Het heet 'Aan de teugel laten lopen op de goede manier!'...
Hoe laten jullie een paard aan de teugel lopen? En is aan de teugel uberhaupt wel belangrijk voor jullie?Ik rijd met een martigaal,maar niet om haar aan de teugel te rijden (de martigaal is overigens iets te groot maargoed,het gaat om het id) want af en toe neemt ze het bit tussen de handen.Ik loop niet in haar mond te sjorren,of te zagen,ik rijd enorm veel voltes,schouder binnenwaarts,stelling vragen,en een beetje wijken,en ik heb er echt wel een half uur inrijden voor over om haar lekker ontspannen te hebben.Als je gewoon veel voltes op mijn pony rijd gaat ze al vanzelf aan de teugel,en dan is ze volledig geconcentreerd op mij
Maar wat ik eigelijk met deze discussie los wil knopen,is de manier hoe jullie je paarden ontspannen krijgen.Sommige mensen hebben daar zelfs van die sloffen,bijzets etc etc voor...Dan vraag ik mezelf af WAAROM? omdat je zo graag je paard naar beneden wilt laten lopen? Elk paard loopt naar mijn weten aan de teugel,als je het paard tijd gunt om zich te ontspannen,om zich warm te maken,en als je niet in zijn mond loopt te sjorren.Je gaat toch zelf ook niet met gym meteen allerlei oefeningen doen zonder eerst rek en strek oefeningen te hebben gedaan? Dat is mijn mening...En een hulpteugel voor het longeren,alla...maar om te rijden
Als je zo gefocust bent op het aan de teugel rijden,dan gebeurt volgens mij het tegenovergestelde.Ik wil graag weten wat jullie daarvan vinden!Groetjes,
Jameylover

In het begin neemt Jamey af en toe het bit tussen haar kiesjes,maar na een half uurtje is ze los en begint het echte werk.Als ze echt los is,dan loopt ze verschrikkelijk goed! Terwijl ze nog maar zo jong is,en er eigelijk nooit echt is mee gedaan is.Als ik bij mijn pony ga zagen,dan gaat ze JUIST met haar hoofdje in de lucht lopen...Wat ik me natuurlijk heel goed kan voorstellen,ik vind dat ze op de GOEDE (maar wat is goed eigelijk?) manier naar beneden moet lopen,en ik voel het ook echt,wanneer ze ontspannen is...
. Hij gooide zijn hoofd regelmatig richting de sterren en vandaar de thiedeman. Ik rij hem goed voorwaards en begin dan pas te vragen of hij naar beneden wil . Overigens ben ik een voorstander van een hulp teugel bij jonge paarden. Op deze manier (mits er goed mee omgegaan word) zit je nl niet onnodig te hannisen aan de teugels. Maar zo als ik al zij eerst goed voorwaarts en aktief voor het been [color=#][/color] en dan naar beneden rijden.