Wanneer vindt jij dat je mag gaan rijden met stang en trens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Born2BCrazy

Re: Wanneer vindt jij dat je mag gaan rijden met stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:05

Remember schreef:
Ik start Shine nog steeds op trens in het Z2, heb zelfs een keer in het Z1 gehad dat er een jury uit het hokje kwam om te vragen of ik wel wist dat ik op S&T mocht Verward ???

Dat is raar zeg Gestoord van die jury..

Het is daarom ook fijn dat het nu pas na de ZZ-zwaar verplicht is..móet je iig niet..

Maar toch gaan er mensen wel mét S&T, omdat het idd toch een bep statussymbool is..
Best jammer..dat lijkt mij niet de goede reden..

sja en natuurlijk kost het wel een paar centen..
mooi hoofdstel..en s&t (wil ik dan wel van aurigan/argentaan oid)..nog een reden om even niet te gaan Knipoog
Plus dat ik idd sowieso met trens het ook wil kunnen..sie S&t kan je er gauw genoeg in hangen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:27

Wat maakt het uit dat ik al meer heb gereden?
Met Zanda begin ik ook in de B, dan heb ik zelf ook "last" van mijn uitspraak dat in de B geen sporen zouden mogen Lachen

En dat van dat sporen eigenlijk vanuit de regels in eerste instattie voor idereen verplicht was, maar dat de klasse B en L dispensatie kregen is daarin algemeen bekend.
Hoe lang dat zo al is weet ik niet Lachen

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:30

runningkawa schreef:
Wat maakt het uit dat ik al meer heb gereden?
Met Zanda begin ik ook in de B, dan heb ik zelf ook "last" van mijn uitspraak dat in de B geen sporen zouden mogen Lachen

je snapt vast wel dat het me daar niet om ging..
meer om de (denigerende) toon/wijze waarop het imo gebracht werd.

Neemt niet weg dat het op zich niet zo rare regel zou zijn..
dan moet je paard wel goed aan je hulpen staan, wil je scoren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 06:34

Mag jij zeggen welke zin denigrerend is?
Dat is iets wat jij zo op pakt en ik niet schrijf.
Het is gewoon algemeen bekend dat het vanuit het begin zo was dat een spoor bij de uitrusting hoorde, maar daar dispensatie voor is verleend.
Dat jij dat algemeen bekende nu voor het eerst hoort, daar kan ik niks aan doen Lachen
viewtopic.php?p=22227999#p22227999
Hier zeggen andere mensen hetzelfde, ben niet eens aanwzig in dat topic Lachen

Ik sta gewoon achter de uitspraak dat B zonder zou mogen van mij, durf zelfs te zeggen L zelfs ook.
En in de M de keuze ipv verplichting, dat zou van mij ook mogen.
Zeker in de B en L mogen ruiters van mij laten zien dat ze een paard gewoon aan de kuit hebben ipv aan het spoortje.
En ja, dat zal ik zelf ook moeten laten zien als ik weer een paard ga starten, dus nee niks denigrerend, ben ik dat namelijk ook naar mezelf toe.

Maar aan de andere kant, goed omgaan met de spoor, daar ben ik niet tegen, dus dan ook weer niet in de B

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:23

Oke, dan heb ik het even verkeerd opgevat.. Knipoog

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:35

Born2BCrazy schreef:

Jij weer Tong uitsteken Haha!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:13

Kajanus schreef:
Born2BCrazy schreef:

Jij weer Tong uitsteken Haha!

Jij ook Haha!

Wanneer vind jij als gerenomeerd dressuuramazone een S&T gerechtvaardigd? Clown

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:38

Ik vind dat de Z1 al gerechtvaardigd is en natuurlijk vind ik ook dat je je paard met een gewone trens moet kunnen rijden.
Maar sommige paarden zijn net wat allerter op s&t en kan je het geheel wat mooier afmaken zonder aan de trens te gaan hangen, maar met een kleine ophouding met de stang erbij. Haha!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:16

Ik ga het gewoon een keertje proberen met een geleend hoofdstel+bitten als ik mijn laatste wp heb. Mits mijn instructrice het ook een goed plan vind, en voorlopig alleen in de les.
Is het een ramp dan is die S&T zo weer weg, kan ik er redelijk snel fijn mee rijden (minstens net zo fijn als met een trensje) dan koop ik pas zo'n duur hoofdstel.
Het is misschien niet perse nodig, maar het ziet er wel erg mooi en voor mezelf wil ik gewoon graag met S&T leren rijden. Dit paard is er al op gereden en schijnt het goed op te pakken (vorige ruiter was vooruitstrevend). Dus dan vind ik dit een mooie kans er zelf ook mee te leren rijden (tenzij ik er echt een onzettende kluns er mee ben, dan houd het natuurlijk op Haha! ).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:33

Ben nu M2 met 12 punten. Heb halverwege de M2 een keer met S&T gereden. Mijn paard liep er gewoon mee weg.
Op dit moment zie ik geen reden voor mijn oefeningen om over te gaan op S&T. Ik krijg alle oefeningen t/m Z2 voor elkaar op een dubbelgebroken bitje en zonder sporen.

Toch is er straks voor mij wel een reden om(onder begeleiding) aan de slag te gaan met S&T. Ik wil het namelijk graag leren. Dit paard is een schatje en vergeeft het mij wel als ik een keer iets verkeerd doe. Wie weet wat voor type het volgende paard wordt?!

Wel is het een beetje een principerkwestie om eerst op een gewoon bitje te starten in het Z. Wie weet blijft het S&T rijden wel alleen iets voor de training.

Daarbij Wat zijn die dingen *&%@£&*%! duur!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:35

Vind ook wel dat er gauw negatief geoordeeld wordt over mét stang rijden..
maar het is immers je goed recht?

Vind dat ieder zijn eigen keuze hierin moet kunnen maken..
(jaja..mits goed gebruikt, maar dat geldt voor beide bitten eigenlijk)

En idd..ka-chingggg..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:36

Born2BCrazy schreef:
Vind ook wel dat er gauw negatief geoordeeld wordt over mét stang rijden..
maar het is immers je goed recht?

Vind dat ieder zijn eigen keuze hierin moet kunnen maken..
(jaja..mits goed gebruikt, maar dat geldt voor beide bitten eigenlijk)

En idd..ka-chingggg..

Dat vind ik dus ook, Z rijden op trens is vaak per definitie knap en goed en de S$T erin hangen is per definitie slecht en not done bevonden door mensen die zelf nota bene geeneens Z rijden! Hoe kun je nou beoordelen of je een bepaald hulpmiddel wel of niet nodig hebt als je zelf nog nooit op dat niveau gereden hebt. Of af willen schaffen t/m de Z2, ik vind dat zo apart.

Ik ben ermee begonnen toen we Z startgerechtigd waren en guess what, ze liep er nog 10x beter op dan op trens alleen. Maar dat is gewoon per paard VERSCHILLEND en een kwestie van proberen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:27

Hmm..

En op wat voor manier loopt ie dan fijner?
Word nu een beetje nieuwsgierig Lachen

Niet dat ik hem er voorlopig inhang, paard heeft een zacht mondje en dat wil ik zo houden..
en weet niet of ze die S&t ijzer winkel wel gaat accepteren..
Plus dat ik er zelf (nog) niet mee om kan gaan..

Maar desondanks dat negatieve, wordt er toch vaak verwacht dat je m erin hangt..
en idd dat commentaar..pff..is net zo gevaarlijk als een slof op bokt Knipoog

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:16

Welnee gewoon inhangen en lekker mee gaan rijden. Haha!
En ik vind ze er ook fijner op lopen de aanleuning is net even zachter en je kan je ophoudingen nog kleiner maken.
Tenminste is mijn ervaring met mijn paarden.
Ik zie er nog zat die er lekker aanhangen maar goed ieder paard is anders en iedere ruiter is anders.
En Penny's zijn er ook overalvoel je vooral niet aangesproken Tong uitsteken

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:10

Ik iig nog laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang niet *LOL*
Mijn verstand op dit gebied is zeer klein, maar als je je paard op een trensje goed hebt lopen dan hoef je er in mij ogen niet nog meer gevallen in zijn mond worden opgehangen Lachen

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:22

S&T heb ik ook niet veel verstand van.
Dan vind ik het wel weer knap dat alle pony ruiters (inslusief grote E pony's) gewoon op een trensje alle Z oefeningen rijden.
Ik bedoel, als die jonge kinderen dat kunnen (wel is waar op een pony, maar aangezien zij ook klein zijn..) waarom zouden de paardenruiters het dan ook niet kunnen?
(Nogmaals, ik heb er niet veel verstand van, miss is een paard wel veel moeilijker te rijden dan een pony.)

Marjolein84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:36

RoseK schreef:
S&T heb ik ook niet veel verstand van.
Dan vind ik het wel weer knap dat alle pony ruiters (inslusief grote E pony's) gewoon op een trensje alle Z oefeningen rijden.
Ik bedoel, als die jonge kinderen dat kunnen (wel is waar op een pony, maar aangezien zij ook klein zijn..) waarom zouden de paardenruiters het dan ook niet kunnen?
(Nogmaals, ik heb er niet veel verstand van, miss is een paard wel veel moeilijker te rijden dan een pony.)

Nou pony's zijn veel lastiger dan paarden hoor Haha! . Helaas zie je gewoon tegenwoordig dat mensen zodra ze het Z niveau hebben bereikt meteen een s&t inhangen en er dag in dag uit mee trainen. Ik vraag mezelf wel eens af of die mensen uberhaupt nog wel zonder de stang erbij kunnen rijden, waarbij ik deze vraag vaak met NEE kan beantwoorden. Hetzelfde geldt voor sporen, hoe vaak zie je wel niet dat mensen op een vierjarig paard stappen met de grootst mogelijke sporen om? Te vaak dus. En dan ook constant drijven dus he met die prikkers. Te vaak zie ik dus paarden die na een jaar onder het zadel niet meer vooruit te branden zijn, omdat ze gewoon gevoelloos zijn voor die dingen. Zonde... Gebruik s&t en sporen pas als jij en je paard er aan toe zijn en pas als je er mee om weet te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:41

Bij de pony's wordt er algemeen soepeler gejureerd.
Ook logisch, mensen die jonger zijn hebben algemeen gezien minder jaren ervaring.

Verder zeggen mensen hier dat ze niet zonder kunnen, maar dat ze het willen perfectioneren.
En wees eerlijk, kun je winspunten in de M2 rijden, lukt Z1 ook nog wel.

Vindt het ook jammer dat de tegenstanders meestal mensen zijn die nog alng niet in de Z zitten en ook niet het verschil gevoeld hebben.
Eigenlijk oordeel je dan over iets wat je niet kent.

Dat zou net zo zijn dat ik een ijshocky schaatser iets ga vertellen over zijn uitrustig, waar ik geen ervaring in heb, ondanks ik ook wel eens op het ijs sta

Marjolein84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:38

runningkawa schreef:
Vindt het ook jammer dat de tegenstanders meestal mensen zijn die nog alng niet in de Z zitten en ook niet het verschil gevoeld hebben.
Eigenlijk oordeel je dan over iets wat je niet kent.

Dat zou net zo zijn dat ik een ijshocky schaatser iets ga vertellen over zijn uitrustig, waar ik geen ervaring in heb, ondanks ik ook wel eens op het ijs sta

Sorry hoor maar iedereen mag toch zijn mening geven??? Als jij wilt dat er mensen hier reageren die Z startgerechtigd zijn had je dat even boven aan dit topic moeten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:20

Heb ik dit topic geopend dan? Lachen

Maar er geven hier mensen nu een mening zonder ooit dat verschil gevoeld te hebben, hoe kun je dan oordelen of een paard dat vervelend vind?
oordelen over hoe puntjes op de i gezet worden? Hoe dat voelt.

Kijk dat trekkers niet met S&T horen te rijden, ben ik met je eens, maar die horen ook niet met een trens te rijden.
Maar mensen die de stang gebruiken als verfijning, en voelen dat hun paard het ook als duidelijk ervaart, wat is daar mis mee?
En ja, het valt op dat de mensen met ervaring daarin zeggen, mijn paard ervaart het niet als vervelend, terwijl mensen zonder die ervaring roepen, al die bonk ijzer.
Is dat dan toeval?? Lachen Mag die opmerking daarover dat niet gemaakt worden, als dat opvalt? Lachen
Dat is toch geen aanval maar een constatering.

Marjolein84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 23:11

Als je mijn eerste stuk had gelezen had je dus ook gelezen dat ik er niet op tegen ben op het gebruik van S&T. Daarnaast heb ik zelf in de training van paarden zelf er vaak genoeg mee gereden om te weten dat goed gebruik zeker veel verbetering oplevert.

Maar even over de 2de reactie van mij; ik denk dat veel mensen die misschien geen ervaring ermee hebben, op dit topic reageren omdat ze veel ruiters (bij hun op stal) er verkeerd mee zien omgaan. Je hoeft er dan wel geen ervaring mee te hebben maar observatie doet in dat geval ook genoeg om een mening te vormen. En dat was even het punt wat ik wilde maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 06:43

Ik zie hier ook algemene opmerlingen staan als, waarom zouveel ijzer en je moet het ook op trens kunnen enz
Dan haal ik daar niet uit dat het er om gaat dat ze zoveel slecht gebruik zien, maar gewoon algemeen tegen zijn Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 07:13

Fleurtje100 schreef:
Ik ga het gewoon een keertje proberen met een geleend hoofdstel+bitten als ik mijn laatste wp heb. Mits mijn instructrice het ook een goed plan vind, en voorlopig alleen in de les.
Is het een ramp dan is die S&T zo weer weg, kan ik er redelijk snel fijn mee rijden (minstens net zo fijn als met een trensje) dan koop ik pas zo'n duur hoofdstel.
Het is misschien niet perse nodig, maar het ziet er wel erg mooi en voor mezelf wil ik gewoon graag met S&T leren rijden. Dit paard is er al op gereden en schijnt het goed op te pakken (vorige ruiter was vooruitstrevend). Dus dan vind ik dit een mooie kans er zelf ook mee te leren rijden (tenzij ik er echt een onzettende kluns er mee ben, dan houd het natuurlijk op Haha! ).

En volgens mij gaat het om dít soort ruiters, degene die een S&T inhangen omdat het mooi is, chique staat, bij de Z hoort, en zodra de Z in zicht komt, er maar een keer zo'n hoofdstel om en in hangen. En niet om de hulpen te verfijnen, maar gewoon alleen omdat het mooi staat.

Kan er echt niet bij dat er nog steeds mensen zijn die zó erg voor zichzelf rijden, en daarbij geen rekening houden met hun paard. Knipoog Ik ben absoluut niet geheel tegen een stang en trenshoofdstel hoor. Als je er goed mee om kan gaan, en je gebruikt hem met de goede gedachtes erachter, je hebt een stille en vooral een eerlijke hand, is er voor mij niets mis met een s&t.

Maar het gebruik om de reden als hierboven, snap ik gewoon écht niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 07:14

Dat ben ik met je eens
Dat vindt ik ook niet de juiste reden Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 07:59

Ik ben B dus houdt me niet bezig met S&T. Ik rijdt zonder spoor (ondanks dat ik allang geen B meer ben) Mijn paard is 4 en ik vindt het onnodig met spoor te rijden. Ik ga dat ding er niet aanhangen omdat ik er mee om weet te gaan. Dat is naar mijn idee geen reden om met spoor te rijden. Wij hebben het niet nodig. In de B zitten geen oefeningen die de verfijning van de spoor nodig hebben.

Het is ook gewoon niet nodig. Ik heb 2 keer thuis een spoor omgehad. Paard liep het zelfde en heb de spoor dus ook niet gebruikt. Overbodig gewicht wat we dan mee moeten slepen Haha!

Waarschijnlijk denk ik hetzelfde over de S&T tegen die dat het Z in beeld komt. Dit paard blijft en hoop er eens Z mee te starten als we daar aan toe zijn. Maar waarschijnlijk zonder S&T.

En zonder hoedje Haha!

Voor vele is het een soort status als je met hoedje en S&T rijdt. Ik heb zoiets van: Laat ik eerst maar bewijzen dat ik en mijn paard Z waardig zijn. Dan kijken we tegen die tijd wel een weer.