springen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

litteltje

springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 13:29

Ik ga eens een keer met mijn pony in de springles meespringen. Mijn pony kan heel erg goed springen alleen ik niet Bloos
Heeft iemand tips voor mij? Als ik voor een hindernis gallopeer, gaat mijn pony heel hard racen, en vliegt erover heen, een martingaal heb ik niet.
Iemand tips?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:31

goed blijven zitten tot de laatste moment en als ie afzet gewoon wat naar voren leunen en je handen en armen laten volgen !!

Succes Lachen !

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:35

Inderdaad, en als je les gaat krijgen, helpt de instructeur je wel met andere aanwijzingen. En het is net dressuur alleen staat er af en toe iets in de weg waar je pony even over heen moet...

Arwennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:40

litteltje schreef:
Ik ga eens een keer met mijn pony in de springles meespringen. Mijn pony kan heel erg goed springen alleen ik niet Bloos
Heeft iemand tips voor mij? Als ik voor een hindernis gallopeer, gaat mijn pony heel hard racen, en vliegt erover heen, een martingaal heb ik niet.
Iemand tips?

ik had precies hetzelfde met mijn vorige pony. Heette toevallig ook laika Schijnheilig maar ik ging dan in het begin in stap op de hindernis af en dan een stuk voor de hindernis aandraven. In het begin begon ik ook met hele lage hindernisjes. Succes OK dan!

litteltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 13:47

whaha! dattie ook laika heette OK dan! Ik moest een andere keer toen ik gewoon in de manege aan het springen was, voor de fun 2 hindernisjes. Toen kwam ik de instructeur voor springen tegen (toen meteen afspraken gemaakt Vingers aflikken ) en van hem moest ik eerst rustig in gallop over gewoon een balkje galloperen, en dan langzaamaan een kruisje maken... Toen begon ze dus meteen met racen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 13:49

litteltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 14:03

dankje

Arwennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 16:52

litteltje schreef:
whaha! dattie ook laika heette OK dan! Ik moest een andere keer toen ik gewoon in de manege aan het springen was, voor de fun 2 hindernisjes. Toen kwam ik de instructeur voor springen tegen (toen meteen afspraken gemaakt Vingers aflikken ) en van hem moest ik eerst rustig in gallop over gewoon een balkje galloperen, en dan langzaamaan een kruisje maken... Toen begon ze dus meteen met racen.

haha oeps Schijnheilig mijne crosste ook altijd zo (sorry ff offtopic) maar veel succes met springen!!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:01

Mss is het verstandig om wat vaker een springles te volgen want met 1 les is het probleem niet opgelost.Ik neem aan dat degene die springles geeft je hier heel goed mee kan helpen.Ik zou zelf niet vanuit de galop gaan springen want je kan haar duidelijk niet de baas.Probeer vanuit draf te springen dan gaat het iets langzamer en heb je meer tijd om je hulpen te geven.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:44

3 keer, op weg naar de hindernis op de rem "trekken".. En er dan dus niet meer over. De 4de keer wel springen, en je zult merken dat hij rustiger is

littlegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 19:56

heel goed voorbereid zijn en als het moet, een beetje meer naar voren leunen, probeer ook wat meer te verzamelen voor de hindernis
succes!

litteltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 19:59

monsera schreef:
Mss is het verstandig om wat vaker een springles te volgen want met 1 les is het probleem niet opgelost.Ik neem aan dat degene die springles geeft je hier heel goed mee kan helpen.Ik zou zelf niet vanuit de galop gaan springen want je kan haar duidelijk niet de baas.Probeer vanuit draf te springen dan gaat het iets langzamer en heb je meer tijd om je hulpen te geven.

Alle keren dat ik gesprongen heb, heb ik het via de draf gedaan. Omdat ik bang was dat ze in gallop echt heel hard ging racen, vorige week had ik dus geprobeerd in de gallop. Meestal doe ik het ook in draf, maar dan begint ze ook redelijk hard te draven

litteltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 20:00

maartjuh schreef:
3 keer, op weg naar de hindernis op de rem "trekken".. En er dan dus niet meer over. De 4de keer wel springen, en je zult merken dat hij rustiger is

Maar dan zal ze gaan denken, ooh, ik mag weigeren. Paar keer later: hee ik wil niet springen, ik weiger gewoon. Zo slim is mijn pony.
Of niet soms?

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:40

litteltje schreef:
Maar dan zal ze gaan denken, ooh, ik mag weigeren. Paar keer later: hee ik wil niet springen, ik weiger gewoon. Zo slim is mijn pony.
Of niet soms?

Nee. Bert Romp ((ex)bondscoach van de paarden) gebruikt deze manier ook. Dus ik zou er maar vertrouwen dat dit goed werkt. Anders zouden alle ruiters in athene wel 3 weigeringen hebben gehad.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:50

ik rij ook op zulke paarden af en toe *LOL*
wat bij mij heel goed lukt ze ze echt 'opsluiten' tussen je benen. Dat is niet gezelfde als benen geven maar je legt ze erg zwaar lansg je paard en je paard moet ze duidelijk voelen met een constante druk. en daar bij aansluitend je gesloten handen en zwaar zitten.

ook is het goed om geen lange rechte lijn naar je hindernis te rijden en 10 tal meter voor de hindernis afdraaien is al voldoende. zo hebben ze geen plaats om echte snelheid te maken.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 21:58

Als je echt niet kan springen zou ik eerst springen oefenen op een rustigere pony..

chita1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 00:10

In ieder geval zou ik van te voren aan de instucteur uitleggen wat het probleem is. Dan kan die daar rekening mee houden en heeft misschien ook tips voor je. Verder kan je misschien beginnen met balkjes en een heel laag kruisje zodat je rustig kan oefenen.

litteltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 12:27

marleendv_88 schreef:
Als je echt niet kan springen zou ik eerst springen oefenen op een rustigere pony..

Ik heb een eigen pony, die stal ik bij mijn oom. En waar ik dan les heb, is op een manege, maar daar staan geen pony's. Dus ik heb geen andere keus dan mijn eigen pony.

123468086

Re: springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:57

als je wend kijk je naar de sprong rij dr recht op aan, kijk over de sprong heen (niet naar beneden) laat je pony regelmatig galoperen, als hij afzet verlichte zit, handen iets meegeven als hij neerkomt terug zitten en belonen Tong uitsteken <--------- zo gaat het bij mij in ieder geval Knipoog

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:02

Als je pony zo hard op de hindernis afgaat kan het zijn dat het stress is maar ook lol. Als je hem dan idd 3x stil wil zetten zal die dat niet als weigeren zien omdat hij graag springt. Ik heb een pony gehad die kreeg ik niet stil en mijn instructeur liep dan altijd als ik aanreed heel rustig voor de hindernis langs...en dan als hij paar meter voor afzet was dan was de hindernis vrij (dacht de pony) en ging die pas vaart maken. Een pony loopt namelijk nooit zomaar iemand omver...tenzij je hem daartoe zet of hij angst heeft...misschien even overleggen...laat je instructeur wel goede timing hebben...anders weigert je pony of komen jullie niet uit...en ongelukken kunnen we niet gebruiken natuurlijk Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:59

ik had dat met mn eerste pony ook..
ik moest altijd op de volte voor de hinernis drafen of galloperen..
en dan net doen alsof ik erop ging maar dan net iets ronder en de volte in..

dan maakte ik in t begin wel 20 voltes voordat ze rustig was..
en ging dan op de hindernis echt af..
werkte prima

en idd 3x stilzetten deed ik later ook toen ik mn pony wat makkelijker in kon houdene n dat werkt nog beter...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 07:34

Heb je inmiddels al springles gehad?Ik was benieuwd hoe het is gegaan.

ittheclown

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:43

litteltje schreef:
monsera schreef:

Alle keren dat ik gesprongen heb, heb ik het via de draf gedaan. Omdat ik bang was dat ze in gallop echt heel hard ging racen, vorige week had ik dus geprobeerd in de gallop. Meestal doe ik het ook in draf, maar dan begint ze ook redelijk hard te draven

hoi ik neem aan dat omdat ze zo hard gaat je niet zoveel met haar springt toch ?

dus ik denk dat als je je les neemt en dan ongeveer 1 keer per week springt ze zoiezo wel wat rustiger word(op den duur) omdat het dan niet meer vreemd is . (mischien heb k het mis hoor maar vaak zie je dat als een paar d een paar keer gesprongen heeft al een stuk rustiger word)

scoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:20

mijn pony doet dat ook
je kunt proberen voor de hindernis een volte rijden
iemand laten zeggen volte of spring
bij mij helpt dat
zo heb ik het toch gedaan
of een ander bitje voor het springen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:04

Vraag aan de instructie ook raad. Daar zijn ze voor. Wat ook helpt is dat er iemand achter de hindernis gaat staan, maar die moet wel weten at hij doet.