Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Elles schreef:Een bijrijdpaard van mij van jaren geleden galoppeerde buiten ook liever. Die had flinke HKO (3 en 4) en ontlastte achteraf gezien waarschijnlijk zo zijn voorbenen. Draven deed je hem echt geen plezier mee, hij sprong altijd aan in galop en bleef dan rustig galopperen. Toen zocht ik er niks achter, bij gebrek aan kennis op dat moment. Mocht dit het geval zijn (ontlasten), maakt het ook nog uit welk been hij probeert te ontzien: bij de linkergalop krijgt linksvoor het het zwaarst te verduren en bij de rechtergalop rechtsvoor. Vandaag mijn vraag eerder.
Elles schreef:Oké: In de linkergalop landt hij iedere sprong met zijn volle gewicht op linksvoor en op de rechtercirkel wil hij zijn linkerbeen/schouder liever niet belasten en gooit zijn gewicht op rechts. Daarom zou mijn advies zijn om eens kritisch naar linksvoor te kijken of hij daar geen last van heeft. Hoefzweertje bijvoorbeeld, kan van alles zijn. Zoals jij ook zijn gedrag beschrijft als hij echt gedwongen wordt om zijn gewicht op links te zetten, denk ik echt dat je eerst moet kijken of er geen sprake is van pijn of ongemak.
Ook rechtsachter zou (als linksvoor het niet is) nog een aandachtspunt kunnen zijn: op de rechtercirkel in draf is dat namelijk het been dat onder moet treden en dus het zwaarst belast wordt en in de linkergalop is dat het stuwende been, die dus in galop het meeste werk moet verzetten. Dus daar zou je het ook nog kunnen zoeken
En dat is niet uit de lucht gegrepen: ik heb ze meegemaakt..... Tot nu toe maar eentje gezien die echt heel zielig met een voorbeen van de grond ging staan als hij daar last van had.
Hij zette er totaal geen gewicht op. Ik schrok me wezenloos. Het trok wel vanzelf weer bij, maar hij heeft dus blijkbaar de hele rit met z'n kiezen op elkaar gelopen omdat hij het zo naar z'n zin had. Maar intussen...... Pas in zijn eigen veilige omgeving durfde hij te laten zien dat hij pijn had, blijkbaar. Elles schreef:Zal ik een voorbeeldje geven van die tegenstrijdigheid? Want tegenstrijdig en lastig is het zéker.....
Met het HKO-paard waar ik het over had, heb ik eens een staprit! van -pak 'm beet- anderhalf uur gedaan. Met een grote groep andere paarden, alleen in de zachte bermen. Paard vond het gewéldig: oortjes erop en wandelen maar![]()
Hij is naderhand door stalgenoten met de trailer thuis gebracht, ik kwam er een half uurtje achteraan. Ik trof hem in de wei.... Op drie benenHij zette er totaal geen gewicht op. Ik schrok me wezenloos. Het trok wel vanzelf weer bij, maar hij heeft dus blijkbaar de hele rit met z'n kiezen op elkaar gelopen omdat hij het zo naar z'n zin had. Maar intussen...... Pas in zijn eigen veilige omgeving durfde hij te laten zien dat hij pijn had, blijkbaar.
Paard van een vriendin bleek eens bij onderzoek en foto's flink wat breuken in een van zijn onderbenen te hebben. Zal eens moeten navragen wat de reden was van onderzoek, maar hij liep wel de geulen in de wei. Heen en weer, heen en weer langs het hek. Neurotisch. Rijden? Geen probleem. Altijd enthousiast en niks aan te merken....
Dat een paard met de oortjes erop blij loopt te zijn, zegt mij dus niks meer. Bepaalde wendingen niet meer lekker door willen, naar binnen vallen of een bepaalde galop niet willen, zegt me veel meer. Vandaar mijn advies om eens kritisch te kijken welke galop hij wel en niet wil. Wat daarna te doen, is aan jou. Verder zoeken of er omheen rijden. Heb je al eens foto's laten maken van voeten, schouder en rug?
Surprise_ schreef:Hmmmm... Maar als jij in draf maar op een kant kan lichtrijden, misschien ligt het dan wel aan jou?
Door jouw natuurlijke scheefheid?
Misschien heeft het paard daarom voorkeur voor galop ook?
JessiicaaV schreef:Elk paard is anders en elk paard heeft natuurlijk zo zijn voorkeuren.. Maar galop is een makkelijkere gang voor een paard. Kijk maar naar als een paard vlucht: het zal het altijd gaan galopperen, omdat dit de makkelijkste gang voor hem is en hij dus makkelijker uit de voeten kan komen.
Hoe is de berm? Ik kan me namelijk voorstellen dat als de berm wat zacht of nat is dat stappen/draven voor je paard zwaarder is. Met grote galopsprongen, en een zweefmoment, raakt hij de grond minder vaak én minder lang met zijn benen.
Brendaaaa schreef:JessiicaaV schreef:Elk paard is anders en elk paard heeft natuurlijk zo zijn voorkeuren.. Maar galop is een makkelijkere gang voor een paard. Kijk maar naar als een paard vlucht: het zal het altijd gaan galopperen, omdat dit de makkelijkste gang voor hem is en hij dus makkelijker uit de voeten kan komen.
Hoe is de berm? Ik kan me namelijk voorstellen dat als de berm wat zacht of nat is dat stappen/draven voor je paard zwaarder is. Met grote galopsprongen, en een zweefmoment, raakt hij de grond minder vaak én minder lang met zijn benen.
De berm is idd superzacht, nu ik erover nadenk; op straat heeft hij de neigingmeestal niet om in galop te springen.... op het harde loopt ie beter dan in de berm...
het hangt er ook vanaf hoe hij wordt gereden natuurlijk want als een ruiter veel galop trainingen heeft leert het paard ook beter galloperen, en springpaarden kunnen sowieso beter galloperen als draven.