achteruit!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hetismij

achteruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 20:47

hallo,

mijn paardje doet alles echt heel erg goed..ze heeft het vast in zich om nog iets verder te komen in de dressuur (ze vind het niet zo leuk maar kan het wel goed) ze heeft goede gangen en kan wijken en alles..alleen dat achteruit..het lukt gewoon niet

mijn instructeur zegt dat het geen zin meer heeft om het te oefenen want het komt er toch niet meer in bij een merrie van 10 en als ze dan nog niet kan dan komt het toch niet meer

maar ik ben daar niet van overtuigd dus hebben jullie tips om te oefenen??

alvast bedankt!!

Alline

Re: achteruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:52

Leer haar dit eerst vanaf de grond met een commando. Laat haar achter je aan lopen en stilstaan als jij ook stilstaat. Wanneer jij dan achteruitloopt moet ze ook achteruit, omdat ze niet voorbij jou mag komen. Eerst in kleine stukjes..
Als ze dit op de grond snapt snapt ze het ook snel onder het zadel. Klein beetje druk en licht zitten + commando, en dan de kleinste beweging belonen.
Succes!

Groeten Alline

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:20

Alline schreef:
Leer haar dit eerst vanaf de grond met een commando. Laat haar achter je aan lopen en stilstaan als jij ook stilstaat. Wanneer jij dan achteruitloopt moet ze ook achteruit, omdat ze niet voorbij jou mag komen. Eerst in kleine stukjes..
Als ze dit op de grond snapt snapt ze het ook snel onder het zadel. Klein beetje druk en licht zitten + commando, en dan de kleinste beweging belonen.
Succes!

Groeten Alline

hhhmm, helpt wel. Maar ik denk dat ze het dan toch niet met ruiter zal doen (spreek uit ervaring Haha! ) Wat wij altijd deden was juist met ruiter erop en dan iemand ervoor die terug zegt (of dat wat je altijd gebruikt), dan geef jij de juiste hulpen en helpt diegene die ervoor staat hem naar achter. Dan heel goed belonen en nog een keertje proberen!! Dan laten en later in de week zelf een keertje proberen, je kan misschien zelf oefenen tegen de omheining aan. Misschien is het ook handiger om het op de hoefslag te doen, want dan heeft je pony steun aan het hek!!

Veel succes! Enne, met belonen kom je een heel eind. Ook denk ik zeker dat het helemaal geen onzin is, om je paar het nog te leren. Hij kan het best hoor!!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:27

ja mee eens,eerst vanaf de grond.
gebruik een vast commando zoals terug of achter.
geef maar een beetje druk tegen de borst.
als dit lukt probeer je het als je er op zit met hulp van een ander.
jij geeft je hulpen en die ander kan een beetje helpen vanaf de grond.
gebruik dat zelfde stem commando.
beetje bij beetje zal het echt wel beter gaan.
vergeet niet te belonen en begin korte stukjes,elke pas is er 1.
het is de grootste onzin dat een paard van 10 dit niet kan leren,en als ze dat niet geloofd mag ze dat hier komen controleren.
hier staat een merrie van 10 en die heeft dat ook pas afgelopen jaar geleerd.
het lukt vast wel met een beetje geduld.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:09

Met geduld kom je ver in de dressuur!

Als je dit wilt oefenen (ga ff de manier zeggen hoe ik het heb geleerd op een paard van 12 dat het niet wilde/kon)

jij moet gewoon op je paard zitten (grondwerk is ook aan te raden, maar werkt niet zo snel denk ik ) en iemand (bv, je instructeur) naast je laten wandelen, houd steeds voor je het doet 4 seconden stil en dan achterwaarts proberen te gaan met lichte druk op de handen en benen iets naar achteren, indien ze het niet doet laat je je instructeur met een zweepje tegen haar borst tikken (gewoon tikken niet slaan) en als ze een stap naar achteren zet belonen, zo verder doen tot ze vanzelf naar achteren gaat! maar altijd belonen!

Ik zou toch even nadenken over je instructeur, want als die er niet in gelooft is een slecht teken, je instructeur moet iemand zijn die volledig achter je staat!!!

xxx

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:43

Kan het paard met een halster om in een gang pad recht achteruit lopen als je dat vraagt ? Dus niet trekken, maar gewoon een halster touwtje aan het halster en dan achteruit? Drukken bij een paard roept vaak terugdrukken op, een paard drukt terug, dus nu naar voren ! Ik prik kort en heel zachtjes in de borst met een vinger. De reactie van het paard (hengst, ruin, merrie) is ontwijken, dus achteruit. Op die manier kun je een paard dat nog nooit achteruit is gegaan, achterwaarts laten gaan.

Als je erop zit, kun je hetzelfde doen. Je geeft de normale been, zit en teugelhulpen om achterwaarts te gaan. Iemand op de grond prikt met de vinger in de borst van het paard. De reactie is achteruit. Als je het een aantal keren herhaalt, valt de Euro al snel. Daarna alleen op je hulpen herhalen. Als er hulp nodig is een prikje. Bij enkele stappen achterwaarts, belonen ! Dus niet te veel stappen achterwaarts de eerste keer. Geen kracht gebruiken, dus niet (hard) duwen.

Als er geen medische reden is waardoor het paard niet achterwaarts kan, is er geen reden om niet achterwaarts te kunnen gaan.

Laat degene die voor het paard staat, niet recht voor het paard staan.

Suc6 het zal je echt wel lukken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 23:05

Jeetje zeg fijne insturcteur heb jij zeg.
Ieder paard ongeacht de leeftijd kan leren achterwaarts te gaan.
Het is de instructeur zijn Job om jou dat te leren. Jij betaald er uiteindelijk voor. En om dan als instructeur te zeggen hij is al 10 die kan dat niet meer leren, belachelijk gewoon. Ik zou in dat opzicht gauw op zoek gaan naar een iets kundiger persoon dan deze.

Verder zoals iedereen al zegt aan de hand leren terug te gaan op jouw commando, terug prik voor in de borst met je vinger en beloon als het paardje het doet. Dan een persoon die jou kan helpen zelfde kunstje met paard doen, okee doet hij het goed beloon op mij part met iets lekkers.

Dan ga jij erop actief halthouden, tegen gesloten hand aandrijven ietsje voor de loodlijn gaan zitten en commando terug en persoon die helpt druk hem op de borst. Beloon als het goed gaat.

Sucses ermee het lukt je wel.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:30

Kafue schreef:
Jeetje zeg fijne insturcteur heb jij zeg.
Ieder paard ongeacht de leeftijd kan leren achterwaarts te gaan.
Het is de instructeur zijn Job om jou dat te leren. Jij betaald er uiteindelijk voor. En om dan als instructeur te zeggen hij is al 10 die kan dat niet meer leren, belachelijk gewoon. Ik zou in dat opzicht gauw op zoek gaan naar een iets kundiger persoon dan deze.

Verder zoals iedereen al zegt aan de hand leren terug te gaan op jouw commando, terug prik voor in de borst met je vinger en beloon als het paardje het doet. Dan een persoon die jou kan helpen zelfde kunstje met paard doen, okee doet hij het goed beloon op mij part met iets lekkers.

Dan ga jij erop actief halthouden, tegen gesloten hand aandrijven ietsje voor de loodlijn gaan zitten en commando terug en persoon die helpt druk hem op de borst. Beloon als het goed gaat.

Sucses ermee het lukt je wel.

Ja die instructeur is belachelijk voor woorden gewoon. Dat kan echt niet. Hij moet jouw juist aanleren, dat is pas de kunst van een instructeur en ook zijn taak!!!!

Maar goed zoals Kafue het hierboven omschrijft zou ik het ook aanpakken, neem je tijd ervoor, alles op gemakje doen en probeer vertrouwen in elkaar te krijgen. Dan lukt het zeker. Niet de moed opgeven. Ook tussendoor afwisselen met andere oefeningen, niet te lang op achterwaarts door blijven gaan. Om plezier erin te blijven houden Haha!

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 19:22

sorry hoor! maar ik vroeg GEEn commentaar over mijn instructeur en alleen tips om het aan te leren!! want dit paard is van mijn instructeur geweest dus als een iemand haar goed kent dan is hij het wel

verder met jullie tips kom ik al een heel end dankjulliewel!

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:11

Mijn paard wilde ook nooit achteruit, ook niet als ik er zelf voor stond o.i.d.
Ik ben met haar gaan freestylen, en daardoor is onze band veel beter geworden. Het terug gaan deed ik eerst door er voor te gaan staan met een touwtje in mijn handen, dat op en neer bewegen voor haar borst ( haar dus niet aanraken) en terug te zeggen.
Na verloop van tijd hoefde ik maar mijn handen lichtjes te bewegen en ging ze zo achteruit.
Nu ga ik er zelf opzitten, en laat ik iemand anders met of zonder het touwtje ervoor staan en stapt ze netjes terug.
En na een paar keer ook zonder iemand ervoor.

Maar heel belangrijk is: in heb begin met 1 pasje genoegen te nemen en als ze het goed doet heel erg belonen, maar als ze het fout doet ook laten merken, en niet door te slaan of te schreeuwen maar door iets anders te gaan doen en daarna overnieuw proberen.

Succes!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:20

hetismij schreef:
sorry hoor! maar ik vroeg GEEn commentaar over mijn instructeur en alleen tips om het aan te leren!! want dit paard is van mijn instructeur geweest dus als een iemand haar goed kent dan is hij het wel

verder met jullie tips kom ik al een heel end dankjulliewel!

Ik vind het wel een logische reaktie.Ik vind het niet kloppen als een instructeur zegt dat je iets niet kunt leren en dan ook nog vanwege de leeftijd.Ik heb altijd met een lange teugel langs de weg gereden en ben pas begonnen met lessen toen mijn pony 15 was en als je ziet hoe hij de dingen oppakt je bent nooit uit geleerd en je paard ook niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:36

idd lekkere instructeur........... gaat werkelijk helemaal nergens over!! Als instructeur zijnde moet je dit juist als een uitdaging zien

Allereerste vereiste om goed achterwaards te gaan is dat het paard in het vierkantmodel halt houd..... als de achter benen niet genoeg onder de massa zijn dan dan kan een paard zowizo al veel moeilijker achterwaards..........

En met een helper op de grond is werkelijk waar alles mogelijk, dan kan je zelfs een shet laten piafferen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 10:00

Als het paard van de instructeur is geweest en die het ook niet voor elkaar krijgt om het paard achterwaarts te leren heb ik mijn twijfels over de instructeur. En helemaal de opmerking van je instructeur dat je het 10 jarige paard dat niet meer kan leren getuigd niet van kennis van zaken. Leeftijd van het paard heeft daar helemaal niets mee te maken, zijn character wel. Misschien heb je wel een heel dominant paard.

Voorwaarts moet voor een paard net zo makkelijk worden als achterwaarts. Ik rij western en wij leren het de paarden zo:

Basis gebeurd idd op de grond, aan een halster een paar pasjes achterwaarts zetten, daarbij een zoengeluidje geven.
Aansluitend vanuit het zadel: druk houden op de teugel, bovenlichaam naar achteren en het zelfde zoengeluidje geven. In het begin is het achterwaarts gaan alleen maar een kwestie van een gewichtsverplaatsting. Dus hou druk op de teugel en hou die druk gelijk tot de gewichtsverplaatsing komt. Op het moment dat die gewichtsverplaatsing komt, hoe miniem ook, laat je de teugel uit je handen vallen alsof je je verbrand hebt. Even wachten, en weer proberen.
In het begin is een pasje achterwaarts al voldoende. Grote fout bij het aanleren is dat de druk te vroeg word losgelaten of afwisselend word versterkt en verminderd. Op het moment dat je de druk te vroeg verminderd beloon je in principe het paard op het verkeerde moment. Bij de western is vermindering van druk gelijk aan beloning....