te graag willen springen ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

te graag willen springen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:03

hallo....

ik ben vandaag weer gaan springen met mijn pony. de vorige keer ging het echt niet...daar is een topic met foto´s over geweest. vandaag ging het vond ik zelf goed...maar ik had het idee dat ze te graag over de hindernis wou. ik ree zonder zweep... ik ging 10 meter voor de hindernis aandraven anders was de bocht te scherp on ze er recht voor te krijgen. voor die 10 meter kon ik ze al bijna niet in stap houden...toen ik ging draven kon ik ze bijn niet tot soms helemaal niet uit de galop houden...dat was dan ook niet een zacht galopje maar een best hard. ik kon spelen met me teugels wat ik wilde..ik kreeg er niets voor trug...

nu mijn vraag aan jullie..wat heb ik fout gedaan Verward
ik zelf zou het niet weten..maar jullie misschien wel want 2 weten meer dan 1...

ik hoop dat jullie mij andwoord kunnen geven

groetjes janneke

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:16

niks fout gedaan, sommige vinden het gewoon leuk om te springen of ze vinden het moeilijk om langzaam op een hindernis af te lopen en dan te springen. Gewoon voltes rijden voor de hindernis tot dat ie eindelijk rustig loopt en als ie dan weer te hard gaat gewoon weer op een volte zetten (wel genoeg afstand nemen dus Tong uitsteken) misschien dat het werkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:33

BrittKitt schreef:
niks fout gedaan, sommige vinden het gewoon leuk om te springen of ze vinden het moeilijk om langzaam op een hindernis af te lopen en dan te springen. Gewoon voltes rijden voor de hindernis tot dat ie eindelijk rustig loopt en als ie dan weer te hard gaat gewoon weer op een volte zetten (wel genoeg afstand nemen dus Tong uitsteken) misschien dat het werkt?

maar een paarden geleden wou ik springen en toen kreeg ik me pony er met geen mogelijkheid erover..niet eens 20 cm wou ze Verward Boos!

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:46

ik denk dat je paard een vlucht gedrag vertoond.
als hij de ene keer in de stop gaat en de andere keer gaat rennen
dan is er ergens iets mis! (duhuh voor mezelf )
is je paard dresuur matig voor elkaar?
zo ja dan kun je proberen om een kruisje op de volte te gaan springen!
dus op 2 meter van de hoefslag een klein kruisje(40 cm)
en op de volte gaan galopperen en dan af entoe er over en dan weer er omheen!
ook kun je proberen om na de hindernis zo snel mogelijk halt te houden
zonder te trekken uiterraard en daarna ook voor de hindernis en dan paar pasjes achterwaarts en dan alsnog springen!
anders denkt hij dat hij altijd moet remmen Haha!
hij moet op jou gaan letten en niet zomaar doen waar hij zin in heeft
en als je paard niet dresuur matig voor elkaar is dan kan niemand je probleem verhelpen!
dresuur is de basis ook voor de spring ruiter/amazone!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:55

Ja, luister naar lupa!!! Een hindernisje pakken tijdens het dressuurrijden is een goede methode. Daarom had je vroeger ook de caprilliproef. Dat is dus een dressuurproefje waarin je ook balkjes moet lopen en kruisjes moet springen. Als je dat kunt, kun je verder gaan.

m86ike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:07

Ik heb met mijn paard het zelfde gehad. Nu gaat het al stukken beter. Eerder wilde hij ook niet rustig balkjes lopen. Nu kan hij dat wel rustig.

Wat ik gedaan heb is eigenlijk heel simpel:
Ik heb mijn paard eerst flink moe gemaakt, en daarna pas begonnen met het springwerk. En in het begin ging het dan nog wel flink snel allemaal, maar uit eindelijk ging hij gewoon rustiger springen.
En nu maak ik hem niet eens meer flink moe, voor ik begin.

Wat bij mij ook zo was, is dat mijn paard thuis beter sprong dan ergens anders. Maar dat komt denk ik omdat het een flinke schijterd is die andere omgevingen eng vindt.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:09

Ik zou zeggen: liever dat ze te graag willen dan dat ze de poten al 10 meter van tevoren in de grond steken! Wees blij dat ie zo graag wil! en als ie echt te hard gaat zet je hem na de hindernis gewoon een paar keer stil.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:29

Paard van mijn schoonzusje had het ook, net als mijn ouder verzorgpaard. Maar mijn schoonzusje is toen eens per week in de springles gegeaan en sinds hij dus regelmatig weer springt is dit gedrag ook wat minder geworden. Darbij rijdt ze hem een half uur voor het springen los, dus is het frisse eraf. Nu gaat het springen heel goed en kan ze zelfs op de hindernis afdraven zonder dat hij loopt te drammen. Maar hij vindt het gewoon erg leuk.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:36

Ik wil dit ook wel graag weten, want mijn pony die wil, als ze eenmaal keertje heeft gesprongen ook niet stoppen.. topic in ITP met foto's daarvan Knipoog t is geen vluchtgedrag Knipoog want ze wil er gewoon erg graag overheen.. met veel enthousiasme

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:50

chalotje schreef:
Ik zou zeggen: liever dat ze te graag willen dan dat ze de poten al 10 meter van tevoren in de grond steken! Wees blij dat ie zo graag wil! en als ie echt te hard gaat zet je hem na de hindernis gewoon een paar keer stil.

ben ik het helemaal mee eens..maar ik moes haar zo erg trughouden

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:02

Je kunt ook wat meer dan één balk voor de sprong leggen, zodat je paard wel móet blijven draven.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:36

Ik heb het zelfde probleem (gehad) met mijn pony. Ze was niet te houden voor de sprong en als ze dan sprong was het zo'n noodsprong dat ze met 4 benen tegelijk af ging, het was niet te doen.

We hebben (tijdens de springles) geprobeerd om haar tussen de dubbelsprong flink terug te nemen en dan weer aan te zetten op de tweede hindernis. Deze heeft ze geweldig gesprongen, maar was toen zo beledigd dat het me 2 lessen heeft gekost om haar weer aan het springen te krijgen.

Waarschijlijk is dat gerace van haar pure angst voor de sprong. We zijn nu bijna elke week met haar aan het vrij springen en dat geeft haar vertrouwen. Nu kan ik onder het zadel in een fatsoenlijk drafje op de hindernis aan rijden en er wordt dan ook nog echt gesprongen. We zijn er nog lang niet, zodra ik of zij onzeker wordt op een hindernis dan begint het weer opnieuw.

Het vrijspringen werkt voor ons echt goed. Ik zie wat ze kàn springen en zij heeft geen last van een ruiter op haar rug die haar tegen kan werken. Het geeft ons allebei meer vertrouwen waardoor we met z'n tweeën veel zekerder op een hindernis aanrijden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:37

Op Bokt staan verschillende vragen al diverse keren gesteld. Daarom zijn er FAQ's. Ik sluit dit topic met verwijzing naar de FAQ's.