Paard terugwerken voor hindernis

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard terugwerken voor hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:19

hha, leuk voorbeeld

Zelf heb ik foto's van Kawa, op een lage sprong, benen op half elf, oortjes er niet echt op.

Hoge sprong, beentjes netjes ingetrokken en oortjes erop.

In de les ook vaak gehad, eerst dressuren en dan op zo ongeveer een manege bok zitten. Clown
Komen er hindernissen in beeld, moest mijn instructrice altijd lachen
ja hij is ook weer wakker Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:24

en dat herken ik ook. Los springen en dan je nek breken over een kruisje van 30 cm, en een vierkante oxer van 1.20 met 40 cm lucht doen. Raimaer 's mama trok op de wedstrijden ook altijd richting losspringterrein, dressuur moest ze weinig van hebben.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:28

Nou ik doe ook nog een duit in het zakje.. wij hebben er twee op stal die los in de bak voor de grap zelf de hindernissen nemen.

Als ik Riant bijvoorbeeld op den volte richting een stijltje rijd moet ik toch echt gaan sturen om er langs te gaan want Riant wil wel.

Vrij springen heeft ze ook grote schik ik .. en we hebben zelfs een dressuurgefokte schimmel staan die misscien 1 keer in de maand eens ene huppeltje maakt en die springt zelf verschillende hindernisjes achter elkaar .. (maar die is soms een beetje maf Haha!)

Op dat niveau springen red je echt niet met dwang. Natuurlijk bepaald de ruiter welke volgorde etc maar het paard heeft op iedere hindernis op nieuw de keuze om wel of niet te springen. Het paard kiest er voor te springen. Wan geloof me als ze handig genoeg zijn om parcoursen op dat niveau te springen zijn ze allemaal ook handig genoeg om op het laatste nippertje gruwelijk te stoppen Haha! Haha!

Nou is apporteren van honden misschien niet het voobeeld maar neem een entousiaste hond die heel erg aan de lijn trekt die trek zijn eigen keel zowat dicht .. lijk mij niet prettig .. maar ze stoppen er echt niet mee het lijkt ze niet eens dwars te zitten.

Zo denk ik dat een enthousiast springpaard zich niet mishandeld voelt als er een keer een grove ophouding wordt gemaakt. Ik geef toe dat het geen schoonheids prijs verdiend en dat het vaak af kan met wat minder grof inkomen maar ik zie het niet als heel zielig of ernstig eigenlijk.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 15:38

manegepaard waar ik op rijd leeft ook echt voor de sprong, suuuperlangzaam in de les vind er niets aan, echt een kunst om die goed voor je been te krijgen. Maar zodra we gaan springen word ze wakker, loopt ze echt superlekker door en gaat meestal eigenlijk gewoon keihard. Op donderdag zijn bij ons op de manege altijd oefenspringwedstrijden waarop ze vaak mag meedoen, nou als je haar op donderdag alleen opzadelt gaan de oortjes al naar voren en de hele dag loopt ze lekker want ze weet dat het donderdag is dat ze misschien/waarschijnlijk vanavond wel mag springen! in het parcours is ze supersnel en wendbaar terwijl je in de les niet eens fatsoenlijk kan afwendne omdat ze op de middellijn stilvalt Cool
raar paard... (maar wel lief Vork )

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:41

ja goed voorbeeld

Hoe komt dat op je avator filmpje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:15

Je bedoeld die van Lielle?
Ik vind dat een mooi voorbeeld dat je een paard niet kunt dwingen, maar als hij op dat moment twijfelt, dat hij zegt Doei, doei
En ik durf te wedden dat daar geen klappen gevallen zijn, maar gewoon opnieuw aangereden en dat hij dan wel springt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:23

ik zal het je sterker vertellen, ik heb hem uitgebreid beloond. Als Pablo op dat moment had gesprongen, had ik een gruwelijk lelijke val gemaakt op een vaste oxer en dat doet au.

Daarna weer gewoon aangereden en hoewel het nog niet geweldig ging (zo'n dubbel van vaste balken is toch best imposant) sprong hij wel braaf.

viewtopic.php?f=10&t=239816&hilit=

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:44

hallo mensen Haha!

sinds bijna een jaar heb ik er een (D) pony bij
heel leuk,, alleen tijdens het springen wordt hij helemaal gek,,
als ik dan in rustige draf op de sprong afkom dan springt hij er nog wel goed overheen alleen naar de sprong wordt hij helemaal gek en gaat die in volle rengalop ,, weet iemand misschien wat ik hier aan kan doen want ik ben er al heel veel en lang mee bezig ...ik hoop dat iemand me een paar tips kan geven Haha!

Groetjesss esmiralda,,

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:42

BrittKitt schreef:
even een beetje offtopic, ik heb liever dat een ruiter zijn paard flink in zijn mond trekt zodat ze niet verongelukken over/door de hindernis als dat een ruiter zijn paard bijna in elkaar slaat als hij een keer weigert (vaak ook nog door eigen fout) !

Dat is natuurlijk kiezen tussen 2 zaken die allebei heel slecht zijn. Zou het dan niet verstandiger zijn om weer een stuk terug te gaan naar de basis? Bijvoorbeeld eerst zorgen dat je paard terug komt op de zit??
Ik rijd zelf jonge paarden in (ijslanders) en het eerste wat ze leren is terugkomen op de zit en niet op de teugels. m.i heel belangrijk als ze warmgedraaid zijn en op de ovaalbaan of in de bossen er tussenuit willen piepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:08

Oke nu krijg ik half bokt over me heen Bloos

Een 150 parcours springend paard, is niet te vergelijken met een ijslander of de meeste van onze paarden..
Niet in de ring tenminste, thuis zijn ze ook op een gewoon bit en zit te rijden.
150 parcours springende paarden zijn een beetje Hyper!
Anders deden ze het niet.

Als wij onze paarden dat ook kunnen laten doen, zullen we dan verder praten? Haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:45

haha idd!

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:49

ik ga wel eens mee naar internationale concoursen met de eigenaar van mn stal . die trekt (zagen zoals je het wilt noemen) ook weleens voor een hindernis . Dit omdat het paard er anders gewoon vol in loopt , en ze leren het ook in trainingen dat een paar fikse rukken ‘rustiger’ betekend .@ runningkwa je hebt gelijk *LOL* Misschien zielig , maar ik doe het ze niet na , en ik vind dat wij als ‘amateurs’ daar niet over kunnen speculeren !

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:19

Jah sorry shezzit, maar als die paarden waar jij op rijd eens een keer niet luisteren naar op de zit terugkomen is het niet dat jij in een levensgevaarlijke situatie terecht komt... En kijk eens wat er voor paarden in zo een parcours meelopen dat is de creme de la creme van de warmbloeden. Wat mij eerder stoorend lijkt voor die paarden is al dat staal in hun bek, dat moet tog hartstikke zwaar zijn!! haha maar moet eerlijk toegeven dat ik soms wel zoiets had van jezus je kan het ook overdrijven. Maar kom op om eerlijk te zijn, waar ga je nou liever 3 uur lang naar zitten te kijken, een spannend spingparcours waar het er soms hard aan toe gaat of een dressuur proef waarbij iedereen dezelfde oefeningen moet doen.. Nou ik weet het we hoor, en dat van een dressuurruiter..

Sorry maar de goede springruiters en paarden zijn gewoon entertainers

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:00

Bij een springruiter valt het vaak meer op wat ze doen.
Een dressuurruiter oog misschien vriendelijker, maar dit hoeft ook niet altijd zo te zijn.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 02:14

Citaat:
Een 150 parcours springend paard, is niet te vergelijken met een ijslander of de meeste van onze paarden..
Niet in de ring tenminste, thuis zijn ze ook op een gewoon bit en zit te rijden.
150 parcours springende paarden zijn een beetje
Anders deden ze het niet.

Ik ben het volledig met je eens, een paard kan die 1.50 m best springen, maar welk paard doet dit nou echt vrijwillig...(weet ff niet hoe het anders te zeggen)

Denk dat die ruiters die op dat niveau rijden toch wel weten waar ze mee bezig zijn, anders kom je daar niet zomaar!

Heb thuis een 6-jarige pony staan, als die zo hindernissen ziet niks in de hand, maar rijd je op een hindernis af, zoef en dan heb ik niks meer en hoewel hij best mag aantrekken is dit gewoon te veel van het goede, maar ik houd mijn hand dus laag en hem van voren tegen, dan changeert hij wel 5 x voor een hindernis (heel irritant, maar goed) en een stukje voor de sprong laat ik los, hij trekt aan, komt mooi uit, zet fijn af en ik heb meer controle, dus ja is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. (we springen op concours trouwens pas B, omdat ik eerst nooit sprong op wedstrijden, thuis springen we soms hoger, maar daar heb je verder zo weinig aan).

Las net ook nog ergens, kan het zo 1,2,3 niet meer vinden, dat sommige paarden totaal geen moeite doen over een kruisje van 30 cm., maar zodra het hoger wordt, dan laten ze pas zien dat ze kunnen springen. Komt me bekend voor, mijn jonge paard (wordt dit jaar 4) heeft vanaf het begin dat ik ermee sprong (nog niet zo lang dus) nooit echt gesprongen over lage hindernissen, dan had je echt zoiets van, kan je wel springen?(raakte het hout verder (net) niet hoor) Alleen als er iets "engs"onder stond dan sprong hij een klein beetje hoger. Maar dan denk je ach bouw er eens 1 meter van en dan krijg je het, springt hij over de palen heen( van 1.60 m) mij daarbij bijna lancerend Vork *vrouwtje zie je wel dat ik kan springen, maak me alleen niet al te moe* Haha!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:46

daarom vind ik Albert Voorn altijd zo mooi om te zien. Het lijkt wel of die man helemaal niets doet.

Over dat grove terug nemen. Mooi is het niet maar ik weet wel dat een paard wat erg enthousist wordt lastiger terug te nemen is. Ik moet soms na een stevige rengalop ook all zeilen bijzetten om weer terug te komen in tempo terwijl ik hem in andere omstandigheden op mijn zit kan terugrijden. Die adrenaline maakt ze blijkbaar ook iets minder gevoelig.

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:53

soms heb ik ook dit probleem...ik spring nu met de les 1 meter best wel hoog vind ik zelf....
en dan zit ik soms wel is op een paard en dat word dan zo ongelofelijk heet en druk en dan houd ik hem amper...
vorige week woensdag zat ik ook op een paard nou ik hield haar gewoon totaal niet ze werd echt heel heet..en ophouding had geen nut ze croste gewoon op de hindernis af

heb gewoon dan maar geprobeert om haar terug te nemen met me zit want ze reageerde echt totaal niet op het bit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 16:12

Oefenen, lieverdje Haha!

Op die hoogte moet het gewoon nog allemaal zo kunnen, zonder andere bitten enz
Anders kom je nooit verder Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:36

paardje waar ik op rijd moet je ook met alle macht terughouden voor de hindernis, ze komt altijd goed uit en springt perfect maar het is nou niet erg fijn om het maar zo te zeggen.. heb er meestal ook rubberen teugels aanhangen zodat ik geen last krijg van mijn armen (zijn wat elastischer dan gewone springteugels)..

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:42

nou nog zo een geval van zitten en terugneme en hope dat je blijft zitten
zat vanmiddag op zo een paard nou als die hindernis ziet....word hij mal...
moest hem ook rijden met een stang anders gaat hij gewoon dwars door die hindernissen heen zo hard gaat die maloot....
echt eng...
en mijn instructrice zegt gewoon zet hem af en toe maar gewoon eens flink op de rem....
was echt niet leuk om zo kneiterd hard te gaan...was gewoon eng....
ging op gegeven moment zo hard dat ik voor dat paard uit begon t springen...omdat hij steeds anders sprong danm weer dichtbij dan weer van verweg...
maar zelfs toen met een stang hield ik hem niet met springles...
hij word echt te heet...

iemand enig idee hoe je dat in gods naam weg krijgt :S en half uur gallopere heeft ook geen zin...dat beest word gewoon helemaal heet door die hindernissen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:43

lees de sticky bij rt maar eens Pling