Waarom zoveel ruzie tussen Naturals & niet-Naturals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Henrieke

Waarom zoveel ruzie tussen Naturals & niet-Naturals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:29

De laatste tijd zie ik het steeds vaker.
Naturals ( of mensen die in dit hokje worden gestopt ) en niet Naturals hebben steeds vaker ruzie, die vaak hoog oplopen.
Waarom is dit eigenlijk?

In dit topic was er ook al zo'n ruzie.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=29785649#p29785649

Kunnen we tegenwoordig niet meer elkaars rijstijlen accepteren?

Puchje

Re: Waarom zoveel ruzie tussen Naturals & niet-Naturals

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 02:56

Ik vind het jammer dat dit gebeurt. Zowel van de 'natural' als van de 'normal' kant. Ik zweef er middenin, neig wel meer naar de Natural kant, maar ik probeer alles te relativeren. En tuurlijk, ik heb ook ergens mijn mening over, en die laat ik meestal ook duidelijk merken, maar wat mij het meeste stoort.
Van beide kanten, moet ik er bij zeggen.
Ze staan er niet voor open, beide kanten zijn overtuigd van hun gelijk. Dat is juist zo jammer. Als je je ogen een klein beetje verder open doet, en je openstelt voor andere dingen, dan volgt dat respect vanzelf!

Ik heb vaak zat gehad dat ik dacht, OMG, dat is echt paardonwaardig. Dan zat ik op het randje van bot, bitchy reageren, maar nu kan ik me echt bij elkaar rapen en een wel-doordachte post maken, waarin ik beide kanten bekijk.

Ik denk dat alle mensen beter moeten overdenken voordat ze iets zeggen. Accepteer dat jij God niet bent, niemand is perfect, niemand weet het het beste. Als iemand iets doet waarvan jij het anders doet, prima, vertel het, maar doe het op een opbouwende manier: "Oke, vertel mij eens, hoe doe jij dat? Oh apart, ik doe dat altijd zo en zo" Als je een rustige, beheerste discussie hebt, kun je meer van elkaar leren.
Als dat niet het geval is, krijg je juist dat deze twee polen nog verder van elkaar verwijderd raken.
En wil nou niet iedereen het beste voor zijn/haar paard?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 07:52

Ik denk omdat iedereen het zo doet als dat die denkt dat het moet.
De een zo en de ander zus, maar de een kan dat andere weer niet begrijpen.

Ik zit er ook een beetje tussenin en ik moet eerlijk zeggen dat het hele nh niet mijn ding is omdat ik het op veel paatsen fout zie gaan.
Heel veel mensen gebruiken de term om hun paard zo goedkoop mogelijk te kunnen houden, zelf hoefjes kappen, niet veel voeren, geen stal enzo.
Ik blijf erbij dat onze gedomesticeerde paarden hier toch niet helemaal meer op gebouwt zijn en in de vaak kleine weitjes kun je nou eenmaal geen volledig natuurlijke manier erop na houden.

Ik ben wel iemand die vind dat een paard zoveel mogelijk van de dg buiten moet zijn en het liefst een buitenbox als die op stal moet, maar verder krijgt mijn paard zijn voer en er komt een gediplomeerde smit tussen de 6/ 15 weken, geen zelf geknutsel.

Dit is dus ook het onbegrip, iedereen past zijn manier toe en ik dus ook de mijne.
Daarbij wil ik wel nog kwijt dat nh een supergoede theorie heeft, maar dat dit in praktijk door de mensen vaak fout gaat.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 08:08

Het probleem is idd dat iedereen denkt dat hij gelijk heeft.
Dat geeft trouwens wel leuke en pittige discussies.
Ik ben geen natural, ik ben wel nuchter.
Ieder zijn ding. Ik vind wel dat er in sommige topics erg fel gereageerd wordt. Een paard dat minder in de wei komt dan 24/7 en die af en toe een mep voor zijn donder krijgt heeft het niet per definitie slecht.
Het is ook maar net wat het dier gewend is, en waar de eigenaar zich goed bij voelt. Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 08:53

Ik denk vooral door de beschuldigingen over en weer. Mensen denken je al te snel te kennen. Conclusies worden veel te snel getrokken, zonder verder te informeren.

Ik denk nog niet eens zo zeer het verschil tussen beide kanten. Er wordt gelijk geschreeuwt dat je het niet goed doet. Er is geen besef dat er meer wegen naar Rome leiden en van wederzijds respect is al helemaal geen sprake.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:00

Hier zijn al zijn al zat toppics over geweest...

Toch blijft het jammer idd Ja Ik ben geen natural, maar die hard dressuur amazone, en ook ik rijd bitloos af en toe, daar is niets mis mee. Het is zelfs goed, om eens te voelen dat je je paard ècht kan vertrouwen zonder een bit nodig te hebben.
Bijde partijen zijn schuldig wat dit incident betreft. Het zal ook altijd zo blijven. Maar ik vind het dubbel.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:05

niet eens alleen tussen naturals en niet naturals. Als je nou hier alleen op bokt kijkt, over elk onderwerp zijn wel 10 meningen en die zijn allemaal de waarheid, de enige waarheid that is. En dat moet gezegd worden.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:08

Zoiets als betreffende rollkur discussies etc, overal komt het idd voor. Het zal ook altijd zo blijven. Sommige mensen lijken geboren om hun gelijk te willen krijgen en niets te willen opsteken van een ander, wiens inzicht misschien nuttig kan zijn voor het zijne.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:10

Ik denk het extremisme van sommige Lachen

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:47

katiavl schreef:
Ik denk het extremisme van sommige Lachen

Hier sluit ik me echt bij aan. Sommige mensen draven echt door in hun overtuiging waardoor ze zich daarop blind staren. Een andere weg is er volgens hen dan niet meer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:20

Ach, ik vind het helemaal niet zo heel gek dat deze twee 'groepen' wel eens ruzie krijgen. Vaak liggen de benaderingen/rijstijlen nou eenmaal een heel eind uit elkaar. Veel naturals hebben ook de 'andere' kant meegemaakt, voordat ze besloten de naturalkant op te gaan trouwens. Knipoog
(Ik overigens niet Haha! )
Andersom heb ik nog maar weinig meegemaakt, eerlijk gezegd. Nagelbijten / Gniffelen
En dan heb je nog de middengroep natuurlijk.

Overigens merk ik in het dagelijks leven dat ze bv. op mijn stalling (waar ik mijn paard 24/7 buiten hou) wel leuk vinden wat ik allemaal doe. We respecteren elkaar, maar qua vriendschappen neig ik wel meer naar de naturals, die gewoon snappen waar ik echt mee bezig ben. Ik word af en toe wel lichtelijk gestoord van de vragen over het feit waarom mijn paard 24/7 buiten staat, of dat niet heel erg zielig is, waarom ik zo'n gek (touw)halster gebruik, waarom ik bitloos rijd, waarom mijn 'hoefsmid' geen hoefijzers doet, of ik mijn paard's wintervacht nou echt mooi vind en wat ik nou sta te doen als ik aan het grondwerken ben. Ik vind het erg leuk om erover te vertellen, maar het ligt er helemaal aan of diegene echt oprechte belangstelling heeft of niet. Dat heb ik zo door.

Als iemand goed met zijn/haar paard omgaat, ervoor zorgt dat het dier voldoende beweging/sociaal contact/goed voer/goed passend tuigage/goede verzorging e.d. krijgt en er liefde voor toont, prima. Normal of natural. Al zie ik liever dat iemand vanuit het (individuele) paard denkt, dan iemand die vanuit de mens denkt. Kan ik niets aan doen, zo zie ik het nou eenmaal. Ik ben hier op bokt zwaar allergisch voor opmerkingen als 'zielig zeg, een paard zonder stal' en 'het is heel normaal om een jaarling een bit in te doen bij ons' enzovoort. Daar kan ik heftig op reageren, ja, want ik lees dat ongelofelijk vaak. Net als dat het wel makkelijk is om je paard op het land te houden. 'Lekker goedkoop', alsof DAT de reden is bij de meesten, 'je hoeft er zogenaamd niet elke dag naartoe', hoezo? Mijn paard kan toch ook ziek worden en hij moet ook in de winter bijgevoerd worden en daarbij wil ik hem dagelijks zien!!! En meer van dat soort onzinopmerkingen. Ik las gisteren in BIT een mooi artikel over een Duitse paardenpensionhouder, die zich kapot schrok van zijn pensiongasten en hun manier van omgaan met paarden. Hij heeft strakke regels gemaakt over de manier van omgaan met paarden en nu staan er alleen maar paardvriendelijke mensen bij hem op stal. Kijk, dat vind ik nou mooi om te lezen. Ok, de paarden staan daar ook op stal Knipoog (mogen er wel elke dag uit), maar voor zo'n pensionhouder zeg ik 'petje af, waren er maar meer zoals jij'!!! Go jij! Go jij!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:03

Waarom ruzie tussen ajax en feijenoord?
Waarom ruzie tussen wit en zwart ?

Knipoog

Omdat mensen elkaar niet willen begrijpen en door tunneltjes kijken. En snel op hun tenen getrapt zijn. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:08

Omdat de beide partijen zwart-wit denken en veel van hun zien helaas geen tussenweg. Iedereen heeft het beste voor met zijn of haar paard maar heeft daar andere ideen over. En zodra je ergens wat van zegt zijn ze op hun teentjes getrapt. Ik ben blij dat ik de tussenweg wel heb gevonden een beetje van beiden gebruik Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:36

kasparonda schreef:
Ik denk omdat iedereen het zo doet als dat die denkt dat het moet.
De een zo en de ander zus, maar de een kan dat andere weer niet begrijpen.

Ik zit er ook een beetje tussenin en ik moet eerlijk zeggen dat het hele nh niet mijn ding is omdat ik het op veel paatsen fout zie gaan.
Heel veel mensen gebruiken de term om hun paard zo goedkoop mogelijk te kunnen houden, zelf hoefjes kappen, niet veel voeren, geen stal enzo.
Ik blijf erbij dat onze gedomesticeerde paarden hier toch niet helemaal meer op gebouwt zijn en in de vaak kleine weitjes kun je nou eenmaal geen volledig natuurlijke manier erop na houden.

Ik ben wel iemand die vind dat een paard zoveel mogelijk van de dg buiten moet zijn en het liefst een buitenbox als die op stal moet, maar verder krijgt mijn paard zijn voer en er komt een gediplomeerde smit tussen de 6/ 15 weken, geen zelf geknutsel.

Dit is dus ook het onbegrip, iedereen past zijn manier toe en ik dus ook de mijne.
Daarbij wil ik wel nog kwijt dat nh een supergoede theorie heeft, maar dat dit in praktijk door de mensen vaak fout gaat.

Hier moet ik altijd zo om lachen, dat natural paarden houden zo goedkoop zou zijn. Clown

Ik betaal 20 euro meer voor mijn natuurlijke bekapper dan voor de normale hoefsmid.
Ik betaal net zoveel stallingsgeld aan de boer als mijn normal-vriendinnen die op dezelfde stal staan. (mijn paard staat 24/7 buiten, onbeperkt hooi. Hun paarden 24/7 op stal, 3 x per dag een plakje hooi) . Ik moet zelfs meer gaan betalen omdat ik onbeperkt hooi voer.
Ik betaal voor NH les net zoveel geld als zij voor dressuurles, over het algemeen geef ik zoveel méér geld uit aan mijn paard dan zij. (denk bv. aan mestonderzoeken ipv zomaar een wormenkuur erin stoppen)

Tja op een forum zijn de discussies altijd feller natuurlijk. Ik heb met mijn normal-vriendinnen irl ook geregeld felle discussies. Zij respecteren mij en mijn omgang met paarden en hoe ik mijn paard houdt maar willen zelf dus niet die manier overnemen. En ja daar discussieren we dan over, ik geef ze ook boeken over NH, over natuurlijk paardenhouden en ik moet zeggen (waar ik natuurlijk blij om ben) dat ze wel steeds meer inzien dat veel buiten staan goed is voor het paard, dat ze veel ruwvoer nodig hebben enz...
Andersom word ik dan door hun ook verplicht om dressuurboeken te lezen. (waar ik me dan met moeite door heen worstel Lips are sealed )

Iedereen is altijd zo overtuigd van zijn eigen gelijk en wil die mening niet zomaar opgeven, via een forum al helemaal niet.. Daarvoor kun je toch beter irl discussies voeren. Lachen

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:44

Wat je ook bent ik vind dat iedereen elkaar in zn waarden moet laten. Ik rij met sporen en met een zweep, ik plaats bewust geen fotos omdat je er dan mensen bij heb die het daar niet meer gezint zijn, ieder heefd zn eigen mening.
Ik vind dat het maar eens afgelopen moet zijn, er zeurt toch ook niemand omdat jantje met een boomlooszadel rijd of bitloos, of omdat ze een ander manier omgaan met hun paard. Ik ben geen Natural, IK geef op deze dingen geen kritiek vele niet naturals geven geen kritiek tegenover de Naturals maar wel vaak andersom (wat mij opvalt, misschien lees ik wel in de verkeerde topics)
Als je iemand corrigeerd omdat de persoon continu de sporen in de buik duwd,, dat is oke maar niet hey je moet niet met sporen rijden want..............

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:45

Ik kan ook eerder commentaar andersom verzinnen dan een niet natural op een natural. Lips are sealed

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:49

Ik kan van beide commentaar verzinnen, het overmatig gebruik van sommige dingen bij normals, behalve als het juist gebruikt word. Maar wat me vaak opvalt bij haw, dat als men bitloos rijd dat het zo leuk is om te zien, en de vrede tussen de 2. Ook al zie je op de foto het paard zo uiteenvallen. Wat voor beide groepen nog altijd heel belangrijk blijft Lachen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:49

Zie je daar gaan we weer, zo zie je dat het idd nooit ophoud. Mensen toch....

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:50

Nee hoor want niemand zit nu op elkaar te vitten! Knipoog

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:51

Nee maar er word wel uitgelokt, heel stieken naar mijn idee.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:52

Nee dat niet, kleine meningsuiting.

Even offtopic; ben jij er trots op een 'harde?!?!' amazone te zijn dan ? Verward

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:53

Dat zal dan wel.
Waar slaat dat nu weer op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:55

Hahaha zie je, daar gaan we weer. Lekker provoceren. Want dat doen we graag op bokt!

Waikiki

Is altijd al zo geweest en zal altijd wel zo blijven.

Mij maakt het niet uit wat andere doen, maar als een natural tegen mij gaat zeggen dat ik mijn paard verpest met een bit, dat ik een dierenmishandelaar ben omdat er ijzers onder zitten. Dat mijn paard mij niet mag omdat ik met sporen rijd, dat hij een hekel krijgt aan het werk. Ik zijn rug verpest met een boomzadel. Dan kan je me echt nijdig krijgen. En dan kan je ook een flinke sneer terug krijgen.

[edit] dit verzin ik overigens niet, is echt tegen mij gezegd....

double

Vue schreef:
Nee dat niet, kleine meningsuiting.

Even offtopic; ben jij er trots op een 'harde?!?!' amazone te zijn dan ? Verward

Wat is dat nu weer voor zinloze opmerking. Zo komen dit soort misverstanden dus in de wereld.
Je oordeelt over iemand want je denkt te weten hoe ze is.