Ik ben steeds meer met de minipaardjes bezig en doe dus bijna niks meer met Bouke en dat vind ik doodzonde, dus vandaar.
Maar er is een maar, Bouke heeft maanblindheid, dat is een aandoening waarbij ze een soort ontsteking in het oog krijgen, de pupil, (die de lichtinval regelt), blijft dan wagenwijd openstaan, en kan het licht niet meer regelen, wat dan dus best pijnlijk is, hij krijgt dan een vliegenkap op tegen het licht, en moeten er atropine druppels in, dat maakt de pupil weer soepel, hij is dan een dag of 3 zielig en daarna is het weer over. Bouke heeft nu 3 x zo´n onsteking gehad in zijn leven, (hij is 4,5) het is iets wat af en toe terugkomt, waar het precies door komt weten ze niet, sommige zeggen uitwerpselen van ratten enzo, andere zeggen eiwit, maar 2 van de 3 keer waren juist midden in de winter, ik heb zelf het idee dat het gebeurt als zijn weerstand iets lager is, het was bv bijna 2 jaar terug sinds zijn laatste onsteking, maar hij was van de zomer een keer s´nachts in sloot gevallen, en prompt een weekje later een ontsteking dus.
Bij zo´n onsteking blijft er wat litteken weefsel achter, volgends de da moet je je het voorstellen alsof hij door een matglazen raam kijkt.
Hij ziet er dus nog wel wat mee maar minder, aan het oog zelf zie je weinig alleen als de zon er in schijnt zie een iets blauwe waas.
Nou heeft Bouke er echt héél weinig last van, maar als je op internet zoekt op maanblindheid krijg je verhalen over paarden die bijna elke week aanvallen hebben, kreperen van de pijn, weet ik veel wat voor berg medicijnen krijgen, en aan 2 ogen blind zijn.
Terwijl Bouke met een simpel druppeltje in het oog er zo weer af is.
De mensen die dus tot nu toe gereageerd hadden haken daar dus ook allemaal op af, en heel begrijpelijk ook als je die verhalen leest.
Ik zou bijvoorbeeld zelf een garantie willen geven dat hij het niet aan het andere oog krijgt, maarja wie heeft er nou zin in zo´n papierwinkel?
Ik heb als vraagprijs €4000 staan, puur om handelaren weg te houden, want ik wil gewoon een goed tehuis, waar hij dagelijks naar buiten kan en met paardenvriendjes, voor zo´n huis ben ik gerust bereid om een heel eind met de prijs te zakken, maar als je dat in een advertentie zet krijg je alleen maar koopjesjagers.
De keuze om hem te koop te zetten was al heel moeilijk en eigenlijk wil je dan ook dat het niet te lang duurt want je blijft toch tegen dat afscheid aanhikken, maar ik vraag me dus af of ik hem dus uberhaupt wel kwijtraak, weggeven doe ik zeker niet, dan zit hij binnen de kortste keren doorverhandeld bij een malafide handelaar die niks over het oog verteld, want je ziet er aan de buitenkant zo goed als niks aan.
En dat wil ik mijn paard niet aandoen....
Bovendien is het een prachtig paard die zonder dat oog misschienwel 2 x zo veel zou kosten...
Sorry maar moest het even kwijt... Bah...