Quentin in Utrecht, diagnose: ernstige Ataxi....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 16:54

Het verhaal komt mij enigzins bekend voor wij hadden ook zoiets met een paard en die bleek een hernia te hebben die met rust en pijnstillers en fysio is opgelost.
Hij kon ook opeens hele erge pijn in zijn voorbeen hebben en dan was het weer weg.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 20:37

hoe zijn jullie achter die hernia gekomen katja? ik kan nml nogsteeds niet geloven dat Q zomaar ineens zo'n erge vorm van ataxie heeft....mn eigen DA deelt gelukkig die mening, waar ik blij mee ben want ik begon aan mezelf te twijfelen of ik niet gewoon mn kop in het zand stak en dingen nietwilde zien, maar er zijn gelukkig meer mensen die bij Q geen ernstige ataxie zien, lichte mate willen de meeste wel geloven maar erger niet, gelukkig!

heb trouwens contat opgenomen met mn verzekering, ze keren 90% uit en dan kan ik kiezen slachten en daar nog geld voor krijgen, of terugkopen van de verzekering voor 800 euro, dat laatste ga ik dus doen, voor de slacht is hij nog te goed!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:22

Wat een naar bericht..Scheve mond Ik heb verder niet veel verstand van medische zaken, dus wat betreft dat been heb ik weinig nuttigs te melden. In ieder geval sterkte en succes met het vinden van de oplossing!

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:34

Jeetje Rens! Jij zou toch eens een keer GELUK hebben zech! Jonge jonge... Heel veel sterkte ermee, en ik zal voor je meeduimen dat het volgende nieuws dat je krijgt, GOED nieuws is!! Scheve mond

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:50

Goh het lijkt alsof ik in het verhaal van fabienne mijn verhaal lees!

Lodewijk heeft wobbler. als jaarling werd hij door 3 verschillende veeartsen aan 2 verschillende klinieken afgeschreven.

De fokker had zoiets van nou ik laat 'm wel afmaken als hij in de weg loopt, dus laat nog maar ff lopen.
Ik kocht hem als 2.5 jarige als goedkoop recreatiepaard, ben voor de lol wat dressuurproefjes gaan rijden en voor het eerst kwam ik problemen tegen in de m met de schouderbinnenwaarts hij werd in rechtsachter reglematig onregelmatig.
Hij tilde dat been wat hoger op maar zodra ik 'm rechtstel is er niets aan de hand.
Uiteindelijk heb ik 'm nog in het Z1 gestart de appuyementen naar rechts gaan goed maar naar links willen dus niet goed dan word ie onregelmatig dat rechterachterbeen kan dan niet mooi meekomen onder de massa.

De galop wissels heb ik 'm nooit kunnen leren maar die kan hij in de wei ook niet.

vanaf de m1 heeft harry Hoevers hem elk half jaar gedaan tot in de Z1 toen was Harry zo eerlijk te zeggen dat het over was, Lodewijk is dus nu mijn bospony geworden maar ik hou de dressuurmatige oefeningen wel bij.
Inmiddels is hij zo sterk geworden dat hij de schouderbinnenwaarts gewoon regelmatig blijft alleen het appuyement rechts blijft een probleem maar daar val ik 'm dan zo min mogelijk mee lastig.

Staken heeft Lottie nooit gedaan wel gaf hij het aan als hij iets heel moeilijk vond en met de wobbler in het achterhoofd heb ik dan ook vaak een stapje terug gedaan

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 22:10

even over die wissels, die springt Q dus wel, netjes van achter uit! dat kan een paard met ataxie meestal niet, toch? net zoals achterwaarts gaan...
en de gevoeligheid van de huid op de achterhand zou ook afnemen bij ernstige ataxie, maar Q was juist overgevoelig op heel zn achterhand Verward

hoe meer ik er over lees, hoe minder ik geloof dat Q echt erge ataxie heeft....lichte ataxie geloof ik wel, kramptrekker is hij zondermeer, maar gevaarlijk om te rijden ivm ataxie geloof ik niet....

lees zelfs verhalen over paarden met ataxie die je zomaar om kan duwen zelfs eentje die alsmaar valt, en een die op de voorkant van zn kogels gaat staan(hoef klapt naar achter zegmaar Verward ) en daarna valt etc

maarja nu krijg ik stiekem hoop dat het bij Q wel meevalt en dat er iets anders speelt, ben alleen bang dat t valse hoop is Scheve mond

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:14

Echt heeel erg veel sterkte! Hoop ook voor je dat het echt mee valt, ik las datje nu zelf indruk hebt dat het niet zoo ernstig is dus hopelijk is dat ook zo!! heeel erg veel succes ermee!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:20

Getsie zeg... wat een vervelend nieuws!

Veel sterkte voor jou en Q!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:17

Wat ik lees over Quentin, lijkt heel erg op wat Tayga heeft.

Tayga heeft van jongs af aan altijd bij alles wat ze op de rechterhand moest doen en nieuw was gestaakt.
Ook loopt ze soms onregelmatig rechtsachter, maar niet altijd. Heb je er wel eens op gelet wanneer hij onregelmatig loopt? Tayga loopt voornamelijk onregelmatig als het guur en nat weer is, maar dat komt volgens mij voornamelijk door de toestand van de bodem dan.

Helaas heb ik nooit echt op Tayga kunnen rijden, omdat het inrijden veel te gevaarlijk was, omdat ze recht overeind kwam en omklapte. Toen is ze gekeurd door Bokhorst en die heeft haar helemaal afgekeurd. Maar ze heeft geen ataxtie, maar door afsluiting/fout in zenuwen geen spieren in haar rechterachterbeen. Maar ik betwijfel dit ook, omdat haar billen even dik zijn en beide gallopen even goed. Hij zei wel dat je met deze afwijking erop kan rijden, zolang het paard niet te fel van karakter is, zoals Tayga.

Ik ga haar volgend jaar helemaal laten bekijken door een fysiotherapeut, maarja dat heb jij allang gedaan Scheve mond

Iig heel erg veel sterkte Ach gut

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:35

Wij zijn er destijds achter gekomen door een vriend van ons die diergeneeskunde studeerde en een heldere ingeving had. Toen zijn er foto's gemaakt en bleek het een hernia in de hals te zijn.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:48

Jeetje Renske, wat verschrikkelijk voor je zeg Scheve mond
Ik wens je heel veel sterkte!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:09

Als paard zware ataxie heeft kan het geen achterwaarts doen idd Renske. Maar neem anders contact op met Antoine de Bodt, hij heeft meerdere gevallen van ataxie gehad en kan je hierover meer informatie verstrekken. Succes

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 12:02

Mijn paard had zware ataxtie (wobbler)Hij zakte dusdanig door zijn koten heen dat hij op zijn kogels leunde, als je aan z'n staart trok viel hij om etcetc. maar ik reed zowel in de L als in de m met regelmaat 8ten voor de achterwaarts

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 12:14

Nimber schreef:
Mijn paard had zware ataxtie (wobbler)Hij zakte dusdanig door zijn koten heen dat hij op zijn kogels leunde, als je aan z'n staart trok viel hij om etcetc. maar ik reed zowel in de L als in de m met regelmaat 8ten voor de achterwaarts

hmm ok, dus achterwaarts etc kunnen gaan wil niets zeggen?
maar Q kan je aan zn staart trekken, benen kruisen en hem dan omduwen dan hersteld hij gewoon, hij kan appuyeren, changeren etc, en dat met ernstige ataxie?
t enige wat hij niet kan is naar de hoefsmid, dan is hij erg kramperig achter, en als hij net uit stal is dan loopt hij erg stijf achter, heeft ook lichte stalbenen dan wat t er ook niet beter op maakt dan.

ik ga vandaag contact opnemen met eric laarakker en steffi vd laarse, eens kijken wat hun er van zeggen, als ik zeker weet dat rechtsachter geen pijn doet of erger wordt met rijden, ga ik denk ik naar Antoine toe, kan het iig proberen

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 16:03

Gevoeligheid in de huid is totaal geen indicatie voor de mate waarin er beschadiging in de wervelkolom aanwezig is. Het ligt er maar net aan welke vezels in het ruggemerg beschadigd zijn.
Als gevoelsbanen beschadigd zijn, kan dat een verstoord gevoel geven zelfs. De huid kan dan zelfs ook overgevoelig reageren!
Dit zou ook mischien kunnen verklaren waarom hij wel gevoelsstoornissen heeft...........terwijl het motorische gedeelte wel redelijk werkt.

Bij mensen liggen de gevoelsbanen in het ruggemerg meer aan de rugzijde, en de motorische zenuwbanen meer aan de borstzijde. Ik weet niet of dit bij paarden hetzelfde is, maar ik denk het eigenlijk wel .........

(Als je wilt weten waarom ik me er zo in verdiept hebben dan mag je me een PB sturen......)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:01

Jeetje, Renske, dat is schrikken!
Watje moet doen, kan ik niet voor je beslissen, ga op je gevoel af. Heb je het idee dat er iets niet klopt, ga dan verder onderzoeken.
Wat ze in Lienden/Kesteren kunnen doen heet scintigrafie. Is een erg mooie techniek om oorzaken die vermoedelijk in de rug zitten te lokaliseren. Ze spuiten dat in, laten het even rusten, zodat dat spul de tijd heeft om door het lichaam heen te gaan en op plaatsen met verhoogde activiteit krijg je een ophoping. Daarna maken ze een soort foto's van het paard, met een appaaraat die die radioactieve straling oppikt. De aangedane plaatsen geven dan ee soort hotspots op die foto's.

Als je daarnaartoe zou gaan, zou je er ook voor kunnen kiezen om hem daarhelemaal verder in behandeling te stellen,anders blijf je slepen met dat paard. Die kliniek heet overigens de Lingehoeve en bij ons van stal hebben ze er zeer goede ervaringen. Erg kundige dierenartsen, nemen uitgebreid de tijd voor je enzo.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:02

He bah. Ik heb het hele topic niet helemaal gelezen, maar ik wens je wel heel erg veel sterkte Renske!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:09

Renske veel sterkte!
Ikzelf zou een second opinion doen of even bellen ivm dat hij zoveel 'moeilijk' oefeningen kan wat een paard met zware ataxie niet kan Verward

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 01:52

Jeetje het zit je ook niet mee zeg. Ik vind het echt zo'n leuk paard om te zien en hoewel ik wel vaag van z'n problemen afwist, had ik niet verwacht dat het zo ernstig zou zijn als ze nu "denken". Maar je bent er zelf niet helemaal zeker van heb ik begrepen (heb niet het hele topic gelezen).
Hoop echt voor je dat het toch minder erg is als de diagnose, al moet je de kundigheid van artsen ook niet zomaar in twijfel trekken.
Sterkte voor jouw en Q!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 01:55

Ik zou eerst maar eens kijken of hij echt ataxie heeft. Als hij dat heeft dan zou ik persoonlijk er niet meer op gaan rijden.

Een paard met pijn rijd je niet op namelijk.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:00

Na het lezen van de berichten hier op bokt begin ik ook te twijfelen aan de diagnose van de dierenarts, maar wie ben ik. Een second opinion kan voor sommige mensen misschien weggegooid geld zijn, maar een paard afschrijven wat later geen ataxie blijkt te hebben is ook niet wat.

Verder blijf ik voor jou hopen op betere tijden, er lijkt wel geen einde aan te komen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 17:56

Pipo schreef:
Ik zou eerst maar eens kijken of hij echt ataxie heeft. Als hij dat heeft dan zou ik persoonlijk er niet meer op gaan rijden.

Een paard met pijn rijd je niet op namelijk.

dat is dus de reden waarom ik eigenlijk naar Utrecht ging...
rechtsachter komt soms niet lekker mee, en af en toe heeft hij er ook echt pijn aan, wil dan niet draven, alleen galloperen en stappen

steeds vaker merkte ik dat rechtsachter net niet helemaal meekwam, veel mensen zag het niet, maar ik mertke dat er hem iets niet lekker zit.

kom ik dus voor rechtsachter in utrecht(ben daarvoor al bij 2 andere klinieken geweest) en dan krijg je ineens te horen dat ataxie zn grootste probleem is, en rechtsachter maar bijzaak is, werd verder ook niet naar gekeken, konden ze ook niet echt onderzoeken omdat t in de heup/bekken zit en dat gaat niet makkelijk op de foto...

maargoed, toen ik ze dat ik er op de dagen dat hij rechtsachter goed meekomt en ook vrolijk is en wil lopen, nog gewoon op hem rij, springen dressuur en buitenritten, toen zeiden ze dat ik moest blijven rijden om zn spieren sterk te houden, z spieren houden hem nml overeind

ataxie was niet pijnlijk werd erbij gezegd, alleen zn rug in de gaten houden met fysio/kraken ivm zich corrigeren door zn rug te spannen.

al met al ben ik niets opgeschoten want ik WIL niet fanatiek rijden ivm rechtachter, ik wil weten waarom hij van rechtsachter last heeft, en dat is blijkbaar teveel gevraagd om daar achter te kunnen komen, hier loopt hij al ruim 1,5 jaar mee, veel vaker goed dan slecht hoor, anders was ik niet t/m Z1 gekomen, maar nu merk ik dat rechtsachter steeds vaker maar voor 95% meekomt ipv voor 100% klein verschil, maar vor mij teveel om zomaar mee door te blijven trainen

alleen is nu ineens ataxie zn grootste probleem en niet rechtsachter Verward
ik geloof zeer zeker wel dat hij in een lichte mate atactisch is, hij is iig al een kramptrekker, en dat hoeft geen belemmering te zijn om te rijden, maar rechtsachter vind ik te vaak zichtbaar iets slechter dan links, en dat vind ik dus teveel om gewoon fanatiek te blijven trainen.

ik ben nu bij verschillende mesen en klinieken info bij elkaar aant verzamelen om een manier te vinden waarmee ik erachter kom wat er dwars zit bij rechtsachter, dat stond nml los van de ataxie is er gezegd.
en ik hoop dat het probleem rechtsachter ook snel kan worden opgelost...
wedstrijdpaard wordt Q toch niet, wordt afgekeurd en teruggekocht van de verzekering, en ik heb begrepen dat zelfs als hij dan toch helemaal opknapt je geen wedstrijden meer mag rijden, jammer dan ik heb iig even van de Z kunnen proeven en als strax mn jaarling oud genoeg is ga ik daar mee naar wedstrijden, duurt nog wel ff maar dat geeft niet.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 18:44

heb vandaag trouwens voor t eerst weer gereden, in t begin flitste steeds ataxie en struikelen en misstappen kunnen maken enz door mn hoofd, maar al snel was ik er van overtuigd dat Q gewoon goed liep en stabiel is, en heb ik heerlijk gereden Lachen
[VvdD] voor het eerst weer gereden sinds diagnose Ataxie

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 08:06

ach renske, ook Baloe heeft ataxie, maar ook hij maakt geen misstappen oid, hij loopt gewoon door mn hand heen als hij vind dat hij iets niet kan Haha!

Sterkte hea Ach gut

dikkiedik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:11

een paard met ataxie heeft over het algemeen geen pijn, hij voelt sommige dingen gewoon niet! En bij de een leidt dat ertoe dat ie omvalt, de ander kan nog jarenlang leuk lopen.

Ik zou voor je eigen gemoedsrust nog een onderzoek ergens anders laten doen, want als je twijfelt en voor je gevoel is je paard goed genoeg om nog leuk mee te rijden zou ik niet nu al een knoop doorhakken.

Sterkte!