achterwaarts?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

achterwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 17:49

ik probeer mijn bijrijdpaard achterwaarts te leren,
alleen ze snapt het niet (of ze heeft er geen zin in!).

het volgende gebeurt:
we houden halt
ik hou contact met de mond
ik sluit mijn handen en geef druk van mijn been

het paard reageerd door het hoofd omhoog
te gooien en het bit tussen de kiezen te nemen
en te zuigen (?) op het bit.
ze gaat dan uiteindelijk of naar voren of opzij (zonder
mijn toestemming).

wat doe ik fout?
ps het paard heeft moeite met de rug los te laten,
kan het daaraan liggen?

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 17:51

probeer ook eens iets naar achter te zitten, kan misschien ook helpen! Haha!
veel mensen leren het hun paard door hem tegen de bakrand aan te zetten zodat hij/zij in iedergeval niet naar voren kan!
succes ermee!

NovaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 17:54

Probeer het eerst eens aan de hand, laat hij zich goed aan de hand geleiden? Oefen dat eens gewoon wat wandelen, eens halt houden en een pasje naar achter, niet te veel in een keer en goed belonen.
Je kan dit eerst alleen met een halster proberen later met bit in.
Aan de hand zijn dingen altijd fijner aan te leren vind ik, je overvraagd dan minder snel je paard.

Succes

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 17:55

Ik ben daar op dit moment ook mee bezig, en ik heb het beste resultaat door niet naar achter te gaan zitten, maar wel met beide benen achter de singel te drijven, terwijl je je gewicht niet verplaatst. Dit werkt bij hem in ieder geval goed. Je kunt ook iemand ernaast laten staan en zachtjes met een zweepje de benen of de borst aan laten raken als jij de hulpen geeft. Dan snapt ze misschien sneller wat er van haar verwacht wordt.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:03

toen beauty het moest leren:
mijn lesgeefster stond ervoor en gaf tikjes met de zweep en zeiachterwaarts en ik moest de juiste hulpen geven Haha!

meike2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:49

Ik heb juist geleerd om je handen te sluiten, benen iets achter de singel en iets voorover te zitten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:41

inderdaad. Je zit verlichten, daarmee doe je het hek naar achteren als het ware open. achterover zitten is een voorwaats drijvende hulp en lokt in dit geval het omhooggooien van het hoofd uit,. Heel veel paarden gaan op de verichte zit zelf al achterwaarts met weinig been en weerstand bieden.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:09

Mijn pony, is echt een eigenwijze knol Tong uitsteken
Achteruit gaan had ze echt nog nooit van gehoord Schijnheilig Zodra ik de goeden hulpen gaf zoals jullie ookal aangeven;
Recht zitten, ontspannen, met je heupen iets naar achteren kantelen, teugels strak houden maar armen ontspannen en dan BEEN! Geven en kleine kneepjes in de teugels.
En hierbij is het been erg belangrijk, de meeste mensen gaan maar wat aan de teugels trekken, maar als zal zeker geen paard voor achteruit gaan.
Alleen zoals ik het al zij ze geen met geen mogelijkheid achteruit, als er iemand langs stond er rustig tegen haar borst aan drukte ging ze al helemaal niet Scheve mond
Ik heb toen een keer bij paard & koets een demostatie gezien van ... (weet de naam niet meer Schijnheilig ) hun deden het eerst op grond aanleren met stem, en daarna onder het zadel.
Zo ben ik ook begonnen met mijn pony, ik had het geluk al wel dat mijn pony mij overal volgte, zodra ik een stap naar voren zetten deed zij het ook, alleen achteruit deed ze dan niet.
Ik, ging dan langs haar staan, ong 1 stap vanaf haar schouder, en ik zetten een stap naar achteren en gaf het commando Terug!, maar mijn pony ging natuurlijk niet naar achteren, toen ben ik het zelfde gaan doen alleen terwijl ik het commando terug gaf, gaf ik een klein rukje aan het halster touw.
Ik wist natuurlijk zeker dat mijn pony zo ook niet naar achteren lopen, maar toen ging ik langs haar hoofd staan met mijn gezicht naar de toe, terwijl ik 1 stap naar achteren zetten, en het commando terug gaf, duwde ik haar tegen haar borst aan, en Ja ze zetten een stap achteruit Haha! Het begin was er maar, we waren nog maar op het begin,
dit heb ik nog 3x gedaan toen ben ik even met haar gaan wandelen, 5 min, en toen ben ik het weer op nieuw gaan doen.
Steeds vroeg ik een stapje achteruit. Uiteindelijk vroeg ik gewoon als ik haar uit de wei ging halen om een pasje achteruit te zetten, ze hoorde het commando terug en meteen liep ze achteruit, als stond ik 5 meter voor der, het heeft dus super gewerkt Haha!
Uiteindelijk ben ik het ook onder het zadel gaan doen, eerst gaf ik het commando terug, en toen liep ze al passen achteruit en toen ben ik mijn hulpen er bij gaan geven.
Ze loopt nou in een rap tempo, passen achterwaarts, waarbij ik alleen mijn heupen naar achteren moet kantelen, klein beetje druk op de teugel te geven en benen geven.
Iedereen staat er verstelt van als ze achterwaarts gaat, de sloft niet met haar benen, ze trekt ze mooi in en ze loopt in een mooi tempo achteruit.

Ik hoop dat je het snapt en anders mag je mij altijd, een Pb'tje sturen!
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:17

Inderdaad eerst op de grond aanleren met vast commando, dan heeft ie het onder het zadel gauw genoeg door.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:48

laetitia schreef:

wat doe ik fout?
ps het paard heeft moeite met de rug los te laten,
kan het daaraan liggen?

Yep, daar kan t zeker aan liggen!!
Een paard dat niet voldoende los is in zn rug en niet nageeflijk is (achter de kaken) KAN niet achterwaarts, omdat er ergens nog blokadetjes in zn lijf zitten.
Ga dus eerst zo trainen dat de losgelatenheid en nageeflijkheid beter worden en dan pas weer aan het achterwaarts werken.
Dan zorgen dat je vanuit een actief achterbeen gesloten kunt halthouden op 4 benen en dat ie nageeflijk blijft in die overgang.
Dan kun je inderdaad zoals ook boven al beschreven is met achterwaarts leren.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:42

Eerst even met een helpen aan de hand het paard achterwaarts leren gaan door met de hand op de boeg te drukken en duidelijk te zeggen TERUG.
Dan als het paard dit door heeft met de helper het onder het zadel gaan proberen, je gewicht iets naar voren verleggen is goed.
En uitgebreid belonen ook al doet hij maar een halve pas, belonen is het sleutelwoord

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:57

Ik heb het mijn pony ook aangeleerd door handen te sluiten, benen iets achter de singel en gewicht iets naar voren te plaatsen door alleen al mijn bekken te kantelen. En in het begin kan je dan natuurlijk je benen net iets verder naar achter leggen of net iets meer naar voren leunen om de hulpen extra duidelijk te maken en dan langzaam afbouwen, totdat je het amper ziet. En mocht er iemand in de buurt zijn, laat die dan een klein tikje met de zweep tegen zijn boeg geven, zodra jij de hulpen geeft.
Succes

Marchiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:36

Eerst moet je dit leren door er naast te gaan staan en dan met een zwepje voor op zijn bost te tikken en dan vervolgens daar te drukken.Als hij dat door heeft moet je erop zitten en zelf de hulpen geven en iemand anders vragen op datzelfde tegelijkertijd te doen.

mloews

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:47

Halthouden, zorgen dat het paard nageeflijk blijft..!! Anders kan het noooooit achterwaarts.. Dan je rug hol maken, handen 1 voor 1 dichtknijpen en weer ontspannen, en dan je benen aanleggen iets achter de singel. En als er nog neit gereageerd wordt, moet je eerst met je ene been een "tikje" geven, en dan met je andere been, zodat je een beetjeaangeeft welk been naar achter moet.
Ik had er ook problemen mee,, en sinds dinsdag is het helemaal weg, haha! *LOL* OK dan! Annekee Oostra heeft deze aanwijzingen gegeven, en het werkt Haha!

Succes.!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 12:21

nou ga eerst dan maar werken aan een goede nageeflijkheid!
en ook alvast op de grond beginnen met het commando
terug! ben benieuwd.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:31

Balkje tegen de kroonrand laten rollen terwijl je de hulpen geeft, maar nageeflijk en op vier benen haldhouden is essentieel OK dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:40

De western methode: Eerst een paar keer oefenen vanaf de grond met een vinger in de boeg en een zoengeluidje erbij.

Als je er eenmaal opzit en achterwaarts wilt: sluit je handen en hou de druk op de mond gelijk tot je paard een aanduiding van gewichtsverplaatsting naar achteren maakt, dat is in het begin al voldoende. Dan laat je je teugels uit je handen vallen alsof je je hebt verbrand. Pak daarna de teugels weer op en probeer het weer. De periode voordat je de gewichtsverplaatsting krijgt wordt steeds kleiner, tot je een keer een stap naar achteren krijgt. Ook dan acuut teugelcontact verbreken. Loopt je paard naar voren of opzij weg moet je de druk gelijkhouden. Hoofd omhoog of opzij of op het bit zuigen of wat voor ander ontwijkend gedrag hij ook vertoond: druk gelijk houden. Op het moment dat hij achterwaarts gaat is het wegvallen van de druk de beloning.

Gewichtsverplaatsing bij de western naar achteren, benen van het lichaam en een zoengeluidje geven (zoengeluidje kent hij al van het grondwerk)
Mijn paard gaat nu met een gewichtsverplaatsting naar achteren en het zoengeluid naar achteren. Aan een lang teugeltje....

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 14:18

he cassidy dat lijkt me een super methode! ik ga het eens proberen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:34

Succes ermee. En een paard hoeft niet nageeflijk te zijn om een paar pasjes achterwaarts te zetten. Het achterwaarts lopen wordt bij onze pas te beleren paarden net als de stap, draf en galop meteen meegenomen. En onthoudt: meteen druk weg als hij doet wat je wilt. En in het begin kan het een aanduiding zijn van een gewichtsverplaatsing naar achteren, wees daar alert op.

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:09

mijn pony ging in het begin tijdens het inrijden zelf naar achteren, ik deed sloot mijn handen en beloonde hem. nu loopt hij alleeen nog achterwaartst als ik het wil

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:14

Ik heb het Blue Devil geleerd door de hulp voor achterwaarts te doen en dan duwde iemand hem naar achter..! hij had het toen binnen een week door!! Haha!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:37

Er staan hier hele goeie manieren zo ongeveer heb ik het ook gedaan allemaal. Ik heb het idee dat de mijne alleen niet zo leuk vind om te doen. want hij gaat wel ( schots en scheef, maar goed) maar echt een beetje mokkend van okay het is dat het moet.
ik ben begonnen met er naast in de box en voordat we het weiland in gingen of gwoon overal door te duwen, en terug te zeggen, soms pakte ik haar neus voorzicht en ging een beetje duwen als het niet lukte. Toen onder het zadel met hulp van iemand die hem naar achter duwde en toen zelf in een hoek van de bak rand dat links bv gesloten en voor en dan hield ik zelf de rechterkant een beetje tegen. en nu doet ze het toch aardig