Ziekte bij politiepaarden in Amsterdam.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:04

Als het rhino was geweest hadden we dat toch wel gehoord ? Het is al langer aan de gang maar nu het ernst wordt komt het via het nieuws naar buiten, ze zijn bezig met onderzoeken en experts.. misschien een nieuwe vage vorm van rhino maar het kan toch ook gewoon iets anders zijn ?

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:05

zijn er onderhand al 3!!??

De eerste die het niet heeft gehaald is Mikado. Begin 2002 heb ik 5 dagen gewerkt bij de bereden politie en heb ik op hem gereden. Mikado was wel een beetje mijn favoriete paard daar. Vond het heel erg om het in de krant te lezen. Het was echt een heel lief paard.

Je moet er maar niet bij nadenken dat dit bij je eigen stal gebeurd ofzow Boos!(

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:03

Net op het nieuws:
Er zijn 4 paarden overleden en er kunnen er meer volgen...
het gaat om een virus welke het ruggenmerg aantast. Er zijn 20 van de 30 paarden besmet.

Wat afschuwelijk zeg!

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:14

Op 21 maart hebben wij een western oefenwedstrijd op onze stal en ik wil absoluut niet dat deze ziekte zich gaat uitbreiden naar onze stal waar 250 paarden staan.

Alle info is dus welkom, zodat ik weet of we de wedstrijd wel of niet door moeten laten gaan !!!!!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:19

Jezus wat vaag dat dat alleen bij die paarden is .. Heel veel sterkte met de zieke paarden en ze moeten SNEL beter worden.. wie dit gedaan heeft is nog niet jarig.. Boos! Ziek ...

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:28

Gulpje schreef:
Net op het nieuws:
het gaat om een virus welke het ruggenmerg aantast. Er zijn 20 van de 30 paarden besmet.

Wat afschuwelijk zeg!

Waar, welk nieuws!????

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:36

Om 12.30 heb ik contact gehad met De Heer R van Wessum. Ik heb mij laten vertellen dat hij dierenarts is bij de bereden Politie van Amsterdam. Zijn antwoordt op mijn vraag over dit onder werp, wat ik graag met iedereen die het lezen wil, wil delen was als volgt.

Het is waarschijnlijk Rhino maar dat is nog niet met zekerheid te zeggen. Zijn visie over Rhino is, kan worden over gebracht van paard op paard, of als je bijvoorbeeld door urine gelopen hebt, en direct naar een andere stal gaat. Elk jaar komt het voor, dus paniek is terecht maar ook weer niet want het kan overal en nergens zijn. Drie van de vier overleden paarden waren al problemen mee, en met dit erbij hebben zij hun laten inslapen. Met de vierde zijn zij nog bezig.

Groetjes Peter.

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:37

Sandra.k schreef:
Een vervoersverbod komt er alleen bij ziektes als MKZ, varkenspest etc. Niet bij rhino. En of het nou rhino is of iets anders/nieuws: je kan niet voorzichtig genoeg zijn.
Amsterdam ligt toch ook echt in N-H, weliswaar niet op waai-afstand van ons maar toch...dichtbij genoeg: wedstrijden, trainingen en wat dan ook op andere plekken (waar dus ook mensen van weetikveelwaar komen) zijn nu extra risico

Nou ik ga niet hoor stel je voor ik breng het mee of over nou dat wil ik niet op mijn geweten hebben.....

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:43

De paarden blijven allemaal binnen daar, dus er is een heel kleine kans op besmetting..

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:43

Henriette"]
[quote="Gulpje schreef:
Net op het nieuws:

Wat afschuwelijk zeg!

Waar, welk nieuws!????
[/quote]

3FM

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:44

Ook onze dierenarts (praktijk Purmerend) heeft zojuist aangegeven dat het hoogst waarschijnlijk een variant van het Rhino virus is.

Advies: ga niet naar andere stallen (met of zonder paard)!
Laatst bijgewerkt door Henriette op 10-03-04 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:46

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:55

zo dat is niet zo best zeg, hopelijk hebben ze gauw iets om het te bestrijden. toen ik de eerste stukjes las, dacht ik dat het paard rhino hete hahahahahahha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:00

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:01

Verschrikkelijk, dat wens je niemand. Wat ik me afvraag, worden de paarden daar niet standaard tegen Rhino geent?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:04

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:05

Mijn paard wordt ook al jaren ingeent tegen rhino, maar dan nog is er kans dat ie het krijgt. De enting werkt veel minder goed als bv de influenza prik.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:06

Henriette schreef:
Advies: ga niet naar andere stallen

Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen zich aan dit advies houden!

Dit zal ook wel effect hebben op de wedstrijdagenda's van de diverse organisaties.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:07

En dan zijn er nog dierenartsen die zeggen dat het onzin is om te enten omdat het zo weinig voorkomt.
Het heeft volgens deze arts alleen maar nut als je wedstrijden afgaat enzo.

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:07

Ja, ze worden daar allemaal ingeent, maar je hebt verschillende varianten. Wat ik heb gehoord is dat daar 1 paardje is wat ooit al Rhino heeft gehad en die heeft dus geen verschijnselen...brr...eng hoor. Je zat gewoon machteloos.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:09

kimmie1 schreef:
Mijn paard wordt ook al jaren ingeent tegen rhino, maar dan nog is er kans dat ie het krijgt. De enting werkt veel minder goed als bv de influenza prik.

Inenting zal niet kunnen voorkomen dat hij het krijgt, maar de weerstand tegen de ziekte is hoger dan helemaal zonder inenting.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:15

En dat alleen voor bepaalde varianten.
Bovendien (heb ik wel eens gehoord) heeft enten alleen zin als alle paarden op een stal consequent geent worden.
Enten biedt dus bepaald geen garantie. Maar hoe minder risico hoe beter....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:33

GoedVetMan schreef:
Om 12.30 heb ik contact gehad met De Heer R van Wessum. Ik heb mij laten vertellen dat hij dierenarts is bij de bereden Politie van Amsterdam. Zijn antwoordt op mijn vraag over dit onder werp, wat ik graag met iedereen die het lezen wil, wil delen was als volgt.

Het is waarschijnlijk Rhino maar dat is nog niet met zekerheid te zeggen. Zijn visie over Rhino is, kan worden over gebracht van paard op paard, of als je bijvoorbeeld door urine gelopen hebt, en direct naar een andere stal gaat. Elk jaar komt het voor, dus paniek is terecht maar ook weer niet want het kan overal en nergens zijn. Drie van de vier overleden paarden waren al problemen mee, en met dit erbij hebben zij hun laten inslapen. Met de vierde zijn zij nog bezig.

Groetjes Peter.

Dank je wel voor de informatie Peter!
Op de site van AT5 (plaatselijke zender regio Amsterdam) staat ook dat het over Rhino gaat. Ze houden de boel daar wel goed dicht, dat is wel fijn.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:37

je hebt een aantal verschillende soorten rhino dus dat zullen ze nu wel aan ht onderzoeken zijn...
voor besmetting hoeven we ons niet veel zorgen te maken denk ik aangezien ze langs de snelweg liggen waar praktisch geen andere stallen in de buurt liggen dus zolang hun de boel goed dichthouden en zichzelf ontsmetten gaat het hopelijk niet verder!!
vind het wel erg!

Saby_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:39

Jeetje, echt errug allemaal ja. Huilen
Hoop voor de beestjes dat ze er bovenop komen. Knipoog
Wens iedereen daar veel sterkte!!!!
Hopelijk waait t niet over.