Paard overlijdt bij Metworstrennen in Boxmeer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:19

Ik kan weinig zeggen over het evenement zelf want ben er nog nooit geweest maar vind het wel erg voor het paard. Hoop dat het niet geleden heeft.

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:32

Citaat:
Het gaat blijkbaar niet eens om de varkenskop, dat is bijzaak.
Maar dan nog, Bij de slager liggen die dingen openlijk in de vitrine, soms een appeltje in de bek... dat mag wel... zoals al gezegd werd, Bij e MAc zitten we heerlijk te smullen... komt ook ergens vandaan alleen je ziet niet meer wat het geweest is, maar kan hetzelfde varken zijn geweest..

Dat is dan weer geen probleem, maar als je kan zien dat het een varken is geweest, dan is het wel erg ? Dat snap ik dus nooit he.
Ik vind zoiets wel weer komisch, het hoort er gewoon bij, datzelfde varken had ook op je bord kunnen liggen ...


die varkenskop is waarschijnlijk gewoon slachtafval..
bij het slachthuis liggen honderden van zo'n varkenskoppen..

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:21

heel sneu voor het paard maar als dit soort races ruim 250 jaar lang worden gehouden en dit is het eerste echte ongeluk met een van de deelnemende paarden, is dat dus een superklein risico vergeleken met andere wedstrijden, en zo'n paard kan hetzelfde overkomen tijdens een"oefenwedstrijd of een echt profesionele wedstrijd...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:14

264 jaar word deze race al gehouden, nu valt er een jammerlijk slachtoffer en dan moet die hele traditie maar meteen opgedoekt worden Verward

Zijn er geen echte problemen waar ze zich mee bezig kunnen houden?

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:15

Ik kom zelf ook al 4 jaar op de metworst maar ik vind niet dat deze afgeschafd moet worden. Het was een ongeluk. Meer dan 250 jaar is het goedgegaan en dan gaat het 1x fout en dan willen ze het gelijk afschaffen. Dat vind ik onzin!
De paarden worden erg goed getraint maanden van tevoren. Voordat de race begint worden ze ook helemaal onderzocht door dierenartsen dacht ik. Als ze niet gezond zijn laten ze zo'n dier ook echt niet meedoen.
Dat dat paard een hartstilstand heeft gekregen kan niemand wat aan doen. Dat had net zo goed een paard in de wei kunnen overkomen maar het is toevallig daar op de baan gebeurd! Dus moet het maar afgeschafd worden.. Nee dat vind ik onzin!!!!
De weg waar ze op racen is ook erg goed. Er ligt een super dikke laag zand op en na een paar race's wordt het zand weer glad gemaakt. Dat is allemaal erg goed verzorgd!

Maar om een lang verhaal kort te maken. Het is nou eenmaal gebeurt maar op de verkeerde plek. Daarom vind ik niet dat de metworst afgeschafd moet worden!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:25

Ik vind ook niet dat de metworstrennen afgeschaft moeten worden, zoiets kan altijd gebeuren.
Paarden en ruiters hebben weken (misschien wel maanden Verward) training vooraf en worden goed in de gaten gehouden. Voor de race worden alle paarden gecontroleerd, het is al vaker geweest dat een paard niet door de controle kwam en dan race je niet mee.
Ik vind alleen wel dat de laag zand niet dik genoeg is, je ziet namelijk dat sommige paarden nog steeds op de weg rennen (gaan gewoon door het zand heen) maar schijnbaar hebben de paarden hier geen last van.

Jammer dat voor iemand de race zo is verlopen, maar het is niet anders Lachen

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:33

jezus waar houdt de DB zich weeral mee bezig??!! ze zijn alleen maar mediagericht : grote race? ongeval? paardenleed? hup laten we nog eens van ons horen!!!
terwijl zij onterecht van hun tetter staan maken met héél wat media erbij (o wat zijn we blij) staan er 1000 dieren te vergaan in hun eigen uitwerpselen, tot aan de borst (!!) in de modder en kou (vanmorgen nog gezien)
ze zouden zich beter bezig houden met overal prikkeldraad te verwijderen en verbieden dan zich te bemoeien in een paardentak waar ze niks van weten en dus ook niet weten hoe GOED die paarden het wel niet hebben.
Ik vind het gewoon aanstellers die enkel op de media gericht zijn. Op waregem koerse staan ze zelfs ookal is er niks gebeurt te gillen dat we paardenbeulen zijn... nou laat ze maar eens komen kijken in een trainingstal en even vergelijken met de gemiddelde manege. denk niet dat ze dan nog het lef zullen hebben hun BEK open te doen.

Stoom uit je oren

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:15

de DB lijkt IMO een beetje op een pennymeisje. Ah wat sielug een paard dood, stomme ruiter hij had er niet op moeten gaan zitten. Volksvermaak mag niet met dieren, en zeker niet met paardjes die misschien niet gezond zijn. Die ruiter kon vast niet rijden.
Ik vind het persoonlijk een beetje eng dat er zo'n instelling is, en wel met zo'n macht. Het gaat hier immers niet om een echt pennymeisje die alleen de macht heeft om sielug te roepen, maar een heuse organisatie die werkelijk wel eens het einde kan betekenen van een eeuwen oude traditie!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:19

sherwood schreef:
Het gaat hier immers niet om een echt pennymeisje die alleen de macht heeft om sielug te roepen, maar een heuse organisatie die werkelijk wel eens het einde kan betekenen van een eeuwen oude traditie!


Welnee...de DB heeft geen schijn van kans...Storm in een glas water...niet zo serieus nemen (doen ze zelf ook niet) Lips are sealed

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:26

Ik denk ook niet dat de metworst wordt afgeschafd.. Of ze moeten met hele goede argumenten komen en die kan ik zo niet bedenken!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:34

Ik denk het ook niet de DB probeert dit namelijk al heel erg lang en het enige wat ze bereikt hebben is dat er zand op de baan ligt (dat vind ik dus wel goed OK dan!) Maar dit vind ik geen reden om het te verbieden.
Volgens mij staat ergens op de site van de DB dat ze zoiezo tegen paardrijden zijn, maar dat weet ik niet zeker.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:42

Hallo beste bokters, neem eens info op www.de metworst.nl daar vind je alle info die je nodig hebt en veel foto,s ex deelnemer, kyrkelover

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:47

Annetje schreef:
Ik denk het ook niet de DB probeert dit namelijk al heel erg lang en het enige wat ze bereikt hebben is dat er zand op de baan ligt (dat vind ik dus wel goed OK dan!) Maar dit vind ik geen reden om het te verbieden.
Volgens mij staat ergens op de site van de DB dat ze zoiezo tegen paardrijden zijn, maar dat weet ik niet zeker.


hier een stukje over het stanpunt van diverse houderijen:
Citaat:

Paarden en pony’s worden tegenwoordig vrijwel uitsluitend beschouwd als recreatiedier. De Dierenbescherming is tegen het houden van paarden en pony’s voor productiedoeleinden (melk en bloed), vanwege de afweging tussen doel, middel en alternatieven.



en dit gaat over paardrijden:
Citaat:
Paardensport

Er zijn diverse soorten sport met paarden, zoals: springsport, dressuur, military, aangespannen wedstrijden, western riding en endurance. De Dierenbescherming is in principe tegen paardensport. Als een paard als huisdier wordt gehouden, is het echter van belang dat een paard wordt bereden uit het oogpunt van onder andere de natuurlijke behoefte van een paard aan beweging, sociaal contact en afleiding. Hierbij mag van het dier geen bovenmatige inspanning worden verlangd en moeten de eigenwaarde, de natuurlijke geaardheid, de gezondheid en het welzijn van het paard worden gewaarborgd. Als er niettemin sport met paarden wordt georganiseerd, moeten er strenge reglementen worden opgesteld teneinde de gezondheid en het welzijn van het dier te waarborgen.

· Voor sport geschikte paarden en pony's moeten een diervriendelijke training krijgen, onder deskundige leiding, zonder gebruik van ongeschikte, dieronvriendelijke trainingsmethoden of hulpmiddelen als barreren, het gebruik van elektrische stroomstoten en pijnlijke bitten.

· De trainingen moeten voor toezicht en controle toegankelijk zijn.

· Bij het trainen en sporten moet rekening worden gehouden met effecten op langere termijn. Dieren moeten worden afgetraind en begeleid, zodat ze weer 'normaal' kunnen functioneren.

· Dieren mogen tijdens trainingen, sport en werk niet overbelast worden en nodeloos pijn of stress ondergaan.

· Trainers moeten over voldoende aantoonbare bekwaamheid beschikken; gepleit wordt voor een officiële opleiding met diploma.

· Voor, tijdens en na de wedstrijden moet er een onafhankelijke geneeskundige controle plaatsvinden door een dierenarts. Zieke, geblesseerde of onder geneeskundig behandeling staande dieren mogen niet aan wedstrijden deelnemen.

· Er mag geen doping worden toegepast; er moet een deskundige, onafhankelijke dopingcontrole zijn.

· Er moet een wedstrijdboekje per dier komen, waarin een uitgebreid medisch rapport over het dier wordt opgenomen, de trainingen en wedstrijden waaraan is deelgenomen, de behaalde resultaten, de uitslagen, de onderzoeken, de dopingcontroles enz.

· Er moeten strenge reglementen komen voor trainingen, wedstrijden, deelname aan wedstrijden, parcours, bouw van hindernissen, weersomstandigheden, uitsluitingen en het uit de wedstrijd nemen, veterinaire en dopingcontroles enz. Er moeten sancties komen op onreglementair handelen.



Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:37

Alles wat hierin staat daar voldoet de metworst aan. Geneeskundige controle doen ze aan... Het enige is dat die paarden kei gestresst zijn... Maar of je daar iets aan kunt doen?!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:59

Om dit nageleeft te krijgen mogen ze bij heeeeeeeel veel particulieren en bedrijven op de stoep gaan bivakeren..............

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:01

Heel sneu voor het paard...

bloempjuh
Berichten: 68
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:05

ik was ook bij de metworst rennen kijken, en normaal gebeurd er nooit zoiets ernstigs.., maar vind niet dat het dan meteen afgeschafd moet worden... maar heb die dag ook verhalen gehoord ((ik weet niet of ze waar zijn)) dat er doping was gebruikt ofzo:S ik weet het ook niet.., ik weet ook niet wat wel en niet klopt... dus...

maar vind het echt zielig voor dat paard.. en ook voor de ruiter...
die paarden zijn idd wat Maikuh zegt altijd erg gestresst ...

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:05

Maikuh schreef:
Alles wat hierin staat daar voldoet de metworst aan. Geneeskundige controle doen ze aan... Het enige is dat die paarden kei gestresst zijn... Maar of je daar iets aan kunt doen?!


dat lijkt me gewoon spanning van de race en niet meer als normaal. Zeker die paarden die van Bergemo afkomen. Die lopen normaal lesjes in de bak of in het bos dan is dit natuurlijk heel wat anders Knipoog

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:06

Ik heb ook net gehoord dat er misschien doping in het spel was maar ik weet niet of ik dat moet geloven want de paarden worden vantevoren erg goed nagekeken...

bloempjuh
Berichten: 68
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:09

Maikuh schreef:
Ik heb ook net gehoord dat er misschien doping in het spel was maar ik weet niet of ik dat moet geloven want de paarden worden vantevoren erg goed nagekeken...



ja daarom weet ik ook niet of ik het moet geloven..., maar een aantal mensen zeggen dat het best zou kunnen... ik vind het echt zielig... vooral als je het allemaal ziet gebeuren... dat blijft je echt eeuwig bij denk ik Verdrietig

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:15

Je gaat toch geen doping spuiten voor eer en een metworst?????

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:22

Misschien is dat dus wel gebeurd... Maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk omdat de paarden eerst een medische controle moeten ondergaan.
Maar voor sommige mensen is de metworst dus meer dan een 'spel'.

ruitje

Berichten: 12360
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:42

Soms krijg ik echt zin om die DB n potje te &^!%#%#!!!!Laat ze maar eens over de grens kijken ......Dat die mensen zo weinig te doen hebben om dit soort dingen te doen zeg......ik noem een heel klein voorbeeld maar ga is ff in Thailand naar de kippies kijken!DIe zitten wel in onze kipnuggets...maar dat is natuurlijk te ver weg...Uit het oog uit het Hart???Ik vind dit zo'n onzin...GRRRR

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:44

Maikuh schreef:
Maar voor sommige mensen is de metworst dus meer dan een 'spel'.


Maar geld dat niet in elke tak van (paarden-) sport?????
Er zijn evengoed zat mensen die er barbaarse trainingsmanier om na houden om een paard hoger te laten springen, of harder te laten lopen, of sneller te laten draaien, etc etc

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:47

Klopt... Je hebt gelijk hoor.