Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:50

Esmee_RS schreef:
nevica schreef:
Ik snap trouwens ook niet waarom mensen haar hoog hadden zitten? Omdat ze 2 paarden 24/7 buiten heeft? Want ik kan na mijn werk genoeg proeven linken waarbij ik haar verre van vriendelijk vond rijden en waarbij je duidelijk ziet dat de paarden het ook niet fijn vinden wat er gebeurt in de mond.

Ik heb het beeld van haar handen ook nooit prettig gevonden.

Bedankt, ik ben dus niet alleen. Zag net ook weer een filmpje van een prijsuitreiking voorbij komen waarbij Valegro duidelijk pijn heeft.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:51

_San87_ schreef:
mce schreef:
Tja en een topruiter blijkt niet altijd ook een goede instructie te zijn, triest dat dit nu haar ondergang moet zijn,

Het mishandelen van een paard heeft haar, terecht, een straf opgeleverd.

Ze heeft zelf.om de schorsing gevraagd staat in een artikel van ad.nl. Dus ja een straf opgeleverd zou ik het niet willen noemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:52

Dat klopt geloof ik niet.
Ze heeft zich zelf terug getrokken, maar de FEI heeft de schorsing besloten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 12:53

Olympia schreef:
_San87_ schreef:

Het mishandelen van een paard heeft haar, terecht, een straf opgeleverd.

Ze heeft zelf.om de schorsing gevraagd staat in een artikel van ad.nl. Dus ja een straf opgeleverd zou ik het niet willen noemen.

Dat weet ik niet, zou kunnen. Ik ga er wel van uit dat de FEI nog met een strafmaatregel gaat komen.

Anywho, dit alles is het resultaat van haar eigen handelen is wat ik wil zeggen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:53

Ze verwachtte de schorsing misschien al...
Plus zo kort voor Parijs is het voor de rest van het team het handigst als die ook weten, waar ze aan toe zijn. Ipv ter plekke.

En t is toch niet zeker , dat degene die ( lachend) filmt degene is , die dit openbaar gemaakt heeft ?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:53

Ik schrok echt enorm van de video. Zoiets zou ik nooit van CD verwacht hebben. Verschrikkelijk..

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:54

De FEI had Dujardin gevraagd dinsdag voor 17.00 uur te reageren op beschuldigingen die tegen haar waren geuit. Daarop heeft ze zelf verzocht voorlopig te worden geschorst in afwachting van de uitkomsten van een onderzoek, aldus de FEI. De dressuuramazone heeft zich teruggetrokken uit alle competities, inclusief de Olympische Spelen in Parijs.

Dit staat in het artikel

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:55

Degene die erop zit is btw in mijn ogen ook zeker schuldig.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:55

mika11 schreef:
Dit is dan misschien het begin van het eind, paardensport bij de Olympische spelen.
Wel heel jammer, want paardensport is fantastisch.
Maar welzijn van de paarden en eerlijk met ze trainen is wel het minst.

Is dat echt nog zo?
Als je paard in draf niet achterlijk hoog met de voorbenen zwaait kom je nergens meer. En als hij in galop niet opstijgt doe je ook niet mee. Niet voor niks zie je kniewrongen op zadels waar je u tegen zegt, het is niet normaal meer uit te zitten zonder.
Die hele dressuursport gaat toch nergens meer over het correct uitvoeren van een proef, maar om zwaaien en zwieren en uiterlijk vertoon.

Ik ben -tig jaar geleden al gestopt met kijken van de dressuursport, het is allemaal ruk- en plukwerk geworden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:57

Matheno schreef:
Ik schrok echt enorm van de video. Zoiets zou ik nooit van CD verwacht hebben. Verschrikkelijk..

Same. Zij en Carl waren de enige ruiters waar ik nog ietwat vertrouwen in had en dan dit…. Of dat filmpje nu van vorige week is of van vier jaar geleden maakt niks uit. Wat een venijnige nutteloze manier van aanpakken is dit. :\ bah bah…
En ja, van mij mogen ze ook de naam van de ruiter bekend maken. Als je dit toe staat ben je mee schuldig.

Mijn trainer staat heel veel niveau’s boven mij en ook ín bekendheid maar als die zo iets in zijn hoofd zou krijgen stapte ik af en ging ik naar huis. :r
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 24-07-24 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:58

Zonnetje81 schreef:

Het bleek een jonger meisje die een les had gewonnen van CD, aangeboden door een sponsor CD. Deze blijkt het filmpje naar alle waarschijnlijkheid ook te hebben uitgebracht. Lastige kwestie ; je kijkt op tegen je idool, sponsor staat erbij en kijkt er naar. Later komt het besef wat is er gebeurd ? Nu er nog een amazone uit het Deense team is uitgesloten is dit allemaal gaan rollen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:00

Lianne007 schreef:
Zonnetje81 schreef:

Het bleek een jonger meisje die een les had gewonnen van CD, aangeboden door een sponsor CD. Deze blijkt het filmpje naar alle waarschijnlijkheid ook te hebben uitgebracht. Lastige kwestie ; je kijkt op tegen je idool, sponsor staat erbij en kijkt er naar. Later komt het besef wat is er gebeurd ? Nu er nog een amazone uit het Deense team is uitgesloten is dit allemaal gaan rollen.

Die Deense was al eerder meen ik. Dat heb ik eergisteren o.i.d al gelezen.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:03

mika11 schreef:
Dit is dan misschien het begin van het eind, paardensport bij de Olympische spelen.

Ik heb jaren hoog in de sport gereden en vond het altijd prachtig. Achteraf denk ik wel eens waarom? Ben er meer over gaan nadenken ook betreft het welzijn; het begint mij tegen te staan. Springen/cross; paarden die benen breken, dressuur met harde trainingsmethoden en een hoop getrek en geschop op amateur wedstrijden … vind het over algemeen ook een arrogant wereldje worden. Voor mij hoeft het niet meer

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:03

Prestatiedruk en uiteraard snelmogelijkste resultaat met minimale inspanning. Sinds jaren trekken zich sponsoren terug - in alle sport categorien.
En in de paardensport valt er nog een zakcentje te verdienen met lessen. Meestal vermogene ouders met kinderen / jong volwassenen, duur pasrd onder de kont.
Die ouders willen resultaten zien, die kids durfen niet op te treden of hebben in hun "loopbaan" nog niets anders gezien dan quick fix

Dat is absoluut geen excuus maar wel iets wat ik vaak gezien heb toen ik nog in de paardenjournalistik zat.

Uiteraard waren er toen ook zat internationale ruiters /trainers die over de scheef gingen ( beroemde voorbeelden in die tijd "barren" en "rolkür" ) maar het overgrote deel heeft dan bedankt voor de eer om zulke pupillen les te geven.

In mijn tijd - en dat is dik 30 jaar geleden, mocht je als journalist - of zelfs als alleen geintresserde vaak zo stallen van "grote" namen binnen wandelen en trainingen bijwonen, in 9 van de 10 stallen was je gewoon welkom.

Iemand heeft hier Klimke genoemd... absoluut - voor die man had ik ook mijn hand in het vuur gelegd.
En zou het nu ook nog doen.
Altijd correct en vriendelijk en geen blad voor de mond als die bvb bij het warm rijden iemand zag die aggressief of brutaal reed.

Mee-too in de paardensport is hier genoemd... ik mag hopen, dat het hierop uit loopt.
Misschien dat men dan terug gaat om paarden en ruiters de tijd voor een gedegen opleiding te geven en jonkies niet met 7 al kapot zijn.
En misschien dat er nog veel meer grote namen eindelijk verdwijnen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:04

Goof schreef:
mika11 schreef:

Is dat echt nog zo?
Als je paard in draf niet achterlijk hoog met de voorbenen zwaait kom je nergens meer. En als hij in galop niet opstijgt doe je ook niet mee. Niet voor niks zie je kniewrongen op zadels waar je u tegen zegt, het is niet normaal meer uit te zitten zonder.
Die hele dressuursport gaat toch nergens meer over het correct uitvoeren van een proef, maar om zwaaien en zwieren en uiterlijk vertoon.

Ik ben -tig jaar geleden al gestopt met kijken van de dressuursport, het is allemaal ruk- en plukwerk geworden.

Precies.

Elisa2

Dat was een paar weken terug over die Deense.

Overigens het is makkelijk praten om te zeggen wat je doet in een les van iemand waar je tegen op kijkt maar de meeste mensen willen toch graag doen wat de instructeur zegt omdat ze er van uit gaan dat die weet wat ie doet. Zoiets kan ook achteraf gaan knagen en dan is er best veel moed voor nodig om zoiets naar buiten te brengen want je was er immers zelf bij.

Lianne007

Ayasha schreef:

Die Deense was al eerder meen ik. Dat heb ik eergisteren o.i.d al gelezen.[/quote]

9 juli de Deense, vlak daarna werd CD jaar video ingezonden bij de FEI, daar gingen een paar dagen overheen

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:05

Tja. Het is geen mishandeling in de categorie Parra maar gaat wel zeker te ver.

Ik denk dat het probleem ligt bij de jurering die expressie verkiezen boven harmonie. Maar ook gewoon niet het totaal beeld zien. Ook de dan tegenwoordig steeds genoemde harmonische combinaties laten dingen zien die je puur met 'lief/normaal' rijden gewoon niet ziet. Ook daar komt echt 'opleiding' met hulp vanaf de grond.

Esplen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:05

Vreselijk om die filmpjes te zien, ik heb met open mond gekeken. En dan dat lachje van diegene die aan het filmen is. Echt walgelijk, arm arm paard.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:06

JessicaD88 schreef:
Tja. Het is geen mishandeling in de categorie Parra maar gaat wel zeker te ver.

Ik denk dat het probleem ligt bij de jurering die expressie verkiezen boven harmonie. Maar ook gewoon niet het totaal beeld zien. Ook de dan tegenwoordig steeds genoemde harmonische combinaties laten dingen zien die je puur met 'lief/normaal' rijden gewoon niet ziet. Ook daar komt echt 'opleiding' met hulp vanaf de grond.

Dat was imo in het geval van Dujardin en Valegro totaal niet aan de orde. Zij werd juist geprezen om de harmonie die ze toonde met Valegro.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:07

sasja0705 schreef:
Prestatiedruk en uiteraard snelmogelijkste resultaat met minimale inspanning. Sinds jaren trekken zich sponsoren terug - in alle sport categorien.
En in de paardensport valt er nog een zakcentje te verdienen met lessen. Meestal vermogene ouders met kinderen / jong volwassenen, duur pasrd onder de kont.
Die ouders willen resultaten zien, die kids durfen niet op te treden of hebben in hun "loopbaan" nog niets anders gezien dan quick fix

Dat is absoluut geen excuus maar wel iets wat ik vaak gezien heb toen ik nog in de paardenjournalistik zat.

Uiteraard waren er toen ook zat internationale ruiters /trainers die over de scheef gingen ( beroemde voorbeelden in die tijd "barren" en "rolkür" ) maar het overgrote deel heeft dan bedankt voor de eer om zulke pupillen les te geven.

In mijn tijd - en dat is dik 30 jaar geleden, mocht je als journalist - of zelfs als alleen geintresserde vaak zo stallen van "grote" namen binnen wandelen en trainingen bijwonen, in 9 van de 10 stallen was je gewoon welkom.

Iemand heeft hier Klimke genoemd... absoluut - voor die man had ik ook mijn hand in het vuur gelegd.
En zou het nu ook nog doen.
Altijd correct en vriendelijk en geen blad voor de mond als die bvb bij het warm rijden iemand zag die aggressief of brutaal reed.

Mee-too in de paardensport is hier genoemd... ik mag hopen, dat het hierop uit loopt.
Misschien dat men dan terug gaat om paarden en ruiters de tijd voor een gedegen opleiding te geven en jonkies niet met 7 al kapot zijn.
En misschien dat er nog veel meer grote namen eindelijk verdwijnen.

Barreren bedoel je denk ik?

In Duitsland is het opleidingssysteem voor ruiter en paard sowieso heel anders dan in Nederland. Klassieke Duitse dressuur is heel anders dan de 'moderne' dressuur. Daar mag van mij hier in NL ook wel een kentering in komen ja. Goed opleiden met respect kost tijd en geduld. Daar hoort forceren niet bij.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:09

Lianne007 schreef:
Zonnetje81 schreef:

We zien ook niet te hele training. Jaren geleden voor mijn opleiding moesten we ook bij een topruiter rijden. Als je dit soort activiteiten mistte kreeg je geen studiepunten, dus geen diploma. In deze les nam de instructeur de zweep op ten duur over om het achterbeen van het paard meer te activeren, dat begon met zachtjes aanraken en werd op ten duur meer aantikken, het ging er niet hard aan toe. Toch als ik terug kijk kreeg ik er spanning van en zou ik het zelf nooit zo aanpakken, voor mij was dit wel op het randje. Maar durf maar eens tegen zo’n figuur in te gaan er stonden overigens bij ons ruim 30 man mee te kijken.

Door de opbouw hoe dit gaat denk ik dat je ook nog minder makkelijk wat zegt. Als iemand in een keer je paard zo’n lel verkoopt denk ik dat je eerder reageert dan dat het stapje voor stapje wordt opgebouwd..

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:10

Nessie schreef:
Een schorsing voor de trainer maar ook de ruiter zou ik persoonlijk terecht vinden als ik de video zie. Ja er is sprake van een machtspositie, maar de ruiter heeft deze training wel geaccepteerd.

De timing voor het naar buiten brengen van de video vind ik ook opvallend, zo voor de OS. Maar het is goed dat het aan het licht komt, ook al zal dit nog het puntje van de ijsberg zijn in de paardensport.

Als de aanklager in dit geval de ruiter zou zijn, en diegene zou door dit naar buiten te brengen geschorst worden, dan durft straks niemand meer naar de FEI te stappen. Ik zou dat geen goed idee vinden.

Als de aanklager degene is die achter de camera lacht, ben ik juridisch gezien wel benieuwd hoe dat opgepakt wordt in een uitspraak.

Iemand vroeg zich af of de topsport nog wel diervriendelijk kan worden uitgevoerd. Ik denk met de huidige proeven, jurering, het geld dat erin omgaat, en de grote drang naar meer, dat er maar eenhandjevol ruiters zijn die de eer aan zichzelf houden. Ruiters die de klasses zien als graad van africhting, en de oefeningen als manier van sterker/soepeler maken van hun paard.

Cer

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:12

Misschien lacht diegene die filmt wel zo van "zo, en nu heb ik r, op beeld, zie hier maar eens onderuit te komen.. " Muwahhahaha

Zou kunnen, is ook speculeren.. :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 13:13

Cer schreef:
Misschien lacht diegene die filmt wel zo van "zo, en nu heb ik r, op beeld, zie hier maar eens onderuit te komen.. " Muwahhahaha

Zou kunnen, is ook speculeren.. :+

Als dat zo zou zijn zou de video een dag later op internet hebben gestaan denk ik zo :=