Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Ga grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten. Verder weet ik de basis niet die in dit paardje zit, maar het is niet meer dan normaal dat de basis - als die er al inzit - het een beetje weggezakt is als ze net uit de opfok komen.
Dat is dan een kwestie van opfrissen, en niet heropvoeden....
Kingsley2 schreef:Sorry ik ben er erg op tegen om veulens naar de opfok te brengen, je koopt een veulen voor je plezier, en dan breng je hem toch niet weg. vanaf dat een veulen bij zijn moeder weg mag kan je al heel veel met een veulen doen zo als poetsen voetjes geven wandelen en vele andere dingen daardoor leren ze respect voor je te krijgen, door opfok leren ze respect voor hun soortgenoten te krijgen dit probeert ze nu ook bij jou. Mijn oplossing zou zijn om haar naar een hele goede trainer te brengen (als je te minste geld hebt of het er voor over hebt om een goed paardje terug te krijgen).
Sorry maar dit is echt onzin.. Ten eerste, je koopt een veulen voor je plezier, maar je hebt vooral de verantwoording om hem tot een gezond en stabiel volwassen paard te laten opgroeien. Als je meteen aan de slag wil met een paard moet je een volwassen dier kopenJe kunt een veulen idd al basisdingen leren, maar niemand kan een paard zo goed leren hoe hij een paard moet zijn als soortgenoten.
De paarden die teveel in handen zijn geweest zijn de schatjes die leren hoe sterk ze zijn, en op hun 3e strontverwend bij de trainingsstal komen omdat ze niet te hanteren zijn. Tot een paard drie is moet hij gewoon lekker paard kunnen zijn, niet teveel ermee frutten, ze moeten mensen wel kennen, maar niet zien als hun soortgenoot, gewoon respectvol. Vooral in de puber- en klierperiodes die jonge paarden hebben mogen ze dat wat mij betreft lekker onderling oplossen, ik zit niet te wachten op een paard dat weet hoe sterk hij is en dat je eigenlijk niet zoveel respect hoeft te hebben voor mensenIk heb op verschillende handels-en africhtingsstallen gewerkt, nou doe mij maar eentje die drie jaar amper in handen is geweest dan zo'n doodgeknuffeld verwend nest. En voor je nu komt met "ja maar ik ken wel 1 of 2 (of voor mijn part 10 ) gevallen waarin het wel goed is gegaan: het gaat af en toe wel eens goed, maar dat ligt dan meer aan het doodbrave karakter van het paard *hoewel die natuurlijk bol staat van karakter volgens de eigenaar
* dan de kunde van de eigenaar.
Zelf als je dat niet doet, zal je samen met iemand op nieuw moeten beginnnen met opvoeden. door erg streng te zijn jij bent de baas. alles wat ze goed doet belonen alles wat ze verkeerd doet mag je haar best een tik voor geven. Ik zou niet alles wat ze fout doet met een tik beantwoorden hoorAls het echt link is (trappen, bijten) oké, maar positieve beloning werkt 100 keer beter dan steeds maar erop slaan, daar stompen ze zo snel op af... Bovendien geeft de ts aan dat het paard daar niks om geeft. Net zo lang dat ze het goed doet, en je zal heel veel geduld moeten hebben. Maar ik merk met zulke ongelukjes dat ze totaal geen respect voor je heeft. Dus ik zou er zeker over na denken om haar in training te doen voor dat er grotere ongelukken gebeuren.
![]()
en freestyle daar moet je echt voor geleerd zijn anders kan je dat niet goed op je paard overbrengen. Dus als je dat niet kan zou ik daar niet aan beginnen. En ook met Parellie dit moet je kunnen en niet zo maar gaan doen. Dus net als Freestyl dan neem je,je paard mee naar Emiel Foest ( sorry ik weet niet hoe je het schrijft)
daar leer je ook heel veel van en je paard zeker.
Hulp erbij halen is idd verstandig, hoe je het ook wil oplossen
Ik wens je veel sterkte en succes met je paardje
Kingsley2 schreef:Sorry ik ben er erg op tegen om veulens naar de opfok te brengen, je koopt een veulen voor je plezier, en dan breng je hem toch niet weg. vanaf dat een veulen bij zijn moeder weg mag kan je al heel veel met een veulen doen zo als poetsen voetjes geven wandelen en vele andere dingen daardoor leren ze respect voor je te krijgen, door opfok leren ze respect voor hun soortgenoten te krijgen dit probeert ze nu ook bij jou. Mijn oplossing zou zijn om haar naar een hele goede trainer te brengen (als je te minste geld hebt of het er voor over hebt om een goed paardje terug te krijgen)
LADPR schreef:Weet je zeker dat ze heropvoeding nodig heeft en niet gewoon nog wat extra tijd om te rijpen?
Nathalie02 schreef:En over dat schouderkapsel; ik had haar aan de hand en draaide me half om de bakdeur dicht te doen. Mevrouw steigerde draaide zich om en trok mij in een harde ruk mee.
Cassidy schreef:Nathalie02 schreef:En over dat schouderkapsel; ik had haar aan de hand en draaide me half om de bakdeur dicht te doen. Mevrouw steigerde draaide zich om en trok mij in een harde ruk mee.
Beste voorbeeld van opposition reflex. Paard neemt de benen, en jij houdt vast. Want ze heeft je mee kunnen trekken. Je hoeft niet terug te trekken hoor. Vasthouden is al voldoende, voor ons instinctief, maar daarom niet minder fout.
Als je een paard hebt die aan een los touwtje bij je blijft staan, en naast je blijft staan in het weiland tot jij het commando geeft dat ze gaan mag, kun je het halstertouw los over je arm heenleggen. Kwestie van opvoeden. En dat kan ook op die leeftijd.
poes schreef:Ik merk dat in dit soort topics altijd antwoorden komen als: doe grondwerk, je moet het kunnen zonder druk, etc. Heel waar maar maar er komt nooit specifieke uitleg over hoe je dat moet doen of bereiken?
poes schreef:Ik merk dat in dit soort topics altijd antwoorden komen als: doe grondwerk, je moet het kunnen zonder druk, etc. Heel waar maar maar er komt nooit specifieke uitleg over hoe je dat moet doen of bereiken?