sasja0705 schreef:Prestatiedruk en uiteraard snelmogelijkste resultaat met minimale inspanning. Sinds jaren trekken zich sponsoren terug - in alle sport categorien.
En in de paardensport valt er nog een zakcentje te verdienen met lessen. Meestal vermogene ouders met kinderen / jong volwassenen, duur pasrd onder de kont.
Die ouders willen resultaten zien, die kids durfen niet op te treden of hebben in hun "loopbaan" nog niets anders gezien dan quick fix
Dat is absoluut geen excuus maar wel iets wat ik vaak gezien heb toen ik nog in de paardenjournalistik zat.
Uiteraard waren er toen ook zat internationale ruiters /trainers die over de scheef gingen ( beroemde voorbeelden in die tijd "barren" en "rolkür" ) maar het overgrote deel heeft dan bedankt voor de eer om zulke pupillen les te geven.
In mijn tijd - en dat is dik 30 jaar geleden, mocht je als journalist - of zelfs als alleen geintresserde vaak zo stallen van "grote" namen binnen wandelen en trainingen bijwonen, in 9 van de 10 stallen was je gewoon welkom.
Iemand heeft hier Klimke genoemd... absoluut - voor die man had ik ook mijn hand in het vuur gelegd.
En zou het nu ook nog doen.
Altijd correct en vriendelijk en geen blad voor de mond als die bvb bij het warm rijden iemand zag die aggressief of brutaal reed.
Mee-too in de paardensport is hier genoemd... ik mag hopen, dat het hierop uit loopt.
Misschien dat men dan terug gaat om paarden en ruiters de tijd voor een gedegen opleiding te geven en jonkies niet met 7 al kapot zijn.
En misschien dat er nog veel meer grote namen eindelijk verdwijnen.
Barreren bedoel je denk ik?
In Duitsland is het opleidingssysteem voor ruiter en paard sowieso heel anders dan in Nederland. Klassieke Duitse dressuur is heel anders dan de 'moderne' dressuur. Daar mag van mij hier in NL ook wel een kentering in komen ja. Goed opleiden met respect kost tijd en geduld. Daar hoort forceren niet bij.