Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Ik ken het probleem van een tijd terug. Lekker blijven doorgaan met overgangen, tempowisselingen en figuren rijden. Het gaat meestal niet meteen goed en moet je er veel aan werken.
) lekker los op beide kanten wordt. Een hele goede manier hiervoor is door voltes te rijden en deze te openen en sluiten op beide handen. Verder ook veel overgangen rijden...en vooral veeeeel gedult hebben. Ik zou in ieder geval niet gelijk de hulpteugels erbij halen...dit maakt ze (nog) sterker in de nek en kunnen btje erop hangen, je hand doet dus niets maar de die hulpteugels en dan ben je verder van huis!
, waar wij zijn eigenwijzer tog :p ?
maar succes ermee
romantic schreef:ik heb ook les dus daar legt het niet aan je moet het gevoel van de timing van de hulpen te zien geven... en hoe meer je overgangen rijd hoe meer je paard losser gaat lopen... je krijgt het echt niet zo maar in een dag voor elkaar... dus vaak oefenen.. wat bij sommige paarden ook helpt is even fors met je teugels trekken en dan weer los laten, trekken is mischien niet het goede woord maar je paard moet doorkrijgen wat er van m verwacht word, ach ja hier ken ik niet te veel over zeggen want heb hetzelfde probleem helaasmaar succes ermee

nickjuh schreef:Eerst in stap... Rij achtjes en vraag iedere x stelling naar de kant waar je opgaat(maak de achtjes niet te groot).
Zorg dat je in die achtjes wel blijft doorstappen.
Je hoeft hem niet helemaal netjes stelling te vragen maar mag best je hand want van de hals halen en naar de kant brengen die jij op wilt.
Als je dat hebt gedaan ga je aandraven.
Draaf gewoon lekker door en begin ook met de achtjes.
In het begin zal het hoofdje nog hoog zijn maar dat komt vanzelf meer naar beneden omdat hij zich gaat ontspannen...
Door die achtjes rijden wordt je pony heel soepel en gaat het aan de teugek lopen met achterhand eronder vaak steeds beter.
Als je dat hebt gedaan blijf dan veel stelling vragen en op de volte rijden dat helpt bij het werken van de achterhand en het naar beneden rijden van je pony.
Als je het nog niet snapt omdat ik het misschien beetje vaag heb uitgelegd hoor ik het wel!
Chrisssy schreef:Wat meestal helpt is veel stelling beiden kanten vragen, natuurlijk niet overdadig, maar zo dattie (of ze) lekker los op beide kanten wordt. Een hele goede manier hiervoor is door voltes te rijden en deze te openen en sluiten op beide handen. Verder ook veel overgangen rijden...en vooral veeeeel gedult hebben. Ik zou in ieder geval niet gelijk de hulpteugels erbij halen...dit maakt ze (nog) sterker in de nek en kunnen btje erop hangen, je hand doet dus niets maar de die hulpteugels en dan ben je verder van huis!
Ik heb ook veel haffies gereden, en die zijn stronteigenwijs, waar wij zijn eigenwijzer tog :p ?
Veel suc6, losrijden is het antwoord dus

verootjoo schreef:les nemen