Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
_Anke_ schreef:Neem iemand mee met verstand van Friezen! ik hecht zelf veel waarde aan een goed papier, een fries met een goed papier is meestal ook met aandacht gefokt. Dus over het algemeen een paard met kwaliteit!
Let idd op manenexceem en mok, want een fries met die huidaandoeningen is geen pretje!
Nog meer tips nodig pb me maar!
zij kunnen je vast ook wel verder advies geven! 
net als jij en velen met ons ben ik ook jaren geleden gevallen voor het Friese paard.
Marijke schreef:Hallo Karin!
Allereerst goede beslissingnet als jij en velen met ons ben ik ook jaren geleden gevallen voor het Friese paard.
Mijn profiel is niet helemaal up to date maar ook mijn droom is een paar jaar geleden uitgekomen. Ik heb een ruin Minne genaamd van 8 waarmee ik vooral recreatief rijd maar ook om de week dressuurles mee heb en dus ook mijn rondjes en oefeningen in de bak rijd en ik heb een nu 2½ jarig dametje Ietske genaamd.
Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten en het is inderdaad verstandig om iemand mee te nemen die goed "in de Friezen" zit qua kennis en kunde, maar laat ook vooral je eigen gevoel niet uitschakelen, het gaat er ook om dat het paard jou heel erg aanspreekt. Ga vooral bij veel verschillende adressen rondkijken en laat je goed informeren, vergelijk prijzen etc.
Het verhaal van de mok en schurft ben ik het niet helemaal mee eens, schurft(mijt) is met een adequate behandeling en middel heel goed en snel te genezen en mok is vaak een kwestie van voorkomen is beter dan genezen een ook daar ben je als baasje weer zelf bij. Wel ben ik het eens uit eigen ervaring dat Friezen vaak bikkels zijn die niet zo snel laten merken als ze iets mankeren wat meer oplettendheid van jou als eigenaar vergt (ken je eigen paard!) gelukkig zijn het over het algemeen ook enorme vreetmonsters en dat is altijd een goede graadmeter of ze lekker in hun vel zitten![]()
![]()
Kan er nog wel veel meer over uitweiden (waar het hart van vol is...) maarre als je nog vragen hebt PB gerust!!
Heel veel plezier en succes bij je zoektocht naar jouw Friese parel! De site van FPF is inderdaad een aanrader (Fries Paarden Forum).
Groetjes,
Marijke

Jnien schreef:Hé Anke.. dat eerste ben ik met je eens en et laatste ook, dus iemand meenemen die verstand heeft van friezen. Ook et letten op manenexceem en mok.
Maar dat goede papier ben ik niet zo met je eens. Daar hangt én een leuk prijskaartje aan én tis geen garantie op een goed paard.
Kijk mijn eigen.. zijn papier is niet geweldig.. zijn vader afgekeurd en moeders géén ster, toch is hij ster geworden en doet et onder et zadel super.. hij is Z.
Wil alleen maar zeggen dat papier niet geweldig is. Tenzij je wil fokken, dan is et papier een stuk belangrijker!
Oja.. wil je een zwarte fries.. ga dan in de zomer kijken naar friezen. Ze willen nog wel es verkleuren!![]()
wat onwijs leuk dat je voor het friese ras gaat...
maar is wel erg leuk om te hebben, vooral als je er ook mee wilt fokken etc.