waarom rijden zo belangrijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:46

ik ken geen mensen

maar als de dierenarts tegen mij zegt,je mag 2weken niet rijden.ik doe dat ook niet.ALs ik zo graag wil rijden.kan ik misschien alltijd nog op een paardje rijden van iemand.Bijv van een vriendin op stal.

MAarjah ik heb nog geen paard.haha

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 16:34

maar bijv ook van die mensen die alleen maar naar hun paard komen, zadel opgooien, ff rijden, weer in de box pleuren en weer weg gaan,, (en zich dan afvragen waarom hun paard opeens zo vals is geworden)..

waar ik me dan echt boos om kan maken is, dat als ik uitleg waarom ik niet meer op mijn pony rijd, toch dag in dag uit weerdezelfde vraag word gesteld:* waarom ga je niet rijden? maar met spat kan je toch gewoon rijden,, oh?is het zo erg? gelukkig heeft mijn paard dat niet! waarom verkoop je haar dan niet?ohja, houden van.. >ik ga wel zometeen ff rijden. *

zooooooo frustrerend.. ik bedoel, tuurlijk is het fijn dat diegene kan rijden, maar kan die gene er geen rekening mee houden dat ik niet kan rijden, ookal zou ik willen? en waarom kan diegene niet eens onthouden waarom ik niet meer rijd.. en waarom zou mijn pony minderwaardig zijn omdat ze niet meer onder het zadel kan?
*argh* sommige mensen..

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 18:34

Rijden is zeker niet het belangrijkste. Mijn paardje kan op het moment niet volop bereden worden. Voor de lol van het rijden en het leren doe ik 1 x per week op een manegepaard een privé les (bijna privé, we zijn met zijn tweetjes). Dat hou ik voorlopig zo. Met mijn paardje tutten we 7 dagen per week, poetsen, stukje lopen, buiten (laten) zetten, los in de bak "spelen", beetje stappen. Daar geniet ik net zo goed van! Binnenkort zal ze wel hersteld zijn, maar ik zal zeker niks overhaasten als dat niet kan. Knipoog

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 18:49

Ik herken dit volkomen, ik had dit bericht zelf kunnen hebben geschreven.
Voorbeeld;
x heeft een pony waar ze het rustig mee aanmoest doen (hko) de pony kwam regelmatig terug van buitenritten helemaal nat van het zweet. Als je dan vroeg hoe dat kwam en of dat wel helemaal verstandig is kreeg je het antwoord; ze wil het zelf hoor, terwijl x niets anders moet doet dan drijven met been zweep en stemhulpen. x is btw meerderjarig dus heeft het volle verstand en verantwoording.

Vervolgens is de pony echt stok en stok kreupel geweest (ze kon niet meer op haar been staan Verdrietig ) Er werdt geen verdere behandeling of onderzoeken in gesteld omdat er op haar manier geen geld voor was Boos! (wel voor autorijlessen en ene nieuwe mountainbike) Ondertussen heeft het dier een half jaar stil gestaan en loopt redelijk. Nog heel stram en stijf en in draf nog iets onregelmatig. En wat doet x? Ze gaat heerlijk buitenrijden want de pony vindt dat zo fijn Lips are sealed (loopt dus nog steeds onregelmatig).
Ik kan x dus echt wel ik weet niet wat aan doen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 19:39

Ik rij heel graag, voor mij is het echt een hobby, maar dat mag niet ten koste van mijn paard gaan. Rijden komt ook niet op de eerste plaats, mijn paard moet eerst gezond zijn voordat ik er mee kan werken, dus moet ik hem eerst verzorgen. En ik ga regelmatig gewoon er naar toe om gewoon wat te friemelen en te borstelen, vind ik lekker ontspannend Lachen
Maar als mijn paard een blessure heeft, wacht ik ook liever een week langer dan een dag minder, ik wil dingen niet erger maken dan ze al zijn.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 19:48

Marquez is op het moment overigens herstellende van een schouder blessure. De da heeft aangeraden om hem 8 weken te laten staan hij heeft in totaal 10 weken op rust gestaan (wel in de wei). Ik ben nu weer rustig met hem begonnen. Ik rijdt nu weer 20 -30 min in de bak en ga met hem naar buiten. Ik heb liever dat ik te weinig met hem doe dan teveel. Toen ik hem niet kon rijden heb ik veel met hem gefrunnikt, gewandeld, vd oefeningen gedaan en dat vonden we allebei heerlijk. We moeten alleen nog even wachten voordat we onze energie weer kwijt kunnen op het zandpad. Want ook dat vonden we allebei heerlijk om te doen toen hij nog geen last had van zijn schouder.

Maar ik kan ook op een heel andere manier van hem genieten. Ik heb hem bij mooi weer wel eens in de buitenbak gezet en ben erbij gaan zitten. Gezellie samen een beetje genieten van het zonnetje.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:30

Rijden interesseert mij eigenlijk niet zo. Het is meer het samen dingen meemaken. En of dat nou een springwedstrijd, een lange buitenrit, of een wandelingetje is maakt me dan niets uit.

Dit geldt voor mijn pony zelf trouwens ook. Het werken zelf vind ze niks aan, maar na een buitenrit van 4 uur moet ze het weiland ingeslagen worden omdat ze het zo gezellig vond en nog een rondje wil Knipoog.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:39

Bij mij is rijden ook zeker niet belangrijk.
Het is leuk om te doen maar als het niet kan kan het gewoon niet.
Daarom had ik mijn verzorgers weggestuurd want toen mijn paard ziek was en ik hem ruim 3 weken op rust wou hebben want hij was magertjes en moest tevens wennen aan een nieuwe omgeving kreeg ik te horen mogen we na die 3 weken wel weer rijden.
Ik vertelde dus dat verzorging algemeen er ook gewoon bij hoort en dat ze na 3 weken er idd weer op mochten rijden van mij.
2 dagen later sprak 1 van de 2 mij aan op msn en vroeg of het goed was dat ze over 3 weken weer gewoon kwamen.
Bij hun draaide het puur om het rijden enniet om de verzorging.
Toen ik ze eropaan wou spreken en wou zeggen dat ik verzorging belangrijker vind dat mensen die alleen willen rijden dat ik helaas andere mensen ga zoeken.
Maar toen ik ze aansprak voelde ze de bui al hangen toen ik zei dat ik ze wou spreken.
De volgende dag kreeg ik een mailtje van dat hun niet het gevoel hadden dat mijn paard voor hun echt een verzorgpaard was.
(terwijl ze er alles mee mochten doen ze kregen alle vrijheid ik was er zelf nooit bij)
Omdat ze er toch niet mee konden doen wat ze wouden en dat ze hem niet meer wouden verzorgen.
Dus ik mailtje terug gedaan prima ik dacht presies het zelfde doei!

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:48

Om even op marquez1 terug te komen.
Ik herken dit volkomen dat van de super bezwete paarden.
Ik noem geen namen of iets maar ik kan me daar zo boos om maken!
Mijn paard heeft een tijdje bij een stallinkje gestaan en ik nam altijd een meisje mee van 11 (silverxxhein) Want haar vriendinnetje waarmee ze samen een verzorgponytje zocht besloot opeens alleen samen met een ander meisje 2 pony`s te verzorgen.
Komen ze helemaal na dik een uur een ponytjes showen komen ze met zwaaaaar bezwete en uitgeputte paardjes bij ons het erfje op om even te laten zien.
Prima fijn hoor ik tot mijn grote schrik dat ze ook nog eens naar een recreatieplas vlak bij mijn stal eens lekker een rondje gaan maken.
Heb ik ooit gedaan is dik 3 uur flink doorrijden.
Scheuren ze op volle tempo de verharde weg op en scheuren keihard naar die recreatie plas.
Ik heb ze daarop aangesproken dat ik dat onverandwoordelijk vond en het enige wat ze zeiden was dat doen ze zelf! Boos!
Laatst ook was er bij 1tje een ijzertje eraf en toch gewoon doorgereden met het gevolg zeer kort hoefje en de hoefsmit kon er niks mee en het hoefje moest groeien.
En na een weekje (jaha dan i shet hoefje hard gegroeit) gewoon weer keihard het asfalt op!
Kun je toch boos om worden zoiets Boos! oke mensen maken fouten maar als ze te eigenwijs zijn om ervan te leren doe je wat fout

Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:05

Ik ken wel van die mensen die het alleen om rijden gaat
Bij mij gaat het gewoon zo:
eerst gaan ze zeker 2 uur in de bak lekker los
als ik tijd over heb ga ik rijden longeren of fietsen

Mijn pony heeft ook een blessure gehad en toen heb ik 4 maanden niet gereden en daar heb ik echt niet mee gezet.

Mijn pony vind rijden trouwens veel leuker dan longeren de eerste keer datr we weer gingen rijden vond ze geweldig en heeft de hele tijd met haar oren naar voren gelopen. Ik rij ook veel buiten want weet dat me pony dat dus veel leuker vind

Maar ik erger me ook wel eens aan mensen die niet zo denkn
(niet dat ik perfect denk Tong uitsteken)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:30

Jammer dat het zo gaat,maar zoals al gezegd,je doet er weinig aan.
Ieder z'n eigen ding en omgang met haar of zijn paard.
Ik kan zelf ook al 2 jaar niet meer op mijn paardje rijden,ze is chronisch ziek.Af en toe mis ik het wel heel erg.
We hebben nog twee andere pony's.Ze zijn voor mij allebei te klein en Jewel is nog niet eens onder het zadel.
Ik kan wel merken doordat ik niet meer rij,ik op een andere manier met m'n paarden omga.Het schept een hele goeie band door wandelingetjes en noem maar op.Ik ga beter met ze om dan toen ik nog wel reed.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:13

Rijden vind ik wel belangrijk ja, maar als ik Hof bijv. twee weken of langer niet kon rijden door een blessure oid, dan doe ik dat ook niet! Die keren dat ik hem niet kon rijden, ben ik gewoon wat met hem wezen wandelen, beetje omtuttelen enzo.

Dat omtuttelen vind ik voor een tijdje niet erg, maar ik zou het niet echt leuk vinden als ik hem nooit meer kon rijden. Ik vind rijden dus wel aardig belangrijk, maar ik tuttel ook heel veel met hem om gewoon.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:35

[PP] Jeetje was mis ik het rijden zeg!!!

ik zag hier je reactie...
neem aan dat dit toppic daarop komt?

kan het wel met je eens zijn dat als een paard iets heeft of wat dan ook en ze gaan gewoon rijden.

mijn paard het een botbreukje,staat nu dadelijk 3 maanden stil.
ik ga er elke dag heen,doe alles voor haar enz. en moet nu drie weken dagelijks 10 minuten gaat stappen,maakt me echt helemaal niks uit en heb het er voor over,maar toch mis ik het rijden.
en dan niet puur het rijden,maar gewoon lekker samen werken met haar.
en ik weet zeker dat zij het ook mist,want ze heeft voorheen drie weken niet bereden mogen worden,en werd ze steeds chagerijnig todat ik weer mocht gaan rijden en was het over.

en ik mis het denk ik,omdat ik afgelopen jaar heel weinig heb kunnen rijden,
twee of drie keer was ze helemaal verzuurd,onsteking aan het been,hoefzweren,bult op der buik en nog vanalles,en steeds heb ik alles gedaan om haar beter te krijgen en dat vond ik altijd belangrijker dan het rijden.
maar het toch steeds weer zoals nou erge zin om weer te gaan beginnen.

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:03

ik vind rijden ook best wel belangrijk, maar een paard zijn twee weken rust niet gunnen is echt not done.
koop dan maar een fiets ofzo.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:09

Rijden is voor mij niet het belangrijkste, maar wel een onderdeel.
Toen mijn paard laatst gevoelig liep, kwam ik toch elke dag om te verzorgen enz. Terwijl ik vaak merk bij andere stalgenoten dat ze dan vaak een aantal keer overslaan. Ieder zijn eigen keus. Maar als de dierenarts zegt 2 weken wachten vind ik het heel dom om toch eerder te gaan rijden.

DarwinLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 18:58

ik begrijp wat je bedoelt.. en de gezondheid van me paard gaat voor.. als ik dus bijv. 2 weken niet kan rijden dan doe ik dat ook niet.. Der zijn nog genoeg andere leuke dingen die je met je paardje kan doen hoor!! Lachen het is niet alleen maar rijden.. vind ik.. poetsen vind ik net zo leuk hoor als rijden

HappyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:50

Ik vind dat de omgang met paarden belangrijker is dan rijden.
Op een bepaald moment had ik twee paarden die ik verzorgde, met de ene had ik een hele sterke band, maar deze had een peesklap en artrose en was op een bepaald moment niet meer berijdbaar. De andere was ook een super paardje waar ik ook wel een band mee had, maar met de andere had ik gewoon een sterkere.
Ik liep altijd hele stukken aan de hand met hem en rijden was gewoon niet meer zo belangrijk. Het was dus niet zo dat de onberijdbare minder de aandacht kreeg dan de andere. Tuurlijk rijden is leuk, maar zeker niet het belangrijkste!!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 19:58

HappyDay schreef:
(..)
Ik liep altijd hele stukken aan de hand met hem en rijden was gewoon niet meer zo belangrijk. Het was dus niet zo dat de onberijdbare minder de aandacht kreeg dan de andere. Tuurlijk rijden is leuk, maar zeker niet het belangrijkste!!

dit wilde ik even horen..

er zijn zooooveeel mensen die hun pony toch net even minder aandacht geven zodra ze niet meer kunnen rijden..
ze komen dan misschien wel, maar zijn ze even lang bezig met hun paard? Scheve mond hmm, sommige mensen wel, sommige mensen niet..
maargoed, ikzelf heb de knoop doorgehakt en voor mijn pony gekozen en niet voor het rijden: het was OF paardrijles, OF pepper(NU mijn pony, met spat bijna 30 etc.)
(ja misschien ben ik wel arrogant:) ik druf bijna te wedden dat veel mensen toch voor het andere kiezen..

Brasko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:05

Ik merkte de laatste tijd dat ik helemaal niet zoveel zin meer heb om te rijden. Ben nu veel meer met Brasko aan het tutten en we zijn bezig met VD bevalt me eigenlijk veel beter. Ik merk dat ik een veel betere band met hem krijg dan ik al had. Rijden komt echt op een tweede plaats.

Snap ook niet dat je gaat rijden als je paard geblesseerd is, de gezondheid van je paard (of welk dier dan ook) gaat toch boven alles. Ik kan er niet bij dat er mensen zijn die er anders over denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:29

Ik vind rijden juist wel heel belangrijk, daar heb ik mijn paard ook voor. Natuurlijk zou ik hem niet rijden als hij een 'niet-rijdbare' blessure heeft.

Toch is rijden niet het enige dat ik zo leuk vind aan paarden. De dingen die erbij horen vind ik ook bijna allemaal wel leuk. (Leuke paarden) longeren vind ik ook altijd wel leuk en toevallig ben ik de afgelopen dagen weer een beetje aan het toiletteren en opscheren geslagen. Ook aan voeren etc. heb ik zeker geen hekel. Ik ben alleen niet zo'n poetser, wassen vind ik leuker (en doe ik dus ook vaker).

Dat gewandel en 'grondwerk' is echter niet aan mij besteed, dat vind ik echt niets . Ik wandel alleen met mijn paard als ik hem bijvoorbeeld naar de wei, paddock o.i.d. moet brengen, het overige stapwerk doet hij fijn in de molen. Zo af en toe heb ik trouwens wel eens van die trut en knuffelbuien, dat wel.

MargaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:09

Ik vind het rijden het belangrijkste. Wat niet wil zeggen dat ik mijn bijrijdpaard slecht verzorg. Of dat ik tegen doktersadvies in zou gaan rijden. Maar voor mij is het definitely mijn bijrijd-paard en niet mijn verzorg-paard. Ik vind het borstelen en mesten ook allemaal wel leuk, maar als dat het enige zou zijn, zou het voor mij de moeite niet waard zijn.

Maar dat andere mensen andere dingen dan rijden belangrijk vinden, dat vind ik dan ook weer prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:51

Toen vorig jaar Kawa kreupel was, kon ik ook niet rijden.
Balen natuurlijk, niet voor het rijden, maar omdat je paard wat mankeert.
En heb hem ruim schoots lang genoeg laten staan.
Geen zin om het erger te maken.

Echter ik miste het rijden wel.
En de stalhouder had al eens vaker gevraagt om een paard voor hem te rijden en dat ben ik toen gaan doen.
Dus kon ik toch weer lekker rijden en Kawa zijn rust geven

2 vliegen in 1 klap Lachen
Dus het rijden missen, wil niet zeggen dat je je paard ook perse naar de knoppen gaat helpen

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:16

Ik vind rijden ook het belangrijkste. Ik rijd paard om dat ik dat juist leuk vind.

Ik truttel ook weleens met Iris, maar wandelen met haar heb ik nog nooit gedaan.. Wij trainen samen voor onze wedstrijden en daar moet ik haar toch het liefst elke dag voor rijden. Maar ik heb niet elke dag de tijd om uren met haar te staan freubelenfranzen.. Ik kom door de week dus ook op stal, zadel haar op, ga rijden en zet haar vervolgens weer terug op stal.

Citaat:
maar bijv ook van die mensen die alleen maar naar hun paard komen, zadel opgooien, ff rijden, weer in de box pleuren en weer weg gaan,, (en zich dan afvragen waarom hun paard opeens zo vals is geworden)..

Dit vind ik echt onzin! Iris is echt geen vals paard en ze wordt er juist minder van als ik haar te weinig rijd en met haar loop te freubelenfranzen.. Ik wil graag wat met haar bereiken en dat red ik niet als ik niet met haar train..

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Iris haar gezondheid op de eerste plaats komt. Als zij niet goed is, dan zal ik ook zeker niet gaan rijden. En uiteraard haar de rust gunnen die ze nodig heeft.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 13:26

Lame schreef:
Wij trainen samen voor onze wedstrijden en daar moet ik haar toch het liefst elke dag voor rijden. .

hmm, ik ben van mening dat of je elke dag rijd of af en toe een dagje niet, niet uitmaakt voor je wedstrijden,
sterker nog: een paard wat bijv maar 3 dagen per week onder het zadel is en voor de rest gelogeerd,losgegooid,gefreestyled wordt .. is naar mijn mening veel beter. (een paard moet ook afwisseling, en dan niet alleen afwisseling in het rijden, ook iets anders doen.. dat hij zich ff uit mag leven, ff niets op zn rug heeft, en ander soort beweing krijgt..)

tuurlijk zit je er wat vaker op de weken voor de wedstrijd, maar is het nodig om elke dag te rijden?! ,, nee denk juist dat dat averechts werkt op een gegevenmoment.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 08:15

muiszje schreef:
hmm, ik ben van mening dat of je elke dag rijd of af en toe een dagje niet, niet uitmaakt voor je wedstrijden,
sterker nog: een paard wat bijv maar 3 dagen per week onder het zadel is en voor de rest gelogeerd,losgegooid,gefreestyled wordt .. is naar mijn mening veel beter. (een paard moet ook afwisseling, en dan niet alleen afwisseling in het rijden, ook iets anders doen.. dat hij zich ff uit mag leven, ff niets op zn rug heeft, en ander soort beweing krijgt..)

tuurlijk zit je er wat vaker op de weken voor de wedstrijd, maar is het nodig om elke dag te rijden?! ,, nee denk juist dat dat averechts werkt op een gegevenmoment.

Ja, ik bedoel dat ook.. Ik rijd Iris om de dag en de dag dat ik niet rijd, wordt ze gelongeerdof iets anders met haar gedaan. Soms rijd ik wel drie dagen achter elkaar omdat dat zo uitkomt.. Soms gooi ik haar ook alleen maar los in de bak en zijn we rondjes achter elkaar aan, aan het rennen. Ik zit niet vaker op Iris omdat ik een wedstrijd heb, regelmaat in het bezig zijn met haar is belangrijk..