springen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lautje25

springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 20:19

Mijn paard is nogal erg weg van springe, op zich niks ergs ik vind het zelf ook leuk...maar gelijk als we een aantal sprongen achter elkaar gaan springen word hij gelijk super druk, hij gaat steigere, en wil alleen nog maar keihard over die sprong heen. Hoe kan ik hem leren dat die ook rustig moet worden als we er meer gaan springen dan 1?

Inèske

Re: springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:39

een veelvoorkomend probleem
hier zijn vele oplossingen voor

oplossing 1

je rijd naar de hindernis en flak ervoor draai je af en je rijd naar een andere die klaarstaat

hij kan zich dan niet meer druk maken, want er kan nog een laatste wijzing komen

oplossing 2

je rijd in stap naar de hindernis en zo'n 2 meter ervoor zet je hem aan in draf
gelijdelijk aan kun je de afstand verlengen

oplossing 3

je rijd zoveel mogelijk naar dezelfde hindernis totdat het nietmeer leuk voor hem word

oplossing 3 is soms aan te raden, het is te zien hoe je paard is
dit kan ik nu niet echt zeggen

hihi
veel succes

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:03

wat ik altijd deed was bovengenoemde.
naar de hindernis toe rijden en vlak ervoor afdraaien een andere kant op

en naar de hindernis toe stappen en voor de hindernis aandraven.

het is even kijken wat je paard het beste oppakt.. lukt het echt niet, vraag dan instructie om hulp!

veel succes

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:08

Vlak voor de hindernis weg draaien vind ik....sorry... geen stijl....

rijd eerst goede overgangen, en neem daarna eerst enkele hindernisjes (dus geen dubbels) en ga dan na de hindernis doorzitten... en gewoon halthouden 5 sec. nageeflijk maken, en rustig wegdraven...en weer opnieuw...als ze dit goed doet verhoog je de hindernis wat...probeer na een week een dubbel....maar denk weer goed aan die basis...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:10

hoezo geen stijl? ik heb het niet over 1 of 2 meter...
maar uitleg mag wel Lachen
(ps, heb dit niet zelf ondervonden, maar had wel les en instructie die dit mij toegaf en ik niet beter wist dan dat dit goed zou zijn)

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:07

Wegdraaien vind ik eigenlijk ook niet zo'n goed idee,
want eigenlijk "leer" je hem dan om uit te breken.

Wij deden ook vaak bij zulke paarden in stap naar de hindernis gaan en een klein stukje voor de hindernis aandraven.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 23:22

Het ligt eraan hoe "vlak voor de hindernis" je je paard wegdraait vind ik. Als je recht op een hindernis afkomt en je hebt nog een meter of 7 over, kun je rustig een wending naar links of rechts draaien hoor! Kijk, het wordt wel anders als je het over 2 of 3 meter hebt.
Het paard moet leren wachten op het initiatief van de ruiter en niet zelf 10 meter voor de hindernis gaan rennen. Probeer gewoon eens als je dressuurt recht op een hindernis af te rijden en dan op een meter of 7 een wending te maken.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:55

daarom had ik er ook neergezet VLAK voor de hindernis en dan praat ik over 2 a 3 meter... tuurlijk kan je zo'n 7 a 8 meter ervoor nog rustig een wending rijden...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:16

okee ik snap het, ik praat ook over vlak voor hier heb ik het over 6 a 7 meter. dit tel ik voor de sprong en leg er een balk neer. Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:20

Inèske schreef:
een veelvoorkomend probleem
hier zijn vele oplossingen voor

oplossing 1

je rijd naar de hindernis en flak ervoor draai je af en je rijd naar een andere die klaarstaat

hij kan zich dan niet meer druk maken, want er kan nog een laatste wijzing komen

Zi3 dUh 0pm3RkInG hI3Rn4.

Citaat:
oplossing 2

je rijd in stap naar de hindernis en zo'n 2 meter ervoor zet je hem aan in draf
gelijdelijk aan kun je de afstand verlengen

eN d4t i$ dUh$ dUh m4Ni3r 0m zE Te LeR3N $t0rM3n.

[/quote]

hEeL VeEl W3rKeN 44n teMp0c0nTr0Le iN dUh dRe$$uUr

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:30

Lielle schreef:
Citaat:
eN d4t i$ dUh$ dUh m4Ni3r 0m zE Te LeR3N $t0rM3n

Mijn God, wat is er met jou aan de hand? MSN-trauma? Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:36

h03z0? Ik g4 GeVV00n m3T mIjN tIjd mEe *LOL*

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:44

G3lUkkig. Ik b3gOn MUh 4l ZorgUh tUh makUh! Haha!

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:07

Simmie schreef:
Het ligt eraan hoe "vlak voor de hindernis" je je paard wegdraait vind ik. Als je recht op een hindernis afkomt en je hebt nog een meter of 7 over, kun je rustig een wending naar links of rechts draaien hoor! Kijk, het wordt wel anders als je het over 2 of 3 meter hebt.
Het paard moet leren wachten op het initiatief van de ruiter en niet zelf 10 meter voor de hindernis gaan rennen. Probeer gewoon eens als je dressuurt recht op een hindernis af te rijden en dan op een meter of 7 een wending te maken.

Inderdaad. Mijn springinstructeur zegt ook vaak dat als je paard echt gaat stormen je dan maar gelijk een volte moet rijden en niet eerder springt voordat je je paard in een normaal tempo naar de hindernis kan rijden.
Dit heeft zo'n 1 a 2 meter voor de hindernis geen zin, zo leer je een paard alleen maar weigeren. En rij ook gewoon eens een volte om een hindernis heen, gewoon even tussendoor als je aan het dressuren bent. Je paard leert dan op den duur ook gewoon rustig te zijn als het hindernissen ziet.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:53

Lielle schreef:
h03z0? Ik g4 GeVV00n m3T mIjN tIjd mEe *LOL*

Haha! *LOL*

Ik heb dat probleem altijd als ik begin met springen.. Omar is dan zo super enthousiast dat hij over de cavaletti heen wil springen en galopperen... erg vermoeiend Slapen Dressuurmatig oplossen is dan de enige oplossing.

Zodra ik een paar hindernissen heb gesprongen is meteen de druk eraf en is het tempo beter te regelen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:56

Kwestie van veel oefenen en je paard duidelijk maken dat hij rustig moet blijven. Zet eens een hindernis in de bak, maar ga gewoon dressuren. Af en toe spring je de hindernis, maar erna sta je neit toe dat je paard druk wordt. Of spring een aantal keer, maar als je paard drukker wordt ga je dressuren tot hij weer rustig is. Als hij weer rustig is, spring je weer een paar keer. De meeste paarden zullen na een aantal keer de link gaan leggen, dat als ze druk doen, ze niet meer mogen springen, en zullen rustiger gaan doen Lachen

Lautje25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 08:34

bedankt voor de tips,, alleen met dat afwenden voor de hindernis heb k al is geprobeerd maar dat is niet mogelijk omdat hij zo hard gaat rennen en dan te sterk is om nog om te kunnen draaien.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 13:02

Lautje25 schreef:
bedankt voor de tips,, alleen met dat afwenden voor de hindernis heb k al is geprobeerd maar dat is niet mogelijk omdat hij zo hard gaat rennen en dan te sterk is om nog om te kunnen draaien.

maar dan is dat al je probleem. Hij mag gewoon nooit zo hard gaan rennen, hindernis of niet.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 13:39

Ik sluit me bij liellle aan bovengenoemde tips zijn DE manier om hem te leren stoppen..

Hij moet leren wachten ! Jij moet blijven zitten, Als je afwend voor de sprong of hem stilzet toch 10 meter ruimte pakken nooit vlak ervoor! Je kan ook in j aanrijden een volte 15 meter maken en dan sprigen en dit de ene keer wel en de andere keer niet. Maar gecontroleerd je moet hem niet gaan pesten maar gaan controlleren en laten wachten op jou.

Maar de beste tip die ik je kan geven is aan je grondtempo gaan werken en veel met galopbalken werken. Als je de galop balken iets te kort legt moet hij klein blijven. En blijven oefenen in de galop. paar passen weg en weer terug paar passen verzamelen en weer weg. Wat ook goed is is 2e en 3e hoefslag galloperen zonder de aanleuning van de hoefslag.

Na de hindernis halthouden daarentegen is wél een goed idee.
Oefeningen die je kan doen is een simpel kruisje op een volte tig keer springen tot ie braaf bij je blijft dan goed belonen.

Of je bouwt een laag kruisje op een rechte lijn springt er over .. halthouden omraaien en terug spingen en weer halthouden en zo een keer of 10 heen en weer uit draf en later uit galop.

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 13:47

wegdraaien voor de sprong lijkt mij ook geen optie,omdat je dan inderdaad het paard leert uitbreken,
zelf trainen wij bij hester klompmaker en tijdens het springen met jonge paarden doen we veel vanuit het dressuurmatig rijden,
tijdens de dressuur neem je een paar keer een klein kruisje, worden de paarden heet, dan rij je een kleine volte om de rust te bewaren,
worden ze echt heel druk, zet ze dan maar stil, ze moeten gehoorzamen, daarna weer rustig doorrijden in een dezelfde tempo, houd het werk afwisseld, rij niet in volle galop een rondje door de bak en scheur op een hindernis aan, rij tempowisselingen,volte's etc.

voor springen is de dressuur ook de basis!

succes