Dierenbescherming tegen paardrijden?Lees!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floortjuhh

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:34

Nee tuurlijk denk ik niet dat we uit een ei komen fokken is onder andere wel een natuurlijk gedrag maar wat dacht je van onderdanig gedrag naar andere paarden gewoon de hele paarden taal! het gaat niet alleen om het fokken dat de dieren bescherming bedoelt maar om het gedrag van de paarden van die 4 wanden in een stal worden paarden ook niet blijer van hoor paarden horen ook met elkaar te kunnen communiceren maar als paarden vanaf veulen af aan al in een box staan is de kans groot dat ze contact gestoord worden net als het paardje vankennissen van ons.. en die stond dus bij ons in de wei en die begreep geen hol van paarden taal en werd dus telkens geschopt en gebeten door de rest omdat die niet snapte dat als ons inez ( die de baas is in de wei) zijn oren plat legte of naar achteren liep dat ze daar mee bedoelde sodemieter op en daarom was het dus het zielige paardje in de wei.. en dat is idd heel zielig en zo'n paard heeft dus geen natuurlijkgedrag meer an kan zich dus ook niet meer als paard voor doen in een kudde rond uit zielig dus en ik snap echt wel dat de dieren bescherming hier op tegen is!!! jullie niet???
paarden kunnen namelijk zoveel zeggen met alleen hun lichaamshouden let maar is op!!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:37

Jij hebt zo te zien weinig leestekens op je toetsenbord zitten, want hier kan/wil ik echt geen touw aan vast knopen.

Floortjuhh

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:41

Nee, tuurlijk denk ik niet dat we uit een ei komen.
en zoals ik al zei fokken is onder andere wel een natuurlijk gedrag.
Maar wat dacht je van onderdanig gedrag naar andere paarden gewoon de hele paarden taal!
Het gaat niet alleen om het fokken dat de dieren bescherming bedoelt maar om het gedrag van de paarden!
Van die 4 wanden in een stal worden paarden ook niet blijer van hoor.
Paarden horen ook met elkaar te kunnen communiceren, maar als paarden vanaf veulen af aan al in een box staan is de kans groot dat ze contact gestoord worden.
Net als het paardje vankennissen van ons..
en die stond dus bij ons in de wei en die begreep geen hol van paarden taal en werd dus telkens geschopt en gebeten door de rest.
omdat die niet snapte dat als ons inez ( die de baas is in de wei) zijn oren plat legte of naar achteren liep dat ze daar mee bedoelde sodemieter op. En daarom was het dus het zielige paardje in de wei..
en dat is idd heel zielig en zo'n paard heeft dus geen natuurlijkgedrag meer en kan zich dus ook niet meer als paard voor doen in een kudde. rond uit zielig dus !!!!
en ik snap echt wel dat de dieren bescherming hier op tegen is!!!
jullie niet???
paarden kunnen namelijk zoveel zeggen met alleen hun lichaamshouden let maar is op!!!
zo beter dan???!!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:41

Ik geloof dat ik met tessa meega Haha! Haha!, probeer hetzelfde stukje maar dan met punten, comma´s.........hoofdletters en een allineatje mag ook Haha! Haha!


edit al gedaan OK dan! OK dan!
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 12-05-04 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:42

het is wel komma he GK Haha!. En kijk eens ze heeft heel lief een berichtje met punten en komma's geplaatst. Dusssss.... Haha!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:43

Ze kunnen dit nooit realiseren! Er gaat te veel geld in omloop om dit voor elkaar te kunnen krijgen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:43

Fasel schreef:
het is wel komma he GK Haha!. En kijk eens ze heeft heel lief een berichtje met punten en komma's geplaatst. Dusssss.... Haha!



ik zag het te laat, flinke pluim voor floortjuh

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:46

fsoudan schreef:
Ze kunnen dit nooit realiseren! Er gaat te veel geld in omloop om dit voor elkaar te kunnen krijgen.


Nogmaals: er is niemand die dit probeert, het was slechts een hypothetisch voorbeeld (min of meer) en het ging zeker niet van de Dierenbescherming uit!

Floortjuhh

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:48

heheh thnx! Lachen maar het gaat er om wat ik wilde zeggen..
ik snap dat de dieren bescherming tegen manegepaarden is
en dan hoe er op sommige/meeste maneges met paarden wordt omgegaan.
een box is geen ideale plek voor paarden.
en ook niet alle weides zijn geschikt voor paarden.
wij hebben onze paarden ook in een wei staan met een schuil stalletje eignelijk een perfecte omgeven voor ons soort paarden!
maar ik heb een kwpn-er gehad die dus niet zo goed tegen de kou kon en ja dan is het natuurlijk zeker zielig zun beestje in de winter buiten te laten staan.
Dus hebben we die ook binnen gezet, maar dan wel alleen 's avonds.
en overdag bij al zun maatjes in de wij want dat is ook zeker belangrijk

Groetjes Floor

Floortjuhh

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:49

gheheh vind het wel leuk zo'n discussie Tong uitsteken

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 18:33

gouda"]
[quote="Idra"][quote="fabienne schreef:
Een van mijn pensionklanten is van de week naar Zweden geweest, waar een goedgekeurde zoon van zijn K welsh merrie staat, en daar blijkt het VERPLICHT dat ALLE paarden het hele jaar door een vastgesteld aantal uren per dag WEIDEGANG MOETEN KRIJGEN.......is daar dus gewoon wettelijk verplicht!!!!!!



Wel, dat vind ik nu eens een super regel!

En, beste Nederlanders, als het ooit zo ver komt dat ze de hele paardensport gaan afschaffen, dan verhuizen jullie toch gewoon naar België? Haha!
[/quote]
Hier in de omgeving is al niet veel weide en als er heel het jaar geweid zou worden dan is er geen grasspriet meer over en kan niemand meer een paard houden.
[/quote]

Dat vind ik ook een eng punt wat je daar noemt.
Nederland raakt te vol, en weidegrond schijnt van minder belang te zijn als bouwgrond.
Iemand krijgt het ook nooit voor elkaar om bestemmingsplannen om te zetten om er paarden te mogen houden.

Wil de overheid paarden gaan ruimen, net als de varkens en de koeien?

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 18:37

Werrd opgebeld door een vriendelijke woordvoerder van de DB, die zich het een en ander wel aantrok.
Hij had al meer reacties gehad op t stuk.

Hij wist niet WIE van de DB dit naar buiten had gedragen, maar de DB is geenszins tegen paardrijden.
Wel tegen de paardensport, om de manier waarop paarden getraind worden.
Ze overwegen een rectificatie aan te vragen.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 18:46

Het Bit is wel vaker niet helemaal accuraat Schijnheilig

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 19:02

Ik heb dit (zoiets) wel vaker gelezen.

In dit topic bijvoorbeeld
[VN] Paard overlijdt bij Metworstrennen in Boxmeer

xKatleentjex heeft daar ook de standpunten van de dierenbescherming neergezet. Ik weet niet waar zij het vandaan heeft, maar ik zal haar even quoten hier.

Citaat:
Paarden en pony’s worden tegenwoordig vrijwel uitsluitend beschouwd als recreatiedier. De Dierenbescherming is tegen het houden van paarden en pony’s voor productiedoeleinden (melk en bloed), vanwege de afweging tussen doel, middel en alternatieven.


en

Citaat:
Paardensport

Er zijn diverse soorten sport met paarden, zoals: springsport, dressuur, military, aangespannen wedstrijden, western riding en endurance. De Dierenbescherming is in principe tegen paardensport. Als een paard als huisdier wordt gehouden, is het echter van belang dat een paard wordt bereden uit het oogpunt van onder andere de natuurlijke behoefte van een paard aan beweging, sociaal contact en afleiding. Hierbij mag van het dier geen bovenmatige inspanning worden verlangd en moeten de eigenwaarde, de natuurlijke geaardheid, de gezondheid en het welzijn van het paard worden gewaarborgd. Als er niettemin sport met paarden wordt georganiseerd, moeten er strenge reglementen worden opgesteld teneinde de gezondheid en het welzijn van het dier te waarborgen.

· Voor sport geschikte paarden en pony's moeten een diervriendelijke training krijgen, onder deskundige leiding, zonder gebruik van ongeschikte, dieronvriendelijke trainingsmethoden of hulpmiddelen als barreren, het gebruik van elektrische stroomstoten en pijnlijke bitten.

· De trainingen moeten voor toezicht en controle toegankelijk zijn.

· Bij het trainen en sporten moet rekening worden gehouden met effecten op langere termijn. Dieren moeten worden afgetraind en begeleid, zodat ze weer 'normaal' kunnen functioneren.

· Dieren mogen tijdens trainingen, sport en werk niet overbelast worden en nodeloos pijn of stress ondergaan.

· Trainers moeten over voldoende aantoonbare bekwaamheid beschikken; gepleit wordt voor een officiële opleiding met diploma.

· Voor, tijdens en na de wedstrijden moet er een onafhankelijke geneeskundige controle plaatsvinden door een dierenarts. Zieke, geblesseerde of onder geneeskundig behandeling staande dieren mogen niet aan wedstrijden deelnemen.

· Er mag geen doping worden toegepast; er moet een deskundige, onafhankelijke dopingcontrole zijn.

· Er moet een wedstrijdboekje per dier komen, waarin een uitgebreid medisch rapport over het dier wordt opgenomen, de trainingen en wedstrijden waaraan is deelgenomen, de behaalde resultaten, de uitslagen, de onderzoeken, de dopingcontroles enz.

· Er moeten strenge reglementen komen voor trainingen, wedstrijden, deelname aan wedstrijden, parcours, bouw van hindernissen, weersomstandigheden, uitsluitingen en het uit de wedstrijd nemen, veterinaire en dopingcontroles enz. Er moeten sancties komen op onreglementair handelen.

Floortjuhh

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 19:07

Lachen ok kei mooi een goed stuk Lachen helemaal mee eens! maar het kost zeker wel geld om dit beter te organiseren!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 19:14

ellenlouise"]
[quote="Lovely schreef:
De DB wil waarschijnlijk weer scoren ergens mee, maar voorlopig hebben ze nog plenty zaken om zich druk over te maken.


Ja maar Lovely (en de rest), dit artikel ging helemaal niet van de DB uit!
Het heeft dus weinig zin om hen de zwarte piet toe te spelen.

En wat Jantien ook zegt, is het al jaren bekend dat de DB tegen sport met dieren is. Beetje flauw om dan nu net te doen of de DB een hetze tegen paardrijdend Nederland aan het starten is.

Dit topic is dus totaal uit zijn verband gerukt!!
[/quote]

Het topic is niet uit zijn verband gerukt, als je gewoon leest wat er in het artikel staat.
Datgene wat ik heb gequoted.
En daarin staat dus wel degelijk dat de DB tegen paardrijden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 19:42

De DB kent de voorschriften van de FEI waarschijnlijk niet, maar dan zijn ze niet de enigen, er zijn genoeg mensen die die niet kennen Haha!.
Bovendien vind ik dat je zelf op moet treden als je dierenmishandeling constateert en niet moet toekijken.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 19:45

Natasha schreef:
[Het topic is niet uit zijn verband gerukt, als je gewoon leest wat er in het artikel staat.
Datgene wat ik heb gequoted.
En daarin staat dus wel degelijk dat de DB tegen paardrijden is.
[/quote]


Als ik aangehaalde stuk van Myra1 lees, lijkt me dat de mening van de DB.
Het artikel in Bit lijkt me dan van een sensatieschrijver die ongenuanceerd de DB iets in de mond legt.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 20:02

Natasha"]
[quote="ellenlouise"][quote="Lovely schreef:
De DB wil waarschijnlijk weer scoren ergens mee, maar voorlopig hebben ze nog plenty zaken om zich druk over te maken.


Ja maar Lovely (en de rest), dit artikel ging helemaal niet van de DB uit!
Het heeft dus weinig zin om hen de zwarte piet toe te spelen.

En wat Jantien ook zegt, is het al jaren bekend dat de DB tegen sport met dieren is. Beetje flauw om dan nu net te doen of de DB een hetze tegen paardrijdend Nederland aan het starten is.

Dit topic is dus totaal uit zijn verband gerukt!!
[/quote]

Het topic is niet uit zijn verband gerukt, als je gewoon leest wat er in het artikel staat.
Datgene wat ik heb gequoted.
En daarin staat dus wel degelijk dat de DB tegen paardrijden is.
[/quote]

Het is in zoverre uit z'n verband gerukt dat een aantal mensen nu tegen de db gaan ageren, terwijl deze het bit-artikel waarschijnlijk niet eens gezien hebben!

Enne, ik heb het artikel er even bij gepakt en je hebt gelijk......er staat inderdaad dat de DB ook tegen paardrijden is. Slecht artikel dus.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 22:09

Ellenlouise lees mijn reactie van de DB hierboven even.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:11

Ja, ik had de reactie van de DB gelezen. Vandaar dat ik het artikel in Bit een slecht artikel noem. Of lees ik echt niet goed? Haha!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 22:15

Ja, maar DB vraagt zich wel af wie van HEN dat fout naar buiten heeft gebracht.
Maar ik ben allang blij dat ze er niet zo over denken als dat in het artikel werd gezegd!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:18

Okay, dan bedoel je toch wat ik dacht maar niet zei haha
Het leek me ook nogal stug dat ze er zo over zouden denken. Bokkers hoeven dus niet hun DB-lidmaatschap op te zeggen!

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:44

Sinds wij twee keer zo'n grapjas van de DB aan de deur hebben gehad zal ik nooit van zijn langzalzelevensdagen lid worden van de DB. Wat een mafkees.
1e keer komt een meneer omdat wij onze koeien niet zouden melken....(klopt hebben we de kalfjes ervoor bijlopen) Duh, die koe had nou eenmaal een groot uier... (niet alle koeien hebben cubmaatje B... sommige hebben een F Haha! )
2e keer komt een meneer omdat er een koe van ons in de wei zou lopen waar de ingewanden uithingen... Ik heb hem keihard in zijn smoel staan uitlachen. De desbetreffende koe had net een kalf gehad (kalf was nog niet eens droog) en hij had de nageboorte aangezien voor ingewanden.

Hij legitimeerde zich ook nog, als het nu een nietsvermoedende stadse knuppel was geweest.... Dan had ik nog wel de moeite genomen om hem het een en ander uit te leggen, maar alleen de toon die meneer aansloeg Stoom uit je oren

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:51

Myra1 schreef:
Paardensport

Er zijn diverse soorten sport met paarden, zoals: springsport, dressuur, military, aangespannen wedstrijden, western riding en endurance. De Dierenbescherming is in principe tegen paardensport.

(etc.)



Hey, dat stuk bedoelde ik in mijn eerste post in dit topic!

Maar goed, dat 'in principe tegen paardensport' is dus waar ik me niet in kan vinden. Ze moeten IMO wel met goede argumenten komen waarom paardensport dan zo verkeerd is. Werken en naar school gaan is tenslotte ook niet altijd even goed voor een mens, maar moet je er dan maar meteen tegen zijn? Knipoog