zegt absoluut onzin is, daar houd ik niet van. Ik merk heel duidelijk dat een slof (mits goed gebruikt) voor echte verbetering kan zorgen. Dat veegt ze keer op keer van tafel, want je paard KAN niet verbeterd worden met een slof. Als ze vraagt om 1 reden waarom ik wel eens met een slof rij zeg ik, omdat ie dan fijner te rijden is, nee zegt ze dan weer, onzin een paard KAn niet fijner gaan lopen met een slof. Tja dan ben ik dus echt uitgepraat he Scheve mond
En als wij zo bekritiserend gaan doen over haar methode zijn wij ineens niet in staat om zulke dingen waar te nemen. Wie heeft er nu een plaat voor de kop dan? Als de basis van haar paarden zo goed is, waarom komt ze dan niet verder? Ik heb haar of haar paarden nog nooit op een wedstrijd gezien van hoog niveau. Is dat misschien omdat haar methode niks met dressuur te maken heeft? Al noemt ze dat zelf wel zo. Heeft ze dan misschien zelf een verkeerde kijk op dressuur, en wat dat inhoud? Misschien zijn haar paarden fijn te rijden, maar als dat niet voldoet aan het plaatje wat men graag ziet bij de dressuur, dan is het dus niks voor mij. En waarschijnlijk ook niet voor de gemiddelde dressuur ruiter. Wellicht is dit een heel fijne manier van rijden voor de vrijetijdsruiter?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:58

Nou Sherwood dat laatste betwijfel ik. Als een paard slechter gaat lopen en zelfs onregelmatig dat is dit ook niks voor de vrijetijdruiter.. Ik neem aan dat niemand zijn/haar paard slechter wil krijgen..

Blossomm, heel veel paarden zijn juist te verbeteren en losser te krijgen door een stuk te galopperen..

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:59

youngster schreef:
Blossomm, heel veel paarden zijn juist te verbeteren en losser te krijgen door een stuk te galopperen..

Ja, dat geloof ik ook wel....ik kan niet in haar koppie kijken, dus weet ik niet waarom ze deze beslissing heeft gemaakt.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:05

youngster schreef:
Nou Sherwood dat laatste betwijfel ik. Als een paard slechter gaat lopen en zelfs onregelmatig dat is dit ook niks voor de vrijetijdruiter.. Ik neem aan dat niemand zijn/haar paard slechter wil krijgen..

ja oke die kant van dit hele verslag vind ik ook verontrustend. Maar er van uitgaande dat dit de eerste en laatste keer was (beetje naif misschien wel Scheve mond ) dat er een paard kreupel werd onder haar, zou ze verder dus paarden verbeteren.
Die verbetering is wellicht bij de andere paarden wel goed te zien. Alleen is die verbetering ook wat wij als dressuur ruiter zoeken? Of is dat vooral voor vrijetijdsruiters een goede verbetering. Ruiters die graag lekker willen rijden al dan niet in de bak. Die maakt dat hele ideaal plaatje wat wij zo graag willen zien, gewoon minder uit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:23

Maaike schreef:
erg jammer dat ik het niet wist want ook ik was graag komen kijken. Ik ben erg benieuwd naar de reactie van Carole op dit verslag Lachen
Zijn er meer mensen die zijn wezen kijken en een verslag gaan tikken?

mijn verslag komt zeker! Ik wil even op mijn gemak dit topic lezen en dan hoor je ook van mij.

mandybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:36

Nou ik was er dus ook en ik vond het eigenlijk heel tegenvallen. Ik zou er toch zijn die dag, omdat ik de zaterdag er ook al was en was toch wel erg benieuwd wat de a8h methode dan was. Vele topics gelezen, maar had nog nooit foto's gezien. Ze ging dus longeren met inderdaad een hoofdstel, bit en kort zweepje. Het paard was heel erg op het publiek gericht en niet op haar. Verder bleef ze de hele tijd met haar stem "ondersteunen". Nou moet ik zeggen dat ik een parelli achtergrond en dat ik dus vind dat als het paard doet wat ik vraag ik ook niet blijf vragen, omdat het gevraagde gedaan wordt. Inderdaad heel veel stappen en het paard stopte ook heel vaak, maar dat kwam dus omdat zij in het gebied stond om een paard te laten halthouden. Ze deed vervolgens ook of het de schuld van het paard was. Toen ze de vos liet draven ging hij op een geven moment langzaam draven. Dat moest hij doen, want zo zou hij meer energie in zijn balans moeten steken en zou de achterhand er beter onder komen. Nou daar was dus geen sprake van. Ik bedoel, ik kan een paard ook heel langzaam laten lopen, maar dat wil nog niet zeggen dat hij zich wat meer zou verzamelen. De meeste zullen op de voorhand gaan hangen. Ik had nog een heel klein stukje gezien van het rijden, want mijn workshop van centered riding zou al snel beginnen. Ik zag een hele onrustige hand en alles behalve 200 gram in de handen hebben. Ik zou niet weten wat nou het revolutionaire van deze methode zou zijn en kon verder dus ook niet de moeite opbrengen om supergeconcentreerd of verwonderd te kijken omdat hier gewoon geen aanleiding voor was.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:44

Waterkippie schreef:
Misschien meld ze zich zelf ook nog aan op bokt om zelf verslag er van uit te brengen.

Dat zou zeker interessant zijn!

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:45

Nou het klinkt neit toejuichend.. Ik ben erg benieuwd...Als ik is in d ebuurt ben bij zo'n clini ga ik zeker is kijken.. Of er moet hier in de buurt zoiets komen..
Het klinkt igg niet erg lekker dat het paard onregelmatig is gaan lopen en dat a8h het paard tegenwerkte in de mond..
Hopelijk komt A8H ook nog met een reactie??? Verward Ben dr wel benieuwd naar..Ook ben ik benieuwd naar de foto's Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:51

Nou, nu ik dan. Voor Blossom en de vriendin van Waterkippie, ik was degene die nogal verbaasd was over de opmerking dat een regelmatig lopend paard met het binnenachterbeen een kortere pas maakt dat met het buitenachterbeen. Ik heb dus nog expliciet gevraagd of hij het been dus minder ver over de afdruk van de voorhoef moest zetten, en dat klopte Verward

Goed, mijn verslag. Ik kreeg een paar weken geleden een PBtje dat aqua8horse een demonstratie 'swingen zonder dwingen' zou geven. Aangezien ik al diverse malen was uitgenodigd om te komen kijken in Creil maar Arnhem toch wel iets dichterbij is, zat ik zondag om half acht in de auto.
Het beeld dat ik vooraf had gekregen uit de berichten van Carol was een braaf ontspannen maar op de voorhand dravend tevreden paard. Prima uitgangspunt, maar voor mij komt dan pas de uitdaging, nl vanuit die ontspanning naar aanspanning en verzameling (even heel kort geformuleerd). Maar goed, om zoiets over te brengen aan een leerling is al een kunst op zich, dus ik keek uit naar de demo.

Die begon met een opgezadeld paard (iig een vos, je zou wel koffievos kunnen zeggen) dat al snel weer werd afgezadeld en vervolgens door Carol aan de longe werd gezet. Ze vertelde dat het een haar onbekend paard was - maar dat maakte met hun methode niet uit - en dat ze hem mbv hun methode die oa gebaseerd was hypnotherapie aan het werk zou zetten. Paard was een beetje kijkerig op alle kraampjes langs de kant, en liep dus mooi snurkend aan de ene kant naar binnen te vallen en aan de andere kant naar buiten te trekken. Tijdens het half uur longeren heb ik dit probleem niet opgelost gezien, wel ging hij steeds langzamer draven. Volgens Carol zou hij hierdoor beter in balans gaan lopen, de argumentatie daarachter heb ik helaas niet gehoord. Ik kon niet echt onder de indruk zijn van de longeerkunsten van Carol, ik heb het paard regelmatig om zien draaien, omdat ze hem blokkeerde door ervoor te staan ipv op schouderhoogte.

Daarna ging ze erop (ik sluit me geheel aan bij Jippie wat betreft houding), en vertelde nogmaals dat je een paard nageeflijk rijdt vanuit zit en been, iets waar ik het volledig mee eens ben. Helaas was er overduidelijk te zien, ze stond nl vlakbij ons, dat ze witte knokkels kreeg van het trekken. Paard ging enkele malen achterwaarts, wat een goed teken zou zijn, al heb ik ook daarvoor geen argumenten gehoord. Tijdens het draven (de hele kleine stukjes die ik daarvan heb gezien, voor het merendeel viel hij weer terug in stap na 3 passen draf) liep hij naar buiten gesteld en met een vastgehouden hals, nek en kaak.

Om dit verder samen te vatten, ik heb het paard bepaald niet zien verbeteren, noch tijdens het longeren noch tijdens het rijden. Hij bleef door het binnenbeen vallen, liep stug en houterig rond, bovendien onregelamtig (in mijn definitie Knipoog ) en zonder impuls. Nou weet ik ook wel dat het een manegepaard is, en dat je niet in een kwartier wonderen kunt verwachten, maar ik heb hier alleen maar achteruitgang gezien. En dat was een teleurstelling.

Aan het eind van de sessie was er nog gelegenheid om vragen te stellen, waarbij dus oa de opmerking over regelmatig/onregelmatig aan de orde is gekomen. Carol vond zelf dat het paard heel fijn gelopen had, met swingende stukjes erin. Helaas heb ik die niet kunnen bespeuren Verdrietig Tekenend voor de sfeer van de hele demo vond ik wel Carol´s opmerking dat wij Grand prix niveau wilden zien en dat kon natuurlijk niet, net als de opmerking dat we de folder maar een keer moesten lezen als we haar demonstratie en uitleg niet begrepen? Dat deed voor mij de deur dicht, ik heb hier herhaalde malen gevraagd om foto's en een heldere uitleg, waarbij me steds werd verteld dat ik maar moest komen kijken. Dat heb ik nu gedaan, en toen ik het opnieuw niet snapte, moest ik het maar nalezen (of in Creil komen kijken).

Nou, dat laatste ben ik niet echt meer van plan, ik was ook niet van plan geweest om in het openbokt Knipoog iets over de demo te plaatsen, maar ik wilde mijn verslag graag toevoegen aan dat van Jippie.

Ik wacht nu met spanning op het verslag van Carol.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 29-09-04 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:00

Heb ook met het lezen van vorig topic nog steeds niet door wat het systeem inhoud (ik denk dat het gewoon te alles te maken heeft met tegen de hand aanrijden / rijden met weerstandbiedende hand (bijzetteugeleffect) en mis net als vele anderen foto's om een indruk te krijgen. Ook krijg ik zo'n vaag idee dat Aqua écht denk de enige ter wereld te zijn die de waarheid in pacht heeft... iedereen doet het fout en Aqua is de enige ter wereld die het heeft uitgevonden? Verward Hahahahaha laat me niet lachen! Dus iedereen is aan het prutsen van A t/m Z? Dus al die mensen die hun paard op een ontspannen manier gymnastiseren doen het ook fout... m.a.w. iedereen kan wel inpakken? (mijn interpretatie)
Ik vind dat wel erg hoog gegrepen en erger suf als iemand zo'n instelling heeft. Boos! (Arrogantie ten top maar dat stevig ontkennen (mijn conclusie n.a.v. lezen vorige topic). OK dan! Prima als je denkt de enige ter wereld te zijn die "het" heeft uitgevonden maar doe niet alsof de rest maar kinderachtig aan het prutsen is en laat iemand in z'n waarde. Er zijn er zat die de sport beoefenen die heel goed en ontspannen bezig zijn.
En daar waar het paard lopen moet d.w.z. met lichte aanleuning, ontspannen, aan de hulpen dat lukt net zo goed met de ouderwetse klassieke manier, uiteraard in samenwerking met een goede instructeur. Lachen

Sorry voor mijn reactie, het moest er even uit. Bloos Scheve mond

Mocht Aqua dit topic aandoen, wat ik wel hoop...
Aqua, je hebt een nobel streven... dat is goed, ga er vooral mee door! Maar gewoon met mensen die hetzelfde denken als jij... en probeer niet iedereen te overtuigen van je gelijk en luister ook eens naar anderen Clown
Kan nooit kwaad!
Laatst bijgewerkt door Bacannie op 29-09-04 18:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:11

Sjuimpje schreef:
Dat zou zeker interessant zijn!

ben aan het uitleggen Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:18

Maaike schreef:
waarbij ik me kan voorstellen dat wanneer een paard gecorrigeerd (of gerevalideerd) wordt, het paard last krijgt omdat hij op dat moment ook met zijn slechte been/kant aan het werk moet. Dan zou een paard idd onregelmatig kunnen worden, omdat hij dan zijn slechte kant er ook bij moet betrekken en niet meer kan ontlasten.
Maargoed, ik heb er natuurlijk niets van gezien en ben nog steeds benieuwd naar meer verslagen Lachen

nog even een reactie hierop. Je kunt niet zeggen dat dat paard aan het werk moest, hij heeft alleen maar lopen rondsloffen.

Citaat:
Jongens en meisjes: op een kreupel paard moet je niet rijden. Het beste wat Carole had kunnen doen was het paard weer op stal zetten. Hoe of wat met een kreupel paard doet er helemaal niet toe eigenlijk.

dat paard was niet kreupel tijdens het longeren, en in Carol's definitie - zie mijn verslag - ook niet onregelmatig.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 29-09-04 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt