wie kan mij helpen? springen te snel!:(

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissSL

wie kan mij helpen? springen te snel!:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 19:52

haaij..

Ik heb een probleempje,,
Ik heb een pony arabier die ontzettend snel is.. Met dressuur gaat het egt goed maar met springen gaat het egt totaal niet.. Ze vliegt elke keer weer keihard op de hindernissen af en als ze eroverheen is dan gaat ze weer heel hard rennen.. ik vind dit egt hlmaal niet leuwk.. zit nu in de L ma kan niet verder gaan omdat het gewoon gevaarlijk wordt..

Voor het gval dat iemand denkt dat het aan mijn dressuur ligt: ik dressuur ELKE dag,, ik spring maar 2 kee rper week 1 kee rop les en 1 keer thuis.. ook heb ik springles maar ik schiet er gewoon niets mee op.. heb dese pony al bijna 4 jaar en nog weinig verbetering.

Ik baal hier heel erg van want ik hou helemaal niet van dressuus maar juist van springen.. En mijn pony vind het ook hlmmaal geweldig en kan egt ontzettend goed springen maar dit is natuurlijk niet goed..

Op de eerste hindernis kan ik dr nog bij mij houden.. mijn tempo laten lopen maar na de eerste lukt mij dat niet meer.. na de 1e gaat ze rennen.. haar eigen tempo lopen.. het hele pacour door.. dit is gewoon gevaarlijk en zo wil ik het niet.. ik ben nu even met dce wedstrijden springen gestopt want ik vind het niet leuk meer zo..

ik vind het gevaarlijk voor mezelf en me pony.. ben gwoon bang dat die zn poten breekt zo..

Spring ik miss te weingig? dat ze het TE interesant vind?
ik gebruik een dubbelgebroken bit.. een enkele heft totaal geen zin en mijn instructuer wil niet dat ik met een passoa bit ga springen..
Ik rij ook met een martegaal..

Ik zit hier egt mee.. baal erg egt ontzettend van.. ik vind dit heel erg poedersuiker..

Wie kan mij hier mee helpen?

dank je alvast..

Groetjs,,

_promiss_

Re: wie kan mij helpen? springen te snel!:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:25

hooooi ik heb juist het tegen overgestelde mijn pony wil juist NIET springen maar ja meschien ik weet niet of je dat al doet maar meschien moet je eens longerent er overheen gaan met der zonder iemand er op dan ben jij veilig en kan je het tog regelen of rij haar eerst een beetje moe( is moelijk ik weet het Ja )en ga daarna springen maarja ik hoor het wel Doei! veel succes

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:33

mijn pony doet dit ook alleen met springen, met dressuur is ze niet vooruit te krijgen en met springen gaat ze er al in een keiharde galop overheen. Ik vind dat zelf niet zo erg.. liever goed voorwaarts dan zo traag. Wat misschien helpt is een hindernis in t midden zetten en die steeds springen en daarna steeds een paar rondjes door galopperen dat deed ik ook met mijn pony, daarna kon ik gewoon een heel parcour in een rustig galopje springen Haha! ik denk als je wat vaker springt ie vanzelf wel rustiger word.

fanclubE_Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:25

ik had ook zo'n probleem
mijn instructeur heeft mij tijdens de springles een aantal oefeningen laten doen
oa halthouden tussen 2 sprongen door
ik denk niet dat je veel meer moet gaan springen
teveel springen is ook niet echt goed
misschien moet je voor je gaat springen wat langer losrijden
gewoon een half uurtje dressuuren om er wat rust en onspanning in te rijden

veel suc6 ermee nog

loveramona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:31

bij ons zijn er ook soms pony's die zo doen
wat we dan altijd moeten doen is:
- kleine voltes rijden of
- gewoon uit laten lopen tot je zeker weet dat je hem/haar terug kan nemen of
- bij springen als ze eropaf sjeest niet over de hindernis laten gaan of
- in stap op de hindernis af en als ze harder gaat en jij wil dat niet omdraaien en als het goed gaat iets voor de hindernis in draf/galop zetten
en als je pony braaf is heel goed belonen en al heb je een keer goed gesprongen dan nog een keer doen en als die weer goed gaat gelijk stoppen met springen en heel erg belonen

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:15

Je moet idd er voor gaan zorgen dat je paard weet waar de rem zit. Dus wat ik altijd doe als ik springles geef en ik heb iemand met een paard dat gewoon doorrent, is een dubbel neerzetten (niet te hoog, en niet te dicht opelkaar) en dan rustig inkomen en proberen om hem te laten halt houden tussen de hindernissen (wat dus al eerder werd genoemt) zal de eerste paar keren moeilijk zijn, maar als je de hindernissen laag zet is t geen probleem. Je paard moet namelijk met zijn hoofd ook bij jou zijn en niet alleen bij de 'leuke' hindernissen, het is natuurlijk geweldig dat hij het zo leuk vind maar hij moet wel luisteren, wat je ook kan doen is een klein en laag parcoursje uitzetten en elke keer als hij gaat rennen rijd je een volte halve baan net zolang totdat hij rustig er op af loopt. Een keer streng stilzetten kan ook geen kwaad hoor! Ik ken je paard natuurlijk niet dus of het werkt weet ik niet maar je kan het altijd proberen, maar denk erom bouw het niet te hoog als hij dan een keer doorrent dat je dan geen ongelukken krijgt, succes ermee!

kuss

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:16

Oh en ik vergeet een heel belangrijk iets, belonen als hij het WEL goed doet!

Anita87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:22

succes schatje!!!

MissSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 16:37

* op het langer inrijden.. heolanger ik op mijn pony zit... hoe heter die wordt.. als ik een half uur eerst lekker los ga rijden en moe rijden dat is ze egt alleen maar gekker.. aan het begin van de springles gaat het ook altijd ietsjes beter dan aan het eind.. want hoe meer ze springt hoe gekker ze wordt..

* en haar een keer goed stil zetten heb ik ook al vaak geprobeerd.. maar als ze het in haar bol krijgt tussen die hindernissen krijg ik er niet normaal stil.. dan moet ik gwoon gmeen doen en dr tegen de zijkant zetten.. of een keer een goede ophouding maken.. maar als ik dit te vaak doet dan is dat ook niet goed lijkt mij..

maar bedankt alvast!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:44

MissSL schreef:
haaij..
ik spring maar 2 kee rper week 1 kee rop les en 1 keer thuis.. ook heb ik springles maar ik schiet er gewoon niets mee op.. heb dese pony al bijna 4 jaar en nog weinig verbetering.

Mss moet je eens om je heen gaan kijken voor een nieuwe instructeur want als je na 4 jaar lessen nog geen verbetering hebt gaat dit ook niet meer komen.Jouw instructeur kan wel een hele goede zijn maar hij kan jou niet verder helpen.Ik ken iemand die hetzelfde probleem had en nadat ze na een paar jaar bij een andere instructeur ging lessen zijn ze enorm vooruit gegaan.Gewoon eens rond vragen of iemand nog een goede weet en daar eens gaan kijken om te zien hoe hij de dingen aanpakt en of dat mss voor jou gaat werken.

MissSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 17:34

jaah ik heb oko een hele goede instructuer maar ik snap wat je begrijpt.. hij kan mij gewoon neit verder helpen.. maar ik heb ook priveles gehad van 2 adnere.. en daar is het ook niet beter van geworrden..

ik weet het egt niet..

miss tog maar passoa bit proberen?

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 18:31

Ja als t egt niet lukt en ook niet met consequent streng voor hem zijn (ook al is dat niet leuk) zou je een keer een passoa bit kunnen proberen niet meteen op de laatste ring want dan trek je de mond stuk en heb j kans dat hij bang word voor het bit. Ik zou er niet te vaak mee rijden, dan heb je kans dat je paard op een normaal bit helemaal niet meer reageerd. Kijk ik ken je paard niet maar soms moet je dingen proberen om achter een oplossing te komen, nu krijgen we vast weer heel veel reacties van: Ah.. een passoa bit is zielig ik zou het niet doen (kan je op wachten) maar als jij denkt dat het werkt probeer het zou ik zeggen, ik neem aan dat als je het overweegt dat je er ook wel mee kan rijden! succes nogmaals xxx

MissSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 18:40

jaah ik weet wat het doet als je met zo een bit gaat rijden..
ik heb dat bit geleend van iemand en d8 daar ga ik een keer mee springen.. toen heb ik er eerst een keer gewoon mee gedresuurd want ik d8 het is niet goed om er meteen mee te springen,, heb haar eerst even aan het bit laten wennen.. ik heb hm aan het ringentj onder de gewone ring gedaan.. dus nog iet op de laatste.. ik kon heel goed merken dat dit effecht had.. want ze reageerde hier erg op.. een goed effect had het.. maar toen zei mijn instructeur dus dat uik er beter niet mee kon gaan rijden.. en teon heb ik het bit maar niet meer gebruikt.. maar ik weet wat ik doe als ik met het bit rij..

ik ga het tog maar weer eens met mijn instructeur overleggen.. en kijk dan weer verder.. hij raadt het mij sterk af.. hij zegt dat je pony er op den duur slechter van kan gaan springen.. als je hem bv wat wel een keer kan gebeuren, niet helmaal goed meegeeft boven de sprong dat die dan zo een klap krijgt dat die daardoor anders en slechter kan gaan springen..
je gaat er natuurljik niet vanuit dat dit gebeurt maar dat zegt hij tegen mij..

maar bedankt:)

groetjs,,!

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:16

Ja daar heeft je instructeur inderdaad ook gelijk in. Maar daarom zei ik ook al dat je als je er mee rijd doe het niet te vaak. Maar ja je instructeur kent jou en je paardje het best. Ik hoop echt voor je dat het beter gaat, en dat j een goede oplossing vind! Hou me op de hoogte ben namelijk erg benieuwd hoe het allemaal gaat met jou en je paardje.

Dikke kus

MissSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 20:22

dank je zal ik doen!!

xXX

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:47

MissSL schreef:

ik ga het tog maar weer eens met mijn instructeur overleggen.. en kijk dan weer verder.. hij raadt het mij sterk af.. hij zegt dat je pony er op den duur slechter van kan gaan springen.. als je hem bv wat wel een keer kan gebeuren, niet helmaal goed meegeeft boven de sprong dat die dan zo een klap krijgt dat die daardoor anders en slechter kan gaan springen..

Ik geef hem helemaal gelijk.Ik vind het onverantwoord om daar mee te gaan springen.Ik denk niet dat jij begrijpt wat er gebeurt als je niet genoeg ruimte geeft boven de sprong.Leer eerst maar eens goed rijden.

Lauraa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:17

denk ook goed aan jezelf zoals: diep zitten, handen laag en bij elkaar. Mijn pony gaat ook altijd heel hard maar dat is al een heel stuk minder geworden. wat vooral bij mij heel veel heeft geholpen(ik weet niet of het bij jou ook helpt. elke pony is anders) is balkjes of kleine hindernissen en daar tussen veel schakellen 5 gallopsprongen 6 gallopsprongen en zoals eerder genoemt een keer halthouden. Wegtrekken voor de hindernis zou ik niet aanraden want dan maak je er een weigeraar van. vooral laag oefen en niet hoger gaan als ze toch hard blijft lopen je kunt ook als je gewoon aan het dressuren bent af en toe een klein sprongetje nemen en dan weer rustig dresuurmatig verder rijden.

heel veel succes
kuzz laura

Anita87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:33

monsera schreef:
MissSL schreef:

Ik geef hem helemaal gelijk.Ik vind het onverantwoord om daar mee te gaan springen.Ik denk niet dat jij begrijpt wat er gebeurt als je niet genoeg ruimte geeft boven de sprong.Leer eerst maar eens goed rijden.

leer eerst maar eens goed rijden?! doe normaal mens... achterlijk wijf

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 23:07

Hoe kan je nou zeggen leer eerst eens rijden? je weet niet eens hoe ze rijd, als zij met een pessoa bit wil rijden zal ze heus zelf wel weten hoe ze rijd??? tog.............

roxanna_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 00:51

monsera schreef:
MissSL schreef:

leer eerst maar eens goed rijden?! doe normaal mens... achterlijk wijf

weer een gezellige reactie, maar goed...ik heb ook een tijdje een paard gereden wat onwijs heet was met springen.. eerst hebben we gekeken hoe ze reageerde op springen (ze had weinig, tot niet gesprongen) toen moest ik haar stilzetten tussen de sprongen... okeej het is misschien een keer een flinke ophouding maken... maar daarna luisterde ze wel beter... ze ging soms nog wel hard, maar als je dan een ophouding maakte reageerde ze er wel op... je moet natuurlijk niet in die mond gan lopen rukken en trekken, maar een keer stil zetten kan ook geen kwaad... ze moeten leren te reageren op ophoudingen anders wordt het idd gevaarlijk !!
succes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 08:51

Op deze manier wordt er hier niet gediscussieerd. Tips en aanwijzingen zijn altijd welkom, maar er wordt niet gescholden.

MissSL, ik heb in een bericht hierboven al zeer veel topics aangehaald met nuttige tips over jouw situatie. Lees deze eens door, meestal is dit prima op te lossen zonder gebruik te maken van een ander bit.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:07

Pony's die zelf met een tempo over een hindernis gaan, kunnen zich vaak zelf uitstekend redden als de ruiter hem/haar niet hindert. Bij paarden is dit anders, omdat die vaak wat minder behendig zijn. Daarom zou ik als advies geven om je pony niet tegen te werken voor de hindernis, maar na de hindernis meteen op de rem zetten. Paar seconden stilstaan of achterwaarts. Rustig aandraven en opnieuw. En steeds als hij te hard gaat, op de rem. Pas als die normaal kan doorgaan na de landing rijdt je een keertje een volte in galop. Neemt weer terug naar stap en ga nog een keer springen. Ook kan je vragen of je instructeur een paar x heen en weer voor de hindernis langsloopt...dus als jij aanrijdt...

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:23

Als hij na de hindernis niet meer stil te zetten is, zoals als tip wordt gegeven, waarom probeer je 'm dan niet gewoon door te laten lopen (zonder opnieuw te springen) tot je 'm terug kan nemen, zoals ook als tip wordt gegeven?