Om een uurtje of 12 kwam ik daar aan en ik werd meteen hartelijk ontvangen door de fokker zelf. Hij vond het erg leuk dat ik langskwam en hij begon meteen te vertellen over de nakomelingen van Dieuwke die zij zelf nog hadden (de beide Respects). Die zijn we toen meteen gaan bekijken. Beide beestjes lekker even losgegooid in de bak zodat ik foto's kon maken, en toen kwam ook zijn vrouw thuis van het boodschappen doen. We zijn toen onder het genot van een kopje koffie en een stuk door mij meegebrachte appeltaart foto's gaan kijken en daarna ben ik met de vrouw van de fokker naar een dorp verderop gereden om nog een halfbroer en -zus (de beide Figaro's) te bekijken. Helaas heb ik ze niet onder het zadel gezien omdat beide eigenaren niet thuis waren, maar ik vond het al leuk genoeg om ze nu eindelijk eens in het echie gezien te hebben!
De vrouw van de fokker heeft van alle paarden die ze ooit hebben gehad en/of beleerd een plakboek bijgehouden, met geboortedata, namen en data van nakomelingen en natuurlijk een hoop foto's. Ze hebben altijd Haflingers, Fjorden en NRPS-ers gehad, en diverse paarden beleerd in het tuig. Natuurlijk kwam het gesprek al snel op de nakomelingen van Dieuwke, en dit is wat ik er van heb opgestoken:
Dieuwke zelf is in 1999 verkocht via een kennis in Harskamp aan een vrouw in Schaarsbergen (?) die er nu recreatief mee rijdt. Ze is inmiddels 16 en ik hoop haar toch nog een keertje te vinden.
Haar zeven nakomelingen zijn (met geboortejaar):
1992: Prins Ameretto (v. Prins Abdullah etc. ox). Die is erg berucht hier op Bokt, verdere toelichting overbodig.

1993: Nucamaro (v. Nucari). Hij heet nu Jasper, is western beleerd en staat ergens in Noord-Holland. Ik heb de adresgegevens van de huidige eigenaren, dus die kunnen binnenkort een belangstellend telefoontje van mij verwachten.

1994: Fidi (v. Figaro x). Eigendom van de schoondochter van de fokker. Heeft dit jaar een erg leuk veulentje gekregen van Paddox. Fidi is wat steviger en groter dan Ret, maar qua kleur en koppie is het bijna een kopie (op het regelmatige blesje na). Een erg vriendelijk paard, wordt dressuurmatig gereden en ik vond het het mooiste paard van allemaal.
1995: Faykou (v. Figaro x). Helaas in november '96 op anderhalfjarige leeftijd overleden aan zandkoliek.
1996: Faro (v. Figaro x). Staat op stal bij de overburen van zoon & schoondochter en wordt niet zo heel vaak bereden. Faro is dan ook wat minder gespierd dan Ret, maar qua kleur en bouw verder bijna een kopie. Hij kan er iig net zo schlemielig bij staan. De stalhoudster zei nog: 'Het is die met dat groene halster', maar dat had ik natuurlijk allang gezien

1997: Geke en 1998: Ruaart (beide v. Respect). Deze staat nog allebei bij de fokker en lijken totaal niet op elkaar. Geke is net als Ret kastanjebruin en Ruaart is donkerbruin, meer zoals Dieuwke. Ze kennen inmiddels het zadel en het bit, maar tot nu toe is er nog niemand echt mee aan de gang geweest omdat de fokker niemand weet die ze netjes kan inrijden (en daar de tijd voor heeft). Leuke paardjes, vooral Geke zou het leuk kunnen doen in de sport. Ruaart zag er wat ingevallen uit, maar was wel de brutaalste van de twee. Geke kon af en toe wat schrikachtig zijn.
Ik heb natuurlijk ook het nodige verteld over onze Ret en wat foto's achtergelaten voor het plakboek, en na een uurtje of drie was het weer tijd om te gaan. Binnenkort ga ik nog eens terug met mijn zusje, want die was ook heel nieuwsgierig geworden. Heb een hoop foto's gemaakt, morgen breng ik het filmpje weg en ik hoop dat ik binnenkort ergens een scanner tot m'n beschikking heb!