softeugel of niet>>help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chrissetje

softeugel of niet>>help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 21:21

het lukt nog steeds niet erg geweldig met rijden....
stap gaat soms wel goed draf ook bijna geen problemen,maar in galop is ze dus veel te snel en sterk zoals ik al eerder had gezegd!
steeds als ik een changement/galopwissel om de 3e pas wil doen..of zelfs gewone galop zonder wissels..(soms ook in draf)trekt ze mijn handen uit mijn lijf Rolleyes
dit doet echt vreselijk zeer..ik was van plan om mijn slofteugel maar even uit de kast te halen in verband met het getrek en het tegengespruttel.
longeren van te voren haalt dus totaal niks uit...

slofteugel maar uit de kast terug halen of andere oplossing(uhm pijn lijden Schijnheilig Bloos! )

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:34

ik zou op zoek gaan naar een andere oplossing...

ik zou zeggen: neem les..
Het ligt ergens aan, aan jouw rijstijl of iets anders maar met een slofteugel denk ik niet dat je het probleem verhelpt, misschien juist wel verergert.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:39

ik zou met die wissels om de drie en zo echt nog maar even wachten.
Doe een stapje terug en zorg dat eerst de basis goed voor elkaar is.
Les nemen (als je dat nog niet hebt) lijkt me inderdaad een goed begin.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 21:42

ten eerste:1 heb les
ten 2e: wissels kon ze 2 maanden geleden perfect dus daar denk ik ook niet echt dat het aan ligt :S
ze is gewoon supersterk echt vervelend...maar als die oefening kon ze eerst prima!ik weet het niet maar misschien ook een beetje met de kou of gewoon beter spieren?
of het ligt aan haar ras :s

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:06

Als ze de oefeningen eerst goed kon zou ik zeggen dat ze nu gewoon aan het uitproberen is (in verzet komen). Ik zou gewoon vol blijven houden zonder slofteugel (weet niet hoelang dit probleem zich al voordoet?).

Het duurde bij mij bijna een jaar voordat mijn paard nagevelijk liep in de galop (met buien nog steeds niet, zie 2e foto van mijn profiel Haha! ).
Maar het is me nu wel gelukt, zonder slof! Ik weet dat het moeilijk, vermoeiend en pijnlijk is, maar daarna kun je wel heel trots op jezelf zijn.
Probeer erop te letten dat je met het aanspringen naar de galop je paard om laag probeer te houden. Dit was bij mij een probleem, ik dacht daar niet bij na. Nu dat ik daar op probeer te letten gaat het stukken beter, maar je moet er wel heel veel geduld voor hebben.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 22:11

Lurdes schreef:
Als ze de oefeningen eerst goed kon zou ik zeggen dat ze nu gewoon aan het uitproberen is (in verzet komen). Ik zou gewoon vol blijven houden zonder slofteugel (weet niet hoelang dit probleem zich al voordoet?).

Het duurde bij mij bijna een jaar voordat mijn paard nagevelijk liep in de galop (met buien nog steeds niet, zie 2e foto van mijn profiel Haha! ).
Maar het is me nu wel gelukt, zonder slof! Ik weet dat het moeilijk, vermoeiend en pijnlijk is, maar daarna kun je wel heel trots op jezelf zijn.
Probeer erop te letten dat je met het aanspringen naar de galop je paard om laag probeer te houden. Dit was bij mij een probleem, ik dacht daar niet bij na. Nu dat ik daar op probeer te letten gaat het stukken beter, maar je moet er wel heel veel geduld voor hebben.

uhm ze doet dit al 3 weekjes zowat Huilen
is inderdaad pijnlijk Bloos!
allen als ik dan aanspring in galop of wat dan ook..na elke galopwissel na elke oefening in galop...zelfs als we gewoon in de galop zijn trek ze super hard en wil vooruit.
ze gaat dan niet meer aan de teugel en steek haar neus vooruit en hup madame rent weg in harde galop..
ik kan ophoudingen geven,terugkrijgen,spreken met mijn stem reageert ze dus totaál niet op!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:31

Slofteugel is voor mij een makkelijke-snel-wegkomen-van-goede-basis-en-goede-training-wat-uiteindelijk-tot-fatale-problemen-leid-teugel.

Goede training, goede instructrice (let op er zijn ook slechte!), geduld, de 10 rode draden,... en vooral zelf willen een goede aanleuning bekomen op een goede manier.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:38

Ik zou zeker eerst een andere oplossing gaan zoeken. Met een slof los je niets écht op. Je kan beter met je instructrice overleggen, en uitzoeken waarom je pony zo doet Lachen
En zeker eerst de basis goed oefenen. Misschien kon je pony een paar maanden geleden de wissels super, maar nu is er een fout gemaakt (en waarschijnlijk door jou) en die moet eerst worden opgelost. Als je al niet eens de gewone galop beheerst zonder dat je pony gaat trekken, kan je die wissels voorlopig echt wel vergeten. Oefen eerst een flinke tijd op de basis, dan komen de wissels vanzelf weer Lachen
Laatst bijgewerkt door Mocca op 26-11-04 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 22:38

makkelijker gezegt dan gedaan!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:40

beautylover schreef:

doe er dan wat aan Lachen Maak je niet druk om de wissels, die komen écht wel weer als jullie er aan toe zijn. Misschien probeert je pony je uit, of is hij het eentonige werk zat. Wissel eens wat af, zorg dat je pony plezier in het werk heeft Lachen

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 22:48

tamaraatjuh schreef:
doe er dan wat aan Lachen Maak je niet druk om de wissels, die komen écht wel weer als jullie er aan toe zijn. Misschien probeert je pony je uit, of is hij het eentonige werk zat. Wissel eens wat af, zorg dat je pony plezier in het werk heeft Lachen

alleen ik wissel best wel veel af:

1x in de week of 2weken vrijspringen
woensdag,zaterdag,zondag als het mooi weer is wandelen over de wegpaden.
bijna elke dag als het gaat rennen in de bak
soms longeren

ik weet niet wat het probleem is maar dit volgens mij niet Huilen

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:51

beautylover schreef:

Ja is ook zo, maar het is niet onmogelijk.
Positief denken!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:53

beautylover schreef:
alleen ik wissel best wel veel af:

1x in de week of 2weken vrijspringen
woensdag,zaterdag,zondag als het mooi weer is wandelen over de wegpaden.
bijna elke dag als het gaat rennen in de bak
soms longeren

ik weet niet wat het probleem is maar dit volgens mij niet Huilen

als ik dit hoor denk ik dat het dus echt een rijtechnisch probleem is Lachen laat je pony goed uitrazen voor je gaat rijden, wees tijdens het rijden consequent, jij bent de baas, en jíj bepaalt het tempo. Als je pony te hard gaat zet je hem op een volte. Laat de galop de eerste tijd anders achterwege, oefen veel op de stap en draf, zorg dat de pony gelijk naar je luistert, op de kleinste hulp. Als dat een tijd goed gaat probeer je een rustig galopje, als is het maar een half rondje, als je maar zorgt dat je pony naar jou luistert, en op jouw hulpen aan springt en weer terug gaat naar draf Lachen Bouw het langzaam op, en als het niet goed gaat neem je een stap terug Lachen

succes OK dan! verlies de moed niet, het gaat goedkomen. vraag hulp aan je omgeving, vanachter de computer zijn moeilijk tips te geven Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:54

En als je pony trekt aan de teugels, niet terug trekken, je pony wint toch van je, geef juist wat extra been en neem daarna de teugels terug korter Lachen

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:56

tamaraatjuh schreef:
En als je pony trekt aan de teugels, niet terug trekken, je pony wint toch van je, geef juist wat extra been en neem daarna de teugels terug korter Lachen

Als de pony trekt, zelf niet trekken maar handen sluiten.
Teugels horen (behalve bij het instappen, halstrekken,..) altijd op dezelfde lengte worden gehouden, en als je de juiste lengte hebt maar geen contact, niet korter maken maar het paard kriebelen om contact te nemen met het bit. Krijg je een veel mooier beeld dan wanneer je erin loopt te rukken + dit is het begin van een mooie onspannen aanleuning.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 23:03

tamaraatjuh schreef:
als ik dit hoor denk ik dat het dus echt een rijtechnisch probleem is Lachen laat je pony goed uitrazen voor je gaat rijden, wees tijdens het rijden consequent, jij bent de baas, en jíj bepaalt het tempo. Als je pony te hard gaat zet je hem op een volte. Laat de galop de eerste tijd anders achterwege, oefen veel op de stap en draf, zorg dat de pony gelijk naar je luistert, op de kleinste hulp. Als dat een tijd goed gaat probeer je een rustig galopje, als is het maar een half rondje, als je maar zorgt dat je pony naar jou luistert, en op jouw hulpen aan springt en weer terug gaat naar draf Lachen Bouw het langzaam op, en als het niet goed gaat neem je een stap terug Lachen

succes OK dan! verlies de moed niet, het gaat goedkomen. vraag hulp aan je omgeving, vanachter de computer zijn moeilijk tips te geven Lachen

durf niet op de volte in galop zo Bloos! bang dat ie uhm uitschuift of zoiets*schijterd he Bloos *
ik ga het proberen...maar galop weglaten goed idee?
dat is wel haar lievelingsgang
Knipoog

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:05

beautylover schreef:
durf niet op de volte in galop zo Bloos! bang dat ie uhm uitschuift of zoiets*schijterd he Bloos *
ik ga het proberen...maar galop weglaten goed idee?
dat is wel haar lievelingsgang
Knipoog

Ja, als je een beetje bang bent kun je het beter laten. Lachen
Ik zou dan in stap en draf aan ontspanning werken.
En evt. aan de longe je paard laten galoppeeren, evt. met een vriendelijke bijzetteugel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:09

Weer even terug naar de basis Lachen. Met les er veel aandacht aan besteden. Maak eens een keer een lange buitenrit of kijk of je een goed stuk kan galopperen.

Ik denk dat je de wissels even moet laten zitten en weer even een stapje terug moet doen Lachen.

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:19

als een paard hard wil moet je gewoon is een uur in stap hem bezig gaan houden, voltes, gebrokenlijnen, wijken,gewoon continu bezig zijn. koppie erbij........en ga dan daarna is rustig aan het werk...laat de galop is zitten...galop is nie het belangrijkst, elk paard kan galoperen en elk paard kan wisselen...

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 23:23

ik snap sommige mensen hier niet haha Bloos!
als je paard druk is kun je moeilijk gaan stappen...des te erger dat ze dan gaan klieren om sneller te gaan!toch? Tong uitsteken

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:56

beautylover schreef:
ik snap sommige mensen hier niet haha Bloos!
als je paard druk is kun je moeilijk gaan stappen...des te erger dat ze dan gaan klieren om sneller te gaan!toch? Tong uitsteken

Een paard mag gerust een beetje pit hebben, maar moet wel weten steeds aandachtig te zijn aan de hulpen, zo niet moet je dat onmiddelijk afstraffen. Lees dit topic anders eens, gaat over drukke paarden [RT] Mijn paard is zo vol energie.. HELP!!!

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 00:12

terug na de basis vind ik een goede oplossing, maar grijp niet gelijk bij een tegenslag na de slofteugel! helpt niets

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 00:41

beautylover schreef:
of het ligt aan haar ras :s

Dat is het... Het ligt aan je paard! (... )

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 01:11

Niet durven galloperen op een volte maar wel wissels rijden Verward

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 07:50

Niet doen!!! Je paard geeft duidelijk aan dat hij of zij het moeilijk heeft. Met de slof help je zo'n dier niet. In tegen deel je maakt het alleen maar erger! Met een slof bestrijdt je een enkel en alleen een symptoom. Je moet om je probleem te kunnen oplossen eerst weten waar de oorzaak is. Een deskundige instructrice of instructeur kan je daarbij helpen.

Nee, ik vind de slof een slechte uitvinding. Het is afschuwelijk voor een paard om op die manier aangepakt te worden. In principe zijn hulpteugels niet nodig, want daar waar de ruiterkunst ophoudt , beginnen de hulpteugels!(middelen)

Ik zou eens dorr een deskundige naar je zadel laten kijken, want daar heeft het volgens mij eerder mee te maken dan met het ras.