Dit was beer als veulen, deze heb ik laatst nog van de fokker gekregen! Hierna is hij met een paar maanden naar 2 vrouwen verkocht en daar is hij waarschijnlijk vermagerd en ziek geworden.
Beer kwam op 26 januari bij ons gekomen. Ons schaap werd verkocht en die was op het moment het weidemaatje van mijn Tinker, Howard. Het schaap werd agressief en is dus verkocht, die mensen hadden toevallig beer staan en hebben we ze eigenlijk geruild + 80 euro bij betalen. Hij kwam bij ons en had een hele dikke vacht, hierdoor zag je niet dat hij mager was. Ik en mijn vader hadden weinig verstand van jonge pony's en deden wel ons best maar ik sla mezelf nog steeds voor mijn kop dat we de dierenarts niet veel eerder hebben laten komen om te checken of zelf iets op te merken, hij was best lusteloos, keek heel zielig en deed gewoon vrij weinig.

Gelukkig hebben we na ongeveer 3 maand de hoefsmid laten komen en die hebben naar hem gekeken en gezegd dat hij veel te mager is en vol zit met wormen. We hebben dezelfde dag nog mestonderzoek gebracht naar de dierenarts, uitslag gekregen en ontwormd met horseminth. Hij had spoel en bloedworm. Een paar dagen erna heb ik het topic geopend en hier stroomden de adviezen binnen en wist ik niet zo goed wat ik nou moest met al de verschillende adviezen en dingen. Toen van adviezen ongeveer een week later nog een mestonderzoek gebracht naar de dierenarts. De adviezen werden toen snel of met spoed een dierenarts erbij halen omdat het anders echt niet goed ging, een paar dagen erna kwam de dierenarts.
Dit waren de gegevens van de mestonderzoeken:
28-5:
Bloedwormen: 450 = valt nog net onder gemiddelde besmetting
Spoelwormen: 1100= zware besmetting
30-6
bevindingen : spoelworm 500 EPG
Bloedworm 200 EPG
diagnose : EPG is wel gedaald, maar nog te hoog.
advies / therapie : Nu beide weer ontwormen met Strongid-P
30-07
Howard had geen eitjes in zijn mest en beer had een EPG van 150.
Dit waren de resultaten van het bloedonderzoek:
Goedemiddag Roelof, de uitslag van het bloed van Beer is binnen. Koper, Selenium en Cobalt zijn goed op peil. Jullie hoeven dus geen extra mineralen te voeren. Het bloedeiwit Albumine is te laag, dit betekent dat er toen te weinig eiwit in de voeding zat. Verder zijn de Beta-globulines te hoog wat duidt op een verwaarloosde worminfectie in het verleden. Het voeren van veulenbrok geeft extra eiwit, je kunt wel uiteindelijk tot 1 kg per dag gaan, naast vers gras of onbeperkt goede kwaliteit hooi. Groet, Johan Dijkstra.
Vanaf hier voerde ik om de dag biks, onbeperkt hooi en soms op het gras (kreeg hier al weer streken dus erg veel ontsnapt haha)
Dit was beer 1 augustus:

Dit was beer 30 augustus:

Beer 4 september:

Beer 27 september:

Beer 17 oktober:

8 Januari vonden we 2 spoelwormen, toen nog een keer ontwormd en er kwam een hele hoop uit.
Beer 25 januari:

Beer is begin april gecastreerd en het gaat gelukkig super! Hier nog wat recente foto's

Ik ben nu vooral bezig met hem langzaam dingen te leren. Hoevenkrabben, stukjes langs de weg lopen, met mij meelopen etc! Dus als jullie het leuk vinden om te kijken hoe het verder zal gaan met ons en/of advies etc hebben, hartstikke leuk!
!Liever geen reacties op dat we hem hebben gekocht zonder ervaring, het was harstikke dom en ik heb er ook heel veel spijt van dat ik niet eerder iemand erbij heb gehaald etc. Al ben ik natuurlijk hartstikke blij dat het nu goed gaat en dat we hopelijk voor altijd maatjes blijven!