nieuwe paardeziekte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 09:31

jee wat raar ineens ik hoop dat het zich niet verder verspreid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 09:36

Zou het niet "gewoon" weer een Rhinovariant zijn? 't Is er wel weer de tijd van het jaar voor. Elk jaar rond deze tijd steekt eerst droes, en daarna Rhino de kop weer op.
De paarden hebben wat minder weerstand door het winter/opstal seizoen, en door de verharing die nu bij de meesten goed op gang is/komt, en dan begint het gedonder weer.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 09:57

Laten we hopen dat het dat is en niet een of andere nieuwe ziekte

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:15

Ik weet dat er vorig jaar in Belgie een vreemde ziekte onder de paarden heeft geheerst (niet rhino). Het is een paar keer op tv geweest. Er gingen ook paarden om onverklaarbare reden dood. Er was een vermoeden dat het misschien te maken had met bepaalde planten/kruiden die daar groeiden, maar dat is eigenlijk nooit bevestigd. Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:24

Ik dacht dat dat van vorig jaar herleid was naar het gras/hooi dat die paarden gegeten hadden, of haal ik nu e.e.a. door elkaar?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:43

Rhino is inderdaad ook het eerste wat mij door het hoofd schoot. Is inderdaad de tijd voor het jaar en is lastig tegen te enten.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:55

kaktus"]
[quote="stalleke schreef:
een tijdje terug was deze ziekte ook in belgie, kan dat? had ik zoiets ook gehoord dat er gewoon paarden aan dood gingen

Bedoelde je dit??
http://www.minlnv.nl/infomart/lba/2002/36/lba32.htm
2002 België: mogelijk 100 gevallen mysterieuze paardenziekte
[/quote]
Ja die bedoelde ik, maar daar lijkt de ziekte bij de politie niet echt op, wel dan?

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:23

het zou ook dus om een vergiftiging kunnen gaan bv. taxus of iets dergelijks.ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:01

Ow, dat is wel erg dicht bij ons. De ruiterij houdt de zaak wel potdicht gelukkig, verspreiden naar buiten toe wordt zoveel mogelijk tot een minimum beperkt natuurlijk. Ik ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen en welke ziekte dit blijkt te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:04

Nog even dit van de site van AT5 gehaald, het is voorpaginanieuws:

Virus: weer 3 politiepaarden dood

De paardenziekte die in de stallen van de Amsterdamse politie heerst, heeft opnieuw drie levens geëist. Het om het Rhinopneunomievirus (stalvirus).
Twintig van de 30 paarden zijn besmet. In totaal zijn nu vier paarden bezweken aan het stalvirus. Het virus tast het ruggenmerg van het dier aan en veroorzaakt verlammingsverschijnselen. De ziekte is te behandelen, maar de verlammingsverschijnselen blijven.
Meer sterfgevallen worden niet uitgesloten. Paarden dragen het virus aan elkaar over door nauw contact onderling. Besmettingsgevaar voor de omgeving is er daarom niet. >>>

Ik wist al dat er inmiddels 4 paarden dood zijn, maar het blijkt dus om Rhino te gaan en dat wist ik nog niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:46

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:54

Citaat:
Paarden dragen het virus aan elkaar over door nauw contact onderling. Besmettingsgevaar voor de omgeving is er daarom niet. >>>

Leuk gezegd van AT5, maar waar komt het dan vandaan? Zo'n virus komt niet uit de straatstenen omhoog lijkt me...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:04