Kaneel, schadelijk voor paard? (insulineresistentie)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Kaneel, schadelijk voor paard? (insulineresistentie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 20:24

Mijn 22 jarige pony heeft insulineresistentie, dit hangt bij haar mogelijk samen met de ziekte van cushing, maar er is nog geen echte diagnose gestelt.
Nou tipte iemand mij dat kaneel bij mensen met insulineresistentie een positieve invloed heeft, dit zou ook onderzocht zijn en bewezen. Ik ben er eens naar gaan zoeken op internet en het zou inderdaad volgens meerdere websites een goed effect moeten hebben op de insuline,- glucose,- en vetstofwisseling. Via deze link kom je bij een aantal onderzoeken uit http://www.kaneel.nl/Pages/onderzoek.asp
Alleen.. alles gaat over mensen en ik weet niet of kaneel schadelijk is voor paarden. Als ik dat niet zeker weet ga ik het natuurlijk niet proberen. Volgensmij zit het wel eens in paardensnoepjes enzo, maar ik ken het niet als voedingssupplement. Is er iemand die dit weet?

ellepel

Re: Kaneel, schadelijk voor paard? (insulineresistentie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:29

chroom staat ook bekend dat het goed zou zijn tegen insulineresistentie Knipoog
en nog een aantal vitamines/mineralen

http://www.vita-info.nl/diabetes.htm

je kunt wel kaneel aan een paard geven,maar ik denk in jouw geval dat je dier misschien meer heeft aan "gewone"medicijnen die je via je dierenarts krijgt?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:30

ik zou eens navraag doen bij Eric Laarakkers, die heeft contacten met Jan Schroen, welke bezig is met een onderzoek die te maken heeft met insulineresistenzie bij mensen. Er zijn veel raakvlakken in het onderzoek van Jan met het onderzoek van eric mbt staart en maneneczeem.
Volgens mij kun je met TCM (traditional Chinese Medicine) nog het een en ander bereiken.

Voor meer info over Jan Schroen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:48

Hier even een stipje. Mijn paard heeft ook insuline resistentie en ik had ook al eens iets over kaneel gelezen.
Ik houd dit even in de gaten.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 22:23

ellepel schreef:
je kunt wel kaneel aan een paard geven,maar ik denk in jouw geval dat je dier misschien meer heeft aan "gewone"medicijnen die je via je dierenarts krijgt?

In overleg met de dierenarts is besloten om nog even te wachten met medicatie/pergolide. Evita heeft behalve de uiterlijke kenmerken van de insulineresistentie nog geen vervelende symptomen, en de medicatie is vrij zwaar. Daarbij is het niet 100% zeker dat het cushing is, het kan in theorie nog steeds een op zichzelf staande insulineresistentie zijn Lachen Ze krijgt al wel kruiden (provarium breeding).
En anders is het straks misschien een optie om kaneel naast de medicijnen te geven als het echt zulke goede resultaten geeft, als extra ondersteuning.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 01:21

Deze informatie uit mijn oude boeken gehaald:
Kruiden: Blueberry root, fenugreek, apple cide vinegar
Vitaminen/mineralen: Magnesium, vanadium, chromium, vitamin D

Glucose Regulation Complex. It has helped others who have been diagnosed as "insulin resistant". It offers a set of nutrients that provide natural support for efficient glucose metabolism. Alpha Lipoic Acid, for example, helps make your cells more responsive to insulin so they get the energy they need. Vanadium works with chromium, magnesium, and zinc to help balance your blood sugar, preventing energy ups and down.
Key Ingredients: Chromium, magnesium, vanadium, alpha lipoic acid, and banaba leaf extract

Particularly in Chinese medicine where such common plants as dandelion and licorice root as well as ginseng has been used for centuries.
Generally, any herb that strengthens the pancreas or liver will be helpful for diabetes treatment. Herbs for diabetes include Pterocarpus Marsupium, Gymnema Silvestre, Momordica Charantia, Allium Cepa, Allium Sativum, Trigonella Foenum-Graecum, Vaccinium Myrtuillus, Asian Ginseng, Bilberry, Stevia, Ginkgo Biloba, cinnamon and barberry.

Pterocarpus Marsupium is also known as Dragon’s Blood, Kino, Pitasara and Venga. The gum resin of this Indian tree has the look of dried blood, hence the name. An alcohol extract of the resin and the flavonoid epicatechin extracted from the bark of the tree both have been shown to prevent pancreatic alpha cell damage in rats and to actually regenerate beta cells. These pancreatic cells directly or indirectly control metabolic processes to balance glucose in the blood stream.

Gymnema Silvestre reduces the desire for sweets. It helps in the production of insulin in Diabetes Type 2 and reduces the blood sugar levels for both types 1 and 2. 500 mg per day of Gymnema extract is a substitute for oral medications to lower blood sugar for both Type 1 and Type 2 Diabetes.

Momordica Charantia or bitter melon is also known as balsam pear. It is widely cultivated in Africa, Asia and South America as a vegetable and as a diabetes treatment. Several compounds in bitter melon are confirmed as effective in treatment of diabetes. Charantin is a hypoglycaemic agent; Momordica contains a polypeptide which is confirmed by clinical trials to reduce blood sugar when injected subcutaneously.

Allium Cepa and Allium Sativum are respectively onion and garlic. Both foods are helpful in diabetic treatment plus have the added benefits of being beneficial in treating cardiovascular problems. Both substances lower blood sugar levels.

Trigonella Foenum-Graecum is also known as Fenugreek. Fenugreek contains an anti-diabetic compound via the defatted portion of the seed.

Vaccinium Myrtuillus is commonly called blueberry. A concoction of the leaves of the blueberry plant injected is only slightly less effective but less toxic than insulin. Its beneficial effects can last several weeks. The active ingredient is myrtillin, used to improve the functioning of the vascular system and effective in preventing diabetic retinopathy—an eye disorder associated with diabetes.

Each of the other herbs for diabetes mentioned above is helpful in treating particular symptoms of the disease. Particular mention should be made of barberry—one of the best liver tonics available and cinnamon which make insulin three times as effective as without the use of cinnamon. ((Cinnamon (true cinnamon is Cinnamomum zeylanicum, or Cinnamomum verum): The active chemical is MHCP or methylhydroxychalcone polymer.))

Continuing research into the use of herbs for diabetes may well result in a cure for the disorder. In the meantime these herbs for diabetes have been shown to be helpful in treating the disease or its symptoms.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:51

Dat is een interessant stuk Peterina!
Uit wat voor boeken heb je dat precies gehaald?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:54

Ik heb hier 3 a4 bladzijden over kaneel en zijn werking e.d.
Zal even kijken wat de waarschuwingen enzo zijn, wat wil je verder weten?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:58

Bojangles schreef:
Ik heb hier 3 a4 bladzijden over kaneel en zijn werking e.d.
Zal even kijken wat de waarschuwingen enzo zijn, wat wil je verder weten?

Ik zou wel willen weten hoe het dan precies werkt *LOL*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:03

wat zit er in kaneel?

juist..... chroom Haha!

en die gaf ik ook al door.

chroom werkt net zo goed of misschien beter dan kaneel.

ga es zoeken,staat echt superveel info op internet over chroom,valt misschien ook aan jouw dier te geven?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:04

ellepel schreef:
wat zit er in kaneel?

juist..... chroom Haha!

en die gaf ik ook al door.

chroom werkt net zo goed of misschien beter dan kaneel.

ga es zoeken,staat echt superveel info op internet over chroom,valt misschien ook aan jouw dier te geven?

Pling

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:08

Waarschuwingen, nevenwerkingen, toxiciteit:
-Bij de aangegeven doses zijn er geen nevenwerkingen
-Kaneel is een mogelijk voedselallergeen: wel minder dan melk, tarwe, chocolade, ei, pinda's, maïs, citrusvruchten, tomaten..
-Te hoge doses inwendige opname van de e.o. kunnen het vasomotorisch centrum overstimuleren met o.a. hartkloppingen, warmtegevoel, verhoogde doorbloeding van het gelaat, branderig gevoel in de mond, overmatig zweten, misselijkheid, braken, versnelde ademhaling en nierbeschadiging; nadien gevolgd door depressie van het zenuwstelsel met slaperigheid en sufheid.
-De etherische olie kan bij lokale aanwending allergische huid- en slijmvliesreacties geven (netelroos, stomatitis, zwelling van lippen en gezicht); daarom niet in bad doen, bij massages slechts verdund aanwenden.
-Kaneel enkel langdurig therapeutisch gebruiken onder controle van een arts.

Contra-indicaties:
-Niet geven wanneer er een overdreven secretie van maagsappen bestaat (maagzuur, maag- en duodenumzweren).
-Kaneel best niet en kaneelolie zeker niet medicinaal gebruiken tijdens de zwangerschap (mag wel culinair), tenzij tijdens de bevalling onder medische begeleiding.
-Niet geven bij koorts van onbekende oorsprong.
-Niet geven bij allergie op kaneel en perubalsem.

Interacties met geneesmiddelen, planten, stoffen:
-Er zijn mogelijke interacties met medicijnen die bloedverdunnend werken: anticoagulantia (coumarines), asprines, anti-aggregantia (ticlopedine, clopidogrel, dipyridmole); NSAID's (ibuprofen, indometacine): neem dan enkel kaneelpreparaten op voorschrift van een arts.
-Er zijn mogelijke interacties met orale bloedsuikerverlagende medicijnen (de hypoglycemiërende sulfamiden als glimepiride, glicazide) en met insuline: soms moet de dosis van insuline of andere bloedsuikerverlagende medicijnen verlaagd worden door de begeleidende arts/therapeut vanwege het hypoglycemiërend (bloedsuikerverlagend) effect van kaneel.
-Er zijn mogelijke interacties met antihypertensiva (bloeddrukverlagende medicijnen): neem dan enkel kaneelpreparaten op voorschrift van een arts.
-Er zijn mogelijke interacties met cholesterolverlagende medicijnen zoals statines (atorvastatine, fluvastatine, pravastatine..): kaneelpreparaten kunnen het effect ervan vergroten.
-Kaneelpreparaten zijn onverenigbaar met alkaloïdenhoudende medicijnen en zouten van zware metalen.

Ik zou het dus wel advies vragen van een natuurgeneeskundig therapeut die samen wilt werken met je dierenarts of een holistische dierenarts vragen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:13

Bij orale inname,
Eigenschappen: Hypoglycemiërend (Bloedsuikerspiegelverlagend): potentieert de werking van insuline door de gevoeligheid van de cellen ervoor te verhogen en heeft zelf een insulineachtige werking, waardoor glucose beter in de cellen wordt opgenomen (vnml door de oligomere proanthocyaniden) -> Indicaties: Insulineresistentie, Diabetes type II: reeds significante daling nuchtere bloedsuikerspiegel bij gebruik van 1g kaneel per dag.

(en natuurlijk heeft kaneel nog veel meer werkingen ook bij uitwendige toepassing van de essentiële olie, maar bovengenoemde is een van de belangrijkste eigenschappen)

AUB Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:16

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:21

Inmiddels is in 'diabetesland' al veel verdergaand onderzoek geweest naar het effect van kaneel op insulineresistentie. De positieve verhalen zijn gebaseerd op slechts één onderzoek met 40 personen. Verdere onderzoeken hebben geen enkel positief effect opgeleverd.

Diebaccin heet dan ook geen Diabaccin meer, zoals ze ooit begonnen zijn. Elke associatie met diabetes en insulineresistentie (diabetes type 2) moet uit de campagnes voor kaneelcapsules.

anouska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:17

Er heeft niet zolang geleden een artikel in het tijdschrift voor geneeskunde gestaan over kaneel (bij diabetes). Het is niet bewezen dat het een gunstig effect heeft.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:09

Ik weet niet of het werkt maar ik weet wel dat je kaneel mag geven. Ik had een keertje kaneelsnoepjes voor mijn merrie gekocht maar ze lust dus geen kaneel Clown

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 19:52

Hmm.. zo goed is de werking dus toch niet bewezen.. Wel heel erg bedankt voor het uitzoeken!!

In welke vorm geef jij chroom, Ellepel? Gewoon chromium tabletten ofzo?
Steffi van der Laarse adviseerde me ook om chroom te geven, bijvoorbeeld dmv multivit sport van de groene os, maar ik vond dat een erg duur supplement als het alleen om de chroom gaat.
Evita krijgt wel zeewier, daar zit ook chroom in, maar ik denk in een hele kleine hoeveelheid.

Magnesium van paardnatuurlijk heb ik ook wel geprobeerd, maar ik merkte toen echt geen enkel verschil.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:37

ik voer geen chroom hoor,is nl niet nodig.
maar ik heb het zelf geslikt vanwege schommelende suikerspiegel en dan had ik chroom-picolinaat van de etos geloof ik,gewoon eigen merk.

bij paarden heb ik er geen ervaring mee hoor Knipoog

weet je ook de hoeveelhied chroom die je moet voeren?
zeewier bevat het inderdaad ook dat klopt...

voer jij dat eigenlijk al lang die zeewier?