Vereniging eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 09:18

Wie is hier lid van en waarom (voordelen?)
Ik zat te kijken naar de aansprakelijkheid wanneer je een bijrijder hebt. Via de vereniging zou je oa juridisch advies kunnen krijgen en template contracten kunnen downloaden. Er is ook een collectieve ongevallenverzekering maar die is voor jezelf en niet een derde persoon (tenminste zo lees ik het).

Bambelien

Re: Vereniging eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 15:52

Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar ervaringen en voor- en nadelen van deze vereniging. Dus ik volg even

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 08:13

Niet veel actieve leden lijkt het...

Maar hoe doen jullie het dan juridische gezien met een bijrijder? Mocht de bijrijder (ernstige) schade oplopen door jouw paard, fysiek of materieel?

Ik heb hier zelf een slechte ervaring mee maar overweeg toch om een bijrijder te zoeken.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:44

Geen lid van de VEP. Ik ga ervan uit dat ik volledig aansprakelijk ben voor schade aan/van de bijrijder. Tenzij deze bewust roekeloos heeft gehandeld, dan zal het gedeelde aansprakelijkheid zijn. Daarom twijfel ik dus enorm over een bijrijder. Mijn paard is braaf, tot hij niet meer braaf is :D .

Disclaimer: ik ben geen jurist. Maar ik lees het overal, bijvoorbeeld hier - dit is wel een verzekeraar, maar ik mag hopen dat zij geen valse informatie verspreiden:
https://hippo-verzekeringen.nl/blogs/di ... g-anchor-0

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 10:17

Zo lees ik het ook @ miereneter.
Dus heeft een contract dan überhaupt zin?
Stel dat je daarin opneemt dat de bijrijder zelf de verantwoordelijkheid neemt over eventuele schade die ontstaat vanaf het moment hij/zij met jouw paard in de weer gaat, is zo'n contract dan wel rechtsgeldig mocht er inderdaad wat gebeuren?

Los van de juridische consequenties, heb ik het er persoonlijk ook heel moeilijk mee gehad. En daar kan je je sowieso niet tegen verzekeren...

Maar door omstandigheden wil ik deze optie toch in overweging nemen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 07:55

Een zelf opgesteld contract gaat niet boven de wet. Dus als de wet zegt: altijd (deels) aansprakelijk, dan helpt een contract niet. Tenminste, dat heb ik geleerd toen ik een blauwe maandag 1 trimester Rechten studeerde :o . Voor de correctheid en de finesses zullen we er toch een jurist bij moeten hebben.

Ik heb overigens een 'gewone' aansprakelijkheidsverzekering, die dekt ook schade door (huis)dieren. Materiële schade boeit me dus minder, maar zou niet willen dat iemand gewond raakt door mijn paard. Dus ik durf een bijrijder nog niet aan. Stom, want ik heb zelf als bijrijder zoveel mogen leren.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 10:02

Zo heb ik dat inderdaad ook meegekregen. Maar daarom vind ik het wel apart (en misleidend misschien zelfs) dat je wel voorbeeld contracten kunt krijgen, onder andere dus via de vep.

Volgens mijn verzekering is een WA- verzekering hiervoor voldoende en kun je niet aanvullend verzekeren.

De emotionele schade houd mij ook tegen... Lastig want het is zou wel een oplossing kunnen zijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:14

Vind het ook wat misleidend dit en vooral inspelend op de angst van paardeneigenaren.

Wanneer je een paard hebt (nouja eigenlijk gewoon altijd trouwens) is het belangrijk om een goede AVP verzekering te hebben: de aansprakelijkheidsverzekering particulier. Even controleren of paarden daarin betrokken zijn (vaak wel maar er zijn helaas soms uitzonderingen) en dan ben je verzekerd voor alle schade die jouw paard maakt aan derden en goederen van anderen. Dus ook als je bijrijder valt of een trap krijgt en (ernstig) letsel krijgt.

Kost een paar euro per maand en is voor jezelf ook gewoon handig wanneer je zelf bij iemand schade toebrengt of je kind doet dat bijvoorbeeld. Denk aan fietsend met de zon in je ogen, je ziet de voetganger niet en die valt door jou om mijn zijn hoofd op de straat. Vreselijk, maar je bent in ieder geval vaak wel verzekerd dan. Of wanneer je kind in een onbewaakte minuut opeens met steentjes leuke hartjes en bloemetjes op de auto van de buren aan het krassen is.

Het enige waar ze nog wel eens moeilijk over kunnen doen is wanneer je geld vraagt aan een bijrijder. Dan kan dit soms gezien worden als verhuur en dan ben je 'bedrijfsmatig'. In de praktijk komt niemand daar natuurlijk snel achter, maar wel iets om rekening mee te houden.

Dus heb je die AVP (WA is voor de auto), dan zit je in veel gevallen gewoon veilig. Schade en letsel is al vreselijk genoeg dus het minste wat je dan kunt doen is de andere partij meteen zeggen dat het met de verzekering opgelost kan worden. En dit laatste zeg ik erbij omdat ik op een stal heb gestaan waar mensen elkaar vreselijk vinden als er over aansprakelijkheid en verzekeringen werd gesproken. Je mocht geen schade verhalen op iemand anders, wat er ook aan de hand was, want je hebt 'gewoon' eigen risico met een paard. Nouja, nee dus. Je werd daar van stal gegooid als je paard (of iets anders) schade gekregen had door (een paard van) iemand anders en je wilde de schade laten vergoeden. Het was een schande en dat deed je elkaar niet aan..

Newsflash: daar zijn verzekeringen voor. :+

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 09:17

Klopt celebi, het is de AVP maar in de volksmond vaak WA genoemd.

Het is inderdaad valse zekerheid zo'n contract en als je al een avp hebt, kan die niet dubbel tellen door bijvoorbeeld zo'n vereniging.
Niet dat ik de vep hier zwart praat hoor, het heeft ook vast veel voordelen.

Ik vraag me altijd of hoe mensen dat doen met bijrijders en schade,ook als het gewoon een keertje iemand op je paard laten rijden is.

Ik heb zelf een slechte ervaring, jaren geleden alweer. Maar nu ik het in overweging moet nemen, vind ik het toch weer een groot risico.
Lastig...

Edit: en dan dus vooral de emotionele schade als eigenaar.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 08:48

Hier vind je een beknopte uitleg over aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt door paarden en hoe het zit met de verzekering:

C_arola @ [VMR] FAQ VMR

Dit is wel een versimpelde weergave. Het is een soms complex onderwerp waar o.a. medewerkers van verzekeraars (veelal juristen) vaak ook de nodige moeite hebben.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 08:51

Emotionele schade.. Weet niet zo goed waar ik dan aan moet denken, maar dat is natuurlijk niet te verzekeren.

Als je bijrijder of verzorger een ongeluk krijgt ben je met een AVP in ieder geval vrijwel altijd verzekerd voor jouw deel van aansprakelijkheid als eigenaar. Maar het feit dat er iets gebeurt is natuurlijk nooit leuk.. Of je andere mensen dan wel of niet op je paard wil hebben is echt een keuze waar je zelf de overweging van moet maken.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-25 16:30

Celebi schreef:
Emotionele schade.. Weet niet zo goed waar ik dan aan moet denken, maar dat is natuurlijk niet te verzekeren.

Als je bijrijder of verzorger een ongeluk krijgt ben je met een AVP in ieder geval vrijwel altijd verzekerd voor jouw deel van aansprakelijkheid als eigenaar. Maar het feit dat er iets gebeurt is natuurlijk nooit leuk.. Of je andere mensen dan wel of niet op je paard wil hebben is echt een keuze waar je zelf de overweging van moet maken.

Daar komt het inderdaad op neer.
Maar hoe ervaren anderen dat dan? Het is altijd een goed idee, totdat het mis gaat. Of ben ik daar dan gewoon te gevoelig voor?

Andersom heb ik jaren op andermans paarden gereden maar dan is het míjn probleem. En, gelukkig, nooit in een dergelijke situatie gekomen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 16:47

Misschien goed om je af te vragen waar je precies bang voor bent? Wellicht helpt dat bij het maken van een keuze.