Boeken over fokkerij/veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Boeken over fokkerij/veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 18:40

In een ander topic kwamen we op boeken over fokken en veulens.
Welk boek heb jij? Wat is een aanrader? Wat moet iedereen gelezen hebben?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 18:46

Wat staat er bij mij in de kast:

* Veulens opvoeden - Christiane Gohl.
ISBN: 90 384 0919 2
Nederlands.
Een redelijk simpel boekje, leuk als je eigenlijk nog maar net weet dat er een hengst en een merrie nodig zijn om een veulen te krijgen.

* Fokkerij - Paul de Vries.
ISBN: 90 5877 005 2
Nederlands
Veel info, makkelijk te lezen.
Ook over dekken/KI, dracht, geboorte enz.

* Breeding management - Christine M. Schweizer.
ISBN: 1 58150 018 1
Engelstalig.
Uitgebreid boek over dekken/KI en problemen bij het drachtig worden.

* The complete book of foaling - Karen E.N. Hayes.
ISBN: ISBN 0 87605 951 5
Engelstalig.
De titel zegt het al, alles over de geboorte van een veulen.
Hoe een normale geboorte verloopt maar ook zeer duidelijke uitleg over verkeerde liggingen van het veulen en andere problemen rondom de geboorte.

En ik heb nog 3 boeken van O. J. Ginther.
Ook Engelstalig en meer technisch/veterinair dan gewone leesboeken.
Wel zeer interessant.

In bestelling:
* The Foal in the Womb - A.W. Marrable
ISBN: 0851315933

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:56

Omdat ik mijn veulen alleen maar gekocht heb en niet zelf heb gefokt, heb ik alleen boeken over jonge paarden en de africhting enzo.

* Paardenafrichting - Janine Verschure (ISBN: 90 5841 066 8): Dit vind ik persoonlijk wel een fijn boek om te lezen.

* Jonge paarden trainen - Ingrid Andersson& Charlie Lindberg (ISBN: 90 5877 127 X): Dit gaat echt al meer over het inrijden enzo, dus daar heb ik nog niet veel uit gelezen.

* De Praktische paardenwijzer (ISBN: 90 5281 164 9): Dit is een heel dun boekje, niet echt een aanrader, maar af en toe wel eens handig.

Nou heb ik laatst nog een boekje gekocht over de basiskennis en EHBO. Schrijver even niet bij de hand, maar ik vind het wel fijn, want er staat heel veel kennis in. Ook heel veel foto's over allerlei soorten ingewanden, niet echt smakelijk, maar zo weet je ook eens hoe het er aan de binnenkant van een paard uitziet en waar je over praat als je het over een bepaald orgaan hebt.

Ik had de eerste drie boeken van te voren aangeschaft gewoon om wat extra informatie te verkrijgen over het veulens hebben en houden enzo, maar echt een praktisch veulenboek heb ik nog niet echt gevonden. Daarom vind ik het ook wel erg interessant om te weten welke boeken jullie gebruiken.

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:09

Ik heb 3 boeken over fokkerij/veulens, 2 ervan heb ik gekregen bij mijn cursus Paard & Voortplanting en eentje heb ik gekocht om dat het mij een erg intressant boek leek.

* Veulens krijgen - Joop loomans
ISBN: 90 5210 397 6
Nederlands
Heel eenvoudig boekje van het begin (hengstigheid, dekken/KI enz) tot aan het eind (afspenen)

* Van veulen tot volwassen paard - Janet Lorch
ISBN: 90 6248 834 X
Nederlands
Een wat dikker boek, met veel foto's. Ook van het allereerste begin tot aan de leeftijd 3 jaar.

* Van Veulen tot Rijpaard - Richard Maxwell en Johanna Sharples
ISBN: 90 6248 820 X
Nederlands
Dit boek begint meteen nadat het veulen geboren is en loopt op in verschillende fases.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:41

Engelstalig.
Hoe een normale geboorte verloopt maar ook zeer duidelijke uitleg over verkeerde liggingen van het veulen en andere problemen rondom de geboorte.

Staat bij deze ook hoe je zelf kunt helpen bij een verkeerde ligging?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 20:16

Meavey schreef:
Engelstalig.

Staat bij deze ook hoe je zelf kunt helpen bij een verkeerde ligging?

Ja dat wordt erg uitgebreid beschreven, ook met tekeningen erbij en wat je wel of niet moet doen.
En hoe je inwendig kan voelen hoe het veulen ligt, hoe je beentjes goed moet leggen enz.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:21

Ik heb eigenlijk geen enkel boek Bloos!

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 07:31

Nederlands
Een wat dikker boek, met veel foto's. Ook van het allereerste begin tot aan de leeftijd 3 jaar.

Deze heb ik, maar ik zou wel wat meer tekeningen willen hebben van het veulen in de baarmoeder. (Ik ken de site op inet)

Het liefst zou ik een camera in de baarmoeder doen, Haha!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:43

Hele goede vind ik ook:
Complete Foaling Manual van Theresa Jones
Equine management & selection procedures
Breeding Management & foal development

De eerste is erg leuk en herkenbaar geschreven, met veel praktijk voorbeelden, de laatste 2 zijn complete naslagwerken en vereist wel een zeer goede beheersing van het (medisch) Engels/Amerikaans.
Alle drie zijn uitgegeven door Equine Researche Incl. en worden verkocht door de Fa. Eurocenter hier in Nederland (gegevens via PB)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:09

Ik heb Equine Genetics & Selection Procedures, een zeer goed boek, wel een oudere versie, en inderdaad, je Engels moet wel aardig zijn om er doorheen te komen, was mijn eerste boek waar iets over kleuren genetica in stond, boek gaat dan ook nooit meer weg Knipoog !

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:16

Ik vind
*Veulens krijgen
van Joop Loomans toch wel een grote aanrader!! *LOL* OK dan!

Ik heb zelf:
*van veulen tot rijpaard
*fokkerij

*veulens opvoeden heb ik verkocht, vind ik geen leuk boek , ze dringen ontzettend hun eigen mening op, in een keer afspenen is dierenmishandeling, dekken moet gewoon in de kudde gebeuren..bla bla Schijnheilig
We leven in 2004 en welke rijpaardhengsten dekken in hemelsnaam in een kudde? Verward (op Samson na natuurlijk Knipoog )
Ik snap best dat dit alles het mooiste is als het allemaal zo natuurlijk mogelijk dient te gebeuren, maar dit is gewoon voor de meeste mensen niet haalbaar Scheve mond

Nee, ik ergerde me groen en geel aan de schrijvers ideeen in dit boek. Scheve mond
Tuurlijk staan er wel wat leuke dingentjes in, maar niet de moeite om het boek te kopen, vind ik

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:24

marloes-joy schreef:
Ik vind
*Veulens krijgen
van Joop Loomans toch wel een grote aanrader!! *LOL* OK dan!

Ik heb zelf:
*van veulen tot rijpaard
*fokkerij

*veulens opvoeden heb ik verkocht, vind ik geen leuk boek , ze dringen ontzettend hun eigen mening op, in een keer afspenen is dierenmishandeling, dekken moet gewoon in de kudde gebeuren..bla bla Schijnheilig
We leven in 2004 en welke rijpaardhengsten dekken in hemelsnaam in een kudde? Verward (op Samson na natuurlijk Knipoog )
Ik snap best dat dit alles het mooiste is als het allemaal zo natuurlijk mogelijk dient te gebeuren, maar dit is gewoon voor de meeste mensen niet haalbaar Scheve mond

Nee, ik ergerde me groen en geel aan de schrijvers ideeen in dit boek. Scheve mond
Tuurlijk staan er wel wat leuke dingentjes in, maar niet de moeite om het boek te kopen, vind ik

Is Loomans van Utrecht?? Kan ik hem mooi vragen dan of hij mijn merrie even wil controleren volgend jaar Haha!

Jawel marielle gaat ook een veulie proberen te fokken *LOL*

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 01:41

Ik heb nog een dikke pil van Wouter Slob en heet iets van Veulens (overgens heb ik die ook in een pocket uitvoering) SUPER boek waar ALLES uitvoerig staat beschreven, is wel een oud boek maar zo vrezelijk uitgebreid!!! en ach.....wat heb ik niet meer voer bevallings/drachtig/weet ik niet meer paarden boeken, dat dikkertje van Wouter Slob is echt heerlijk om te lezen!!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:24

Nederlands

* Veulens opvoeden - Christiane Gohl.
ISBN: 90 384 0919 2
Nederlands.
Een redelijk simpel boekje, leuk als je eigenlijk nog maar net weet dat er een hengst en een merrie nodig zijn om een veulen te krijgen.

En dat waren mijn fokkerij boeken eigenlijk. Heb nog wel Keurings catalogussen liggen enzo. Maar verder geen fokkerij/veulen boeken.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 02:53

Een van mijn favorite boeken is en blijft ook Imprinting The Newborn Foal van Dr Robert Miller DVM.

Ik gebruik lang niet alles uit zijn boek en ben het ook niet overal mee eens, maar ik heb er veel van geleerd en pas ook het een en ander toe. Ik heb ook de mzzel gehad hem in het echt te ontmoeten en een prive klinc bij te wonen waar ik nog meer van geleerd heb, ook dingen geleerd die ik zelf juist niet wil/zou doen, mee eens ben, maar toch blijft het een erg goed boek, IMO.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:39

jeddah schreef:
Een van mijn favorite boeken is en blijft ook Imprinting The Newborn Foal van Dr Robert Miller DVM.

Idd een hele goeie! We hebben met Shane domweg stap voor stap zijn methode gevolgd (wel met aanpassingen: anus, neusgaten en oren bv. niet gevisiteerd) en dat heeft erg goed uitgepakt. Dit jaar dus weer!

Verder is mijn favoriete dracht- en veulenboek The Complete Foaling Manual van Theresa Jones dat hierboven wordt genoemd. Heel compleet en speels en begrijpelijk geschreven.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:43

Verder heb ik op de plank: Veulens Krijgen van Joop Loomans. Is wel ok, maar gaat nergens echt diep op in.
Dan de Practical Guide To Brood Mares van Alfred Goulder. Veel over conformatieproblemen en gezondheidsissues bij merries en veulens. Ik zie graag informatie over de dracht, de bevalling en hoe je dat kunt optimaliseren. Vandaar dat ik dat boek van Theresa Jones zo geweldig vond.
Van Veulen tot rijpaard heb ik idd ook. Staan wel nuttige tips in!
Heeft iemand Blessed Be The Broodmares toevallig gelezen? Is dat de moeite waard?

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:26

Mac schreef:
Idd een hele goeie! We hebben met Shane domweg stap voor stap zijn methode gevolgd (wel met aanpassingen: anus, neusgaten en oren bv. niet gevisiteerd) en dat heeft erg goed uitgepakt. Dit jaar dus weer!

Clown Ik wist niet dat je dit ook met ongeboren veulens kon doen Verward Knipoog Haha!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:33

ik heb van veulen toto rijpaard.. de meestee hier .. ook erg nuttige tips

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:36

Ods schreef:
:+ Ik wist niet dat je dit ook met ongeboren veulens kon doen Verward Knipoog Haha!

Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen Schijnheilig
Erm ... ik zit duidelijk met mijn gedachten een jaartje verder Bloos!

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 11:48

Haffie_Lady schreef:

* Van Veulen tot Rijpaard - Richard Maxwell en Johanna Sharples
ISBN: 90 6248 820 X
Nederlands
Dit boek begint meteen nadat het veulen geboren is en loopt op in verschillende fases.

Deze heb ik ook!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 10:03

Ik heb inmiddels van veulen tot rijpaard, en heb het boek Veulens fokken van Joop Loomans besteld!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:25

Marrie schreef:
Deze heb ik ook!

Ik ook Haha! .

robbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:35

Fokkerij - Paul de Vries.
ISBN: 90 5877 005 2
dit is echt een super onwijs handig boekje!! Zeg maar 100 vragen over fokken, van het uitzoeken van een hengst tot en met wat je moet doen als het veulen al geboren is (ent-dingen enzo) Paul de Vries is mijn dierenarts en hij is echt zwaar deskundig op het gebied van de fokkerij dus een echte aanrader!!!!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:48

Volgens mij heb ik dat boek ook robbie! Is inderdaad een aanrader!!