jee wat raar ineens ik hoop dat het zich niet verder verspreid!
Anoniem
Geplaatst: 10-03-04 09:36
Zou het niet "gewoon" weer een Rhinovariant zijn? 't Is er wel weer de tijd van het jaar voor. Elk jaar rond deze tijd steekt eerst droes, en daarna Rhino de kop weer op. De paarden hebben wat minder weerstand door het winter/opstal seizoen, en door de verharing die nu bij de meesten goed op gang is/komt, en dan begint het gedonder weer.
Caira
Geplaatst: 10-03-04 09:57
Laten we hopen dat het dat is en niet een of andere nieuwe ziekte
Scum
Geplaatst: 10-03-04 10:15
Ik weet dat er vorig jaar in Belgie een vreemde ziekte onder de paarden heeft geheerst (niet rhino). Het is een paar keer op tv geweest. Er gingen ook paarden om onverklaarbare reden dood. Er was een vermoeden dat het misschien te maken had met bepaalde planten/kruiden die daar groeiden, maar dat is eigenlijk nooit bevestigd. Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben?
Anoniem
Geplaatst: 10-03-04 10:24
Ik dacht dat dat van vorig jaar herleid was naar het gras/hooi dat die paarden gegeten hadden, of haal ik nu e.e.a. door elkaar?
manic
Geplaatst: 10-03-04 10:43
Rhino is inderdaad ook het eerste wat mij door het hoofd schoot. Is inderdaad de tijd voor het jaar en is lastig tegen te enten.
stalleke
Geplaatst: 10-03-04 11:55
kaktus"] [quote="stalleke schreef:
een tijdje terug was deze ziekte ook in belgie, kan dat? had ik zoiets ook gehoord dat er gewoon paarden aan dood gingen
Bedoelde je dit?? http://www.minlnv.nl/infomart/lba/2002/36/lba32.htm 2002 België: mogelijk 100 gevallen mysterieuze paardenziekte [/quote] Ja die bedoelde ik, maar daar lijkt de ziekte bij de politie niet echt op, wel dan?
shantihdior
Geplaatst: 10-03-04 12:23
het zou ook dus om een vergiftiging kunnen gaan bv. taxus of iets dergelijks.ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt
Anoniem
Geplaatst: 10-03-04 13:01
Ow, dat is wel erg dicht bij ons. De ruiterij houdt de zaak wel potdicht gelukkig, verspreiden naar buiten toe wordt zoveel mogelijk tot een minimum beperkt natuurlijk. Ik ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen en welke ziekte dit blijkt te zijn.
Anoniem
Geplaatst: 10-03-04 13:04
Nog even dit van de site van AT5 gehaald, het is voorpaginanieuws:
Virus: weer 3 politiepaarden dood
De paardenziekte die in de stallen van de Amsterdamse politie heerst, heeft opnieuw drie levens geëist. Het om het Rhinopneunomievirus (stalvirus). Twintig van de 30 paarden zijn besmet. In totaal zijn nu vier paarden bezweken aan het stalvirus. Het virus tast het ruggenmerg van het dier aan en veroorzaakt verlammingsverschijnselen. De ziekte is te behandelen, maar de verlammingsverschijnselen blijven. Meer sterfgevallen worden niet uitgesloten. Paarden dragen het virus aan elkaar over door nauw contact onderling. Besmettingsgevaar voor de omgeving is er daarom niet. >>>
Ik wist al dat er inmiddels 4 paarden dood zijn, maar het blijkt dus om Rhino te gaan en dat wist ik nog niet.