Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
maar om je de moeite te besparen : ik heb de indruk dat je hem aan de teugel wilt rijden dmv aan zn mond te zitten, maar dit is eigenlijk niet de goede manier, dan loopt hij alleen in de 'krul'
en als je deze uitleg niet duidelijk vond: ga eens naar veel voorkomende rijtechnische problemen, daar zie je genoeg onderwerpen hier over
lieselot schreef:wel, als je hier eens rondkijkt op bokt vind je vast wel antwoordmaar om je de moeite te besparen : ik heb de indruk dat je hem aan de teugel wilt rijden dmv aan zn mond te zitten, maar dit is eigenlijk niet de goede manier, dan loopt hij alleen in de 'krul'
je moet eerst zorgen dat hij ontspannen loopt en genoeg voorwaartse drang heeft, en goed op je hulpen reageert, dan kun je meer figuren gaan rijden, vooral voltes, je moet je paard van achter naar voor rijden, dus je steekt er energie in met je benen, en vanvoor ga je die opvangen dmv iets meer weerstand (niet trekken maar weerstand!) of kleine kneepjes met je buitenteugel (en hier ook weer kneepjes en geen rukken) ook je handen niet ergens vastzetten, maar de beweging van je paard volgen, en je paard moet nageven, dus jij moet ook nageven, anders werk je tegen en beloon je je paard niet, in de bit stond hiervoor een goeie tip: doen alsof je een spons leegknijpt, en als je nageeft : doen alsof je hem trug vol laat lopen,
als het niet direct lukt, ga dan niet denken van ohnee het lukt niet ik zal terug moeten beginnen met zagen in zn mond, want het heeft zn tijd nodig, en met een manegepony is het dubbel zo moeilijk gewon geduld hebben en dan komt het wel, aan de teugel lopen is zeker niet het belangrijksteen als je deze uitleg niet duidelijk vond: ga eens naar veel voorkomende rijtechnische problemen, daar zie je genoeg onderwerpen hier over

) Citaat:Ik ben van mening dat als je met je handen gaat zitten *klieren* je de rest er bij laat hangen
Citaat:En van dat hangen aan de teugel,..., m'n lesgeeftser zegt dat ik druk op der teugel moet zetten en dat, als ze dan toegeeft, moet nageven
) het is iets wat je pony zelf moet willen, zonder dat je het echt van hem vraagt, laat staan dwingt
Citaat:In ieder geval, ik ga proberen minder aan dat teugel-lopen-gedoe te werken en eerst haar mooi losjes te laten lopen.
je hebt het dan blijkbaar goed begrepen, en je gaat zien als je hier je nadruk op legt, en haar goed rijdt, dan zie je ineens een mooi afgebogen nek voor je, en voel je je veel beter dan dat je het afdwingt!