voor het eerst weer gereden sinds diagnose Ataxie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

voor het eerst weer gereden sinds diagnose Ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 18:40

Donderdag ben ik dus in Utrecht geweest voor Quentin zn rechterachterbeen, bijkt hij zwaar atactisch te zijn, wat er met rechtsachter is weet ik nogsteeds niet, maar de ataxie zou het grootste probleem zijn werd gezegd. terwijl ik tot die dag gewoon had gereden, zowel dressuur, springen als buitenrijden.
met eigen DA overlegd en Q is zeer zeker niet gevaarlijk om te rijden, dus ja om zn spieren sterk te houden en nog sterker te maken, wat altijd goed is bij ataxie, besloot ik dus om gewoon weer te gaan rijden met hem, alleen maar in t bos en als afwisseling eens longeren.

Mieke(miekevgool op bokt) kwam me met haar crossfries wiebke thuis ophalen, wiebke wil graag erg hard, en Quentin ook, die is helemaal verliefd op zn friese vriendinnetjes en doet altijd mee, vooral met wiebke en Q samen is t altijd leuk *LOL*

eerst rustig gestapt en Q voelde gewoon normaal aan, net als anders, maar toen hij een beetje struikelde dacht ik meteen aan wat ik had gelezen, dat atactische paarden vaak overmatig struikelen, maarja op een modderig bospad maakt ieder paard weleens een misstapje bedacht ik me daarna...
toen zijn we wat gaan draven en alles ging prima dus maar een galopje gedaan, wat steeds een beetje harder ging en we besloten om ze maar ff te laten gaan, daarna is het meteen over en zijn ze goed terug te houden

dus dat deden we *LOL* Q maakte hele grote ruime sprongen, had zn oortjes naar voren en liep gewoon lekker

daarna nog stukken gestapt en een poging tot rustig drafje gedaan, daarna stukje langs de weg gestapt tot we weer opnieuw t bos in konden, en toen kwamen we langs HET ideale gallopeerpad, mooi lang recht zandpad tussen de weilanden in, dus erg overzichtelijk, wat de paarden goed kennen, dus besloten we het pad heen&terug te galloperen en ze ff flink tempo te laten maken, en weer ging Q echt super, oortjes naar voren en graag voorop willen lopen, achter wiebke rijden is nml ook niet ideaal omdat die zoveel zand schept dat de zandklompen om je heen vliegen Clown
maarja voorop is Q weer erg kijkerig en stopt steeds dus toch maar erachter/ernaast proberen te houden

maar ik heb echt lekker gereden, Q zag er ook uit alsof ie het prima naar zn zin had!
ook tijdens hun drukke gedoe in t begin, maakte hij een paar keer erg korte scherpe wendingen enzo, maar had nergens moeite mee, dat was echt zo'n opluchting!!

het gekke is alleen wel dat ik bij alles wat hij doet denk of het iets met taxie te maken kan hebben, terwijl ik voordat die diagnose was gesteld ik er gewoon op reed en me nooit onveilig heb gevoeld(ja af en toe tijdens zn achterlijke dingen die hij uithaalde enzo, maar niet ivm slappe achterhand) ook in die harde galop dacht ik ff van wat als ie ineens door de ataxie een misstap maakt ofzo, maar hij voelde gewoon vertrouwd en sterk aan, en ja ik laat hem de laatste 2 jaar(daarvoor was ie gevaarlijk in t bos Clown ) geregeld door t bos heen scheuren. maar na die 1e galop had ik mn vertrouwen in Q weer terug en heb ik echt fijn gereden!

als Q zo blijft(of zelfs verbeterd waar ik op hoop) dan kan hij iig een mooie toekomst als recreatiepaard tegemoet gaan, alleen jammer dat zo'n zeikerd is buiten Schijnheilig maar gelukkig zijn er genoeg mensen die met me meewillen naar buiten Lachen

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:56

Wat super dat je zo fijn hebt gereden.
Hopelijk blijft het zo goed gaan.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:07

Echt fijn dat het zo goed ging! Toch een beetje goed nieuws na alle tegenvallers; hij is in ieder geval niet gevaarlijk om te rijden zoals ze hadden gezegd! Ik hoop inderdaad voor je dat hij zo blijft, zodat je dit soort ritten kan blijven maken!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:33

Hai Renske, ten eerste nog heel veel sterkte en wijsheid met wat je allemaal meemaakt Ach gut

Dat gevoel dat jij beschrijft ken ik helemaal, maar dan net iets anders. Zo heeft mijn grote bruine al arthrose van voordat ze was ingereden, gelukkig heeft ze daar weinig last van en is ze maar 1x in haar leven kreupel geweest, wat acuut verholpen is door speciaal beslag. Wel eventjes wat anders als je al die bokt-ellende leest van de laatste tijd !!!Maar dat gevoel van "vraag ik niet teveel" "zal ze struikelen" (wat ze bijna nooit doet-behalve zoals jij beschrijft op een modderig bospad)
En als je dan een tijdje (vanwege het weer, of te weinig tijd hebben) wat rustiger aan gedaan hebt (stappen draven) en je paard "naait" er tussenuit op een maisland Haha! waar ik nooit vrijwillig zou galopperen omdat het in mijn ogen veel te "oneffen" is..........en ze struikelt niet maar je krijgt het idee dat ze vliegt Haha! dan denk je weer "wat stel ik me af en toe toch aan Verward wat ben ik weer overbezorgd !

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 19:48

tnx Lachen

dat gevoel van niet teveel durven vragen etc had ik ook met Destiny, die spat&hko heeft Scheve mond maar dan was ik bang voor kreupelheid, bij Q was ik ff bang ivm de kans om te vallen als hij door de ataxie niet weet wat ie met zn achterbenen doet

t zijn alle2 geen fijne gedachtes om mee rond te rijden, gelukkig had ik al snel vol vertrouwen in Q, blijf natuurlijk wel opletten op dingen die hij doet en aangeeft enzo, maar lekker buitenrijden kan gelukkig nog wel Lachen

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:49

Fijn dat je zo'n heerlijke rit hebt gemaakt! Ik kan me voorstellen dat je bij elke misstap denkt: O dat komt vast door de ataxie.
Als hij dit nog zo doet ga je natuurlijk weer twijfelen of hij pijn heeft of niet e.d.
Hopelijk weet je binnenkort meer. Een carriere als recreactiepaard zou ook mooi zijn!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:16

Weer lichtpuntje!
Hopen dat het goed blijft gaan:D

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:24

Wat fijn voor je dat je zo'n leuke rit gemaakt hebt! Hopelijk blijft het zo goed gaan! Spijtig voor je dat je niet meer intensief kan rijden maar recreatiepaard is iig een mooi leventje en hij krijgt nog super leuke beweging erbij ook! Hopelijk word mn paardje ook beter, kan ze ook nog een leuk leventje tegemoet gaan

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:59

Indd Renske, een carriere als recreatiepaard is ook niet verkeerd. Gewoon lol hebben met hem. Bel me maar als je een bosrit wil doen Tong uitsteken

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:13

Nou dit zegt al meer als genoeg OK dan! . Ga vooral op je gevoel af en je ziet en merkt zelf wel hoe je paardje blijft lopen!!! Je kent uiteindelijk je eigen paard het beste!!!!!!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:59

gewoon lekker blijven doen wat je gevoel je ingeeft dan maar geen wedstrijden meer recreatief dressuur en buitenritten zijn ook leuk.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:02

Heel fijn dat het goed ging, als je er een goed gevoel bij hebt is dat toch goed? Zolang hij er ook plezier in heeft Lachen Succes verder!