Moet je met sporen rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Moet je met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:20

als je netjes rijdt kun je sporen dragen zonder ze te gebruiken, dus ik zie het probleem niet zo. Ik rijd vrijwel altijd zonder sporen (met 2 vd 3 paarden) en trek ze alleen op de wedstrijd (verplicht) aan. Geen enkel probleem.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:38

Vanaf het M zijn sporen verplicht.
Jack rijd ik thuis altijd zonder sporen, tot en met het L2 heb ik hem op wedstrijden ook nog nooit met sporen gereden.
Alleen tijdens de wedstrijden doe ik ze om, omdat het dus verplicht is.

Het gebruiken van een spoor hoeft niet persé 'stoer' te zijn.
Het ligt er helemaal aan hoe je hem gebruikt, je kunt hem elke pas de spoor recht in zijn buik schoppen, of hem alleen gebruiken wanneer het écht nodig is.

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:38

alsjebliefd niet..ik rijd nooit met sporen Knipoog

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 08:34

Je mag ook dummy's dragen. Dit zijn sporen zonder knop.
Sporen verbieden tot M is geen mogelijkheid want ze zijn officieel verplicht maar in de regels is opgenomen dat je er t/m L2 dispensie voor hebt standaard. (betekend hetzelfde als eigen keus, maar sporen verbieden ligt daar dus weer een eind vanaf)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:37

[/quote]
@Emilion1985: Als je paard er van door schiet ofzo, dan denk je niet altijd van "goh ik moet mijn benen stilhouden". Dus dan zit je te prikken waardoor je paard nog sneller gaat.. Zo iets, kan altijd gebeuren.. Tong uitsteken[/quote]

Ik weet niet hoe jij doet als je paard ervandoor gaat, maar ik maak me dan lang en ga rustig zitten. Dat is geen kwestie van denken: "Goh, wat moet ik nu doen?" maar iets wat je hopelijk hebt geleerd van je instructeur. Terug komen op je zit en zie dan niet hoe je dan ben je sporen je paard kunt prikken.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:39

Vanaf het m1 mag je geen zweep meer en zijn sporen verplicht! Overgens zie ik hier vaak zat mensen zonder sporen rijden Lachen Zus half jaar terug nog! Al moet ik eerlijk toegeven dat je vooral bij de paarden mensen in het B al met wieltjes ziet rijden! Nagelbijten / Gniffelen Vraag me toch af wat hun dan in de hogere klasses aandoen!!

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:14

Ja, ik blijf er toch bij dat je het misschien tegen die tijd toch wel handig vind voor de verfijning van de hulp.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:25

Wat een probleem over een paar sporen! Het is geen martelvoertuig ofzo. Kom nou. Scheve mond TS; je maakt er nu wel een erg groot probleem van, als je ze goed gebruikt dan is er niks aan de hand, het paard doe je geen pijn ofzo?

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:32

Sporen zijn volgens KNHS verplicht, horen bij het tenue net zoals een rijbroek, maar inderdaad in de B en L krijg je automatisch dispensatie. Je moet dus in de M laten zien dat je met sporen kunt rijden en dan bedoel ik niet dat je moet laten zien dat je sporen moet gebruiken!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:32

TS moet eerst maar eens zien dat ze de punten voor de M heeft gehaald. In het M kan ze altijd nog met dummies gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:20

Ik reed in de B en L1-L2 altijd zonder sporen.
Ik had en heb ze eigenlijk nog steeds niet nodig, helaas is het in de M1 verlicht en verder.
Ik draag ze ook alleen met de wedstrijden voor de rest nooit eigenlijk. Haha!

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:24

Linda_W schreef:
Maar als ik niet met sporen wil rijden zou het dan dus afgelopen zijn met wedstrijden..?
Mijn paard is goed aan mijn been ook zonder sporen (of zweep)..

er zijn meer paarden die goed op het been zijn..
zelf heb ik een hekel aan sporen!!!!!!
soms zie je mensen met die sporen rammen oeii daar kan ik me zo om maken Boos!
zorg dat je paard goed op je been reageert dan heb je geen sporen of zweep nodig.. Bloos

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:26

Anne_GTI schreef:
TS moet eerst maar eens zien dat ze de punten voor de M heeft gehaald.

En dat duurt sowieso nog 30 winstpunten Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:29

De 4 jarige die ik rij, rij ik ook zonder spoor..
Mijn haffie rij ik met wielen! (Oeiiii!! Haha! )

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:26

Ik rijd Casper tegenwoordig tijdens het rijden zonder sporen, omdat hij soms niet goed voorwaarts is ga ik te veel met mijn sporen prikken, soms ook als ik het niet doorheb, aangezien ik niet wil dat hij alleen op mijn sporen voorwaarts is rijd ik hem met gewoon rijden zonder sporen, en het gaat steeds beter!
Op wedstrijd heb ik ze wel aan, soms heeft hij ineens een terugval dat hij wat minder op mijn been reageert, dan heb ik toch maar liever een spoortje eraan Lachen

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:10

Ik heb met mijn fjord ook t/m het L2 zonder sporen en soms ook zonder zweep gereden. Beviel me goed...omdat het vanaf het M verplicht was ben ik wel met sporen gaan rijden...maar eerlijk gezegd rijd ik liever zonder. Bloos

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:56

Vanaf de klasse M1 wel. Lachen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:15

Aangezien mijn vorige post volledig genegeerd werd. Je mag met dummy's rijden, dit zijn sporen zonder spoor. Dus alleen het deel om je laars. Misschien een mogelijkheid?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:19

ik ben net gestrart met mn paard. rij zonder sporen. viel me wel op van de ruim 18 man reden er 2 zonder sporen. ik en nog iemand die andere was wel 2 x 1ste. vind dat je voral in de B je paard toch ook wel een rondje kan laten lopen zonder die dingen? en vooral bij een 3 -4 jarig paard vind ik ze er helemaal niog niet aanhoren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:03

Hallo.....

Ja vanaf het M sporen aan, maar er zegt toch niemand dat jij ze moet gebruiken als je dat niet wilt.......?????
Kunt stoppen met wedstrijden, of... rijden zonder ze te gebruiken... (valt nog niet mee hoor!)
(bij mij werkt dat redelijk.. mijn benen zijn zo lang dat ik echt niet per ongeluk een spoor in mijn pony druk, echter ik gebruik ze dus wel!!! bewust!! heb ze ook echt nodig.. Nou ja eigenlijk heb ik geen sporen maar een zweep nodig, maar dat mag niet, zucht.... op sporen reageert mijn pony niet echt.. tikje echter doet wonderen... Cool )

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:05

spoortje hoort eigenlijk bij de standaarduitrusting van de ruiter op wedstrijden.. maar omdat veel mensen nog te onvoorzichtig zijn ermee benje tot M1 niet verplicht, daarna mag je geen zweep en moet je met een spoor rijden.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:08

Ik zie in het Z2 bij de pony's wel eens sporen van 3 cm, dat mag volgens de regels ook nog! Ik vind het er niet uit zien, ik houd het lekker bij mij 1,5cm (ook bij m'n paard)

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:36

lengte van de spoor heeft meer te maken met hoever jouw voet van de buik af ligt dan de mate van prikken..

als jij je been in het zadel legt, en je zit er ongeveer 4cm vanaf.. als je een spoortje van 1,5 cm neemt moet je steeds als je er even mee aan wil tikken je been draaien. heeft weer effect op je zithulpen en dergelijke.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:49

he, met jou kan ik praten, jij snapt ook dat ik niet een spoor kan gebruiken zonder mijn hak op te trekken.. of mijn been te verdraaien... zucht, te klein paard....
(wel een super paardje hoor!)

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:53

Daar heb ik ook last van Tong uitsteken ik moet iid ook mijn been verdraaien of hak optrekken, maar ik vind het niet erg, nu weet ik iig wanneer ik mijn sporen gebruik Tong uitsteken