Zitles

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Zitles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 14:11

Hoi!

Ik merk dat ik de zwakste schakel begin te worden bij ons als combinatie.
Daarom wil ik graag zitles nemen, omdat ik niet lekker kan doorzitten en we dan natuurlijk niet in harmonie rond kunnen rijden.
Ik vraag me af waarom jullie zitles hebben, wat jullie oefenen en welk resultaat je ziet (en na hoeveel lessen).
Hebben jullie echt zitles (dus aan de longe bijvoorbeeld), of iemand die jullie dressuurles geeft en daarnaast goed meekijkt met jullie houding & zit?

Ik woon in omgeving Groningen, dus referenties zijn welkom!

Brandt los :)

poes

Re: Zitles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:39

Ik heb het vroeger met regelmaat gedaan. Aan de longe op een bijgezet paard. Het kan erg helpen. Het hangt er ook vanaf waarom jij nu minder kunt doorzitten. Mogelijks loopt je paard daardoor minder en ga jij weer slechter zitten en houden jullie het bij elkaar in stand. Dus naast de zitles zou de lesgever jou na een tijdje ook met jouw paard los moeten begeleiden denk ik.

nienn4x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:41

Heb je een eigen paard? Want dan is het misschien handig om een barebackpad aan te schaffen. Door hier 1 x per week mee te rijden is mijn zit heel erg verbeterd :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:54

nienn4x schreef:
Heb je een eigen paard? Want dan is het misschien handig om een barebackpad aan te schaffen. Door hier 1 x per week mee te rijden is mijn zit heel erg verbeterd :)

Ben ik het niet helemaal mee eens.

Als je op een bbp gaat rijden terwijl je niet fijn kan doorzitten is dat niet fijn voor je paard :=

Ik zou eerst zitles nemen op een zadel. Op je eigen paard kan prima. Maar op een ander paard kan ook.

nienn4x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:56

Maureen95 schreef:
nienn4x schreef:

Ben ik het niet helemaal mee eens.

Als je op een bbp gaat rijden terwijl je niet fijn kan doorzitten is dat niet fijn voor je paard :=

Ik zou eerst zitles nemen op een zadel. Op je eigen paard kan prima. Maar op een ander paard kan ook.
het ligt ook aan je gewicht. Maar als je bijna niet kan doorzitten is het idd niet zo slim. Maar het is wel heel goed als je naar voren zit! (Dat had ik namelijk

maidmarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:32

Hippische sport therapie als dat bij jou in de buurt mogelijk is. Je krijgt oefeningen om een goede rompstabiliteit te krijgen, oefeningen op de flexchair en vaak de mogelijkheid om ook praktijkles te krijgen.
Zelf mee bezig en vind het echt heel waardevol.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 15:43

zonder zadel wil ik inderdaad liever niet.
Ik heb het idee dat er in regio Groningen niet zoveel zit, maar dat kan aan mij liggen.
Aangezien ik goed klik met mijn instructrice, zoek ik echt puur voor mijn zit iets dat ik ernaast kan doen.
Dus niet iemand dia bijvoorbeeld via centered riding lesgeeft, want naar mijn beleving is dat echt een manier van rijden?

Ik zal eens googlen maidmerry.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:47

Zonder zadel kun je jezelf ook vreemde dingen aanleren en erg gaan spannen.

Ik had het vroeger gewoon aan de longe met mijn eigen paard. En ik had een hele goede zit :)

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:02

Centered Riding is juist ook heel fijn om goed te leren zitten! Het werkt ook prima om dat gewoon alleen eens een paar keer te doen. Zeker als je een beetje een beelddenker bent. Ik heb les van een CR-instructrice en ook geregeld een specifieke zitles. Niet aan de longe, maar gewoon los op mijn eigen zadel.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:09

Het verschil met CR en zitles aan de longe is dat we vanuit CR werken terwijl je zelf gewoon rondrijdt. We werken aan je houding in alle gangen en ook als je oefeningen en overgangen rijdt. Ik vind dat een veel praktischere manier van werken, omdat je dat als ruiter in mijn beleving sneller oppakt dan wanneer je aan de longe dingen oefent en daarna misschien wel in de problemen komt als je zelf gaat sturen. Bovendien werk je aan de longe meestal niet op een rechte lijn, waar je ook veel aan iemands houding kan zien.

Ik ben absoluut niet tegen zitles aan de longe trouwens, maar dat is in mijn ogen niet voldoende. :) Ik geef dressuurles met veel aandacht voor houding en zit, maar ook echt zitles, waar ik specifiek met de houding van de ruiter aan de slag ga.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 21:50

Eigenlijk zou ik graag eerst aan de longe willen werken en dat dan voortzetten tijdens het rijden. Dat lijkt mij het meest logisch, of niet?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:10

Kan je huidige lesgever dit doen voor jou?

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:24

Ik zal zeker centured riding lessen nemen!
Ik doe het nu iets langer dan een half jaar en het is ontzettend leerzaam.
Zo kwam ik erachter dat ik spieren aanspande tijdens het rijden waarvan ik nieteens wist dat ze bestonden haha! En je houding komt ook veel aanbod en het meebewegen om je paard het beste te begeleiden in de gangen maar ook in overgangen, afwendingen en oefeningen.
Ik denk dat je hier veel bewuster van gaat rijden en je voelt dat je paard ook anders gaat reageren. Wanneer ik zelf een spier ontspan voel ik mijn pony ook meteen meer ontspannen :)

Ik zal zeker eens een proefles nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:26

Ik wilde Imre noemen, maar zie dat ze al heeft gereageerd.
Wij hebben met [naam] een paar lessen van haar gehad (daarna gingen we verhuizen) en dat heeft zowel [naam] als [naam] enorm vooruit geholpen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:39

opisop_shop schreef:
.
Dus niet iemand dia bijvoorbeeld via centered riding lesgeeft, want naar mijn beleving is dat echt een manier van rijden?

Centered riding is veel meer dan een manier van rijden :)
Bij Centered Riding wordt er heel veel aandacht besteed aan de houding en zit van de ruiter daarnaast is ontspanning en ademhaling van de ruiter (en paard) een aandachtspunt.

Wat ik van Centered Riding ook heel mooi vindt zijn de vele releases (zoals de heuprelease) die echt heel veel invloed kunnen hebben op je zit.

Ik denk ook dat CR je heel erg goed zou kunnen helpen en als je aan het begin het idee zou hebben dat je teveel afgeleid wordt door het moeten geven van hulpen kan je altijd beginnen met CR zitles aan de longe. De basisprincipes van CR kunnen prima aan de longe uitgelegd worden als dat jou een prettiger gevoel zou geven.

Een proeflesje bij Imre lijkt mij een hele goeie keuze.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:46

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 17:31

Bedankt ik ga eens kijken

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:53

Mocht je toch eens CR willen proberen dan zit Christel Slor van de Knollebollenhoeve ook bij jou in de buurt geloof ik.