Want Paardensport is fantastisch! - of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Want Paardensport is fantastisch! - of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 13:35

Even het paardenwelzijn versus de sport wat breder genomen. Naar aanleiding van Onderwerp: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Goof schreef:
mika11 schreef:
Dit is dan misschien het begin van het eind, paardensport bij de Olympische spelen.
Wel heel jammer, want paardensport is fantastisch.
Maar welzijn van de paarden en eerlijk met ze trainen is wel het minst.

Is dat echt nog zo?
.......

Ja, wat moeten we hiermee? als paardenliefhebber, sportliefhebber, deelnemer, toeschouwer? Op persoonlijk niveau, op verenigingsniveau, de landelijke bond, de FEI...

Even beginnen op wereldniveau:
Het wachten is op het 'afschalen' van de competities lijkt het. Maar er zit veel verweven... het is voor velen hun beroep. Fokkerij, handel etc. Er zijn zelfs hele landen aan het bouwen aan een paardensport afdeling.
Of is afschaffen niet nodig met stevige aanpassingen? Moet de regelgeving veranderen, het gewenste beeld een flinke tik (pun intended) krijgen naar een heel ander beeld. De veranderingen gaan maar traag.... En de grens van wat okay is kan je steeds verder verleggen.

Landelijk en regionaal:
Nederland is een kritisch landje als het gaat om de paardenliefhebbers, net als meer landen in noord-Europa staat welzijn echt wel vaak op de agenda. Die 'voorlopers' rol kan een sportbond als KNHS natuurlijk met glans oppakken en voor de nationale en regionale activiteiten haarscherpe regels gaan maken. Wat lastig blijft is wat mensen 'thuis' doen. En minder duidelijk leed is ook lastig beoordelen...Denk aan druk op de teugels, wanneer is het too much? Hoe zie of meet je dat?

Persoonlijk:
Moet je het zelf nog willen? Geeft je het goede voorbeeld door te stoppen? Welke invloed heb je eigenlijk als je in de amateursport niet meer mee wil doen. En in hoeverre maak je de keuze omdat je het zelf niet meer leuk vindt... of omdat je ziet dat anderen kritiek hebben op je 'hobby'?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:58

Geld verdienen over de rug van dieren is altijd discutabel.

Of het nou om kokos-aapjes gaat, slachtvarkens, olifantenritjes of topsportpaarden.
Zodra het om geld gaat, of om eremetaal, is het dier altijd de grote verliezer.

Stop misbruik van dieren. Stop op zijn minst met topsport met dieren.

JudithGigi

Re: Want Paardensport is fantastisch! - of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:04

Het zou ons ontzettend helpen om in de spiegel te durven kijken en niet alle kritiek van buitenaf weg te wuiven als "dat zijn maar leken, ze weten er niks van". Of het eeuwige "Ja x doet wel eens dingen fout, maar die y en z ruiters, die zijn pas erg!"

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 14:07

Dees schreef:

Als je de topsport afschaft is er natuurlijk ook weer een 'hoogste niveau' in de amateursport ;-)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:13

Paarden zijn fantastisch, paardensport niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:14

En niet alleen sport is mishandeling…
Er zijn ook zat recreatiepaarden die het echt niet zo fijn hebben…
Al gaat het in de sport vaak om eer en vooral geld en bij de recreatie vaak om onkunde…
Vraag is hoe het hele welzijn te verbeteren dan.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:14

Kelly_ann schreef:
Dees schreef:

Als je de topsport afschaft is er natuurlijk ook weer een 'hoogste niveau' in de amateursport ;-)

Stop dan met het geld kunnen verdienen met sport met dieren. Zowel dressuur, als springen, als alle andere takken.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:15

Dat goede voorbeeld geven door te stoppen met rijden zie ik nog niet. Dan gaan alle rijpaarden naar de slacht, wat is daar positief aan?

Volgens mij laat de discussie rond Charlotte Dujardin juist zien dat 'we' niet alles goedkeuren in de sport. Niet alleen met dieren, maar ook met bijvoorbeeld minderjarige turnsters. En dat is een goede zaak.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:18

Nouvel schreef:
En niet alleen sport is mishandeling…
Er zijn ook zat recreatiepaarden die het echt niet zo fijn hebben…
Al gaat het in de sport vaak om eer en vooral geld en bij de recreatie vaak om onkunde…
Vraag is hoe het hele welzijn te verbeteren dan.

Minimum eisen voor stalgrootte en vrije beweging zou al helpen. En een verbod op sporen, slofteugels, stang met kinketting, ...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:23

Ik denk dat het staat of valt met hoe wedstrijden beoordeeld worden. Als spanning en spektakel niet meer wint van correct in harmonie gereden paarden dat het snel over is. Mensen doen blijkbaar alles voor roem en een strikje.

Ik stop zeker niet, ik hoop dat ik hier en daar wat mensen kan laten zien dat het anders kan. En moet.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:29

Een artikel uit 2019, maar het zal niet enorm veranderd zijn inmiddels:
Citaat:
Met een omzet van 2 miljard euro per jaar, 10.000 bedrijven en 450.000 dieren is de Nederlandse paardensector er één om rekening mee te houden.

In Nederland worden de beste dressuur-, spring- en eventingpaarden ter wereld gefokt, getuige de World Breeding Federation for Sport Horses (WBFSH) ranking, waar het KWPN in 2018 fier bovenaan stond. Maar liefst 1,2 miljoen mensen volgen de paardensport in Nederland en het is, na voetbal, de sport met de grootste economische waarde.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2019/ ... sbxallkkhq

Met een omzet van 2 miljard euro per jaar in de sector denk ik niet dat je het grote verschil maakt om wel of niet te stoppen met rijden. Het economisch belang is enorm en wellicht veel groter dan gedacht. Daarom wil ik het ook even noemen.

Ik heb overigens geen oplossing. Maar wil met dit artikel aangeven dat er veel geld in omgaat en mensen werken. Wellicht zijn de cijfers inmiddels wat anders, maar het zal nog altijd veel zijn.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:32

Ach, ga eens kijken bij willekeurig welke privéstal, pensionstal, trainingsstal..... er komen zo vaak taferelen voor waarbij je je afvraagt of dat normaal is..... heel veel mensen geven hun paard teveel met de zweep, prikken met sporen, rijden te diep en gebruiken alle mogelijke hulpteugels zowel met rijden als longeren..... je ziet dat echt overal.
Maar dan wordt er niets van gezegd....ik vind de paardensport niet zo fantastisch meer.....

Heb ik het nog niet over geen weiland, of weiland zonder schuilplaats in de brandende zon, een 1.5 uur in de paddock en rest op stal....
Dat is mede vanwege het financiele plaatje voor mij een reden geen paard meer te kopen

En gaan er dan dieren naar de slacht ?? ja tuurlijk.
En uiteindelijk wordt het aantal paarden minder en minder....

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:40

Esperanza schreef:
Ik denk dat het staat of valt met hoe wedstrijden beoordeeld worden. Als spanning en spektakel niet meer wint van correct in harmonie gereden paarden dat het snel over is. Mensen doen blijkbaar alles voor roem en een strikje.

Maar hoe was het in tijden voor het spektakel in de topsport? Topsport is niet altijd zo geweest dat de voorbenen zowat in de nek moesten liggen.

Ik vraag mij af waar de grenzen liggen met betrekking tot dierwelzijn. Daar zou IMO de focus op moeten liggen. Welke dingen zouden daarin standaard moeten zijn? (weidegang/schuilmogelijkheid/voer/materiaal/vervoer/duur op transporten/etc) Als die basis op orde is, dan kun je verder kijken. En die basis is voor zowel recreatief, manege als trainingsstal en topsporter.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:51

Ik denk dat we aan het begin staan van een grote verandering in de paarden wereld. Het is denk ik ook aan ons allen hoe die eruit zal gaan zien. Door dit soort zaken zullen mensen hoop weer bewuster gaan nadenken over de manieren van trainen en rijden en weten dat de paardensport kapot wordt gemaakt via binnenuit ; niet van buiten.
Wat mij betreft mogen er ook stewards komen controleren op regionale/amateur concoursen en reglementen betreft welzijn worden aangescherpt. ( wedstrijden aflasten bij hoge temperaturen etc). Medische en harnachement controles etc). Niet enkel topsport brengt leed met zich mee.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:07

Ja, paardensport kan fantastisch zijn, en hiervan hebben we in het verleden ook mooie voorbeelden van gezien. Bij de klassieke dressuur zoals het bedoelt is wordt er juist rekening mee gehouden met het paard en het is goed voor het dier. Maar het beeld van een juist gereden paard is anders dan we vandaag de dag gewend zijn. Mensen zijn zo gefocussed op de neus op, of zelfs achter, de loodlijn en spectaculaire bewegingen dat er helemaal niet gekeken wordt naar het totaal plaatje, want dan zie je gelijk dat het niet klopt.

De topsport kan blijven bestaan, maar dan moet er nu wel echt rigoureus wat aan gedaan worden. Het begint al met de jurering. Een goed lopend paard waarvan de basis perfect is, maar in uiterlijk en beweging verder gewoontjes is, zou hoger moeten eindigen dan het paard dat in eerste instantie heel spectaculair en fantastisch lijkt, maar waaraan de basis van alles ontbreekt.

Er moet geen onderscheid worden gemaakt in de basis- en topsport wat betreft paardenwelzijn. Iets wat in de basissport niet door de beugel kan, kan in de topsport ook niet en vice versa. Straf in beide gevallen geweld of ongewenste trainingsmethoden streng af. Zet maar meerdere personen op zo'n inrij terrein, en zet mensen er maar uit. Als er een persoon staat is het misschien lastiger op te treden, maar met meerdere personen sta je sterker. Meld dit soort combinaties ook vooral bij de sportbonden zodat er eens een onderzoek naar gedaan kan worden.

Als sportbond: Stop met de hand boven het hoofd houden van bekende ruiters en trainers die er ongewenste trainingsmethoden op na houden en gewoon niet fijn rijden. Zolang we maar ruiters als Edward Gal blijven sturen omdat hij wel punten krijgt, zal er niet veel veranderen. Je ruiters horen een visitekaartje en voorbeeld te zijn.

Als het moet: Heb een soort keuringsdienst, waar eens in de zoveel tijd iemand(en) langskomt om te kijken hoe alles eraan toe gaat, desnoods anoniem.

Iedereen: Leer kijken. Soms worden combinaties bejubeld want de proef was zo geweldig... Het was misschien foutloos, spectaculair, maar veel spanning, geen goede aanleuning, streng handgebruik (Nee, een stille hand is niet per definitie een goede hand), veel gepor etc.

En vooral voor ons als liefhebbers: Wat je ziet is wat het is. Maak dingen niet mooier dan ze zijn, verzin geen smoesjes omdat een ruiter je favoriet is, maar laat maar horen dat iets niet okay is. Als je iets niet weet, verdiep je erin, vraag mensen, ga goed kijken. Hoe meer geluiden er ook vanuit ons komt, hoe eerder je de kans op verandering hebt.

En echt, ik heb ook mijn fouten gemaakt, wegzwijmelen bij een Edward Gal met Totilas bijvoorbeeld. Maar gelukkig zijn we allemaal in staat onze kijk op dingen veranderen.

En vast nog veel meer dingen, maar daar kom ik later misschien nog op.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:09

Ik vind het wezen paard fantastisch, de sport mag om mij afgeschaft. Maar de sport maakt zichzelf rap stuk en ik kan er niet rouwig om zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:14

Overal waar mensen zijn/werken/leven worden fouten gemaakt en dat zal altijd zo blijven. Over de rug van een paard, een hond, een ander mens, jezelf.

We moeten alleen zorgen dat er lering uit wordt getrokken en er verandering in komt. En dat zal altijd het moeilijkste blijven, het langste duren en het meeste energie kosten.
En niet vergeten dat er meerdere wegen naar Rome gaan. Niet 'een paard mag alleen maar 24 7 buiten met een schuilstalletje' of een 'je mag niet met bit rijden'

Dus ja. Ik blijf de paardensector prachtig vinden, met kanttekeningen. Maar dat heb ik met meer dingen in het leven.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:15

Cioccolato schreef:
Overal waar mensen zijn/werken/leven worden fouten gemaakt en dat zal altijd zo blijven. Over de rug van een paard, een hond, een ander mens, jezelf.

We moeten alleen zorgen dat er lering uit wordt getrokken en er verandering in komt. En dat zal altijd het moeilijkste blijven, het langste duren en het meeste energie kosten.
En niet vergeten dat er meerdere wegen naar Rome gaan. Niet 'een paard mag alleen maar 24 7 buiten met een schuilstalletje' of een 'je mag niet met bit rijden'

Helemaal eens, maar paarden opzettelijk kwellen moet op geen enkel niveau worden geaccepteerd, daar is geen excuus voor en die excuses zijn er nu maar al te veel.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:57

Voor wie echt het verschil wil maken; doe een opleiding tot instructeur, jurylid, toezichthouder etc.
Maak dingen bespreekbaar en leer van elkaar IRL en niet geef niet af op de paardensport vanachter een toetsenbord. No offence.

Als we op welke manier dan ook nog onze passie voor paarden willen uitoefenen, al is dat erop, erachter of ernaast, dan moeten we met elkaar laten zien hoe het wel kan en elkaar erop aanspreken als iets niet oké gaat. Dus ook die stalgenoot die eens een stapje te ver gaat. Alleen de sport afschaffen gaat niets oplossen. Op het wedstrijdterrein, in de les daar heb je oog op hoe iemand rijdt en kun je verbetering aanbrengen. Niet wanneer iemand dit in zijn uppie in de achtertuin doet.

Ik heb afgelopen jaar op zo’n 20 wedstrijden, ook kampioenenschappen, gestaan en 2x iemand moeten spreken vanuit mijn functie. Niet leuk, maar daar maak je het verschil. Daarnaast is het wel enorm leuk om ouders en de jeugd te belonen voor goede rijderij en omgang met hun dier. Als ze dat goed oppakken, geef je ze iets mee voor de toekomst.

Dus ja, eens. De sport kan alleen blijven bestaan als we met z’n allen het verschil maken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:02

Ik lees mee in het topic ‘wie gaat er op zoek naar een nieuw paard deel 3’, en zie hoeveel paarden worden afgekeurd voor de sport, en nu vraag ik me af tegen elk sportpaard dat je op wedstrijd ziet, hoeveel er zijn gefokt maar niet door de keuring kwamen, en wat daar dan mee gebeurd is.
Verdwenen door de achterdeur?

Het is een dure hobby dat weet ik, en daarom is er weinig interesse in paarden die niet goed zijn. Maar ik heb dus wel meer en meer het idee dat de zakelijkheid het wint van de liefhebberij.
Terwijl we het wel over dieren hebben. Heel gevoelige dieren ook.

Ik vind springwedstrijden kijken steeds minder leuk omdat ik dan dus in gedachten heb dat in de ‘schaduw’ van elk paard, vele paarden wellicht zijn afgedankt.
En waar ik ook moeite mee heb is de manier van omgaan met merries, het spoelen enzo. Om maar te proberen er een goed sportpaard uit te verkrijgen. Wat dan dus in veel gevallen weer een bemerking blijkt te hebben enz.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:05

De (kwpn) fokkerij in NL gaat meer over geld verdienen, dan dat men echt gericht bezig is om een duurzamer paard te fokken ter verbetering van het ras. Men denkt doorgaans eerder in veilingseizoenen in plaats van merrielijnen en meerdere generaties om tot een doel te komen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:19

Men wil ook teveel het perfecte plaatje kopen, daar krijg je dat dus door. Een paard met 'iets' kan best prima functioneren maar men wil dat niet kopen. Dus eigenlijk doen we dat helemaal zelf.

En dat kan ook gewoon domme pech zijn in plaats van dom fokken :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:00

Padoertje schreef:
Dus ja, eens. De sport kan alleen blijven bestaan als we met z’n allen het verschil maken.

Maar moet de sport wel blijven bestaan?
Daarmee bedoel ik dus daadwerkelijk wedstrijden niet paardrijden in het algemeen.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:04

Des te langer ik zelf niet meer rijd des te meer verbaas ik mij over filmpjes die ik zie mbt paardensport. Ik begin mijzelf steeds meer af te vragen waarom doen we sommige dingen met het paard....

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:08

fransje23 schreef:
Padoertje schreef:

Maar moet de sport wel blijven bestaan?
Daarmee bedoel ik dus daadwerkelijk wedstrijden niet paardrijden in het algemeen.

Juist door de sport kunnen we laten zien hoe het anders/goed kan. Als we allemaal thuis blijven, dan ziet niemand ons meer. Juist die partijen die tegen paardenhouderij in het algemeen zijn, wil je meenemen in het goed samenwerken met het paard. Laat ze maar komen kijken..

Het goed opleiden van ruiters, instructie, juryleden etc is m.i. van groter belang om het verschil te gaan maken. En daarnaast wat iedereen zelf kan aanpassen in zijn eigen omgeving. Van meer vrije beweging tot het durven aanspreken van stalgenoten bij misstanden.