Jong, brutaal paard heropvoeden, maar hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie02

Jong, brutaal paard heropvoeden, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 14:22

Mijn merrie(tje) is nu twee jaar en tien maanden. Sinds een maandje staat ze weer op stal en willen we rustig aan een beetje gaan beginnen met het wennen aan tuig, longeren etc. Ze is eigenlijk een heel koel dier en erg zoet. Het tuig bijvoorbeeld is geen probleem en zelfs van het er op zitten kijkt ze niet op of om. Afspuiten mag en ook het groomen was niet erg.

Er is alleen een probleem.. Op het moment dat haar iets niet zint of ze geen zin heeft gooit ze alles in de strijd en ben je echt nergens. Ze is een groninger met een hele hoop kracht en dat weet ze. Een brul geven heeft totaal geen zin en een zweep (longeerzweep of dressuurzweep) is ze helemaal niet van onder de indruk. Als je haar een tik geeft blijft ze je brutaal aankijken en blijft gewoon staan waar ze staat. Wanneer ze los is galoppeerd ze heel hard op je af en gaat niet aan de kant. Ook oudere paarden geeft ze niet om, ze doet gewoon waar zij zin in heeft.

Kortom ze heeft gewoon weer een beetje heropvoeding nodig. Alleen, hoe doe je dat bij een paard wat gewoon helemaal nergens van onder de indruk is? Ik wil niet dat ze alleen maar negatieve ervaringen heeft met het beleren.

Ezter

Re: Jong, brutaal paard heropvoeden, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:27

Heropvoeding? Met nog geen 3 jaar? Dat is al gauw zeg...

Hoe is dit paard opgegroeid? Ik krijg namelijk meer het idee dat ze helemaal niet is opgevoed. Heeft ze in een groep gestaan?

Is het mogelijk om dit dier nog een aantal maanden in de groep te gooien? En dan een groep die niet steeds wisseld, maar een met een goed bepaalde rangorde een een duidelijk leidende (niet te jonge) merrie.
Als je paard in deze groep zijn plaats kan vinden, leert te 'luisteren' en omgaan met de andere paarden zal ze daarna ook voor jou makkelijker te hanteren zijn.

Voor jou is het in de tussentijd erg van belang dat je je concentreert op je lichaamstaal. Hoe ga je met je paard om, hoe is je houding, ben je duidelijk. Probeer via de 'paardenmanier' te leren communiceren, dus zo dat het voor je paard duidelijk is wat je wilt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:30

Nog geen 3 en dan al spreken over heropvoeden, heel apart , denk dat dit paardje niet sociaal is en dat is vaak een mensen fout, dus ook aan de mens om dit op een eerlijek manier op te lossen.
Ga lekker wat freestyle werk doen, daar leer je zelf enorm veel van.
Ik denk dat dit paardje de juiste leiding nodig heeft en op dit moment niet krijgt en daardoor wat vervelend gedrag gaat ontwikkelen.
Schreeuwen en een zweep heeft totaal geen zin, wel eens een paard naar horen zien schreeuwen.
Zorg dat je geen ruzie met haar maakt dat verlaagt jou in rang.
Een leider zoekt geen ruzie, die geeft leiding, dus neem les en leer haar taal.
En laat vooral niet zien dat je onder de indruk ben van haar, negeer veel en brei recht wat er fout gaat.
Laatst bijgewerkt door midgie op 17-12-07 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 14:32

Ezter: Dit paard is opgegroeid in een gemengde groep, jonge paarden en wat oudere. Ze staat trouwens nog steeds in een groep. Als veulen ook in de opfok met andere veulens gelopen.

Ze is trouwens verder heel benaderbaar. Wanneer ze iets moet doen wat haar niet zint, dan wordt ze "moeilijk". Het zit ook een beetje in haar karakter want, zoals ik al zei, geeft ze ook niet om oudere paarden.

Midgie: Ze heeft dit gedrag ook een beetje tegen haar kuddegenoten. Tegen haar schreeuwen doe ik als sowieso niet want dat heeft totaal geen zin. Bedankt voor de tip!
Laatst bijgewerkt door Nathalie02 op 17-12-07 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:33

Ga grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten. Verder weet ik de basis niet die in dit paardje zit, maar het is niet meer dan normaal dat de basis - als die er al inzit - het een beetje weggezakt is als ze net uit de opfok komen.

Dat is dan een kwestie van opfrissen, en niet heropvoeden....

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 14:36

Cassidy schreef:
Ga grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten. Verder weet ik de basis niet die in dit paardje zit, maar het is niet meer dan normaal dat de basis - als die er al inzit - het een beetje weggezakt is als ze net uit de opfok komen.

Dat is dan een kwestie van opfrissen, en niet heropvoeden....

Dat bedoel ik dus juist, op het moment dat ik iets met haar wil gaan doen en zij er geen zin in heeft dan weigert ze gewoon pertinent. Dat kan al beginnen met rustig naast me lopen.
Heropvoeden is misschien een sterk woord maar ze kan behoorlijk gevaarlijk worden. Mijn schouderkapsel is al een keer gescheurd door een van haar acties.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:02

Die schouderkapsel kan alleen scheuren als je paard kracht zet en jij terug gaat trekken. Je paard heeft al geleerd om haar kracht tegen je te gebruiken. Dat is een fout die er in is geslopen, maar die je wel weer kunt corrigeren.

Even terugkomen bij de denkwijze van een paard. Het belangrijkste voor een paard is comfort. Als iets niet comfortabel is, zal het paard het niet meer doen. Dus zorg ervoor dat je gewenst gedrag makkelijk maakt en ongewenst gedrag moeilijk.

Je paard gaat het altijd winnen van je als je kracht gebruikt. Dus moet je dat niet doen. Je moet techniek gaan gebruiken, en gebruik maken van hulpmiddelen die misschien wat harder inkomen als een gewoon halster (zoals bijv. een touwhalster). Maar met deze hulpmiddelen moet je leren omgaan. En je paard moet daar ook mee leren omgaan. Bij jouw paard zou ik beginnen met de aanschaf van een touwhalster, een leadrop en een carrot stick, en ik zou aan grondwerk gaan doen.

Een touwhalster is een werkhalster (dus niet mee vastzetten en niet mee losgooien). Het is dun en heeft op strategische punten knopen zitten, die voor een onaangenaam gevoel op het paardenhoofd kunnen zorgen als je druk geeft en het paard daarop in verzet gaat. Dus moet je paard leren dat het geen zin heeft om in verzet te gaan, en dat hij moet wijken voor druk, ook en vooral aan dat hoofd. En jij moet leren als je dat touwhalster bedient, dat je de druk die je op dat touwhalster zet meteen moet laten varen (alsof je je verbrand hebt) als je de gewenste reactie krijgt. Zo leert het paard: ik geef toe aan de druk, de druk valt weg = beloning.

Ik zou je willen adviseren om Parelli te gaan doen, om je paard een minimum aan respect en gehoorzaamheid bij te brengen.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:09

Een klein tipje met grote gevolgen: Wees blij met de kleine dingen die je krijgt.

Prijs je paardje helemaal de hemel in op momenten dat ze het goed goed, al is het maar een klein beetje goed. Zo motiveer je je paard om naar jou te luiseren. Dan doet je paardje het ergens voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:13

Idd, zegt Parelli ook: always reward the slightest try...

Maar dat kom je vanzelf wel tegen als je aan Parelli gaat doen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:20

Je moet consequent zijn en geen trekspelletjes gaan spelen Knipoog Want zoals je al gemerkt heb, win je dat gewoon niet. Ga grondwerk doen (hoeft niet persé Parelli, dat vind ik bv weer drie keer niks omdat het me veel te statisch is, het boek over grondwerk van Inge Teblick bv is een aanrader wat ook een stuk breder van opzet is- en ipv een carrotstick werkt een dressuurzweep ook prima als aanwijsstok Knipoog ) en evt. clickertraining om negatief gedrag om te buigen naar positief gedrag. Niet gaan schelden, niet gaan vechten, wél consequent zijn. Als zij gaat meuten omdat ze niet mee wil lopen vier je even de lijn zodat je niet in een trekwedstrijd komt, daarna meteen een paar passen in de achteruit en weer vooruit, iedere beweging voorwaarts belonen. Het paard idd zoals cassidy zegt leren wijken voor druk, dat is de basis van alles. Negatief gedrag, mits het niet gevaarlijk is, gewoon negeren. En kijk vooral eens kritisch naar jezelf: geef je gemengde signalen? beloon je niet of op het verkeerde moment? en heb je wel genoeg overwicht? Zoek er desnoods hulp bij.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:20

Sorry ik ben er erg op tegen om veulens naar de opfok te brengen, je koopt een veulen voor je plezier, en dan breng je hem toch niet weg. vanaf dat een veulen bij zijn moeder weg mag kan je al heel veel met een veulen doen zo als poetsen voetjes geven wandelen en vele andere dingen daardoor leren ze respect voor je te krijgen, door opfok leren ze respect voor hun soortgenoten te krijgen dit probeert ze nu ook bij jou. Mijn oplossing zou zijn om haar naar een hele goede trainer te brengen (als je te minste geld hebt of het er voor over hebt om een goed paardje terug te krijgen)

Zelf als je dat niet doet, zal je samen met iemand op nieuw moeten beginnnen met opvoeden. door erg streng te zijn jij bent de baas. alles wat ze goed doet belonen alles wat ze verkeerd doet mag je haar best een tik voor geven. Net zo lang dat ze het goed doet, en je zal heel veel geduld moeten hebben. Maar ik merk met zulke ongelukjes dat ze totaal geen respect voor je heeft. Dus ik zou er zeker over na denken om haar in training te doen voor dat er grotere ongelukken gebeuren. Knipoog

en freestyle daar moet je echt voor geleerd zijn anders kan je dat niet goed op je paard overbrengen. Dus als je dat niet kan zou ik daar niet aan beginnen. En ook met Parellie dit moet je kunnen en niet zo maar gaan doen. Dus net als Freestyl dan neem je,je paard mee naar Emiel Foest ( sorry ik weet niet hoe je het schrijft)
daar leer je ook heel veel van en je paard zeker.

Ik wens je veel sterkte en succes met je paardje Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:26

Kingsley2 schreef:
Sorry ik ben er erg op tegen om veulens naar de opfok te brengen, je koopt een veulen voor je plezier, en dan breng je hem toch niet weg. vanaf dat een veulen bij zijn moeder weg mag kan je al heel veel met een veulen doen zo als poetsen voetjes geven wandelen en vele andere dingen daardoor leren ze respect voor je te krijgen, door opfok leren ze respect voor hun soortgenoten te krijgen dit probeert ze nu ook bij jou. Mijn oplossing zou zijn om haar naar een hele goede trainer te brengen (als je te minste geld hebt of het er voor over hebt om een goed paardje terug te krijgen).

Sorry maar dit is echt onzin.. Ten eerste, je koopt een veulen voor je plezier, maar je hebt vooral de verantwoording om hem tot een gezond en stabiel volwassen paard te laten opgroeien. Als je meteen aan de slag wil met een paard moet je een volwassen dier kopen Knipoog Je kunt een veulen idd al basisdingen leren, maar niemand kan een paard zo goed leren hoe hij een paard moet zijn als soortgenoten.

De paarden die teveel in handen zijn geweest zijn de schatjes die leren hoe sterk ze zijn, en op hun 3e strontverwend bij de trainingsstal komen omdat ze niet te hanteren zijn. Tot een paard drie is moet hij gewoon lekker paard kunnen zijn, niet teveel ermee frutten, ze moeten mensen wel kennen, maar niet zien als hun soortgenoot, gewoon respectvol. Vooral in de puber- en klierperiodes die jonge paarden hebben mogen ze dat wat mij betreft lekker onderling oplossen, ik zit niet te wachten op een paard dat weet hoe sterk hij is en dat je eigenlijk niet zoveel respect hoeft te hebben voor mensen Knipoog Ik heb op verschillende handels-en africhtingsstallen gewerkt, nou doe mij maar eentje die drie jaar amper in handen is geweest dan zo'n doodgeknuffeld verwend nest. En voor je nu komt met "ja maar ik ken wel 1 of 2 (of voor mijn part 10 ) gevallen waarin het wel goed is gegaan: het gaat af en toe wel eens goed, maar dat ligt dan meer aan het doodbrave karakter van het paard *hoewel die natuurlijk bol staat van karakter volgens de eigenaar Nagelbijten / Gniffelen* dan de kunde van de eigenaar.

Zelf als je dat niet doet, zal je samen met iemand op nieuw moeten beginnnen met opvoeden. door erg streng te zijn jij bent de baas. alles wat ze goed doet belonen alles wat ze verkeerd doet mag je haar best een tik voor geven. Ik zou niet alles wat ze fout doet met een tik beantwoorden hoor Als het echt link is (trappen, bijten) oké, maar positieve beloning werkt 100 keer beter dan steeds maar erop slaan, daar stompen ze zo snel op af... Bovendien geeft de ts aan dat het paard daar niks om geeft. Net zo lang dat ze het goed doet, en je zal heel veel geduld moeten hebben. Maar ik merk met zulke ongelukjes dat ze totaal geen respect voor je heeft. Dus ik zou er zeker over na denken om haar in training te doen voor dat er grotere ongelukken gebeuren. Knipoog

en freestyle daar moet je echt voor geleerd zijn anders kan je dat niet goed op je paard overbrengen. Dus als je dat niet kan zou ik daar niet aan beginnen. En ook met Parellie dit moet je kunnen en niet zo maar gaan doen. Dus net als Freestyl dan neem je,je paard mee naar Emiel Foest ( sorry ik weet niet hoe je het schrijft)
daar leer je ook heel veel van en je paard zeker.

Hulp erbij halen is idd verstandig, hoe je het ook wil oplossen Haha!

Ik wens je veel sterkte en succes met je paardje Knipoog
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 17-12-07 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:31

Kingsley2 schreef:
Sorry ik ben er erg op tegen om veulens naar de opfok te brengen, je koopt een veulen voor je plezier, en dan breng je hem toch niet weg. vanaf dat een veulen bij zijn moeder weg mag kan je al heel veel met een veulen doen zo als poetsen voetjes geven wandelen en vele andere dingen daardoor leren ze respect voor je te krijgen, door opfok leren ze respect voor hun soortgenoten te krijgen dit probeert ze nu ook bij jou. Mijn oplossing zou zijn om haar naar een hele goede trainer te brengen (als je te minste geld hebt of het er voor over hebt om een goed paardje terug te krijgen)

Je spreekt jezelf tegen.

Als de basis er in zit, (en dat kan op de momenten dat moeders er nog bij loopt) en er goed inzit, raakt een paard het eenmaal geleerde echt niet meer kwijt. Wijken voor druk kan ook op leeftijd van een veulen, doet de moeder bij het veulen ook. Het respect dat je krijgt door op jonge leeftijd correct met een paard om te gaan (dus niet gaan trekken als hij naar links of naar rechts wil) raak je gerust niet kwijt omdat een paard in een kudde zijn plek heeft moeten veroveren...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:35

sterker nog, toen mijn jonge merrie haar draakperiode kreeg (en ze haar opvoedopa en vriendje de stal uitschopte) werd ze ook brutaal naar mensen. Toen we haar bij de dominante ruin en haar moeder hebben gezet is ze veel en veel liever geworden, zowel naar paarden als naar mensen. Ben blij dat haar paardencollega's haar dat duidelijk hebben gemaakt, heb niet graag 2 achterbenen tussen mijn ogen Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:46

Ik spreek mij zelf niet tegen, Ik heb zelf verschillende jonge paarden getraind, en het werkt wel. Mijn paard staat ook gewoon vanaf jongs af aan bij verschillende leeftijds genootjes. Maak ik zou nooit een een veulen naar de opfok brengen als ze een veulen met één jaar naar de opfok brengt en met drie jaar terug laat komen dan zijn ze een stuk sterker en dan ben je echt lang bezig om de basis weer een beetje terug te halen. king is gewoon lekker veulen geweest en staat lekker dag en nacht buiten maar ik heb heel veel met hem gedaan, en ik heb er een super paardje aan over gehouden hij is nu vijf. Net als mijn vorige getrainde paarden zijn ze er goed uitgekomen. en zo doen de meeste het bij ons op stal die een veulen kopen Knipoog

Een meisje bij ons op stal heeft haar paard ook naar de opfok gedaan, nu kan ze hem niet meer aan.
voor dat hij weg ging luisterde hij ook al niet goed naar haar. en nu dus ook niet na twee jaar opfok.

Maar wat ieder wil moet hij zelf weten, maar opfok zou niet mijn advies zijn.
ps en daar gaat eigelijk deze topic helemaal niet over.

dit meisje heeft gewoon hulp nodig van een profesioneel iemand. succes! Knipoog

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 15:55

Even terug want nu krijg ik allemaal reacties terwijl sommigen niet eens weten hoe of wat:

Ten eerste ik heb met dit dier amper wat gedaan, behalve een behoorlijke omgang zodat ze bijv. ook normaal voetje geeft bij de heofsmid. Voor de rest heeft ze altijd gewoon paard kunnen zijn. Dit is niet een rare leeftijd om rustig aan met dingen te beginnen, ze wordt in februari 3. Geen klein veulentje meer dus.

Ze heeft zich altijd behoorlijk gedragen en is nu behoorlijk gaan puberen, ook dat hoort bij de leeftijd. Ik wil dat op een manier oplossen zonder geweld (wat ik dus ook niet gebruik) en daarom vraag ik om wat tips. Wie zegt dat ik op haar in sta te rossen? Dan heb je dus echt de verkeerde voor je want dat heb ik bij geen een paard gedaan. De meeste paarden zijn wel eens onder de indruk door het geluid van bijv. een longeerzweep die zwiept. Zij dus echt niet.

In de kudde waar ze staat is ze van niemand onder de indruk, ik heb haar zelfs oudere paarden weg zien trappen. Ook wanneer een ouder paard haar op de plek probeert te zetten wijkt ze geen centimeter.

En over dat schouderkapsel; ik had haar aan de hand en draaide me half om de bakdeur dicht te doen. Mevrouw steigerde draaide zich om en trok mij in een harde ruk mee. Niks terug trekken dus....

Ik heb voor deze merrie een andere merrie gehad die erg moeilijk was. Door rust en geduld is dat heel goed gegaan. Misschien niet zo snel oordelen als je mij en mijn paard niet kent. Ik vraag alleen om wat simpele tips waarop je (juist op een normale manier!) het paard kan "heropvoeden". Nu komen er hele hyoptheses voorbij die helemaal niet kloppen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:59

Weet je zeker dat ze heropvoeding nodig heeft en niet gewoon nog wat extra tijd om te rijpen?

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:03

LADPR schreef:
Weet je zeker dat ze heropvoeding nodig heeft en niet gewoon nog wat extra tijd om te rijpen?

Dat zou best kunnen hoor. Hoewel ik niet veel van haar vraag, het is ook wel een beetje een dominantie kwestie. Denk bijvoorbeeld aan het op je afstormen en niet opzij gaan.

Mocht ze meer tijd nodig hebben dan krijgt ze die gewoon.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:12

Je hoeft er niet er op los te slaan, maar wel streng zijn en als ze een tik nodig heeft die ook geven, en zodra ze iets goed doet super belonen. en ook heel veel geduld hebben, en als je zelf denk dat dat allemaal niet lukt zou ik toch iemand zoeken die je daar bij help zoals een goede trainer daar kan je ook veel advies van krijgen.
Of haar een maandje naar een goede trainer brengen, en daarna zelf met hem alles verder leren wat er over een jong paard te leren is.

(En over dat schouderkapsel; ik had haar aan de hand en draaide me half om de bakdeur dicht te doen. Mevrouw steigerde draaide zich om en trok mij in een harde ruk mee. Niks terug trekken dus.)..
ik had haar echt een pak op haar donder gegeven als ze dat bij mij had gedaan je had wel tegen de vlakte geslagen kunnen worden met één van haar voorbenen.

Succes ik hoop dat het allemaal gaat lukken.

fijne kerst iedereen en een gezond nieuwjaar met zijn gezin en paardjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:12

Nathalie02 schreef:
En over dat schouderkapsel; ik had haar aan de hand en draaide me half om de bakdeur dicht te doen. Mevrouw steigerde draaide zich om en trok mij in een harde ruk mee.

Beste voorbeeld van opposition reflex. Paard neemt de benen, en jij houdt vast. Want ze heeft je mee kunnen trekken. Je hoeft niet terug te trekken hoor. Vasthouden is al voldoende, voor ons instinctief, maar daarom niet minder fout.
Als je een paard hebt die aan een los touwtje bij je blijft staan, en naast je blijft staan in het weiland tot jij het commando geeft dat ze gaan mag, kun je het halstertouw los over je arm heenleggen. Kwestie van opvoeden. En dat kan ook op die leeftijd.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:14

Cassidy schreef:
Nathalie02 schreef:
En over dat schouderkapsel; ik had haar aan de hand en draaide me half om de bakdeur dicht te doen. Mevrouw steigerde draaide zich om en trok mij in een harde ruk mee.

Beste voorbeeld van opposition reflex. Paard neemt de benen, en jij houdt vast. Want ze heeft je mee kunnen trekken. Je hoeft niet terug te trekken hoor. Vasthouden is al voldoende, voor ons instinctief, maar daarom niet minder fout.
Als je een paard hebt die aan een los touwtje bij je blijft staan, en naast je blijft staan in het weiland tot jij het commando geeft dat ze gaan mag, kun je het halstertouw los over je arm heenleggen. Kwestie van opvoeden. En dat kan ook op die leeftijd.

Precies, en dat wil ik ook graag doen! Want blijkbaar is het opvoeden tot nu toe nog niet genoeg geweest. Daarom heb ik ook dit topic gestart!

Kingsly: Ik kon haar niet eens meer straffen, had zoveel pijn. Ik doe enorm mijn best en probeer juist haar heel veel te belonen bij goed gedrag. Het is alleen zo dat het zo in ene bij haar opkomt dat ze iets niet wilt. Heel moeilijk om in te schatten.
Laatst bijgewerkt door Nathalie02 op 17-12-07 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:14

Ik merk dat in dit soort topics altijd antwoorden komen als: doe grondwerk, je moet het kunnen zonder druk, etc. Heel waar maar maar er komt nooit specifieke uitleg over hoe je dat moet doen of bereiken?

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:17

poes schreef:
Ik merk dat in dit soort topics altijd antwoorden komen als: doe grondwerk, je moet het kunnen zonder druk, etc. Heel waar maar maar er komt nooit specifieke uitleg over hoe je dat moet doen of bereiken?

Ja, dat viel mij ook op. Maar goed, ik waardeer het wel dat mensen mee willen denken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:23

poes schreef:

Er zijn inmiddels de nodige topics geweest over grondwerk volgens Parelli, Voest, etc, legio links naar topics over boeken waarin grondwerk beschreven wordt (Zoals grondwerk van Inge Teblick) dat het gebruik van de zoekfunctie het nodige moet opleveren. Maar net zo min als je paardrijden uit een boekje kunt leren, kun je dat met grondwerk ook niet. En uiteindelijk zul je er niet omheen kunnen dat ook grondwerklessen geld kosten.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:27

Ik begrijp het Nathalie02 dat je dus niet kon reageren, maar doe voorzichtig, En wat poes zegt is indd zo....

succes met wat je ook gaat doen