welke hulpen voor achterwaarts gaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

welke hulpen voor achterwaarts gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 14:58

De titel zegt het al:

Welke hulpen moet je geven om het paard achterwaarts te laten lopen?

Ik doe vast iets niet goed, want mijn paard gaat draaien i.p.v. achterwaarts...

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:08

Misschien kan de bokt wikipedia antwoord geven? http://www.bokt.nl/wiki/Achterwaarts
Het is een beetje lastig te beantwoorden zonder te zien.

In principe zou het paard achterwaarts moeten gaan op teugel- en kuitdruk. Is er gelijke druk op beide teugels? En is de kuitdruk gelijk? Eventueel zou het kunnen helpen om het paard op de grond achterwaarts te laten gaan en daarbij een stemcommando aan te leren. Dit stemcommando vervolgens samen met de hulpen te geven en het zo aan te leren. (als dit niet al aan de orde is)

Angela

Re: welke hulpen voor achterwaarts gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:28

Achterwaarts is een stop hulp op je zit, die je doorzet (dus gesloten zit), en eventueel aanvult met been. als dat niet lukt, dan niet gaan trekken, maar vanaf de grond door iemand laten helpen.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:43

Ff iemand erbij naast op de grond zetten die je helpt totdat het kwartje valt bij je paard. Die van mij moet het ook leren, en zo ga ik het iig wel proberen.

vreedenburgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:10

Het kan helpen om iets verlicht te gaan zitten. Voor het aanleren is het handig om iemand erbij te hebben. Ook met aan de hand werken kun je het paard achterwaarts leren. Wanneer het paard echt niet wil/kan dan zou je eens kunnen kijken of het paard wel vrij is van blokkades in het lijf door er een chiropractos bij te halen. Succes!

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:48

Heb geleerd om je pony iets naar voren te laten leunen,en vlak voor hij een stap zet kneden.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:46

Ik heb gelijke, lichte druk op mijn teugels en benen,
benen leg ik íets naar achter, gewicht íets naar voren, en ik zeg terrrrug, omdat ik het zonder teugeldruk wil.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:57

Ik heb het mijn paard aangeleerd door geen teugeldruk te geven maar alleen mijn beide benen naar achteren te leggen. Duurde even voor het kwartje viel maar nu is het gewoon halthouden, benen naar achteren is achterwaarts zolang als mijn benen daar liggen en wanneer ik mijn benen weer terug breng weet mijn paard dat we weer voorwaarts gaan. Verder doe ik dus niks met mijn teugels.

IlseF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:05

misschien kan je iemand van voren even op het begin mee laten duwen en dat je dan je benen iets naar achter legt en met een beetje teugel druk erbij
en dan als hij/zij dat kan met hulp van voren duwen het zonder die gene doen :)

_LauraD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:07

Halt laten houden, lichte druk vragen, kuitdruk en als het goed is zou hij dan achterwaarts moeten gaan :D

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 12:39

ik dacht er denk ik iets te simpel over, ik dacht: met de teugels een ophouding maken en kuiten geven = achterwaarts.
Ik ga het eens proberen zoals NeverGiveUp het doet, eventueel met iemand op de grond ernaast.
Mijn paard heeft M-dressuur gelopen dus ik denk dan dat ze dit allemaal wel kent, maar misschien nog niet, of met andere hulpen aangeleerd....

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:16

Mijn eigen paard heb ik het geleerd door haar vanop de grond het commando 'achter' aan te leren. Dit zei ik dan terwijl ik mijn hand tegen haar borst zette en haar met mijn houding en druk van mijn hand achteruit liet gaan. Wanneer ze dit goed kende, liet ik haar onder het zadel halthouden, legde ik mijn kuiten lichtjes naar achter, lichte druk, sloot ik mijn handen en zei ik 'achter'. Vanaf dat ze 1 hoef een beetje verschoof, liet ik alle druk los en beloonde ik ze heel enthousiast. In het begin heel snel belonen, en dan steeds ietsje meer vragen.

Mijn bijrijdpaard hebben mijn lesgeefster en ik het aangeleerd tijdens een les, ik liet hem onder het zadel halthouden, legde mijn kuiten licht naar achter, lichte druk, sloot mijn handen en mijn lesgeefster duwde hem naar achter. Hierbij ook heel snel belonen en steeds iets meer vragen.

Probeer zo weinig mogelijk druk op de mond te zetten, dit werkte bij beiden averechts, doe ik dat bij mijn eigen paard, dan gaat ze omhoog, doe ik dat bij mijn bijrijdpaard, verzet hij zich heel hevig tegen de druk van het bit, door met zijn hoofd te zwaaien en de teugels uit mijn handen te trekken. En vooral, heel snel belonen en niet teveel ineens eisen, ook niet teveel meepakken tijdens 1 training, hiermee krijg je enkel een gefrustreerd paard.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 11:18

klinkt goed Almeetje, bedankt voor je reactie!

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:54

Graag gedaan ;)