Gezocht: redders van slachtpaarden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:17

Wat vind ik dit een geweldig topic zeg! Mijn complimenten voor alle mensen die zo´n paardje gered hebben! En ik moet zeggen dat het allemaal stuk voor stuk ook nog mooie paardjes zijn... dus hoe zo´n eigenaar erbij komt om zo´n paardje naar de slacht te doen kan ik dan ook niet altijd begrijpen!
*wacht op volgende berichten*

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:25

Zie het topic in mijn onderschrift.
Indirect gered van de dood.

haboshof

Re: Gezocht: redders van slachtpaarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:06

In november werd ons gevraagd of we een paard wilden opnemen die omdat ze gust bleek te zijn naar de slager moest.

Het bleek te gaan om een 23 jarige Friese merrie, die veel veulens heeft gehad en voor een bierwagen heeft gelopen.
Wij hebben haar voor de slachtprijs gekocht van de eigenaar, die inderdaad het papier al had opgestuurd naar het stamboek met de aantekening dat het paard geslacht was.
Gelukkig is ze gechipt en konden we bewijzen dat ze nog leeft en we hebben haar nu ook gewoon op onze naam staan.

Wij hebben meer opvangpaarden, maar dit is de enige waarbij de slager al geregeld was.
Ze staat nu mooi glanzend in de wei bij de andere oudjes. Hopelijk mag ze nog heel lang genieten van haar oude dag.

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 15:58

Echt super, er komen steeds meer redders bij!
@haboshof: hoe is dat zo ontstaan, om paarden op te vangen?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:06

Zammetje: wij vangen allerlei dieren op, die door omstandigheden niet meer bij hun eigenaar kunnen blijven.
Voornamelijk honden en paarden. Het hele verhaal valt ook op onze site te bekijken.
Hoe we zijn begonnen? Eigenlijk al van kind af aan. Ik sleepte als kind al allerlei dieren mee naar huis. En later toen we zelf ruimte hadden, werden het steeds meer dieren.
Mensen weten ons te vinden via de site en omdat ik o.a 25 jaar paardrijles heb gegeven.

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 16:09

Ah juist! Ik vind het echt enorm goed dat je dit doet! Ik heb ook een paard opgevangen (zie profiel) en thuis hebben we 2 honden (afdankertjes) en 1 kat komt van de b-weg (fijn he, wanneer men op vakantie gaat, laten ze de kat los).

lies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:09

Ik heb 2 jaar geleden samen met een vriendin ook een pony van 30+ gekocht die met 1 been in het slachthuis stond. Helaas is ze een maand later alsnog overleden door domme pech.
Het hele verhaal staat hier; Pony voor de slacht weggekocht! en hier; Dag lieve Candy..

Afbeelding

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:14

dir zijn mijn paardjes die ik van de slacht heb gered en ingereden:

Amber, die helaas is overleden doordat ze zichzelf had opgehangen aan haar halster (zie profiel)

Afbeelding

Saphira, onze grote trots. ook van de slacht gered.

Afbeelding

Afbeelding

En onze haflinger X Arabier

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben supertrots op al mijn paardjes mijn tweelingzus en ik hebben ze zelf ook ingereden.

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:31

@ lies: wat jammer dat je maar kort plezier van haar hebt gehad, maar wel fijn dat je haar toch de laatste weken een goed leven hebt kunnen geven
@amsolusa: goed zeg! hoe is dat zo gekomen, dat je allemaal 'afdankertjes' hebt? Ik ben tegen de mijne gewoon aangelopen, dus was gewoon puur geluk. Ik vraag me altijd af hoe dat zo bij anderen gaat.

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:37

wij hebben goed contact met een slager, en als er dan een leuk paardje tussenzit ( met papieren), waar wij denken iets van te kunnen maken dan gaan we die inrijden en weer verkopen. Kijk, we zouden alle paarden wel kunnen redden van de slacht, maar ik heb niet genoeg geld en stallen om paarden te onerhouden die ik niet daarna kan verkopen, hoe graag je dat ook wil, het is gewoon te duur. Dus zo nu en dan redden we er een waar we nog iets mee kunnen ( dan belt die handelaar/ slager ons). en dan maken wij er weer iets leuks van.
Bijvoorbeeld met saphira ( foto 2) komt van een stal waar ze haar niet ingereden konden krijgen. Ze hebben haar de laatste paar weken mishandelt, dus voor ons was het moeilijk om het vertrouwen te winnen, maar het loont wel als je er dan uiteindelijk een fatsoenlijke m-proef mee kan rijden, dat je denkt van: Goh, heb ik dat coor elkaar gekregen . En die halfinger zijn we nog mee bezig.
We hebben al heel veel paarden van de slacht gered en met succes weer doorverkocht, dus als dat zo blijft, blijf ik ook paarden redden
Laatst bijgewerkt door amsolusa op 18-05-06 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:39

@ amsolusa: a juist! ik wist niet dat er slagers waren die dit deden, maar opzich hardstikke goed van die man. Het lijkt mij wel moeilijk, om een paard op te vangen en later weer te verkopen. Maar ik ben dan ook een erg gevoelsmens op dat gebied. Ik vind het wel super dat door jou een paard een beter leven krijgt!

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:41

dankje:).. ook heel goed van jouw!

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:53

mijn paard heb ik indirect ervan "gered". hij was voor de sport van de vorige eigenaar niet meer geschikt, en hij wilde er snel van af. het woord "slager" was al gevallen!
ik reed het paard al ruim 2 jaar voor die man, wilde 'm niet kwijt. heb even hard moeten nadenken en rekenen, maar nu heb ik er een heel fijn beestje aan, voor wat ik doe (beetje dresuur, buitenrijden) niks mis mee. hoop dat we nog jaaaren voor de boeg hebben samen!
dit was wel een paard wat ik kende, en ik wist wat er "mis" mee was. ik denk niet dat ik snel zo maar een beestje bij de slager weg zou halen. je weet nooit waarom ze daar heen gebracht zijn. er zitten natuurlijk ook bij paarden rotte appels tussen...

NoGo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:48

Allereerst wil ik iedereen even zeggen dat ik het hartstikke goed vind van alle mensen die een paard GERED hebben.
Het kan ook fout aflopen.
Hier in de buurt is namelijk een hele aardige man niet dus die paarden wegbrengt als verzekeraar naar de slacht sjoemelt met papieren en vervolgens de paarden doorverkoopt.
Er is dan ook laatst toevallig een bekende die zijn paardje aan die man had meegegeven voor slacht paardje is teruggevonden zonder papieren (terwijl het een heel goed bloedlijn enz paardje) was bij een manege.
Paardje mankeerde van buitenkant niets maar zou als hij door zou blijven lopen accuut iets kunnen krijgen.
Dat zijn vind ik dan toch niet echt reddende acties.
Zelf blijkt mijn oude paardje HELAAS ook 12 jaar geleden bij die man te zijn beland omdat ze orthopedische hoef had.
En moest dus weg voor slacht.
Wat dus niet gemeld was bij mij.
Lang verhaal maar ik heb er ook 8jaar leuke en slechte tijden met haar gehad.
Met voor haar ook veel pijn.
Ik ben er gelukkig bijgeweest toen ze werd afgemaakt.
Zodat ze niet doorverkocht werd.
Gelukkig = niet bedoeld alsof ik het leuk vond natuurlijk!
Ik zou het echt niet aan hebben gekund als ik haar ergens weer zag staan.

Oja toen ik haar kocht en op een stal ging staan was er iemand helemaal over de rooie omdat ze dacht dat het haar oude paardje was tot ze goed keek zij had hem dus ook aan die man meegegeven en hij had gezegd zo dat is nog een mooi goed paardje.
Waarop zij had gezegd denk erom dat je hem naar de slager brengt.
Dus dat was voor haar wel even schrikken natuurlijk..

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 09:02

@ gogo: dat is wel een hele vervelende situatie. Die man heeft dus kennelijk geen verstand van paarden, maar wil graag geld zien (of heb ik het mis?). Ik vind het wel goed van je dat je het geprobeert hebt met je paard, ondanks de slechtere periodes (die je zelf beschrijft). Top hoor!

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:31

dat zijn echt nare streken. je hoort het helaas wel vaker. een vriendin van mij had haar paard ook aan de verzekering moeten geven, die laten ze dan slachten. dacht ze... ze kwam 'm een paar jaar later op het concoursterrein tegen. riep 'm, en hij keek gelijk op. dus 't was 'm echt. die mensen hadden 'm bij een handelaar vandaan.
tsja, sta je toch raar te kijken...

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:54

ik kom ook nog een keer zeggen dat ik het écht knap vind al die paardjes... maar ook dat je uit moet kijken wat je koopt bij de slager (dit mag toch officieel ook niet?)...
bij mijn verzorgpaard op stal is een paar maanden geleden ook een paard naar de slager gebracht... echt een pracht paard om te zien, kon geweldig lopen, was pas 5 jaar oud... zo op het eerste gezicht niks mis mee dus... maarja, dit paard was gevaarlijk, ontzettend slim en wilde altijd het laatste woord hebben (dit alles is een heeeeel gevaarlijke combinatie!!). we zijn met dr naar de kliniek in Utrecht geweest om haar te laten onderzoeken of ze niks had.. maar "helaas" had ze niks, anders hadden we er nog iets aan kunnen doen!
en dan kun je zeggen: ga met dr ergens heen waar ze dr kunnen opvoeden! maarja, dit paard was veel te trots op overal heen gesleept te worden, en daarbij wilde de eigenaar geen risico's lopen dat ze iemand het ziekenhuis in trapte. de enige veilige keuze was dus om haar te laten slachten...
je wilt niet weten hoe moeilijk dit voor iedereen was ... want het paard was verder echt een toppertje!!

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:15

amsolusa schreef:
wij hebben goed contact met een slager, en als er dan een leuk paardje tussenzit ( met papieren), waar wij denken iets van te kunnen maken dan gaan we die inrijden en weer verkopen.

Hoe goed ik het ook vind dat er paarden zijn die een tweede kans krijgen(heb er zelf nml. ook 1) moet ik toch even hier op reageren....

Er zijn zat paarden die om de meest onzinnige rede naar de slacht gaan maar ook zeker paarden die in zoverre iets mankeren(niet aan de buitenkant zichtbaar) dat de dood een opluchting voor ze kan zijn.

Hoe weet een slager het verhaal achter het paard...wie is hij om te beslissen dat ze verkocht kunnen worden(incl. papier).
Buiten dat het volgens mij stik illegaal is om een paard vanuit het slachthuis de handel weer in te doen vind ik het ook niet kunnen ten opzichte van een oude eigenaar(of worden die ingelicht).

Het verhaal hier klinkt mooi maar hoevaak lees je niet dat een paard doorverkocht word terwijl een oude eigenaar zijn paardweloverwogen aangeboden heeft bij de slacht.

Dus ik ken ook de mooie verhalen(gestoord paard dat nu met 2 hoeven in de neus het Z doorloopt) maar zeker ook de diep trieste verhalen( manege die paarden voor de slacht nog "even" gebruikt tot ze echt helemaal op zijn)dus ben ietwat sceptisch over paarden die binnen komen door de voordeur maar verkocht worden door de achterdeur.....

Een ding is voor mij zeker mocht ik mijn paard aanbieden aan de slacht....dan is dat voor mij een weloverwogen beslising die ik voor hem heb genomen!!!!! en zal hij idd ook sterven met een snoepje tussen de kiezen terwijl ik toekijk.....
Dat is het laatste wat ik voor hem kan doen.

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 08:13

CarS schreef:
Het verhaal hier klinkt mooi maar hoevaak lees je niet dat een paard doorverkocht word terwijl een oude eigenaar zijn paardweloverwogen aangeboden heeft bij de slacht.

Dus ik ken ook de mooie verhalen(gestoord paard dat nu met 2 hoeven in de neus het Z doorloopt) maar zeker ook de diep trieste verhalen( manege die paarden voor de slacht nog "even" gebruikt tot ze echt helemaal op zijn)dus ben ietwat sceptisch over paarden die binnen komen door de voordeur maar verkocht worden door de achterdeur.....

Hier raak je hem wel. Ik vind dat als je een goede paardeneigenaar bent je toch wel bij je paard blijft als je hem laat slachten, om de kans op doorverkoop te voorkomen en dat jij er als baas ook bent voor je paard, je paard is er tenslotte ook voor jou geweest.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:39

Als iemand nog een geweldige New Forest pony wilt redden van de slacht......PM

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:55

ik was altijd van plan dat te doen met een pony van de manege. Ze had zowat mijn hart gestolen. ik ken haar al jaren en had een vrij goede band.

Dit jaar ben ik even gestopt met rijden ivm univ.studies. In dit jaar is ze naar de slacht gebracht. Daar heb ik nu echt enorm veel spijt van. Ik weet dat er van dit paardje niks meer te maken viel maar desondanks was het er eentje die het verdiende om gered te worden.

Overigens ken ik wel een verhaal van een meisje die een manegepaard had gered dat toen 11 jaar was. Ze springen nu 1.10m geloof ik, en hun dressuur vlot ook heel goed

De goede verhalen zijn echt prachtig om lezen. De slechte tonen wel het gebrek aan informatie soms aan. Desondanks sterk wat jullie doen hoor!! Proficiat

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 18:23

ponyzotje schreef:
De goede verhalen zijn echt prachtig om lezen. De slechte tonen wel het gebrek aan informatie soms aan. Desondanks sterk wat jullie doen hoor!! Proficiat

Dank je (namens iedereen, denk ik!)

VanillaQueen schreef:
Als iemand nog een geweldige New Forest pony wilt redden van de slacht......PM

Jammer hoor, erg zielig voor de pony, maar ik wil je er toch op wijzen dat dit topic hier niet voor bedoelt is.

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:12

CarS schreef:
amsolusa schreef:
wij hebben goed contact met een slager, en als er dan een leuk paardje tussenzit ( met papieren), waar wij denken iets van te kunnen maken dan gaan we die inrijden en weer verkopen.

Hoe goed ik het ook vind dat er paarden zijn die een tweede kans krijgen(heb er zelf nml. ook 1) moet ik toch even hier op reageren....

Er zijn zat paarden die om de meest onzinnige rede naar de slacht gaan maar ook zeker paarden die in zoverre iets mankeren(niet aan de buitenkant zichtbaar) dat de dood een opluchting voor ze kan zijn.

Hoe weet een slager het verhaal achter het paard...wie is hij om te beslissen dat ze verkocht kunnen worden(incl. papier).
Buiten dat het volgens mij stik illegaal is om een paard vanuit het slachthuis de handel weer in te doen vind ik het ook niet kunnen ten opzichte van een oude eigenaar(of worden die ingelicht).

Een ding is voor mij zeker mocht ik mijn paard aanbieden aan de slacht....dan is dat voor mij een weloverwogen beslising die ik voor hem heb genomen!!!!! en zal hij idd ook sterven met een snoepje tussen de kiezen terwijl ik toekijk.....
Dat is het laatste wat ik voor hem kan doen.

die slager is ook een handelaar, en wij hebben met (bijna) alle vorige eigenaren gesproken die de paarden naar de slcht wilde doen. die haflinger komtbijvoorbeeld van een melkerij, maar ze wilde geen veulens meer krijgen. wij doen dan natuurlijk of we niet geinteresseerd zijn, en dan kopen we haar een week later van die slager/handelaar.
wij hebben eigenlijk ook bijna alleen paarden met papieren, en als mensen hun paard zouden wegdoen zouden ze er geen papieren bij doen toch?

natasja311

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:17

HALLO MENSENS

ECHT TOP WAT JULLIE DOEN
IK HEB ZELF EEN PONY GERED VAN DE SLACHT
ZE WAS 29 JAAR
EN STOND BIJ EEN VROUW
MAAR ZEI LAG OP SCHEIDING
IK HEB DE PONY OVER GENOMEN
MAAR HELAAS NA EEN JAARTJE MOEST IK DER IN LATEN SLAPEN
NU WIL IK WEER EEN PAARD OF PONY VAN DE SLACHT REDDE
WIE KAN MIJ HIER BIJ HELPEN
IK HOOR HET GRAAG

MVG NATASJA

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:32

het is niet de bedoeling te reageren op zo'n oud topic.

ga eens naar een paardenmarkt, daar staat genoeg :)